Bygge studie i haven - ny tegning d. 11/11

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Bygge studie i haven - ny tegning d. 11/11

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Jeg går med planer om at bygge studie i haven, altså et fritliggende hus, og har brug for alle de gode råd jeg kan få på forhånd. Projektet er stadig på et helt tidligt stadie, så jeg har god tid til at tænke tingene igennem.
Lige nu går tankerne på, at der skal være tre rum: et indgangs-/depot-/soverum, et kontrolrum og et liverum. Studiet skal bruges af mig selv som udøvende musiker, mit netværk af musikere og muligvis skal andre kunne låne/leje sig ind på sigt, til mindre projekter.
Min umiddelbare tanke omkring det kunne se sådan ud:
66850424.jpg
66850424.jpg (37.11 KiB) Vist 2813 gange
Har læst mange forskellige tråde her på maskinen, og er specielt glad for den pdf, som Lasso lavede, og tænker helt at få så mange hans koncepter med som muligt (Masse - luft - masse osv.): http://www.lydmaskinen.dk/forumpics/Las ... studie.pdf

Tankerne bag depotrummet: Ideen med det første rum er, at jeg bruge et depot til hardcases osv. til mine instrumenter. Der ud over er det bare rart med et rum at træde ind i, inden man kommer ind i kontrolrummet. Og når vi nu er i gang, så kunne det være netop at have plads til to køjesenge. Det bliver så både gæsteværelse rent privat, men det giver også muligheden for, at jeg kan sætte en hel weekend af sammen med bandet, som kan blive og overnatte uden problemer, eller et band kan leje sig ind, og bruge det i flere dage.
Tankerne bag kontrolrummet: Jeg har ikke den store mængde outboardgear, og skal heller ikke have det, så det skal der ikke tænkes plads til. Det ser fedt ud, men det er ikke min måde at arbejde på. Rummet skal lyde godt, og der skal være god plads til, at flere kan være der og lytte. Det kunne være rigtig lækkert med et vindue ind til liverummet.
Tankerne bag liverummet: Realistisk set kommer jeg ikke til at lave ret mange liveoptagelse, så det skal der ikke nødvendigvis beregnes plads efter, men det kommer også til at blive brugt som øvelokale, så rimelig plads skal der alligevel være. Realistisk set skal rummet nok være optimeret til at indspille trommer. Det er der, at jeg kan se studiet have sin største anvendelsesmulighed, ud over mig, som for øvrigt også selv spiller trommer.

Dimensioner: Målene på tegningen er lavet ud fra, at størrelserne på rummene blev nogenlunde gode, uden at blive for store, for alting koster jo. Jeg har også været i gang med at kigge på http://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html#

Loftshøjde: Her synes jeg det bliver rigtig svært. Den ideelle højde for rummet kommer selvfølgelig an på grundarealet og dimensionerne deraf, og ift. akustikken så peger vores egen Holger og flere jo altid på, at loftet er den største flade, og på den måde nemmeste at bruge, når lyden skal reguleres. Så plads til akustisk regulering skal også tænkes med. Dernæst kommer der muligvis et problem ift. hvor tæt jeg må bygge på naboen, alt efter hvilken højde huset får.

Kom med alle de inputs I har! Ser det fornuftigt ud? Er der noget jeg ikke har tænkt over? Kan det fungere, eller skal dimensionerne være helt anderledes?
Senest rettet af Poul Mundbjerg fre 11. nov 2016 13:20, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Jeg har selv gået med planer om at lave et lignende studie og har fundet denne tegning som umiddelbart minder meget om det du gerne vil lave. Du kunne så overveje om der skal endnu et ekstra rum på i en af enderne som depotrum.
Plan_1.pdf
(456.69 KiB) Downloadet 207 gange
Du skal i hvert fald overveje, hvordan du vil håndtere akustikken med de parallelle væg- og loftflader.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker også at du skal have vinklet de vægge i studierummet, så ændrer du også akustikken i liverummet
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Point taken. Det giver rigtig god mening. Hvor stor en vinkel skal der til, for at det har en effekt. Enhver vinkel har nok en effekt, men hvor meget skal vi op på, for at det for alvor batter?

Det er en ret lækker tegning (og selvfølgelig et ret lækkert rum) du får lavet der Clemme. Hvilket program er det lavet i?
Kan se, at du tænker meget absortion og diffusion ind i konstruktionen, hvilket også giver rigtig god mening. Er nok specielt interesseret i væggen med dine monitores, og så bagvæggen? Jeg havde nok selv tænkt mere på, at lave al den akustiske regulering bagefter, men kan se at der mange andre gode løsninger, som kan tænkes ind i huset fra starten.

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Det er ikke mig der har lavet tegningen og det er ikke et studie jeg skal bygge. Det er en tegning jeg har planket fra en anden side (http://www.johnlsayers.com/Studio/Mainpage/MP-Sonar.htm) og så vidt jeg husker er studiet designet af en akustiker/studiedesigner så dimensioner, materialer osv. er alt sammen en del af den akustiske regulering.

I forhold til at flush moute dine monitors (indbygget i væggen) skal du være opmærksom på at det ikke fungerer specielt godt hvis du har højtalere med en basrefleksport på bagsiden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg syntes også det lignede hans design og tegnestil.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Så fik jeg kigget lidt på det, og blev mere og mere tiltrukket af den tegning som Clemme postede. Størrelsen er meget lig det jeg havde tænkt, og kunne sagtens se, at der var mange ting ved det design, som var langt bedre end det, som jeg havde tænkt.
Jeg har dog ikke tænkt at mine Dynaudio BM5'ere skal flush mountes, så har i stedet tænkt corner traps ind i det i stedet.

Undskylder for, at det hele ikke er perfekt symetrisk, men Floorplaner driller lidt. Selvfølgelig bliver det 100% på den endelige tegning.
66850424.jpg
66850424.jpg (38.48 KiB) Vist 2813 gange
Fyr løs - er jeg på rette vej?
Senest rettet af Poul Mundbjerg fre 13. jan 2017 08:53, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Overvej et extra vindue så du kan isolere en sanger i forrummet og sangeren kan kigge ind til musikerrummet.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hald skrev:Jeg tænker også at du skal have vinklet de vægge i studierummet, så ændrer du også akustikken i liverummet
Jeg skulle lige til at sige det. Og er det egentlig nok kun at vinkle én af væggene? Jeg mener, der er jo stadigvæk vægge hvor lyden kan bounce mellem, på den nye reviderede tegning.

Og der må også være stående bølger mellem gulvet og taget - som jeg gætter på er vandret. Jeg er hverken arkitekt eller håndværker, men fik alligevel den idé at, måske kunne man vinkle taget 10-20° og slippe af med to problemer:

1) Stående bølger
2) Regnvand der står og får taget til at rådne. Hvis det er skråt, løber vandet jo af.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Ud fra hvad du skriver, så ville jeg lave controlroom til det store rum og live rum mindre.
Vinkler i små rum er jf. Klogere menneske på gearslutz spild af plads.
Sørg for god lofthøjde, så får du 1) bedre indeklima 2) mulighed for effektiv cloud m +30 cm dæmpning.
Loft til kip i et saddeltag kan måske være det bedste i vores skandinaviske byggetradition.
Ventilation!
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Joachip skrev:
Hald skrev:Jeg tænker også at du skal have vinklet de vægge i studierummet, så ændrer du også akustikken i liverummet
Jeg skulle lige til at sige det. Og er det egentlig nok kun at vinkle én af væggene? Jeg mener, der er jo stadigvæk vægge hvor lyden kan bounce mellem, på den nye reviderede tegning.
Joachip: tænker du på liverummet? Lige nu er der jo egentlig ikke nogen af de fire vægge, som er parallelle?
Michailov skrev: Sørg for god lofthøjde, så får du 1) bedre indeklima 2) mulighed for effektiv cloud m +30 cm dæmpning.
Loft til kip i et saddeltag kan måske være det bedste i vores skandinaviske byggetradition.
Ventilation!
Michailov: Loftshøjde er et rigtig stort spørgsmål for mig, for jeg kan ikke lige regne ud, hvor meget der vil være ideelt for mig, men er helt enig med dig. Der skal helst sikkert være plads til en cloud, men hvad tænker du, når du tænker skriver 30 cm dæmpning?
Ventelation er et andet af mine helt store spørgsmål, for kan slet ikke lige regne ud, hvordan det gøres bedst, uden det koster en bondegård, men det kan være, at det skal have en tråd for sig selv.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Poul Mundbjerg skrev:
Joachip skrev:
Hald skrev:Jeg tænker også at du skal have vinklet de vægge i studierummet, så ændrer du også akustikken i liverummet
Jeg skulle lige til at sige det. Og er det egentlig nok kun at vinkle én af væggene? Jeg mener, der er jo stadigvæk vægge hvor lyden kan bounce mellem, på den nye reviderede tegning.
Joachip: tænker du på liverummet? Lige nu er der jo egentlig ikke nogen af de fire vægge, som er parallelle?
Hovsa, jeg kom til kun at se på de tykke sorte streger. Nu kan jeg godt se dén også er vinklet.

Jeg sidder iøvrigt selv i et ikke så stort rum, og jeg kan høre et tydeligt fjeder-agtigt "brrrrrh" ekko mellem de to vægge. Det håber jeg derfor du slipper for. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Andre der kan byde ind og måske se noget, som jeg ikke selv ser?

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Dit kontrol rum skal være større. Det er alt for småt. Jeg ville kopiere målene fra john sayers kontrol rum. De er helt sikkert lavet efter kunstens regler. Alternativt ville jeg droppe depot rummet og flytte kontrol rummet ind i live rummet. Rykke midter væggen så du for et kontrol rum der er 413 cm bredt 550 cm langt og lave 250 cm til loftet. evt 270 og fylde 20cm isolering i. Med et rum der er 413 cm bredt og 550 cm langt og 250 cm kommer du ind i bolt-area. Det vil klart være at foretrække at vælge nogle dimensioner som give gode room modes. du kan selv lege med dimensionerne her http://amroc.andymel.eu/?l=550&w=413&h=250&r60=0.6 .

- Jakob -

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Det her er en rigtig spændende tråd!

Jeg kan komme i tanke om et par ting der vist ikke har være nævnt:

Man kan jo også vinkle vægge i den anden dimension (vinkle mellem gulv og væg) når man alligevel starter fra scratch.

Og man kan lave Super Chunks mellem loft og væg. For det meste har man dem væg><væg, men lyd kan ikke kende forskel på op og ned og højre og venstre, og hvis man tænker det ind i konstruktionen fra starten tænker jeg man kan få det til at holde (chunks er tunge) ....

En tredje ting er at tænke "det gyldne lyd snit" (1:0,38) ind i designet. Der er flere tråde her på Maskinen om emnet. Det går ud på at resonanserne i et rum er mindst i et punkt der ligger 38% af rummets længde fra endevæggen, så her kan det betale sig at placere lytte positionen. Også her skal man tænke på at lyd ikke kan kende forskel på retning, så reglen gælder også op><ned. Det kan så være en målsætning for loftshøjden. Så hvis dit øre er 120 cm over gulvet når du sidder i din stol skal loftshøjden være 316 cm.

Lyder som et rigtigt spændende projekt. Held og lykke med det!

Nyt svar