En SM57 er en SM58 uden popfilter

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

En SM57 er en SM58 uden popfilter

Indlæg af Graceville »

Står lige og tweaker min opsætning til en af de mange rutineprægede konditorigigs jeg har haft en hel del af de sidste 4 måneder og kommer til at tænke på, hvad forskellen egentlig er på en SM57 og en SM58.

Jeg har en SM57 med monteret popfilter, som i det store hele giver det samme som en SM58 ifølge nedenstående artikel. I mangel på bedre fordi, hvis jeg skulle invistere i sangmikrofon, skulle det være noget i en anden prisklasse, og desuden er der SM58'ere alle vegne, bare ikke på det konditori.


"The 57 and 58 microphones are actually based on the same cartridge design. The main difference is in the grille. The SM58 was designed for vocal applications, and therefore uses a ball grille with built in pop filter to eliminate plosives."

http://shureblog.co.uk/faq-whats-the-di ... --P9KM61E5
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes faktisk at sm57 er en lille smule bedre, fordi sangeren kan komme tættere på membranen når man monterer den her på:

https://www.thomann.de/dk/shure_a2ws.htm

...og fordi man kan komme tættere på, er det helt rigtigt som artiklen siger, der er en lidt mere udtalt proximity effekt og en smule mere 5K - og det gør at man kan maskere lidt for 58'erens lette tendens til grødet lyd i øvre mellemtone.

Det skal så lige siges at jeg i dag bruger AKG's D5 som jeg får endnu mere brugbart ud af. Jeg bruger også Heil Pr20 på vokaler og især mund-harmonika, og den har så også 57'erens bund, men så også en ret udtalt 3K så den kan blive lidt raspende på klarinet. D5 har jeg valgt fordi der er arbejdet med at få feeds væk, via en konveks membran ... og jo den lyder rigtigt rigtigt godt på visse stemmer, men jeg vælger lidt efter opgaven om det skal være den eller Heil'en på vokaler.

Jeg har i dag slet ingen sm57 eller sm58'ere, f.eks bruger jeg Superlux PRA 628 på guitar forstærkere og Audio-Technica AE 3000 på lilletromme. Disse valg er lavet udfra at jeg typisk laver ting hvor der ikke er lydprøve, og ofte bare skubber faderne op og lowcutter og rejusterer gainen. Det jeg har fundet er at de stort set leverer på den måde uden jeg skal klø mig i nakken for at få løst et problem.

Men dit valg med sm57 på alt (incl. den vindhætte) var faktisk noget jeg brugte en del i den forrige PA sammenhæng jeg indgik i - og var glade for, fordi ingen på samme måde som med sm58 fristes til at klare noget på afstanden, fordi de tror de er på TV hvor kamerafolkene ikke kan lide synlige mikrofoner.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synger efter inspiration fra Hr Dyhr i en SM57 med vindhætte. Det lyder IMO bedre end min Audix OM7, der samler støv i skuffen (og er til salg)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nice one, vi kylede forresten den OM-7 jeg købte af dig på syngende trommeslagere fordi den er en af de bedste til at ignorere alt andet rundt om dem, men der er helt rigtigt mere liv i sm57 med vindhætte.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool, du siger bare til, hvis du vil have en til

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hmm jeg skulle måske prøve med en 57 kopi frem for mine Beta 58 kopier til sang på trommerne.. selv om det bliver mindre og mindre jeg bruger det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar