Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er gået for lang tid til at jeg vil editere i forrige post hvis nu nogle skulle ha' læst den allerede.
Et tillægs spørgsmål:
Hvad gør man så hvis man modtager et nummer hvor man kan høre der allerede er benyttet noget mix/master comp på? "Bare" comp'e mindre end man ellers ville gøre? - jeg ved godt der ingen hovedregler er.
Til Holger og evt. andre der lever af at have sidste hånd på værket:
Er I somme tider ude for at skulle prøve at redde (over)komprimeret materiale? Hvad gør man i den situation (det er ikke muligt at få et bedre mix), hvilke værktøjer?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Der er gået for lang tid til at jeg vil editere i forrige post hvis nu nogle skulle ha' læst den allerede.
Et tillægs spørgsmål:
Hvad gør man så hvis man modtager et nummer hvor man kan høre der allerede er benyttet noget mix/master comp på? "Bare" comp'e mindre end man ellers ville gøre? - jeg ved godt der ingen hovedregler er.
Fordi komprimeringen er overgjort eller hørbar allerede betyder det ikke, at man ikke yderligere komprimerer, men yderligere komprimering vil hurtigere blive hørbart, så ja - mindre eller ingen komprimering evt.

Men normalt beder jeg om en rettelse eller version uden comp. Ofte bruger jeg versionen med deres egen comp på, især hvis den har været på undervejs i mixet.
Er I somme tider ude for at skulle prøve at redde (over)komprimeret materiale? Hvad gør man i den situation (det er ikke muligt at få et bedre mix), hvilke værktøjer?
Når det ikke er muligt at få et nyt mix, så er der ikke så meget at gøre. Nogle gange kan expansion, evt. multibåndexpansion, gøre en forskel, men med mixes med vokaler kan især wideband expansion give helt forkerte resultater. Så kan man arbejde lidt med EQ til at fremhæve områder hvor der er mere dynamiske instrumenter og ellers bare optimere forsigtigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kunne være sjovt at give sig selv den opgave at prøve at redde noget. Det kan være jeg glor på det når jeg har tid til det. :)

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

...men med mixes med vokaler kan især wideband expansion give helt forkerte resultater
Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål her: Jeg sidder nogle gange med en comp på en bus eller masteren, og tager mig selv i kun at lytte efter et element ad gangen. Jeg ved godt at det handler om at lytte, øvelse, og opmærksomhed, men er der nogen tips til at indgå at man ender i en situation hvor man synes at en master/bus-comp gør noget vildt fedt ved X, og når man så lytter til det efterfølgende opdager at det fik Y og Z til at lyde mærkeligt hvis i forstår hvad jeg mener?

Jeg kan selvfølgelig godt selv høre det...men nogle gange opdager jeg det først for sent, og må så tilbage og ændre efterfølgende.

Er der nogle "øvelser" der kan hjælpe her, eller er erfaring den eneste medicin?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er et rigtigt relevant spørgsmål.

Jeg kan bedst sammenligne øvelsen med at køre bil. Du skal slappe af og ikke fokusere på noget bestemt.

Så fanger dit perifære syn nemmest cyklister og andre ting i bevægelse. Fokuserer du på striberne på vejen eller et bestemt vejskilt, så ryger det samlede overblik.

Hold øjnene afslappet mod horisonten. Måske er det derfor at mastering til tider kan være enormt beroligende og behageligt for mig.

Så skal man til tider naturligvis rette sin opmærksomhed mod noget specifikt, men det er sjældent forsvarligt, at miste overblikket.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Jeg mixer sjældent med comp på masteren. Jeg ved der er mange der gør, det afhænger bare meget af min fremgangsmåde

De sidste par dage har jeg mixet på sidste weekends session med et rockband. Første nummer jeg mixede, arbejdede jeg med ét track af gangen og så til sidst helheden... Næste nummer mixede jeg med alle fadere oppe. Kæmpe forskel! I første mix stirrede jeg mig blind på alle mulige detaljer, som jeg konstant måtte rette til, efterhånden som jeg introducerede flere kilder og flere mics af samme instrument. Med den fremgangsmåde ville en mastercomp have ødelagt endnu mere for mig, ligesom du oplevede.
I andet mix kunne jeg sagtens have mixet ind i en mastercomp, da jeg sjældent lyttede på et enkelt instrument af gangen, men altid eq'ede og comp'ede enkelte instrumenter mens jeg hørte alle andre.

Sidste mix var meget hurtigere og endte langt mere vellydende og afbalanceret end første mix - det må jeg så lave om i dag ;-)
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Claus
Medlem
Indlæg: 32

Indlæg af Claus »

Michael skrev:Et "trick" jeg er glad for på vokal er, at kopiere hovedsporet, skrue pænt langt ned, for så at compe det næsten ind i helvede.
På den måde synes jeg, at jeg får den effekt ud af compen jeg gerne vil have, og samtidig bevarer jeg det naturlige, ved at have størstedelen af output fra vokalen på hovedsporet.

Åhhh, interessant. Som noob må jeg så lige spørge: Du kører altså med to parallelle spor - det ene er "rent" og det andet er mast helt fladt af comp'en? For så at afstemme volumen, hvor det comp'ede spor er skruet meget ned? De må da prøves :-D

mvh
Claus

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Lige præcis. :)

Teknikken kaldes parallel compression. Kan også bruges med fordel på trommer og ja en masse andet.
Jeg plejer også at behandle det compresserede signal med EQ for at give lidt nuance eller bredere fylde, i mangel på bedre ord. :)

Default avatar
BigButProductions
Medlem
Indlæg: 34
Sted: Aarhus C.

Indlæg af BigButProductions »

Hvis jeg vil have en tydeligt eller meget luftigt vokal plejer jeg at duplicate sporet, sætte et massivt locut op til 2-6khz ca, kan variere meget fra stemme til stemme. og så skrue ned for det locuttet spor, og finde stedet hvor det lyder klarest ved at skrue op og ned for det locuttet spor, og ved at flytte selve EQ´en.
Det plejer at virke dejligt godt for mig :))

Medlemsavatar
Tossyfar
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Aarhus

Indlæg af Tossyfar »

Et andet trick, omend lidt i familie med ovenstående tip, der kan gøre underværker ved vokaler er, at have det "rene" spor - med moderat compression og så have det samme track hvor presenceområdet (typisk et sted mellem 3k og 8k) er hævet (gerne mere end lyder naturligt) og derefter VOLDcompet. Blend det ind under det andet spor og woombang, så er der "in your face" vokal :-)
Det samme kan naturligvis gøres med toppen hvis der mangler noget der.
Fremtiden er ikke hvad den har været!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, det bruger jeg også nogle gange, men ofte distorter jeg det parallel signal samtidig. Det fungerer også som yderligere komprimering.

Medlemsavatar
Smyssen
Medlem
Indlæg: 604

Indlæg af Smyssen »

ved det er en gammel tråd, men faldt lige over den og begyndte at tærpe. og det i nævnte med at smide et lowcut på en reverb på en bus, og så smide dne på vokalen FANTASTISK vokal man får af det!

...Bare egentlig lige det jeg ville sige :D

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Nye user generated WAVES tutorial videoer. måske det kan inspirere nogen herinde ?

http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... re=edit_ok

http://www.waves.com/waves-2013-video-t ... ompetition

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Vækker lige en god gammel tråd:

Jeg mixer i øjeblikket en rock sang, hvor trommerne lyder fantastisk godt. Ind imellem slår trommeslageren dog lidt for hårdt på lilletrommen, og der kommer en meget kraftig transient. Her klipper jeg bare SN sporet lige før slaget, og laver et lille fade-in på transienten :-)

I øvrigt har jeg også brugt tricket som blev nævnt tidligere i tråden her, med at sidechaine en compressor på rytmeguitar sporet og bassen til BD og SN. Her hiver den bare et par dB, men det gør trommerne lidt klarere, og jeg vinder lidt headroom til når sangen skal mastres :-)

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

GoatSonds skrev:Vækker lige en god gammel tråd:

Jeg mixer i øjeblikket en rock sang, hvor trommerne lyder fantastisk godt. Ind imellem slår trommeslageren dog lidt for hårdt på lilletrommen, og der kommer en meget kraftig transient. Her klipper jeg bare SN sporet lige før slaget, og laver et lille fade-in på transienten :-)

I øvrigt har jeg også brugt tricket som blev nævnt tidligere i tråden her, med at sidechaine en compressor på rytmeguitar sporet og bassen til BD og SN. Her hiver den bare et par dB, men det gør trommerne lidt klarere, og jeg vinder lidt headroom til når sangen skal mastres :-)
Du kunne også bruge en multiband kompressor, hvor den 98% af tiden slet ikke tager fat.
Meget lav ratio,.. hvis du vælger at lave 80'er snare ud af det hele, kan du altid smide en transient designer på bagefter.. :roll:

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Så vil jeg da også lige bidrage..

Optag dine vokaler i en Mid / Side konfiguration. Sidechain Side signalet med Mid som trigger. Nu vil alle ord starte mono og sprede sig ud i stereobilledet.
Med den rette komprimering, eq og 'ekstra 4/4 sidechain' på en stereo group, hvor mid/side summes, så vil det ikke lyde .. direkte elendigt.. :lol:

Når jeg siger 'sidechain', men jeg naturligvis ikke overdreven pumpende - 'push me.. and then just touch me.. till I can get my.. sa....' Ja, i ved forhåbentlig hvad jeg mener.. :-D

Og angående manglende side signal.. så brug en M/S matrix / encoder.. kopier tracks / fasevend...... osv..

Default avatar
cmk87
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af cmk87 »

Håber det er ok at jeg spørger om "tips og tricks" :)

Men hvordan vil i mene at jeg bedst laver en vokal med "the strokes" lyd? - ala, lidt en "nasal" lyd?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Et trick jeg har brugt en del på det seneste, og nok kommer til at køre en del med indtil jeg evt. bliver træt af det; dubbe et spor, og panorere de to resulterende spor hårdt L/R, saml dem i en gruppe, og sæt Voxengo MSED eller en anden MS decoder på gruppen. Så får man et MS spor, hvor det ene take er mid og det andet er side, i modsætning til MS behandling af én optagelse. Man kan med fordel lege med at gøre de to takes meget forskellige, f.eks. ved at have dem i hver sin oktav, eller med forskellige osc waveforms (hvis det er synth spor). Giver en meget bred stereo effekt, der ikke helt er til at gennemskue for lytteren.

Det kan sikkert overbruges, men der er jeg ikke helt nået til endnu.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det lyder da som en skæg idé, David. :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nåmen nu ville jeg så lige ind og følge lidt op på det der MS trick; jeg har brugt nogle dage på at indspille noget musik med kor på, og sad og mixede det her til aften. Jeg brugte tricket, ved at sætte leaden i midten og koret i siderne, hvilket lyder fantastisk i stereo, men i mono udfases koret og forsvinder helt og aldeles, i overensstemmelse med MS' virkemåde. Det var jeg selvfølgelig træt af, så jeg eksperimenterede en del med at finde løsninger, og nåede til sidst frem til at sende kor stemmerne ud på en bus for sig, som jeg så EQer, comper, og panner hårdt ud i den ene side, hvor den så ligger og fylder lidt ekstra i stereobilledet, uden dog at vælte det. Nu har jeg så både MS kor over hele spektret og bus-kor i højre side. Når jeg summer til mono forsvinder MS delen, men bus-koret er der stadig. Det virker sgu ret godt ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Så du efter phase issues før du ændrede fremgangsmåde David?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

stralner skrev:Så du efter phase issues før du ændrede fremgangsmåde David?
Koret er ikke optaget som M/S, men er blot 3 close-mic'ede stemmer optaget én ad gangen. Så fase er ikke rigtig relevant i dette tilfælde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Har lige opdaget en løsning på et problem der i mange år har været en kilde til irritation. Hvis du har en Virus TI har du sikkert også oplevet problemer med at den ikke vil sync'e ordentligt, specielt ikke i Ableton Live, hvor det nærmest har været umuligt at bruge dens ARP. Men nu er det løst - for mig i hvert fald..

Jeg har lige købt Omnisphere, langt om længe, og den crashede i Ableton Live 10 bare jeg browsede nogle presets. Crash-loggen pegede på Virus Control dll'en som problemet, så jeg prøvede at skrive til Access (håbløst). Så prøvede jeg Spectrasonics support og de foreslog at jeg installerede ASIO4ALL som min audio device driver (bruger NI Komplete Audio som ellers kører fint). Det løste ikke problemet, men så kiggede jeg på listen over audio devices i min Device Manager (Windows) og den viste en lang liste over audio devices som jeg jo slet ikke bruger, bla. 2 fra Nvidia og så Audio delen af TI'en, som jeg heller ikke bruger. Så jeg deaktiverede den fra Virus'en og de 2 fra Nvidia og så kører det hele pludselig som en drøm... ingen sync-problemer i Ableton. Selv presets med Arp sidder lige i skabet... Hvorfor er der dog ingen der har givet det tip før undrer jeg mig nu over...! Men nu er det hermed givet videre! :)

Og jo, jeg har selvfølgelig hele tiden haft Sync slået til under MIDI i Abletons preferences. Det har bare aldrig virket ordentligt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt nok! Jeg bruger min for sjældent, og jo, nogle få gange hopper den da ud af sync hos mig, men det er ikke noget der har generet mig synderligt.

Default avatar
HEC
Medlem
Indlæg: 1

Indlæg af HEC »

[Sockpuppet reklameindlæg slettet. Mvh. Adm] :censored:

Nyt svar