Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: En blog om at holde styr på sig selv.

Indlæg af Morten B »

Yesss, fik sgu optaget koncerten i lørdags. Klapper mig selv på skulderen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt :)
Gik det godt?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det gik ganske fint. Der var ikke så mange mennesker, en 50 stykker, men dem der var der var rimelig engagerede.

Har smidt hele settet i "min musik" hvis det skulle ha' interesse :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Altid f*cking bøvlet at få alting synkroniseret når man blander hardware og computere. Efter en hel del timers eksperimenteren har jeg endelig fået skruet det sammen sådan at jeg kan optage hele numre med mit live rack.

Til de interesserede:
Jeg syncer Analog Rytm via Overbridge og syncer så Beatstep Pro separat via USB. På den måde kan jeg arbejde med en buffer på 128, som umiddelbart virker fint til det jeg skal bruge det til. Samlet set har jeg så en latency på ca 30 ms, som nok ville være for højt for de fleste keyboard spillere, men det er altså godt nok til techno :-D

Ved 24bit opløsning kan jeg så have 6 mono ind via Overbridge, hvilket er fint nok til at splitte outputtet fra Analog Rytm op. En eller anden dag håber jeg jeg får modet til bare at optage numre direkte ud af stereo out på Analog Rytm, så jeg fuldstændig undgår mix i DAW og latency, men jeg har stadig et behov for kontrol, så ind til videre kommer det nok til at foregå på denne måde.

Så er det bare om at komme i gang med at indspille min første ep, numrene ligger allerede og venter :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Bliver jeg dog aldrig klogere? :roll:

Har haft følelsen af at have fundet en god hylde nu, rent udstyrs mæssigt. Er sindssygt glad for mit live setup og jeg er blevet helt sikker på at det også er ad den vej jeg skal producere numre i fremtiden. Fint, så behøver jeg ikke investere i mere software. Måske lige et par modul swaps hist og her i fremtiden, men ellers er jeg rimelig gear mættet i et godt stykke tid.

Vågner så op her til morgen med en ubændelig lyst til at købe en mixer og gå fuldt analogt :roll:

Og det stopper ikke her. Jeg kunne jo godt nøjes med en mackie eller soundcraft til en 5-6-7.000,-, men aaarrrrh, så har de kun eq's med tre bånd og det er tit jeg gerne lige vil have et ekstra bånd til både at skære lidt 4-5k og måske lidt 200 eller 4-500hz. Hmmm, hvad er billigste option så med en 4 bånds eq: Tft ATB serien. Nå, f*ck, så snakker vi i hvert fald 30.000,-

Det kunne jo også lige være lækkert med en båndmaskine til at indspille på, så det blev helt autentisk. f*ck ME!

Gå ned i kælderen nu og finder boremaskinen frem, tror jeg har regnet ud hvor i hjernen G.A.S. centeret sidde :redcard:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hahaha.. :)

Men det ville jo ogå være kedeligt, hvis man ikke havde udvidelses-drømme. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Men det ville jo ogå være kedeligt, hvis man ikke havde udvidelses-drømme. :)
Hæ hæ ja, det er rigtigt. Men på et eller andet tidspunkt ville det være dejligt hvis det bare var musikken som tog fokus og ikke gearet :-D

Har dog lige luret at Behringer Xenyx UFX1604 har 4 bånds eq og tilmed nogle ret fede features som f.eks. USB recorder af alle 16 kanaler og to indbyggede effekter.

Jeg har egentlig ikke noget imod Behringer, de laver nogle fede ting efterhånden, så måske det var vejen at gå til at starte med for at eksperimentere. Så kunne man måske købe eller bygge et eller andet lækkert med trafoer til at sidde på masteren :-D

Edit: Den har bare ikke nogen busses ud over Aux, men man kan vel ikke få det hele for det halve.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Vender det hele på hovedet og smidder DAW'en væk (I hvert fald for en stund).

Har nu sådan et svin på vej:

Billede

Så nu står den 100% på hardware (med undtagelse af computeren som en simpel multitrack optager) det næste stykke tid. Bliver fedt at prøve kræfter med :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bliver spændende! :)
Skal den med på spillejobs også?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hmmmm, nej, det havde jeg egentlig ikke tænkt mig, men det kan da godt være det ville være fedt :)

Jeg er dog mest til et så simpelt setup som muligt til live afvikling, så de fleste gange vil jeg nok bare køre Modular-->Analog Rytm-->Stereo ud.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja det er jo også noget af et slæb.
Du kan jo lege lidt med hvordan mixeren ændrer din lyd, og så vurdere om det er værd at have den med. Live er det måske også fedest at have så få led som muligt at holde styr på.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Er det en MTK-model?

EDIT: Så lige den anden tråd, så det går jeg ud fra. Ret vilde specs til den pris. Glæder mig til at høre om kvaliteten - også af Lexicon-lydene.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

SustainerPlayer skrev:Fedt. Er det en MTK-model?
YES, det er MTK modellen.

MTK delen virker rigtig interessant, men valgte primært den pga. dual effekt enheder og eq'en.
Jeg vil gerne nå dertil hvor jeg mixer nummeret mens jeg indspiller, så processen bliver så effektiv som muligt.

At kunne nøjes med blot at optage stereo ud fra mixeren ville gøre mig mere produktiv, da jeg har brug for at blive tvunget til at tage beslutninger :-D

Bliver sgu spændende og der kommer selvfølgelig en masse lyd og video hen ad vejen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du egenligt stadig dine allerførste Doepfer ting? (Dark Energy/Dark Time)
Kom til at tænke på det for en måneds tid eller sådan, og nu igen. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har endelig f[et taget mig sammen til at f[ gjort noget jeg har frygtet lidt, nemlig at fjerne det ene rack i mit elskede DIY bord, så der kunne blive plads til mixeren.
Det gjorde sgu lidt ondt at stå og flå det hele fra hinanden med en stor tang (Det var limet sammen), men der var ingen vej udenom. Og hvis jeg fortryder, så bygger jeg da bare et nyt og endnu vildere bord :-D

Fik lige det hele hooket op og tændt og faldt tilfældigt over denne lille feedback perle:



Det er bare en fx kanal med vibrapan preset fra Soundcraft'ens indbyggede fx, som feeder ind i sig selv. Læx 8-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Efter lidt prøve mix med det nye hardware system kan jeg mærke at jeg mangler en god delay.

Jeg havde egentlig besluttet mig for en Strymon Timeline, men kom så lige til at tjekke en demo af Erika Synths Black DSP:
http://www.ericasynths.lv/en/shop/euror ... -hole-dsp/

Og nu er jeg igen i gear-limbo. Strymon'en er det oplagte valg. Den kan synces til midi, eller bare vælge BPM. Der er mange modes. Den lyder rigtig godt og ville være nem at integrere.

På den anden side ville jeg næsten kunne få 2 Black DSP for samme pris (Minus strøm og kabinet dog). Det åbner jo op for en rimelig avanceret effekt kæde som selvom der ikke er syncede delays, så er der en lang række fordele i forhold til integration med mit modular system.
Og så kunne man jo seneret tilføje et filter... Og chorus... Og man kunne nemt lave en autopanner, med en sequencer koblet på for kreative panning mønstre... Og man kunn.........

Man kunne også bare nøjes med en f*cking delay og komme videre med sit liv.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Har du egenligt stadig dine allerførste Doepfer ting? (Dark Energy/Dark Time)
Kom til at tænke på det for en måneds tid eller sådan, og nu igen. :)
Hov, den havde jeg lige overset.

Nej, havde en Dark Energy MK1, men den er solgt da jeg gik over til et større system. Super fed lille fætter ellers, kunne godt tænke mig a-111-5 som er modul versionen af dark energy, men den bliver ikke produceret mere :|

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tænkte det nok, mindes bare ikke at du havde skrevet om det. Har været forbi Doepfers side nogle gange de sidste måneder, og blandt andet stødt på den der.

Angående FX'es, jeg har gloet videoer af nogle af Behringers pedaler. Det er lidt hit & miss, men nogle af deres algoritmer lyder godt, og især til prisen IMHO.
Omkring Erica Black Hole DSP, jeg er stødt på andre modular enheder der benytter sig af Spin FV-1 kredsen. Kan dog ikke komme på nogle lige nu.
Iøvrigt, hvis du har brug for at kontrollere en effekt-pedal fra modular kan du måske hente inspiration her:

Richard svarede på hvordan H9 styres i kommentarerne.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvilke Behringer pedaler er du stødt på som lyder godt?

Leder selv lidt løst efter en V-verb som skulle være rigtig fed til prisen, men de kommer ikke rigtig på markedet mere efter rygtet er spredt, hæ hæ.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg syntes der var algoritmer på RV600 der lød helt i orden. Space (= Shimmer) lød dog af hest.
http://www.music-group.com/Categories/B ... 00/p/P0541
Mener også jeg synes DR600 var OK:
http://www.music-group.com/Categories/B ... 00/p/P0597
FX600 multieffekt pedalen indeholdte også nogle interressante ting:
http://www.music-group.com/Categories/B ... 00/p/P0596
Og endeligt kiggede jeg på US600 pitch shift/harmonizer pedalen, til shimmer-ting tror jeg den kunne være helt i orden:
http://www.music-group.com/Categories/B ... 00/p/P0532

Jeg lyttede demoer af pedalerne hos ham her, han har masser Behringer demoer:



Men når vi så er ved det.. Hvis du vil give noget mere for en verb pedal, så virker det til at TC's T2 er svær at slå til prisen, knap 1000 kr.:
http://www.tcelectronic.com/t2-reverb/

.... Nu var det jo delays du ledte efter, så den er nok ikke relevant. :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Bum bum, tjaeee, jeg synes ikke rigtig, ud fra de demoer, at de bringer noget på bordet som jeg ikke har i forvejen.

Min mixer indeholder to effekt processorer fra Lexicon (A'la MPX100 kvalitet) som gør det fint, så hvis jeg skal have noget outboard skal det være pga. et mærkbart kvalitetsløft, hvilket Strymon, eller evt. Eventide ville kunne give mig.

Den T2 lyder ret nice umiddelbart, tak for det, den havde jeg ikke lige i kikkerten.

Edit: Hmmm, der er faktisk rigtig mange fede options i TC's pedal sortiment. Man kunne snildt bygge sig en fed kæde med en 3-4 pedaler til små 800,- stykket :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Arghhhh, CRAP!!! $#@*€%

Kom hjem fra arbejde i går og fik lige lyst til at få et nummer i kassen. Fik det fede mix op at køre. Yeah, fedt. 5 minutter efter kommer der sådan en underlig tikkende lyd, hmm, det er nok fra modularen, den kan være lidt speciel nogen gange. Bum, nul lyd.

Så er den forpulede mixer krafteddeme stået af. Som i HELT af. Død, done, gone. Øv bøv hængerøv.

I sådan en situation ville jeg ønske jeg havde købt den lokalt, men min eneste gear pusher har sygt dårlig service.

Nå, tilbage til tysken.

Det gode ved det her (For der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget), er at jeg så kan skifte til en Allen & Heath ZED 420, som virker til at være lidt federe.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Trist..
Det er da altid noget, at du ser dig lun på grej der koster 50% ekstra.. :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det er godt for økonomien. Altså, ikke min, men verdens økonomien.

Bildte mig selv ind at jeg var fri for trælse software problemer og crashes generelt. Apparently not.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Allan&heath holder 100!

Nyt svar