Brug for hjælp til orkestrering af dette nummer

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Brug for hjælp til orkestrering af dette nummer

Indlæg af mediumaevum »


(stykket er opdateret).

EDIT:
Nyt stykke, som jeg måske tror er bedre at orkestrere (men kan ikke finde ud af at orkestrere dette stykke)


Jeg er igang med at øve mig i bedre orkestreringsteknikker, og jeg har begivet mig ud i at prøve med et 2 år gammel nummer.

I kan høre en gammel cello-version her:



Jeg savner nogle tips til at orkestrere det.

Hvordan kan jeg gøre mit nummer bedre?
Senest rettet af mediumaevum ons 21. dec 2016 17:17, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er jo meget en smagssag. Jeg synes sådan set umiddelbart det står OK som rent kammerorkester nummer, og kunne finde på at skrive fløjten ud af det for at bevare det som rent strygerorkester.

Men hvis man forholder sig lidt analytisk til det, så er der umiddelbart to ting der springer i øjnene/ørerne;
- Selve kompositionen er med en tonalitet og et udtryk der får mig til at tænke at det er inspireret af romantikken (altså ikke følelsen, men den romantiske periode i sidste halvdel af 1800 tallet). Indenfor den type musik er man jo ikke bange for at hive det helt store udtræk frem, af både messing, træblæsere, harpe, dramatisk slagtøj m.v. Så hvis det er en retning du vil forfølge, så sæt et helt orkester op i din DAW, og producer af hjertens lyst. Brug f.eks. mængden af samtidige instrumenter der spiller homofont til at styre dynamikken (homofont = følges ad rytmisk, i modsætning til at spille hver sin melodi med hver sin rytmik).
- Din nuværende besætning, med en hel strygersektion + en fløjte, er lidt off. Man ville med den besætning traditionelt forvente at det instrument der stikker ud, fløjten, har en solistisk rolle, men det er jo ikke rigtig tilfældet her. Det kan f.eks. løses ved enten at fjerne fløjten og skrive dens stemme ind i resten af strygerne, eller ved at tilføje nogle flere træblæsere (klarinet, obo, fagot), så den ikke står helt alene med sin særlige lyd og spillemåde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Det er jo meget en smagssag. Jeg synes sådan set umiddelbart det står OK som rent kammerorkester nummer, og kunne finde på at skrive fløjten ud af det for at bevare det som rent strygerorkester.

Men hvis man forholder sig lidt analytisk til det, så er der umiddelbart to ting der springer i øjnene/ørerne;
- Selve kompositionen er med en tonalitet og et udtryk der får mig til at tænke at det er inspireret af romantikken (altså ikke følelsen, men den romantiske periode i sidste halvdel af 1800 tallet). Indenfor den type musik er man jo ikke bange for at hive det helt store udtræk frem, af både messing, træblæsere, harpe, dramatisk slagtøj m.v. Så hvis det er en retning du vil forfølge, så sæt et helt orkester op i din DAW, og producer af hjertens lyst. Brug f.eks. mængden af samtidige instrumenter der spiller homofont til at styre dynamikken (homofont = følges ad rytmisk, i modsætning til at spille hver sin melodi med hver sin rytmik).
- Din nuværende besætning, med en hel strygersektion + en fløjte, er lidt off. Man ville med den besætning traditionelt forvente at det instrument der stikker ud, fløjten, har en solistisk rolle, men det er jo ikke rigtig tilfældet her. Det kan f.eks. løses ved enten at fjerne fløjten og skrive dens stemme ind i resten af strygerne, eller ved at tilføje nogle flere træblæsere (klarinet, obo, fagot), så den ikke står helt alene med sin særlige lyd og spillemåde.
Du har helt ret i hvad jeg vil - jeg vil lave et 1800-tals stykke, med hele orkesteret med alt hvad det indebærer. Jeg ved bare ikke hvordan jeg når til et helt orkester (udnytter det fuldt ud). Jeg vil iøvrigt også vide om melodien egner sig til et helt orkester, eller om den er for kedelig?

Når du mener at fløjten ikke skal stå alene, men spilles samtidig med f.eks. obo, mener du så homofont eller polyfont?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
(stykket er opdateret).

Jeg er igang med at øve mig i bedre orkestreringsteknikker, og jeg har begivet mig ud i at prøve med et 2 år gammel nummer.

I kan høre en gammel cello-version her:



Jeg savner nogle tips til at orkestrere det.

Hvordan kan jeg gøre mit nummer bedre?
Helt grundlæggende mener jeg du mangler nogle kontraster i dit stykke.
Jeg er også lydt nysgerrig på hvilke VST instrumenter du anvender - det virker ikke rigtigt som om at balancen mellem instrumenterne er på plads og måske er artikulationen også noget skal kigge lidt på.

Som jeg hører stykket:
1) Introduktion med nogle motiver som i og for sig ikke bliver udviklet senere - der er en snas af fløjten i 2. del af stykket.
Afsluttes med et pauke/bækken crescendo - hvad er tanken her? - det virker først rigtig 3. gang du har det - hvor du også har nogle horn med.
2) Din oprindelige cellosats nu flerstemmig - umiddelbart uden mellemstemmer til at binde harmonierne sammen - med fløjten som peger lidt tilbage mod introen.
Afslutttes igen med et pauke/bækken crescendo.
3) Du arbejder lidt videre med materialet fra 2) - men kontrasten skabes ikke rigtigt - det minder mere om en gentagelse med lidt ekstra oven i hatten.
Her giver pauke/bækken overgangen mening.
3) Der er en form for koral/andægtighed over motiverne nu - de bliver dog slæbende snarere end rigtigt pompøst - selvom pauken gør hvad den kan. Jeg tror måske det kan have noget at gøre med de huller der er mellem noderne. - Jeg savner lidt sammenhæng/legato til at binde fraserne sammen samt og noget at pege henimod.
Afslutningen med de to bækken - crescendoet/virvelen og a deux slaget falder lidt fra hinanden.

Titlen "En Fredfyldt Melodi" er - i hvert fald hvis man lytter til sidste del ikke helt rammende. - Der ligger nogle åbne klange som godt kunne pege i retningen af noget "natur/store vidder".

Generelt når du orkestrere... prøv at arbejde ud fra en klaver sats eller lign. enkel sats hvor du får dine idéer ned og får tegnet skellettet. Selve instrumenteringen kan du så kigge på efterfølgende (instrumenteringen er farverne i "maleriet" - du mangler at kigge lidt på den grundlæggende komposition/skellettet og få det på plads) - udviklingen i satsen skal være der også som et enkelt instrument - det kommer ikke automatisk af at blive spillet af andre instrumenter.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev:
(stykket er opdateret).

Jeg er igang med at øve mig i bedre orkestreringsteknikker, og jeg har begivet mig ud i at prøve med et 2 år gammel nummer.

I kan høre en gammel cello-version her:



Jeg savner nogle tips til at orkestrere det.

Hvordan kan jeg gøre mit nummer bedre?
Helt grundlæggende mener jeg du mangler nogle kontraster i dit stykke.
Jeg er også lydt nysgerrig på hvilke VST instrumenter du anvender - det virker ikke rigtigt som om at balancen mellem instrumenterne er på plads og måske er artikulationen også noget skal kigge lidt på.

Som jeg hører stykket:
1) Introduktion med nogle motiver som i og for sig ikke bliver udviklet senere - der er en snas af fløjten i 2. del af stykket.
Afsluttes med et pauke/bækken crescendo - hvad er tanken her? - det virker først rigtig 3. gang du har det - hvor du også har nogle horn med.
2) Din oprindelige cellosats nu flerstemmig - umiddelbart uden mellemstemmer til at binde harmonierne sammen - med fløjten som peger lidt tilbage mod introen.
Afslutttes igen med et pauke/bækken crescendo.
3) Du arbejder lidt videre med materialet fra 2) - men kontrasten skabes ikke rigtigt - det minder mere om en gentagelse med lidt ekstra oven i hatten.
Her giver pauke/bækken overgangen mening.
3) Der er en form for koral/andægtighed over motiverne nu - de bliver dog slæbende snarere end rigtigt pompøst - selvom pauken gør hvad den kan. Jeg tror måske det kan have noget at gøre med de huller der er mellem noderne. - Jeg savner lidt sammenhæng/legato til at binde fraserne sammen samt og noget at pege henimod.
Afslutningen med de to bækken - crescendoet/virvelen og a deux slaget falder lidt fra hinanden.

Titlen "En Fredfyldt Melodi" er - i hvert fald hvis man lytter til sidste del ikke helt rammende. - Der ligger nogle åbne klange som godt kunne pege i retningen af noget "natur/store vidder".

Generelt når du orkestrere... prøv at arbejde ud fra en klaver sats eller lign. enkel sats hvor du får dine idéer ned og får tegnet skellettet. Selve instrumenteringen kan du så kigge på efterfølgende (instrumenteringen er farverne i "maleriet" - du mangler at kigge lidt på den grundlæggende komposition/skellettet og få det på plads) - udviklingen i satsen skal være der også som et enkelt instrument - det kommer ikke automatisk af at blive spillet af andre instrumenter.
Tak for input. Jeg skal se hvad jeg kan gøre, men jeg overvejer lidt at udskifte hele melodien med en anden.


Problemet for mig består ikke i at lave understemmer og akkorder, heller ikke arpeggio (f.eks. spiccato) men i at orkestrere så det lyder som et storslået nummer ala' Strauss, Brahms eller James Horner.

Jeg laver iøvrigt altid mine stykker først som klaverakt, dernæst akkorderne og en understemme samt bas til f.eks. cello. Men videre kommer jeg af uransaglige årsager aldrig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Tak for input. Jeg skal se hvad jeg kan gøre, men jeg overvejer lidt at udskifte hele melodien med en anden.

...

Problemet for mig består ikke i at lave understemmer og akkorder, heller ikke arpeggio (f.eks. spiccato) men i at orkestrere så det lyder som et storslået nummer ala' Strauss, Brahms eller James Horner.
1. For mig at se, kommer orkestreringen ud af melodien og ikke omvendt. Har prøvet det andet mange gange, og det lyder aldrig godt.

2. Du kan jo prøve at kigge her: https://www.dropbox.com/s/9gpnu8c25l3tb ... 1.pdf?dl=0
Man skal ikke kunne læse noder, for at analysere, hvilke instrumenter spiller hvornår (bare på første side), ligger instrumenternes toner tæt på hinanden eller spredt, ligger tonerne højt i instrumenternes register eller lavt, hvilke instrumenter spiller den samme rolle osv.

Mht. dynamik er p blidt og f er kraftigt. Pp er blidere og ff vice versa.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
Jeg laver iøvrigt altid mine stykker først som klaverakt, dernæst akkorderne og en understemme samt bas til f.eks. cello. Men videre kommer jeg af uransaglige årsager aldrig.
Lad mig prøve at foreslå dig at tage udgangspunkt i noget andet musik end dit eget.

Det kan nogle gange være svært at hæve sig op over sit eget værk - du kan derudover også have nogle forudindtagede idéer som kan gøre du sidder fast.

Hvis du nu tager udgangspunkt i et andet oplæg end din egen musik - f.eks. en klaversats, eller noget mere simpelt - en sang - og så arbejder videre med det. - Så kan du derudover stille dig nogle opgaver - en sats der lyder lige som XXX eller YYY ville have skrevet den.
I det arbejde kan du med fordel bruge noget tid på at "lytte af" - hvad er det der gør at XXX lyder som XXX og ikke YYY - er det nogle instrumentkombinationer eller er det mere den harmoniske opbygning... osv.

Der ligger selvfølgelig noget kompositionsarbejde i at orkestrere - men en stor del af der er som tidligere nævnt "farvelægning" - herunder forstå hvilket muligheder der er i de forskellige instrumenter for at bruge dem effektivt.

Et "klassisk eksempel" i orkestrering er Mussorgskys "Udstillingsbilleder" for klaver. Ravel har lavet en orkestreret version, som det kan være du kender eller kan finde frem til. Ravel holder sig rimelig nøgternt til Mussorgsky sats, men farvelægger den selvfølgelig ud fra sit eget "verdensbillede".

Arnold Schönbergs bearbejdning af Bachs musik er også værd at nævne - f.eks. denne:

/Thomas

Default avatar
BillyHill
Medlem
Indlæg: 40
Sted: Aarhus

Indlæg af BillyHill »

Det er et velkendt råd indenfor alle genrer som en øvelse at rekonstruere det nummer/værk, man gerne vil lyde som. Hvis du har nogle favorit-satser, er du også så heldigt stillet, at imslp.org sandsynligvis har dem som node. Så indspil et par minutter fra forskellige komponister og lær nogle tricks. :dollargrin: Det kommer selvf. også an på, hvor lang tid du har...

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

BillyHill skrev:Hvis du har nogle favorit-satser, er du også så heldigt stillet, at imslp.org sandsynligvis har dem som node.
Udover det er et råd, jeg bakker op om, an jeg da nævne, at Brahms symfonien jeg har linket til er fundet på selvsamme imslp.org. Der kan udstillingsbilleder også findes! Det er en guldgrube :)
skriver noder

Nyt svar