Tråden til random spørgsmål

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Re: Tråden til random spørgsmål

Indlæg af Christoffer I. N. »

AvS skrev:Hvad står forkortelsen itv. for på dansk? Jeg har fået en mail med teksten: "Der er itv. flertal for...". Jeg kan slet ikke finde noget på google.
Nu gætter jeg bare. Kan de have tastet i istedet for u, og så skulle det ha' betyder "utvivlsomt". U og i sidder normalt ved siden af hinanden på tastaturet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kunne heller ikke regne den ud.

Det virker idiotisk, at forkorte et alm. ord (heh heh) som "utvivlsomt" eller lign. (heh heh igen).

Når jeg ser folk forkorte "reparation" som rep. og ikke mindst "interesseret" som intr. eller intra, så tænker jeg mere at de har stavevanskeligheder og ikke tør skrive ordet fuldt ud.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: Når jeg ser folk forkorte "reparation" som rep. og ikke mindst "interesseret" som intr. eller intra, så tænker jeg mere at de har stavevanskeligheder og ikke tør skrive ordet fuldt ud.
Enig, jeg krummer tæer når jeg læser salgsannoncer på diverse facebookgrupper

Eksempel: "Ok, Je krumtær læsre salg ano på div FB gr."
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

AvS skrev:Hvad står forkortelsen itv. for på dansk? Jeg har fået en mail med teksten: "Der er itv. flertal for...". Jeg kan slet ikke finde noget på google.
Måske en misforstået forkortelse af "indtil videre"?

I så fald ville det korrekt være a.i. - ad interim. Det er god latin.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis der havde stået "der er a.i. flertal for ... " ville jeg ikke have fattet en bjælde. Dermed bliver det lige så brugbart som "itv."
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

david mondrup skrev:Hvis der havde stået "der er a.i. flertal for ... " ville jeg ikke have fattet en bjælde. Dermed bliver det lige så brugbart som "itv."
Nu er eksemplet jo ude af sammenhæng. Man må jo antage, at det er skrevet på en måde, så modtagerne formodenligt kender jargon og indforståede forkortelser.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

SustainerPlayer skrev:
AvS skrev:Hvad står forkortelsen itv. for på dansk? Jeg har fået en mail med teksten: "Der er itv. flertal for...". Jeg kan slet ikke finde noget på google.
Måske en misforstået forkortelse af "indtil videre"?

I så fald ville det korrekt være a.i. - ad interim. Det er god latin.
Det tror jeg er det bedste bud itv. (høhø)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:
Mike-air skrev: Det kan da umuligt give god lyd med et gigantisk spejl som bagtæppe?
Vi er ikke ude i at det skal stå skrå for at man kan projektere op i det for at lave en illusion/hologram? (som jo ikke synger rigtigt = playback)
Fik svar imorges :-D
image.jpeg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Skærmbillede 2016-09-03 kl. 21.47.39.png
2 * 2,8 Quad core..... Det giver da 8 kerner, right? :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
2 * 2,8 Quad core..... Det giver da 8 kerner, right? :-D
Ja.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:
2 * 2,8 Quad core..... Det giver da 8 kerner, right? :-D
Ja.
Grineren. Sælger tror det er 2 :-D

Edit: Ved du om man kan hælde nogle ekstra ram på sådan en svend? (mac pro 2008)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis det er denne (check selv op på det):

http://www.everymac.com/systems/apple/m ... specs.html

Så kan den maxes til 32 GB ram officielt og 64 GB uofficielt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Hvis det er denne (check selv op på det):

http://www.everymac.com/systems/apple/m ... specs.html

Så kan den maxes til 32 GB ram officielt og 64 GB uofficielt.
Not baaaaad. Tak!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Efter ikke at have brugt den i årevis, ville jeg lige tanke min PayPal konto op, så jeg kunne købe nogen cool t-shirts hos en grafiker i Island. Hans webside tager p.t. kun den form for betaling, og så er det i det hele taget ganske praktisk at have.

,.. Men ...

Ethvert forsøg på at hælde penge på den PayPal konto sendte mig til noget der hed "trustly.com", som mente at jeg skulle vælge min bank i en dropdown, for derefter at skrive mit netbank-login ind på deres side. Har de spist søm? Det tror jeg så ikke lige at jeg gør, for at sige det mildt.

Men jeg er nu alligvel lidt overrasket over den her phishing-agtige approach fra noget så velkendt som PayPal, så nu har jeg fortalt min bank om hvad der foregår. Jeg er lidt spændt på hvad de siger til den.

I mellemtiden prøvede jeg så at finde en anden og mere lødig måde at overføre penge til min paypal-konto på, men uden held. Er der virkeligt kun den ene måde? Det kan da ikke passe?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har aldrig haft penge stående hos Paypal. De har mit kortnummer, og trækker pengene der når jeg køber noget.

Jeg synes generelt at Paypal plejer at være ekstremt opmærksomme på phishing, og på at tydeliggøre for kunderne hvornår det er dem man kommunikerer med, og hvad man skal gøre hvis man alligevel ikke stoler helt på den side man er på. Det du beskriver lyder ekstremt fishy. Er du sikker på at du ikke er blevet offer for noget malware der automatisk redirecter din browser til et phishing site når du indtaster paypal.com? Den slags eksisterer ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er en god pointe, og i så fald er det ekstremt gennemført. Deres SSL certifikat ser ud til at være gyldigt, og informationen på det stemmer endda overens med dataene man får fra "whois"-kommandoen (websidens DNS entry).

Men jeg kan jo lige prøve at dobbeltchecke fra en anden computer på arbejdet i morgen for enhver sikkerheds skyld.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg mener vi havde sådan en "klap på skulderen"-tråd, hvor man lige kunne oppe en lydmaskinen-bruger.
Men jeg kan skisme ikke finde/søge den. Nogle der kan huske/søge den?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Kan man købe ørepropper i Normal?

EDIT: Det kan man godt, men de er af uransagelige årsager lige så dyre som i Matas.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har et nyt, og lydrelateret, spørgsmål:

I hvilken mappe skal .adg (max4 live effekt) filer lægges i, så de dukker op i Ableton? Er på mac. Man skulle tro at det var simpelt nok, men kan satme ikke finde et klart svar nogle steder!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et random musik-relateret spørgsmål mere:
Hvad er forskellen på "thin" og "heavy" plektre? Er det bare plekterets tykkelse og derved måske hvor bøjelig/fleksibel plekteren bliver?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Christoffer I. N. skrev:Et random musik-relateret spørgsmål mere:
Hvad er forskellen på "thin" og "heavy" plektre? Er det bare plekterets tykkelse og derved måske hvor bøjelig/fleksibel plekteren bliver?
jeg tror thin er til emoguitarister fordi de ikke spiser så meget, heavy er naturligvis til puddelrock og opefter, tænker jeg umiddelbart

(edit: thin er til strumming, flap flap lyden kan dog blive for meget, især hvis det er nylon-plektre, heavy er mere til hybrid-picking melodispil, appeggioer etc.)
Senest rettet af Graceville fre 16. sep 2016 10:54, rettet i alt 1 gang.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak! De koster 25 euro-cent hver, så jeg køber en af hver. :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du nu alligevel køber hos Thomann, så får du lige et tip fra mig

Jeg er for nylig faldet over Dunlop Big Stubby Nylon - Det er et lidt anderledes plekter, der kan gå fra blødt til hårdt alt efter hvor dybt man går. Jeg synes, deres 1 mm er perfekt til næsten alle typer strumming og rytmespil. 2 mm eren er fantastisk til lead spil - 3 mm eren kan jeg ikke lige se formålet med. De koster næsten gratis

1 mm https://www.thomann.de/dk/dunlop_big_st ... n_265069_2
2 mm https://www.thomann.de/dk/dunlop_nylon_ ... n_162057_0
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg skal ikke bruge dem til guitar. :-D Ellers tak.

Nyt svar