Cubase 9 på vej...

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Re: Cubase 9 på vej...

Indlæg af Hippo »

lakris skrev:@Hippo
Så prøver jeg lige :-)

Er det sådan noget du mangler?
fra 20.22 i videoen
Det er en sød tanke, men det sted i videoen omhandler at flyve et mix - altså lyden på selve kanalerne - rundt mellem forskellige sessions. Det jeg er ude i er hvordan mixeren ser ud, hvad der er synligt, og grundliggende hvordan den opfører sig ..

Ganske ironisk kan man høre "speakeren" sige - ved 21:42 ... "er .. lemme just get my mixer setup" .. :surrender:
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Mike Runner skrev:
Hippo skrev:
Mike Runner skrev:Og et hurtigt kig i manualen hjælper også nogle gange :wink:
Har du prøvet det .. og konstateret at det ikke virker, før du skrev det indlæg? :wink:
Ja, det virker det... altså DET jeg mener bør ske, når man bruge workspace-funktionen.
Hippo skrev: Det flytter ganske rigtigt dine vinduer derhen hvor du gerne vil ha dem .. åbner det antal mixconsoles der var da du gemte det,
... som er DET funktionen skal.
Hippo skrev:men ingen konfiguration af mixeren er gemt; alting står som default .. og dermed skal jeg stadigvæk sætte alting op hver gang.
Og det er den her del, jeg ikke er med på.... hvad er det du mener med, at mixeren ikke er konfigureret ???
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Mike Runner skrev:
Hippo skrev:Det flytter ganske rigtigt dine vinduer derhen hvor du gerne vil ha dem .. åbner det antal mixconsoles der var da du gemte det,
... som er DET funktionen skal.
Nej, det er kun *noget* af det, den funktion førhen har kunne.
Mike Runner skrev:
Hippo skrev:men ingen konfiguration af mixeren er gemt; alting står som default .. og dermed skal jeg stadigvæk sætte alting op hver gang.
Og det er den her del, jeg ikke er med på.... hvad er det du mener med, at mixeren ikke er konfigureret ???
Ok .. jeg tror vi har et vidt forskelligt workflow ~ og fred være med det. Lad mig - uden sarkasme eller arrogance - skære det ud i pap:

Jeg arbejder på et dual-monitor setup. På den ene skærm har jeg arrangementet, og på den anden har jeg 2 stk. mixere. Den ene indeholder mine audio-spor, den anden vst-instrumenter, groups, fx samt master spor.

I Cubase 6.5 ser det sådan her ud:

Billede
.. fuldt screenshot her: http://files.fishcorp.dk/lydmaskinen/c65.png

Når jeg gemmer et workspace i Cubase 6.5, husker den - udover hvilke vinduer der er åbne, position, zoom osv - også hvordan de forskellige mixer-vinduer er konfigureret! Altså - om en mixer kun viser audio-kanaler, groups, inserts ellers sends osv.

Workspaces kan tildeles hotkeys, og dermed kan jeg lynhurtigt skifte mellem hvad jeg gerne vil se ..

Fra Cubase 7 og frem er selve konfigurationen af hvad der herfra blev kaldt "MixConsole" ikke længere gemt i et workspace. Om MixConsole-vinduet er vist eller ej - samt dets position - er gemt, men indholdet (læs: configurationen) af mixconsole-vinduet er ikke længere en del af et workspace. Derimod har man så 4 forskellige MixConsole konfigurationer - som kan tildeles hotkeys - *MEN* - de fire konfigrationer hører til det enkelte (læs: det åbne) projekt - og der er ingen mulighed for at save dem "globalt" eller blot som et preset man kan loade ind. Med andre ord, så skal du konfigurere mixeren fra scratch hver gang du åbner et gammelt arrangement.

Man kan argumentere for at det kan gemmes fremadrettet i en template, så nye projekter starter med x antal fornuftige konfigurationer - men hvad så hvis du gerne vil tweake din standard konfiguration og hente den i de projekter du er igang med? Tough luck ..

Der er blevet fjernet en funktionalitet: dét at et workspace savede *hele* dit setup som det var - incl. opsætning af mixer - og den mulighed har fra v7 og frem været fraværende, uden en tilsvarende isoleret mulighed for at gøre det samme.

Når dét at resize et mixer-vindue medfører, at en uundværlig toolbar forsvinder, uden mulighed for at få den igen - altså .. ud over at slette hele ens opsætning af programmet incl. hotkeys osv - er der noget som fortæller mig, at hvem end der er på Steinbergs beta-team ikke er kvalificeret til opgaven!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

OK... Du har et andet setup/workflow end jeg har.

Men jeg vil da ved lejlighed, forske lidt i det du nævner.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Så fik jeg leget lidt med det, og ser hvad det er du mener... og ja, enig... det er satme spasser-agtigt :roll:

Det er ikke noget der rokker ved mit setup/workflow, men jeg kan sagtens se, at det vil være irriterende for andre... det skal de bare se at få fikset.

Når det så er sagt, så vil jeg også sige, at det er på INGEN måde, er noget der er i nærheden af, at få mig til bare at overveje at skifte DAW... altså de der måske 20 - 30 sekunder det vil tage at de-aktivere nogle racks, eller hvad ved jeg i mixeren, det er ikke noget der tager livet af én :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Æv, 1 plugin jeg ikke kan bruge(det er nok 32bit) - TCs M30 reverb, jeg købte billigt engang via et udsalg, måske endda en light version.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Til 32bit plugins, køb jbridge. Jeg har aldrig brugt Steinberg's egen bit bridge, da jbridge er langt bedre og hurtigere og mere stabilt. Og nu hvor 32bit ikke supporteres længere, så ligger det lige for.

Men ellers vil jeg anbefale at finde 64bit versioner af plugins, el. alternativer. Wrappers er i bund og grund ikke super fedt, eftersom det skaber et ram og performance overhead. Så hvis man har noget som er ultra old, så er det måske tid til at finde noget nyt og bedre.

SLL

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jbridge koster ikke mange øre og virker da, jeg brugte den tidligere dog uden at få oplevelsen af at det var helt uden problemer. Men meget kan være ændret siden. Jeg vil nu også anbefale at få skiftet de gamle 32 bit plugins ud, men ellers er problemet vel ikke større end at man stadig har en version 8 eller ældre af Cubase liggende ved siden af til disse plugins. :morning:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det er jo ikke heeeeelt så firkantet... F.eks bruger jeg stadig Virtual Guitarist2, som stadig ikke er overgået, men desværre kom i klemme i en rettigheds disput mellem Wizoo, Steinberg og Avid.... Og jo jo, jeg kan da bruge den uden wrap i en gammel 32b Cubase. Men så kniber det jo med ram til alle sample bibliotekerne, Spectrasonics osv.....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg fandt ud af at TC M30 kun er 32bit og discontinued, så jeg skal bruge en anden, da jeg kun vil køre 64bit.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nicolai skrev:Det er jo ikke heeeeelt så firkantet... F.eks bruger jeg stadig Virtual Guitarist2,
Mon ikke Stralner mener at man arbejder med sit gamle instrument til et medhørs-track i den gamle cubase, for derefter at rendere til audio, og bevæge sig tilbage i 64bit udgaven, hvor man importerer tracket ?

Btw

Tænker alvorligt på at flække en 32bit slave-maskine sammen, dedikeret til det gamle crap :-) straight forward til instrumenter, via midi, er mere i tvivl om routing af effekter, selv om det burde kunne integreres som enhver anden extern "hardware effekt"

Automatisering burde også kunne sendes til slaven over midi, både for instrumenter og effektet.
/Dub

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Mon ikke Stralner mener at man arbejder med sit gamle instrument til et medhørs-track i den gamle cubase, for derefter at rendere til audio, og bevæge sig tilbage i 64bit udgaven, hvor man importerer tracket ?
Jep, det var pointen :wink: Men kan da godt se det ikke er optimalt, det fedeste ville jo så være at rewire en ældre version men det kan man vel ikke..kan man :!:
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Hmm....jeg købte Cubase 8,5 d 22/11-16 og et par dage efter udkommer Cubase 9 til 400 kr mere og en update koster mig 750 kr. Synes sgu, at det er lidt unfair for os, der lige har brugt penge på Cubase 8,5, at man ikke får en update til de 400 kr som en helt ny 9'er koster eller at man får sen gratis smidt i hovedet. Derimod er det gratis for folk med Cubase 6 og nedefter at opgradere. Det giver satme ikke mening hos undertegnede.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Briannielsen79 skrev:Hmm....jeg købte Cubase 8,5 d 22/11-16 og et par dage efter udkommer Cubase 9 til 400 kr mere og en update koster mig 750 kr. Synes sgu, at det er lidt unfair for os, der lige har brugt penge på Cubase 8,5, at man ikke får en update til de 400 kr som en helt ny 9'er koster eller at man får sen gratis smidt i hovedet. Derimod er det gratis for folk med Cubase 6 og nedefter at opgradere. Det giver satme ikke mening hos undertegnede.
Kig her:
https://www.steinberg.net/en/support/gr ... _info.html
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Det kan godt betale sig at tilmelde sig Steinbergs nyhedsbrev på mail, der står det alt sammen. Husk at registrer din kopi samtidig:-)
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg står jo ikke på Steinbergs nyhedsmail inden, jeg køber deres produkt ;-) Men da jeg købte det og forleden så dette, så forsøgte jeg jo at se, om jeg kunne få en 9'er. Men nej. Min 8,5 er tilsyneladende ikke en del af den gratis opdatering. Der står jo at Cubase 6 og ældre modeller er klar til gratis opdatering.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg læser Cubase (from version 6) som fra v6 og frem. Det andet giver heller ikke mening. Cubase 6 er 5 år gammel, hvorfor ville de give grace period til folk med endnu ældre software?

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ah men for helvede. Staten må have penge tilbage for min engelskundervisning. Later = senere og ikke tidligere. Flot Polle. Så ved jeg sgu ikke hvorfor, den Steinberg afviser, at jeg skulle kunne opgradere.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Christoffer I. N. skrev:Jeg læser Cubase (from version 6) som fra v6 og frem. Det andet giver heller ikke mening. Cubase 6 er 5 år gammel, hvorfor ville de give grace period til folk med endnu ældre software?
Der gives naturligvis ikke gratis opgradering af Cubase version 6 -> 9.

Der gives grace period (gratis opgradering) hvis man køber den seneste version, og der så frigives en ny version indenfor en periode på op til 6 uger efter.

Der er dog ligeledes opgraderingsrabat fra tidligere Cubase versioner... kig her:
https://www.steinberg.net/en/shop/buy_p ... pro-9.html
Briannielsen79 skrev:Så ved jeg sgu ikke hvorfor, den Steinberg afviser, at jeg skulle kunne opgradere.
Hvis du har aktiveret dit produkt (Cubase 8.5) indenfor grace perioden, så burde du naturligvis kunne få opgraderingen til version 9 gratis... hvis det ikke virke pr. automatik, så bør du kontakte Steinberg.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Altså....jeg købte Cubase 8,5 d 22/11-16 men installerede først Cubase d 4/12-16, fordi min pc ikke var ankommet endnu. Det burde vel give mig ret til den Grace Period opdatering?

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Briannielsen79 skrev:Altså....jeg købte Cubase 8,5 d 22/11-16 men installerede først Cubase d 4/12-16, fordi min pc ikke var ankommet endnu. Det burde vel give mig ret til den Grace Period opdatering?
Jeps :)

Fra Steinbergs hjemmeside:
Please note: Cubase is activated as soon as you have entered your activation code within the eLicenser Control Center (eLCC). Please note that the date of activation is the determining factor — not the date of purchase or the registration date.

Du burde kunne tjekke det her:
https://www.steinberg.net/en/support/grace_period.html
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det gjorde jeg også. Det var lige præcis dér, jeg fik meddelelsen om, at min udgave ikke gav adgang til opdateringen. Altså da jeg havde indtastet nøglen.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Briannielsen79 skrev:Det gjorde jeg også. Det var lige præcis dér, jeg fik meddelelsen om, at min udgave ikke gav adgang til opdateringen. Altså da jeg havde indtastet nøglen.
OK. Har du aktiveret dit Cubase Pro 8.5 ?

Eller sagt på en anden måde, kan du bruge dit Cubase 8.5 ?
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jepsen

EDIT: Kan godt lide din meget pædagogiske måde at spørge på :lol:

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Briannielsen79 skrev:Jepsen

EDIT: Kan godt lide din meget pædagogiske måde at spørge på :lol:
He he :-D

Well, du burde kunne få opgraderingen gratis... skriv til Steinberg :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Nyt svar