Opbygning af studio

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Opbygning af studio

Indlæg af jth219 »

Hej Alle.


Hvilken ting skal jeg investere i for at få et komplet fungerende studio.

Søger alt fra studio-bord, højtalere, compressor osv..

Hvilken ting er der mest behov for at investere i for at have de mest basale ting?

Smid gerne links til indkøb og begrund hvorfor jeg netop har behov for disse ting.

Min plan er at have et fuldendt vokal studio.
Senest rettet af jth219 ons 14. sep 2016 16:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Man kan starte med at google og læse hvad der tidligere er skrevet på f.eks. lydmaskinen ;)
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig, den har efterhånden været oppe mange gange.

Men her er din prioritetsliste:
1. Akustik (du skal en tur i byggemarked og sætte dig ind i hvordan man bygger dæmpning pænt hvis du vil gøre det billigt)
2. Du skal tydeliggøre hvilken type opgaver du skal løse før man kan foreslå en mikrofon.
3. Studiebord er ikke vigtig i det basale setup, køb hellere gode monitors og headphones.
4. Overvej om du overhovedet har brug for analoge effekter, der er mange gode plugins i dag, også dem der følger med DAW software.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Tak, Søren. ;-)
Man har vel lært af de bedste.. Faktisk har i begge, både Holger (Studio) og Højhus (PA og DIY) haft en del indflydelse på hvad jeg ved om lyd i dag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Indlæg af jth219 »

Kom med nogen forslag, det bedste bud på en komplet studio indkøb.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bedste bud. Hvad er det samlede budget?

Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Indlæg af jth219 »

mellem 10-20 tusind. Det skal ikke være det bedste & dyreste gear på marked, men blot det gear der dækker et vokal studio ind. -De mest Basale ting.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har du flere lokaler, altså et mix rum, og hvilke størrelsesforhold har det, og har du et andet lokale til indspilning af vokal (hvilke størrelser har det) eller skal det foregå i samme rum?

Kan du selv bygge det der skal til, eller skal du have håndværkere igang?

Har du selv en computer til projektet, eller skal det være inkl i prisen?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Indlæg af jth219 »

Har allerede en pc og en mikrofon, så det skal ikke regnes med i prisen. Har et 11-12kvm rum som jeg satser på skal være studio iet. Hvor højtalere, pc og mikrofonen skal stå. Hvor meget vil det koste selv at lydisolere det og hvilken materialer skal jeg købe? Hvilken prisklasse ligger en håndværker på til opgaven?? Kan godt være jeg skal højere end 20 tusind hvis jeg os skal have råd til udstyr i studioet.

Medlemsavatar
Jonas K
Medlem
Indlæg: 57
Sted: Denmark

Indlæg af Jonas K »

Mht. akustik:
Er væggene i dit rum af træ/gips eller beton/mursten? Da jeg boede i træhus lød mine højttalere mange gange bedre end da jeg senere hen flyttede i moderne beton-lejlighed. Sæt noget musik på i dit rum for at lære det at kende. Hvis du har en subwoofer vil den meget hurtigt afsløre hvor slemt (eller godt) dit rum håndterer de lave frekvenser. Ellers, så klap/syng/råb forskellige steder i rummet, og lyt efter klange og rungen - og beslut ud fra det, om/hvordan du vil forbedre akustikken. Afhængig af hvor langt du vil gå for at optimere dit rum kan det godt være at dit budget skal øges.

Er du ny i alt det her med studie, lyd, akustik, optagelser osv? For så vil jeg anbefale at du lægger blødt ud med at anskaffe dig grej, og frem for alt bruger noget tid på at undersøge forskellige emner der knytter sig det at lave/optage musik. Det kan til tider godt blive ret kedeligt, men det er det hele værd i det lange løb.
Personligt synes jeg at den her guide om bass trapping er rigtig god: http://arqen.com/bass-traps-101/placement-guide/

Hvilken PC har du? Mac, Windows..? Hvor meget hukommelse og hvilken processor har du i den?

Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Indlæg af jth219 »

Jonas K skrev:Mht. akustik:
Er væggene i dit rum af træ/gips eller beton/mursten? Da jeg boede i træhus lød mine højttalere mange gange bedre end da jeg senere hen flyttede i moderne beton-lejlighed. Sæt noget musik på i dit rum for at lære det at kende. Hvis du har en subwoofer vil den meget hurtigt afsløre hvor slemt (eller godt) dit rum håndterer de lave frekvenser. Ellers, så klap/syng/råb forskellige steder i rummet, og lyt efter klange og rungen - og beslut ud fra det, om/hvordan du vil forbedre akustikken. Afhængig af hvor langt du vil gå for at optimere dit rum kan det godt være at dit budget skal øges.

Er du ny i alt det her med studie, lyd, akustik, optagelser osv? For så vil jeg anbefale at du lægger blødt ud med at anskaffe dig grej, og frem for alt bruger noget tid på at undersøge forskellige emner der knytter sig det at lave/optage musik. Det kan til tider godt blive ret kedeligt, men det er det hele værd i det lange løb.
Personligt synes jeg at den her guide om bass trapping er rigtig god: http://arqen.com/bass-traps-101/placement-guide/

Hvilken PC har du? Mac, Windows..? Hvor meget hukommelse og hvilken processor har du i den?


Tak for dit svar Jonas. Jeg har et rum på 11-12kvm. hvor vægge er lavet ud af træ. Har os et andet rum på 25kvm et andet sted som er lavet ud af beton vægge. Har en Lenovo pc med en processor på 3,2. FL STUDIO VIRKER GANSKE FINT OVER WINDOWS PÅ DENNE PC. Tak for linket. Men jeg har brug for flere forslag med links til hvilken indkøb jeg skal gøre for at bygge et akustik/vokal studio op. Kom gerne med links til hvilken ting jeg først og fremmest skal investere i for at få et så fuldendt studio som muligt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kan ikke helt fornemme hvor meget du vil det lydstudie her, og ikke mindst hvorfor?
De fleste sætter sig ind i tingene fra bunden, og tager valg der passer på deres niveau, men vi får ikke rigtig nogle hints her at gå ud fra. Er det noget du vil leve af, og hvor store ting vil du kunne løse, er vokal nok, eller skal du være klar på et orkester når du skriver fuldendt studio.
Du kan ikke købe dig til løsningerne selv om du har et flot budget til et begynderstudie.

Hver gang du skal investere i noget udstyr skal du selv prioritere hvorfor du har brug for det og hvilken type af det du har brug for, ellers vil andre råde dig i begge ender af prisskalen, nogle som anbefale begyndergrej der er godt til prisen, og andre der anbefaler det sikre, dog dyre men i super kvalitet. Der kan vi ikke tage beslutningerne.

Nu har du skrevet at det er til vokal, men hvilken vokal, er det til speak eller sang, skal du have én mikrofon der prøver at passe til det hele, eller skal du have et arsenal til forskellige typer stemmer og sangere?

Så mit bedste bud er at google selv, (det er i princippet det du beder os om at gøre for dig) og du er på den rigtige side, de fleste svar står her på lydmaskinen, dog er der stadig relevante spørgsmål du kan stille her. F.eks. hvis du selv laver en liste over udstyr og ønsker feedback på det, hvorfor én person vil prioritere en ting op frem for en anden, eller erfaring med et produkt som enten er fantastisk eller som skuffede dem. Eller hvis du har haft kig på 2-3 sæt monitors og gerne vil hører hvad vi andre syntes vil være en god ide.

Det er på ingen måde for at være afvisende, jeg har et stort service-gen og vil gerne hjælpe lige som de fleste andre her på maskinen, men for at kører et studie skal man også være selvhjulpen i et hvis niveau. Vi kan ikke komme med et svar hvis du ikke kan stille spørgsmålet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jth219
Medlem
Indlæg: 23
Sted: København

Indlæg af jth219 »

Hald skrev:Jeg kan ikke helt fornemme hvor meget du vil det lydstudie her, og ikke mindst hvorfor?
De fleste sætter sig ind i tingene fra bunden, og tager valg der passer på deres niveau, men vi får ikke rigtig nogle hints her at gå ud fra. Er det noget du vil leve af, og hvor store ting vil du kunne løse, er vokal nok, eller skal du være klar på et orkester når du skriver fuldendt studio.
Du kan ikke købe dig til løsningerne selv om du har et flot budget til et begynderstudie.

Hver gang du skal investere i noget udstyr skal du selv prioritere hvorfor du har brug for det og hvilken type af det du har brug for, ellers vil andre råde dig i begge ender af prisskalen, nogle som anbefale begyndergrej der er godt til prisen, og andre der anbefaler det sikre, dog dyre men i super kvalitet. Der kan vi ikke tage beslutningerne.

Nu har du skrevet at det er til vokal, men hvilken vokal, er det til speak eller sang, skal du have én mikrofon der prøver at passe til det hele, eller skal du have et arsenal til forskellige typer stemmer og sangere?

Så mit bedste bud er at google selv, (det er i princippet det du beder os om at gøre for dig) og du er på den rigtige side, de fleste svar står her på lydmaskinen, dog er der stadig relevante spørgsmål du kan stille her. F.eks. hvis du selv laver en liste over udstyr og ønsker feedback på det, hvorfor én person vil prioritere en ting op frem for en anden, eller erfaring med et produkt som enten er fantastisk eller som skuffede dem. Eller hvis du har haft kig på 2-3 sæt monitors og gerne vil hører hvad vi andre syntes vil være en god ide.

Det er på ingen måde for at være afvisende, jeg har et stort service-gen og vil gerne hjælpe lige som de fleste andre her på maskinen, men for at kører et studie skal man også være selvhjulpen i et hvis niveau. Vi kan ikke komme med et svar hvis du ikke kan stille spørgsmålet.
Jeg vil bare forhøre andre som har opbygget et studio om hvad de har kigget efter og investeret i. Så jeg kan gå udfra nogen ting.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Har du overhovedet søgt på siden - der er masser af studiebyg indlæg gennem flere år? Et godt sted at starte - og Halds pointe er jo meget klar. Du må selv komme med noget mere indspark til tråden.

Medlemsavatar
Jonas K
Medlem
Indlæg: 57
Sted: Denmark

Indlæg af Jonas K »

jth219 skrev:[...] Har en Lenovo pc med en processor på 3,2. FL STUDIO VIRKER GANSKE FINT OVER WINDOWS PÅ DENNE PC. [...]
OK, så kan der sættes et flueben ud for computer og musikprogram.

Når du bruger FL Studio gætter jeg på, at du vil lave musik der hører til et sted i den elektroniske genre? I så fald, så vil jeg anbefale at du anskaffer dig nogle studiemonitors der (også) er gode til at gengive de lave frekvenser. Personligt vil jeg ikke gå længere ned end 6" woofer størrelse. Men det er en balancegang at vælge monitors der ikke er for store til rummet. Det mest optimale er få et sæt afprøvet i dit eget rum. Vil samtidig også anbefale dig at have et par hovedtelefoner, de kan være nyttige til bl.a. at justere bas. Hvor mange penge tænker du ville bruge på monitors? Husk at du kan få meget for pengene hvis du køber brugt.

En anden uundværlig ting: en MIDI controller. Det kunne være alt fra M-Audios Axiom-serie (som jeg har god erfaring med), Akai, Alesis, Korg, Novation... udvalget er ikke ligefrem småt. Og du kan få alt mellem 25 og 88 tangenter.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man skal heller ikke glemme kokain og groupies.

Medlemsavatar
Jonas K
Medlem
Indlæg: 57
Sted: Denmark

Indlæg af Jonas K »

Det som SustainerPlayer forsøger at sige er, at du som minimum burde læse denne tråd: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=70947 ang. valg af studiemonitors.

Nyt svar