Hvorfor er her så få kvinder?

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar

Er du?

Mand
45
96%
Kvinde
1
2%
Otherkin/hermafrodit/køn er blot en konstruktion
1
2%
 
Afgivne stemmer: 47
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Hvorfor er her så få kvinder?

Indlæg af Holger »

Ja, spørgsmålet er faktisk seriøst.

Mine tal viser mig, at der kun er ca. 1% kvinder på Lydmaskinen.dk. Og den ovenstående afstemning, vil nok understøtte en sådan fordeling +/-

Det er vel nærmeste så mono, som det realistisk kan blive.

Hvis vi ser bort fra den mest åbenlyse forklaring, dvs. de genetiske dispositioner, som gør at mænd generelt er mere teknisk interesserede end kvinder (ja, det er bevist, at det er medfødt og ikke en social konstruktion), hvad kunne man så gøre rent praktisk for at tiltrække flere kvinder her på sitet?

Nu er kønnet i sig selv i Lydmaskinen-sammenhæng ikke specielt kvalificerende, men jeg er både nysgerrig og interesseret i at åbne op for den anden halvdel af befolkningen.

Jeg er sandsynligvis ude på en impossible mission, men here goes...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man bør nok spørge nogle kvinder. Og da de jo ikke er her, så må de opsøges andetsteds.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Min erfaring er at de fleste kvinder først og fremmest er interesserede i musikken og, som du også påpeger, ikke umiddelbart er teknisk minded.

Selv dem som beskæftiger sig med den elektroniske musik har fokus på det musikalske, og ser mere udstyret som et instrument.

Jeg ser ikke lydmaskinen som et specielt musiker fokuseret forum, her er det teknik og branche som er i højsædet. Om det er en del af forklaringen er svært at svare på, men jeg tror der ligger noget der.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er ikke specifikt for Lydmaskinen, men snarere et udtryk for en generel tendens i musikbranchen:
http://www.koda.dk/om-koda/nyheder/fa-k ... omponister
http://politiken.dk/debat/profiler/mars ... kbranchen/

Af de 17% som komponerer, er endnu færre nok orienteret mod musik produktion, og igen få af dem orienteret mod mandshørmende online forums. Så det kan nok godt ca forklare de 1%.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Bare jeg slipper for at høre på Henrik Marstal, så er jeg glad:)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lydmaskinen er endda lidt mere teknisk end så mange andre lyd-relaterede steder på nettet. Og så snart det bliver teknisk, ser man altid den her ekstreme kønsfordeling. Jeg glemmer aldrig da de viste statistik over de besøgende til et demo party (nørd-fest) jeg var til i '93. Såvidt jeg husker var der 3000 drenge og 15 piger. Det har altid undret mig. Desværre ved jeg ikke hvad man kan gøre ved det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at vi allerede har forsøgt at optimere det tiltalende ved lydmaskinen ved at kun de kønne mennesker viser deres ansigt på avataren..



BUUUURN!!! :lol: :dollargrin:

Edit: eller også er det vores skyld...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og der er oven i købet gratis medlemskab for kvinder:)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:... hvad kunne man så gøre rent praktisk for at tiltrække flere kvinder her på sitet?
Det afhænger helt af deres udseende :dollargrin:
Holger skrev:Jeg er sandsynligvis ude på en impossible mission, men here goes...
Talk to Mr. Cruise! :-)

Seriøst..
Jeg tror det er umuligt, som i selv for hr. Cruise. Det er ikke fordi jeg skal gøre mig specielt klog på det, men potentialet af kvinder i musikbranchen, det er væsentlig mindre. Teknikken er næppe det der trækker dem, hvorfor LM absolut ikke er et sted for de få der er.
Skal de tiltrækkes, så skal det nok være på det mere følsomme stadie. Det kunne være med en hulens masse god (i deres verden) musik og/eller debat som interessere dem, (her bliver det virkelig svært). Jeg har endnu til gode at se en kvinde udtale sig/give kritik af et stykke musik, eller deltage i en teknisk snak.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Uncite skrev: ".. udstyret som et instrument".


Watch out :dollargrin:
Uncite skrev:Jeg ser ikke lydmaskinen som et specielt musiker fokuseret forum, her er det teknik og branche som er i højsædet. Om det er en del af forklaringen er svært at svare på, men jeg tror der ligger noget der.
Helt enig. Men spørgsmålet er ikke hvad der holder dem væk. Derimod hvad der skal til for, at de ikke holder sig væk.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Du planlægger den næste gettogether, Holger? :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min kone siger at de alle sidder på facebook eller hestenettet.
Men det vist fint at vores koner ikke er medlemmer her på siden, så ville de jo vide hvad hobby-sektionen egentlig bruger af penge på udstyr, for ikke at tale om tid..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

kandersen skrev:
Holger skrev:... hvad kunne man så gøre rent praktisk for at tiltrække flere kvinder her på sitet?
Det afhænger helt af deres udseende :dollargrin:
Holger skrev:Jeg er sandsynligvis ude på en impossible mission, men here goes...
Talk to Mr. Cruise! :-)

Seriøst..
Jeg tror det er umuligt, som i selv for hr. Cruise. Det er ikke fordi jeg skal gøre mig specielt klog på det, men potentialet af kvinder i musikbranchen, det er væsentlig mindre. Teknikken er næppe det der trækker dem, hvorfor LM absolut ikke er et sted for de få der er.
Skal de tiltrækkes, så skal det nok være på det mere følsomme stadie. Det kunne være med en hulens masse god (i deres verden) musik og/eller debat som interessere dem, (her bliver det virkelig svært). Jeg har endnu til gode at se en kvinde udtale sig/give kritik af et stykke musik, eller deltage i en teknisk snak.
Mht til at give kritik herinde, så er det nu sket, jeg kigger på hende hver dag :-) nu er du jo også et relativt nyt medlem ;-)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hald skrev:Min kone siger at de alle sidder på facebook eller hestenettet.
Men det vist fint at vores koner ikke er medlemmer her på siden, så ville de jo vide hvad hobby-sektionen egentlig bruger af penge på udstyr, for ikke at tale om tid..
Jeg er principielt ikke bange for at dø. Men jeg frygter, i så fald, at min kone sælger mine synths til den pris, jeg har bildt hende ind, jeg har givet for dem :shock:
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

gs-dk skrev:Bare jeg slipper for at høre på Henrik Marstal, så er jeg glad:)
Som feminist er jeg sjovt nok enig. By proxy offergørelse er ikke lige mig og det virker som om han famler efter en hjertesag som hans målgruppe ikke er interesseret i han er fortaler for fordi der er så mange huller i hegnet når han åbner munden.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har en teori om at kvinder er trætte af at blive talt til på en bestemt måde på grund af deres køn. Hvis man går ind på Danske Guitarister er der heller ikke ret mange kvinder, de stiller heller ikke et teknisk spørgsmål. Stiller de et spørgsmål om 'hvilken strengetykkelse', 'nogen der kender en god underviser', spørgsmål som er kommet afsindigt mange gange, bliver der til dels talt til dem på en anden måde og folk vælter over hinanden for at svare på spørgsmål og nærmest tilbyder og komme forbi og kigge på guitaren og vi kunne også drikke kaffe og hvem ved hvad det fører til, søde ven. Det kan jeg godt forstå man bliver pænt træt af. Jeg siger ikke det sker på LM, men forestil dig som kvinde at åbne døren til et diskotek hvor der kun er mænd, så tror jeg man finder et andet sted.

Men generelt set, og det har jeg fra en opgave jeg skrev om dancehall-kulturen (herunder rubadub sunday), som også har et forum lig vores tilknyttet, det handler bare om soundsystems, originals, crossover osv, så kan man dele subkultur op i en feminin side og en maskulin side:

I subkulturer:
for det maskuline gælder
- hvordan får jeg et soundsystem der har så meget bas at folk kaster op på dansegulvet
- hvem udgav hvad og hvornår
- hvordan får jeg fat i originaltryk som ingen andre har
- hvem er in og out på dancehall scenen
- hvilke begreber skal jeg bruge for at blive accepteret i dance-hall kulturen
- et behov for et tilhørsforhold i en subkultur
- det vidensbaserede har stor betydning frem for det sociale
- buisness frem for leisure

Set udefra virker det lidt autistisk som det også gør når man kigger på frimærke-fora og detektor-fora. Det var ikke med i min konklusion, men gæt kønsfordelingen.

for det feminine gælder
- at støtte op om kulturen ved sin tilstedeværelse
- at møde op hvor der sker noget
- at komme de rigtige steder
- at møde op hvor man kan blive bejlet og værdsat og vælge og vrage
- at have mulighed for at tjekke ind - og tjekke ud som et ikke permanent medlem
- det sociale har stor betydning frem for det vidensbaserede.
- leisure frem for buissness

In mente er selvfølgelig, at det som oftest at når man danner og bruger teorier, at der opstår dikotomier og virkeligheden bliver karikeret og det er på ingen måde for at pege fingre ad noget køn, men blot for at komme med et bud på, hvorfor der ikke er ret mange kvinder her. Nu kom jeg med to teorier.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Wait... siger du at der ER forskel på mænd og kvinder?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg siger at der øjensynligt er forskel på mænd og kvinder, ikke at der skal eller bør være forskel på mænd og kvinder. Man kan heller ikke diskutere om et køn burde reflektere over egne holdninger, valg og adfærd, uden at tale om forskelle mellem køn.

Jeg er ret god til at bruge værktøj og bor i kollektiv hvor ingen af kvinderne kan montere så meget som et dørhåndtag rigtigt, men jeg fik også en værktøjskasse til min 6 års fødselsdag og havde før det adgang til et fuldt udstyret værksted. Det kender jeg ikke nogen kvinder der har, men vi har haft en kandidat som var scenebygger på DR, hun flyttede desværre ikke ind, men ville ganske givet være bedre til at bygge og vedligeholde end mig. Forsøg viser også at kønsforskelle er tillærte, såsom multitasking, noget som nogen kvinder på ingen måde mestrer, men jeg vil ikke afvise at noget er knyttet til vores køn naturligt. Det er dog en helt anden diskussion.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

I min familie var kønsrollerne ihvertifald diffuse. Min mor samlede engang en cykel til mig, da jeg var barn, og det var hende der satte lamper op inklusive el-installationerne. Og min far var klart bedst til at lave mad.
Hald skrev:Min kone siger at de alle sidder på facebook eller hestenettet.
Det lyder sgu sansynligt! :dollargrin: I det hele taget tror jeg der er rigtigt mange websider der har måttet se deres brugerskare blive helt absorberet af den store facebook-osteklokke.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Graceville skrev: - hvordan får jeg fat i originaltryk som ingen andre har
Haha.. den her er sgu for morsom. Hvor mange originaler findes der, som andre kan have? :dollargrin:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Inden for dancehall genren giver det point hvis man har originaltryk eller 'first pressing' udgaver. Faktisk er jeg ikke helt med på hvad det er og hvorfor det er så vigtigt, men det må være ligesom at have et sjældent frimærke eller en sjælden mønt. Jeg kan godt se mit sprogvalg ikke holder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar