Forskel på vådrumsgips og alm. gips

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Forskel på vådrumsgips og alm. gips

Indlæg af kristianberg »

Hej.

Er der forskel på en vådrumsgipsplade og en almindelig gipsplades lydisolerende egenskaber?


Mvh. Kristian

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej
De er en smule tættere/ tungere, så på et teoretisk plan vil jeg tro det. Men om det er noget, der kan måles eller har praktisk betydning ved jeg ikke. Jeg tror personligt hellere jeg ville doble op på tykkelsen af alm gips.
Men har ingen erfaring med vådrumsgips i lydforbindelse, så måske andre mener noget andet.

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

Mange tak for svar.

Det er til at placere under tagpladerne i mit kommende studie, hvor der skal to lag gips op inden isolering.
Der er en lille bitte chance for at der kan komme vand ind, hvis en tagplade bliver utæt, derfor tænkte jeg at erstatte det yderste lag gips med vådrumsgips. Så hvis det ikke er mærkbart dårligere end alm. gips, bliver det dén løsning jeg går efter.

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Skal du ikke have en dampspærrer der i stedet for vådrumsgips? Den er jo vandtæt og skal være der uanset.

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

God pointe. Men er blevet anbefalet af en bygningskonstruktør at bygge det hele uden damspærre. Det bygges i en gammel garage/staldbygning.

Men ja, om jeg bruger vådrumsgips eller dampspærre + alm. gips kommer vel ud på et? - Så er det jo billigst at undgå vådrumsgipsen:-)

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Hej du.

En vådrumsgips er en silikone imprægneret gipsplade, lydmæssigt vil du ikke få noget ud af den i forhold til en alm. gipsplade.

Du skal lige være opmærksom på, at en dampspærre er der for at hindre vanddamp indefra (udåndningsluft, luftfugt generelt mv) i at trænge op/ind i en tag/vægkonstruktion og kondensere inde i den (det gør den ved ca. 12 grader), en dampspærre har ikke konstruktivt funktion af at skulle stoppe vand som kommer igennem et tag.

Et tag (klimaskærm) skal være tæt og er det ikke tæt skal man tætne det, du vil få skimmel/råd i den konstruktion du er ved at lave. Jeg ved ikke om det er stålspær eller træspær, men skimmel kan trives bare der er organisk materiale tilstede, herunder alm. støv.

Men kan du ikke beskrive den opbygning du vil lave, er det et studie som står frit i en stor hal eller bygges der på den eksisterende konstruktion?
Hvis du kan uploade et foto af de eksisterende forhold, så vil jeg gerne hjælpe dig ud, men skal lige have lidt mere information. :-)

Jeg er selv bygningskonstruktør (24 års erfaring fra tegnestuer og byggepladser), og reagere lige fordi det "skure" i mine øre... ;-)
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

Mange tak for svar.

Jamen så kommer her beskrivelse med billeder og det hele :)

Jeg går naturligvis efter rum-i-rum metoden, men pga. størrelsen og især højden af rummet kommer jeg til at gå på kompromis med nogle ting. Så er det at finde den gyldne middelvej, hvor der er ok isoleret for lyd og varme gennem alle seks flader og der stadig er plads til at man kan bruge rummet.
Det skal både bruges til øvelokale og studie, men kun ét rum.

Rummets mål: 450cm dyb, 550cm lang, 243-195cm høj (fra betongulv til underside af spær).

Loft:
Taget består af ståltag der er lagt direkte oven på de gamle eternitplader. Det er tæt.
Her vil jeg lægge 2 lag gips op imod forskalling mellem spær og derefter isolering.
Pga. manglende loftshøjde, har jeg ikke plads til at lave et nyt loft med lægter under det nuværende. Men min plan er derfor at hænge "inderloftet" (isolering + 2 lag gips) i Vikas vibrationsdæmpende gummiophæng. http://www.vikas.dk/pdf/vibrationsdaempere/LOH_VB.pdf

Gulv:
Betongulvet er støbt direkte på jorden. Ved ikke hvor tykt det er, men mere end 10cm.
Her er jeg også presset pga. loftshøjden og er i tvivl om hvor få centimeter jeg få gulvet ned på.
Planen er at jeg lægger et gulv på strøer, umiddelbart ikke flydende, da der ikke er underboer.
På betonen kommer opklodsede lægter med murpap imellem og isolering mellem lægter. Nok kun 50mm rockwool. Øverst en 18mm gulvfinér.

Opvarmning kommer til at bestå af en luft-til-luft varmepumpe.

Og som sagt er planen at rummet bygges uden dampspærre.

Jeg vil også gerne beskrive væggene, men nøjes lige med dette i første omgang :)

Jeg glæder mig til at høre hvad I siger til det.

Hermed billeder:

Udefra med tegnet studie-placering
Billede

Ydervæg mod nord under konstruktion:
Billede

Rummet med tegnet væg og dør:
Billede

Loft:
Billede

Væg mod syd:
Billede

Væg mod vest:
Billede

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Super fint!
Jeg kigger lige på det iaften og kommer med input. :-)
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Hej!
Så jeg siddet og fin tænkt over dit meget fine studio. det bliver sgu godt!!! f*ck nogle fester der kan holdes med nøgne damer og det hele.. ;-)

Jeg begynder fra gulv og så op.:
Din løsning med et strø gulv er i princippet rigtig fornuftig, men vil fylde ca. 70-100 mm i opbygningen, da det gamle eksisterende gulv nok ikke er plan, selvom det oftest kan se sådan ud.

Hvorfor udligger du ikke et selvnivellerende spartelgulv for at rette gulvet op, hereftrer en smøremembran som er fugtstandsende, hvorefter du kan ligge enten en 5-10 mm skumdug (eller 20.30 mm sundolitt trinlydsplade) og herpå et trægulv. Ved et strøgulv skal du bruge tykkere gulvbrædde pga. spæn mellem strøer, oftest 20-22 mm tykkelse. (koster) i forhold til 14 mm lamelparket (plot et eksempel).

Forslag gulvopbygning.: Tykkelse fra overkant eksisterede beton = 35 mm, alt efter gulvtype og trinlydsdug (20-30 mm er også ok)
5-10 mm Selvnivellerende spartelmasse, egnet til gulv.
1-2 mm smøremembrand som er fugtstandsende, epoxy f.eks. (det er ikke så farligt som nogle tror)
10 mm Skumdug / trinlysdug.
14 mm Lamelparket i psykadeliske mønstre.

Alternativ.: tykkelse fra overkant beton til overkant gulv = 85-90 mm.
0,20 mm PE-folie, godkendt til fugtspærre eller smøre membrand (som ovenstående)
10-20 mm Knudsen kile opretning / opklodsning
45x45 mm Lamel strøer c/c 600, dobbelt så tæt langs kanter og rundt søjler.
45 mm Mineraluld, vær op på at opklodsning sikre 15-20 mm fra uld til underkant gulvbrædder.
20-22 mm Lamelparket eller massiv et eller andet plankegulv. (alt efter din smag)

Så kommer vi til lofter.:
Jeg har en bekymring og det er fugt og kondens, samt du ikke ligefrem opfylder lov krav ;-) men det glemmer vi lige i denne her omgang.

Hvis du har en loft konstruktion hvor du på din forskalling monterer 2 x 13 mm gips og herefter ophænger et nedstroppet loft inkl. isolering vil du har et hulrum på ca. 100-120 mm, dette er ikke ventileret og uden en damspærre vil der uundgålig komme kondens på undersiden af de gipsplader som hænger op imod taget, når du har en ude temperatur som er f.eks. 0 grader og f.eks. 25 grader og 6 gutter som står og headbanger samt koger vand til urtete på el-kedlen. Vanddamp fortætter ved 12 grader, og de 12 grader vil forekomme indenfor.

Jeg har haft flere syn og skøn sager hvor underkonstruktioner er fundet fuldstændig sorte af skimmel efter isolering og loft konstruktioner blev fjernet, pga. manglende dampspærre eller fejlagtig udført damspærre samt mangel på ventilering, jeg synes ikke jeg kunne se at der var gjort anstaltninger til at etablere udluftning i tag?

Forslag.:
Læg en dampspærre imellem de 2 lag gips som udgør loftet og etabler tag ventilation af det hulrum som er imellem isolering og øverste lag gips.
Det er ikke den optimale løsning, men et par taghætter pr. spærfag vil gøre meget.

Vægge.:
Jeg har en del input og obs punkter, måske du kunne sende en PM, så fylder vi ikke hele forrummet ud med tekst.. :-)
Tager det også gerne over telefonen.

Med venlig hilsen
Morten
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vil bare sende god karma @Simonfromsidney - det er sgu god stil! :thumbup:

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

Tak Morten - sikke en omgang - super fedt!!

Yes, det kan kun blive godt - især med nøgne damer og psykadeliske mønstre og det hele :)

Her kommer en række tanker og spørgsmål retur:

Generelt nævner du en del elementer/produkter jeg ikke er bekendt med, men jeg bliver lige så stille klogere :)

Gulv:
Har lige være ude og tjek-måle. Betongulvet falder ca. 4 cm fra syd mod nord, og de 4 cm ekstra loftshøjde er rare at bibeholde i den lave ende.
Men kan man bruge den selvnivellerende spartel sådan så den bare udligner ujævnhederne og ikke de 4 cm's fald? - eller skal det ende i vatter?
Jeg er jo ret vild med tanken om et gulv på kun ca. 35 mm! Hvordan forholder det sig med varmeisolation og især lydisolation på det gulv? Jeg er lidt nervøs for om lyden, i højere grad end ved et gulv på strøer, kan vandre ud i ydervæggene? - men kan på den anden side heller ikke se hvorfor det skulle være sådan..
Kan skumdug og sundolitt trinlydsplade sammenlignes med det man kalder lyddæmpningsunderlag?

Loft:
Din bekymring omkring fugt og kondens er helt forståelig. Som jeg har forstået er det enten/eller med dampspærre - og når der kommer gang i sveden i lokalet forstår jeg godt den bliver nød til at være der.
Hulrummet mellem de to sæt gips og isolering løber jo sammen med hulrummet i væggene - gør det en forskel?
Omk. ventilering af hulrummet, så virker et par taghætter pr. spærfag som meget - Måske misforstår jeg det. Der er 90 cm mellem spær, og igen er jeg bange for at det går ud over lydisoleringen. Spørgsmålet er om man kan nøjes med mindre?
Det er mellem de to inderste lag gips du vil placere dampspærren, ikke? - og så går jeg ud fra at det samme skal gøres i væggene.

Det var hvad jeg kunne komme på nu og her. Igen, tak for at du gider!

Vi kan sagtens tage væggene over PM eller telefon, men hvis det bliver her i tråden, kan det jo være andre også kan få glæde af det :)

Omk. vægge, så er det fortsat rum-i-rum metoden, med "masse-luft-masse" der er grundlaget.

Herunder beskriver jeg mine planer med væggene hver for sig:

Nybygget væg mod Nord:
Udefra: beklædning-->forskalling-->2xvindgips-->isolering-->luft-->isolering-->2xgips med dampspærre imellem.
Ydre vindue er 3x4 mm termo. Ved godt det inderste vindue bør være et enkeltlags 8-10 mm, men overvejer at finde en brugt termorude (sikkert 2 x 4mm) og se om det lydisolerer tilstrækkeligt, da det er den billigste løsning og jeg gerne vil kunne åbne vinduet. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, jeg vil prøve at udskifte glasset med et enkeltlags 8-10 mm.

Ikke-endnu-eksisterende væg med dør mod Øst:
Udefra: 2xgips-->isolering-->luft-->isolering-->2xgips med dampspærre imellem. I begge vægge kommer en BD30 branddør.

Træbetonvæg mod Syd:
Træbetonvæg (ind til nabos garage)-->luft-->isolering-->2xgips med dampspærre imellem.

Murstensvæg mod Vest:
Murstensvæg (ind til nabos øvelokale)-->luft-->isolering-->2xgips med dampspærre imellem.

Alle 4 indervægge er placeret på det nye gulv.

Det var det - er spændt på at høre dommen :-D

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skal også være velkommen til at komme forbi mig i Ringe og se hvordan jeg har bygget et rum-i-rummet studie i vores sidebygning.

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

Mange tak Holger. Det er desværre ikke hver dag jeg kommer forbi Fyn. Men hvis det skulle ske, siger jeg bestemt til.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

De her er vild gode til lydisolering, hvis du ikke kender dem i forvejen :-)


http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og- ... 2500mm.htm
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

stralner skrev:De her er vild gode til lydisolering, hvis du ikke kender dem i forvejen :-)


http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og- ... 2500mm.htm
Tak. De koster godt nok ikke så lidt, men jeg vil klart tjekke dem ud.

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Hej Igen.

undskyld det lidt sene svar, jeg er selv gang med at flytte lidt rundt i min kælder (ligner lort pt.), men nu har jeg da internet igen hernede.
Jeg har gjort det at jeg har besvaret dine spørgsmål separat, så de kan findes let, herefter min kommentar / input.

GULV.:
Spørgsmål.: Kan skumdug og sundolitt trinlydsplade sammenlignes med det man kalder lyddæmpningsunderlag? JA. :-)
Svar.: Ja. (Den var let)

Kommentar.:
Dit eksisterede beton som rettes op så der er plant, altså i vatter, eller vil dit nye gulv blive ligeså skæv som det gamle.

Hvis du skal have noget som helst som er varmeisolerende skal du hakke dit eksisterende beton gulv op og sænke det 300-350 mm og lave en opbygning med 300-350 mm isolering og herefter beton, 20-30 mm giver next to nothing når det gælder varme, men det gør at gulvet blive behagelig at gå på og tager kuldebro fra det eksisterende betongulv. Et svømmende gulv udført på en skumdug eller polystyren (tindlydsplade) vil være friholdt fra andre bygningsdele. Det vil sige, at du ikke får flange transmission over i andre bygningsdele.

Mht. lyd i gulvet vil jeg mene (jeg er ikke uddannet akustik, men har da en del erfaring fra diverse biografer og andre bygninger af forskellig karakter jeg har været med til), vil et trægulv eller en 20 mm spånplade med gulvtæppe nok være det bedste.

Den her trinlydsdug har indbygget dampspærre: Du kan lige prøve at google den.
NO NOISE M. DAMPSPÆRRE

LOFT.:
Spørgsmål.: Hulrummet mellem de to sæt gips og isolering løber jo sammen med hulrummet i væggene - gør det en forskel?
Svar.: Det er faktisk et ret stort areal som udluftning skal udgøre, hvis jeg havde et rådgiver ansvar på den her skulle der være 70 mm ventilation i dit tag. Ellers vil vores rådgiver ansvars forsikring ikke dække.

Spørgsmål.: Omk. ventilering af hulrummet, så virker et par taghætter pr. spærfag som meget - Måske misforstår jeg det. Der er 90 cm mellem spær, og igen er jeg bange for at det går ud over lydisoleringen. Spørgsmålet er om man kan nøjes med mindre?
Svar.: Så lige foto igen, sæt 5-6 stykker jævnt fordelt på taget.

Spørgsmål.: Det er mellem de to inderste lag gips du vil placere dampspærren, ikke? - og så går jeg ud fra at det samme skal gøres i væggene.
Svar.: Korrekt, huske at tape samlingen ;-)

Kommentar.:
Altså, i den perfekte verden ville det jo være bedst at hæve den oprindelige konstruktion så man kunne lave det efter bogen.
Men det kan vi ikke og det skal løses bedst muligt. (og helst imens man er lidt beruset)

Hvis jeg var dig og ville lave noget som akustiks, byggeteknisk og pladsmæssigt opfylder de fleste af dine krav, ville jeg lave et omvendt tag.

Du gør det, at du monterer 2 x alm. gips som du oprindelig havde planlagt mellem spær på forskallingen.
Herefter monterer du 100 mm (hvis du kan have 150 mm gør du det) mm terrænbatts direkte på undersiden af gipsen, det er vigtigt at
det er trykfast mineraluld og ikke blød mineraluld. Dette gør at luft ikke fortætte.

Herefter monterer du dit loft med en dampspærre mellem de 2 lag gips.

Jeg så lige på dit foto som viser rummet inde fra, hvis du sætter 5-6 taghætter kan der ventileres over de første 2 lag gips og luft kan strømme
jævnt under tagplader. Så får du ventileret evt. rest fugt ud

Beskrivelse, oppe fra og ned.:
Eksisterende tagplade.
eksisterende forskalling
2 x 13 mm gips (eller 1 x 15 mm fibergips (den er skruefast)).
100-150 mm terrænbatts, fastgjort direkte til gips.
Herefter nedsænket loft, det vigtigste er at huske dampspærren.

I den konstruktion vil damp og rest fugt kunne fjernes, gips er hygroskopisk og vil transporter evt. fugt ud til det fri og omvendt, alt efter hvor på året vi er. (om vinteren vil damp stå øverst i et varmt tag om sommeren nederst.)


Kan vi tage vægge i morgen, jeg er helt bustet ;-)
Kommenterer i morgen formiddag.

Med venlig hilsen
Morten
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
kristianberg
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Aalborg

Indlæg af kristianberg »

Hej igen.

Absolut intet at undskylde for! - Det er fornemt med så uddybende og kvalificerede svar, lige meget hvornår på døgnet de nedfældes.

Det skal lige siges at den del af mig der sidder med pengepungen har en del at sige i dette projekt. - Så billigere alternativer til "den bedste måde at gøre det på", modtages med kyshånd og sjusser.

Her er lidt små-kommentarer m.m.:

GULV:
Kunne man bibeholde de 4 cm fald ved at bruge Knudsen kiler og strøer, eller er det simpelthen for dumt ikke at få det i vatter?
Det er udelukket at hakke i betonen, så jeg klapper i omk. varmeisolering:)
Kan denne: http://www.jemogfix.dk/gulvunderlag__16 ... mm_9012339 bruges som trinlydsdug (dog uden dampspærre)? Pengemanden hvisker at den koster 1/4 af No Noise-modellen.

LOFT:
Det lyder fremragende med det omvendte loft.
Lige for at være 100% sikker på at jeg ikke misforstår: Som du har beskrevet lofts-opskriften nu, skal der kun ventileres mellem tagplader og gips, og IKKE i hulrummet mellem det øverste loft og det nedsænkede loft. Right?

No rush, det er som sagt bare fedt du gider.


mvh. Kristian

Nyt svar