Montering af Rockfon i øvelokale

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Montering af Rockfon i øvelokale

Indlæg af Achermann »

Jeg skal have monteret nogle Rockfonpaneler i mit øvelokale (betonvægge), og jeg har købt nogle (brugt) i både 20 mm. og 40 mm. (så vidt jeg husker) tykkelse - de er 600x600 mm. i højre/bredde.

Øvelokalet er lejet og jeg ved derfor ikke helt, om det ville være mest fordelagtigt blot at lime dem på væggen, eller om man kan få/lave et smartere system, hvor man kunne 'nøjes' med at bore i væggen? Måske findes der ligefrem et decideret beslag til formålet?
iMac 21,5" (2017), UAD Apollo Twin, Logic X

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lad være med at lime dem, det er umuligt at få af uden at rive væv og dele af evt. gips med bagefter.

De kan sådan set nærmest sidde spiddet på skruer uden yderligere dikkedarer, men mere pænt og sikkert er det hvis du bygger nogle rammer til dem. Der findes også skinnesystemer, som dog normalt er beregnet til loftet.

Medlemsavatar
JørnK
Forum Donator
Indlæg: 8

Indlæg af JørnK »

Hey

Står lidt i den samme situation omkring akustikforbedring af mit lille hjemmestudie.
Kan man som Achermann spørger om, sætte Rockfon plader direkte på væggen?
Skal der ikke være luft bag, eller er det ikke nødvendigt?

Vh. Jørn

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Jeg tror - men du skal høre guruerne herinde - at det er OK at montere dem direkte på væggen (dog ikke med lim, som Holger advarer imod!). Så får du den dæmpning af øvre mellemtone mm, du kan læse om på Rockwools hjemmeside.

Hvis du vil længere ned mod bassen med din dæmpning, er det en god ide at have afstand til væggen. Jeg er nu ikke sikker på, hvad der sker, når du bruger RockFon på den måde - alle omstændigheder får du mellemtone-dæmpningen, men om det osse tager bas, og hvor og hvor meget..?
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Nyt svar