Fed lyd for metal-band men med light gear

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Julemanden
Medlem
Indlæg: 22

Fed lyd for metal-band men med light gear

Indlæg af Julemanden »

Kære LYDMASKINISTER!!

Her et et lille puzzle inden jul, som jeg vil høre om I kan hjælpe mig med. (Jeg håber at jeg har skrevet i det rette forum, ellers må administrator lige hjælpe mig med at flytte det)

Sagen er den at jeg spiller i et metal band. Vi er trommer, bas, 2 guitar og 3 vokaler. Vi spiller på det tunge gear - EVH kabinet/rør forstærker samt kæmpe ampeg bas Stack. Trommer spiller med 1 bassdrum og 3 tammer. Det er vores Sound og den er vi glade ved :)

Vores oplevelse er, at når vi er ude at spille i udlandet hvortil vi enten er rejst med tog eller fly, så kan vi ikke have vores eget Baggear med. Intet problem siger vennerne eller arrangør. Vi stiller med 2 guitarforstærkere, et bas anlæg og trommer. Fedt fedt!!, men når vi så kommer frem, så er der slet ikke det Baggear som vi kunne håbe på. Fender 50watt combo forstærker eller noget andet skrammel som bare slet ikke matcher ifht vores Sound.

Nåh men vi prøver os frem så godt vi nu kan med det gear som er stillet frem til os. Hvis vi er heldige er der en Lydmand. Og hvis vi rigtig heldige er der monitorkasser til alle i bandet men som regel skal der deles monitor. Vi er ALDRIG så heldige at lydmanden laver pisse fed monitorlyd til os, og det skaber lidt en flad fornemmelse når vi så endelig spiller og har svært ved at høre hinanden.

Derfor har vi i bandet tænkt at det kunne være ret fedt at få styr på vores setup 1 gang for alle således at det for os bliver en fed oplevelse at spille små steder der ikke er helt så tjekket som store steder.

SÅH! kære LYDMASKINISTER hvordan får vi i bandet et setup som:
- sikre at vi har den samme fede lyd hver eneste gang
- er et light setup som vi kan rejse nemt med i toget/flyet
- som sikre at vi har pisse fed monitor lyd hver gang.

Jeg har selv et par ideer, men for ikke at lede jer på afveje så vil jeg gerne lige høre fra jer først.

PS:, jeps jeg er godt klar over at vores egen Lydmand vil kunne gøre underværker ifht fronten, men hvis det er skod amps og minus monitorkasser så kan en Lydmand jo ikke rigtig stille så meget op.

De bedste hilsner
Julemanden

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Hey Julemand :)

Det er helt klart en vanskelig situation, den du nævner.

I kan forsøge jer med at skrive i jeres rider/kontrakt, at jeres specs. omkring baggear SKAL opfyldes... og hvis det ikke opfyldes, så skal der kompenseres økonomisk for dette.

Egen lydmand vil gøre underværker... 100%.
Husk på, at lydmanden i nogen grad kan rette lyden til i forhold til publikum, også selv om baggearet ikke er det, I har ønsket.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I siger - I har jeres sound - den er I glade ved - Hvor meget er i villige til at skifte ud?

Jeg er selv gået modelling vejen, og med fly gigs som jeres ville jeg ikke være i tvivl. Bas og guitar over på Fractal Audio AX8, så skal man bare slæbe guitar+computertaske (med AX8 i). Når I så kommer frem kører i bare XLR direkte i front og monitors.

I vil muligvis ikke opleve det som lige så fedt, som jeres store rørforstærkere (jeg synes, det er federe), men det er 100% federe end at spille metal på en Fender 50W combo.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Julemanden
Medlem
Indlæg: 22

Indlæg af Julemanden »

Hej Smittefar!

I den bedste verden, så havde vi vores eget crew med som var kørt i forvejen og lave den fede lyd på vores rørforstærkere. Men da vi ikke har ubegrænset mængder af økonomi til at hyre et crew så er vi klar over, at vi er nødt til at gå på kompromis. Øvelsen for os handler om, at ja, vi er villige til at gå på kompromis med vores rørforstærkere til noget lightere, og at vi har en tro på, at vores eget kompromis er bedre end Fender 50W combo.

Min egen tanke var:

- PC I5 core
- 2 X 8 preamp lydkort der er linket op til hinanden via adat. (16 in og 16 ud)
- Smide alt i lydkortet (inkls. 5 tromme mics - close mic)
- Bruge PC/Lydkort til at processere input - f.eks. guitar/bas gennem VST plugins, VOX igennem effekt auto tune etc
- På PC lave fed monitor mix til hver enkelt musiker
- Fra lydkort output - føre signalet over i lydmandens mixerpult 1 til 1. Bas VST kommer f.eks. ud af output 1 som så gives til lydmanden stagebox


Dog hører jeg følgende om tankerne for mit steup:
- VST plugins lyder bare ikke godt. Profilingamps er klart
bedre
- Et setup med en PC (som hjerte) er alt for ustabilt ifht at afvikle koncerter
- adat link mellem 2 lydkort giver høj laytency som i monitor mix skaber en fornemmelse af, at lyden ikke er ordentlig "present"

Alle folk jeg snakker med siger noget forskelligt. Så jeg er lidt i syv sind omkring hvad der er den fede løsning, når præmissen altså er, at vi skal rejse let og samtidig have fed lyd både i Fronten og monitor

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Jeg ville også gå modeling-vejen uanset om det så hedder Atomic Amplifire, Fractal, Line 6 Helix eller Kemper . Alle er gode bud. Amplifire er tilmed noget billigere end de tre andre. Det vil give jer fed lyd i hvert fald på fronten.

Mht monitor ved jeg ikke om det er fedt at spille metal med in-ears, og det kræver også at I har fuld adgang til alle kanaler i et split og tid til at sætte det op. Men det kan gøres ret compact med en lille digital mixer og enten fysiske personlige mixere eller via tablet. Der er ingen grund at bruge en computer med lydkort. Det vil primært øge chancen for at noget går galt. Denne løsning findes i mange forskellige prisniveauer, så det kræver et ca budget at foreslå løsninger.

Jeg spiller i øvrigt selv med modeling (Line 6 Helix), dog ikke metal og synes det er det fedeste, og har ingen planer om at vende tilbage til rigtige forstærkere :)

PS. Var forleden til koncert med Meshuggah og de bruger som bekendt AxeFx live, og jeg har altid været til en metalkoncert med bedre lyd end den. Du kan jo evt prøve at skrive til bandet og høre hvad de gør.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvad med et setup med Mackie DL32r, 3U iPad styret mixer med 32 kanaler ind 12 Aux+Main L/R (Der er lignende alternativer fra Soundcraft, Behringer og Presonus). Dertil kommer 3x AxeFX (1 til hver) 2U (alternativt AX8, som er et floorboard, men kun koster halvdelen af AxeFX). Så skal I bare spec'e trommer, mikrofoner, monitors og FOH. I kan rejse med et 10U rack eller evt. flere små racks, og I får den samme lyd hver eneste gang.

På Metallicas seneste radiotur brugte de udelukkende AxeFX, de havde ingen amps med. De bruger stadig amps til nogen af numrene på deres store produktioner, men nogle numre er også ren AxeFX på de rigtige tours.



Her er en video, hvor Fractal Audio selv sammenligner amp med model - Det er dog primært low gain.

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Check den her video ud:


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Åh ja - Den er også god :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Julemanden
Medlem
Indlæg: 22

Indlæg af Julemanden »

Fedt fedt fedt !
Så ved jeg hvad jeg skal bruge juleferien på - altså når først lige alle pakkerne er afleveret. Takker for de gode input!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Monitors kan måske løses ved in-ears, og guitar-amp kan simuleres ved hjælp af en computer, så er vi tilbage til lydmanden, hvor i kan overveje at han tager en digitalmixer med jer rundt. Det sparer tid og sikrer en mere ensartet oplevelse.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis man er vant til at have et brølende guitar stak bag sig, tager det tid at vænne sig til inears.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg ville købe 2 UAD 19" 8p rackenheder, mest fordi det er min egen våde drøm at have et kompakt system.

Fordele:
- de samarbejder med Marshall og har vildt fede plug-ins via Softube. Plexi og Jubilee eksempelvis, samt Ampex basforstærker.
- der er mange andre rigtig gode plug-ins for vokal, trommer og andet.
- De er med preamps når de hedder 8p som kan emulere mange forskellige preamps via unison-teknologien
- der er ekstra processorkraft (DSP) når du køber sattelitter til, også rackenheder, lige nu kommer de gratis via tilbud gennem eksempelvis CyberCity.
- du behøver ikke nogen kraftig computer da det er den interne processorkraft i enhederne der tager sig af at køre pluginsne.
- det er historiske og autentiske plug-ins

Ulemper
- det er mest lavet til studiebrug, også de fleste af plug-ins.
- pluginsne er dyre men så er de også betalt og jeres.
- deres konsol er ikke designet til livebrug som eks. De førnævnte eller Mainstage.

Fortsat god Jul
Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og du mener vist Cyberfarm:)

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Til alle jer der gerne vil køre jeres setup over en computer... husk at have en backup løsning... just in case. Jeg har efterhånden set mange, der har stået med problemer og sved på panden, når computeren/lydkortet ikke lige vil, som man selv vil.

Jeg har lavet lyd på flere bands, som har benyttet bokse som f.eks. "Red Box"... og de har lydt overraskende godt :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Der er nogle få producenter, der laver mixere med mulighed for via iPhone/iPad (og Android vist nok) igennem wifi at lave sin egen monitorlyd hver især. Presonus er en af dem.

Mit setup ville være følgende:

Guitar og bas i en Kemper, AxeFX eller lignende. Derfra ville jeg splitte signalet i to. Det ene kabel til lydmanden og det andet i jeres egen medbragte mixer (MED FASTE INDSTILLINGER). Man kan vælge at splitte signalet enten via stereo out, benytte flere udgange eller benytte en decideret splitter boks efter sit modelling gear.

Til trommerne og vokaler ville jeg gøre følgende: Smid samtlige mics i en splitterboks og smid det ene sæt til lydmanden og det andet i jeres egen medbragte mixer.

Hele ideen er så, at når I medbringer jeres mixer, så har I allerede lavet forarbejdet. Hvis I bruger in-ear skal I ikke gøre mere, fordi så er jeres monitor allerede lavet hjemmefra. Bruger I husets monitors, skal der nok tweakes lidt, men det ville I selv kunne gøre med jeres smartphones eller direkte på mixeren.

Det kræver lidt investeringer i mixer, kabler og modelling gear. Men det er det, jeg ville bruge som fast setup uanset hvor, jeg spillede. Så sikrer man en god lyd til bandet i det mindste. Og modelling gear kan være rart live. Nogle steder er lydmanden ikke for skarp. Ift om man "bare" lige snupper en mixer med på et fly, skal være usagt. Men hvis man kan tage guitarer, modelling gear osv med, så kan man sikkert osse tage en mixer med.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Den her ser ud til at ramme præcis det i er ude efter, det er bare om de emuleringer af stacks som Digitech har hældt ind i den passer jeres smag:

https://www.thomann.de/dk/soundcraft_ui ... arch_prv_4

--sd

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Problemet med Souncraft UI16 er som jeg ser det, at hvis de skal have deres individuelle signaler ned til lydmanden, så han kan lave lyd. Har ikke lige gennemtjekket specs, men den kan sikkert levere output via USB, men på et spillested uden fancy setup, kan det jo være lige meget. Men ellers er der klart nogle fede ting i den.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Digitech amp simuleringer ville jeg skynder mig at sige NEJ TAK til

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis det er som i GSP1101 med IR-loading, så er det jo brugt en del i metal - og specielt i djent-genren.

Hvor henne i verden holder OP til?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Briannielsen79 skrev:Problemet med Souncraft UI16 er som jeg ser det, at hvis de skal have deres individuelle signaler ned til lydmanden, så han kan lave lyd. Har ikke lige gennemtjekket specs, men den kan sikkert levere output via USB, men på et spillested uden fancy setup, kan det jo være lige meget. Men ellers er der klart nogle fede ting i den.
https://www.thomann.de/dk/art_s8_mikrof ... arch_prv_4

....til mkrofon signalerne og linedrivere til linie signalerne.

Men men husk lige på man gør det enten eller, fordi der er en smule latency i maskineriet, enten splitter man før ellers gør man det efter, og det er så en slags catch22 her, den blev vel indkøbt fordi man ikke ville slæbe grej med, så er man også nødt til at bruge de udgange den er forsynet med og splittet på indgangsiden kan være ligegyldigt, med mindre den lokale lydmand på sin pult ved hvordan han forsinker blot nogle af hans kanaler, latency'et skulle ikke være overvældende stort, men noget må det alligevel være så man får noget flimmerlyd i toppen grundet kamfiltervirkningen mellem det fra trafoen og det fra Ui16'eren.

--sd

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Søren Dyhr skrev:
Briannielsen79 skrev:Problemet med Souncraft UI16 er som jeg ser det, at hvis de skal have deres individuelle signaler ned til lydmanden, så han kan lave lyd. Har ikke lige gennemtjekket specs, men den kan sikkert levere output via USB, men på et spillested uden fancy setup, kan det jo være lige meget. Men ellers er der klart nogle fede ting i den.
https://www.thomann.de/dk/art_s8_mikrof ... arch_prv_4

....til mkrofon signalerne og linedrivere til linie signalerne.

Men men husk lige på man gør det enten eller, fordi der er en smule latency i maskineriet, enten splitter man før ellers gør man det efter, og det er så en slags catch22 her, den blev vel indkøbt fordi man ikke ville slæbe grej med, så er man også nødt til at bruge de udgange den er forsynet med og splittet på indgangsiden kan være ligegyldigt, med mindre den lokale lydmand på sin pult ved hvordan han forsinker blot nogle af hans kanaler, latency'et skulle ikke være overvældende stort, men noget må det alligevel være så man får noget flimmerlyd i toppen grundet kamfiltervirkningen mellem det fra trafoen og det fra Ui16'eren.

--sd
Skal jeg forstå det sådan, at hvis man vælger Soundcraft-løsningen, at du mener, at der kommer latency ift de ting, der ikke kører i Soundcraft UI16? Fordi så ja....det er klart, at der vil være en forskel. Om den er hørbar eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men der kommer osse latency for hvert led i kæden uanset hvad. Vi snakker nede i få millisekunder. Men uanset hvad, så synes jeg ikke, at det virker helt holdbart til deres behov. De vil jo osse gerne have god monitor lyd og skal bruge jævnt mange indgange. Trommer = mindst 6, guitarer, 2, vokal 2, bas 1. Det er 11 i alt. Så skal der være ekstra i tilfælde af, at nogle kanaler står af. Man gider ikke stå og mangle på et livejob. Derfor ville jeg vælge modelling, mixer og splitterboks.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Briannielsen79 skrev:Det er 11 i alt. Så skal der være ekstra i tilfælde af, at nogle kanaler står af.
Der er jo 12, og det med at nogle står af er vist et lævn fra de modulopbyggede analogpulte - jeg ville mene alt er enten oppe eller nede. men dine andre betragtninger er jeg sådan set enige i. Den er lavet til cafe-jobs hvor man har sine PA højttalere bag sig ... men et metalband passer vist ikke ind i en Østerbrosk diskurs, soya-mælken i 'latten kunne skille ved første anslag... og trommesættet ville spille alt for højt.

--sd

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Nåh ja....der var 3 vokaler, men jeg har oplevet på to digitale mixere, at kanaler har været nede og jeg har måttet rykke rundt. En Behringer og vist en Yamaha (bliver i tvivl om den egentlig var digital, da det er en del år siden). Men den er klart smart nok til cafe bands. Jeg ville dog savne en fysisk mixer del, hvis den skal lave lyd til selve caféens besøgende. Det er for omstændigt at skulle hive iPad frem. Man kunne selvfølgelig have sin iPad stående tændt....tja...det er nok bare en tilvænning.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »



Helix er også fin til metal :-)

Nyt svar