Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Joachip »

Christoffer I. N. skrev:Igang med nyt chill/ambient/soundscape/whatever-nummer, og kom lige til at betragte min melodi på en anden måde.. Ligner morsekode eller blindskrift eller noget..

Billede
Hey, man ku' måske også gå den modsatte vej: Find én der kan skrive braille, skriv noget fedt, og oversæt det tilbage til "musik".
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja klart. Eller man kan remixe vokal-numre uden at det bliver opdaget. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I vanlig stil tager jeg til Bornholm nogle dage fra i morgen af. Har jo haft gang i det nummer jeg har postet screenshots fra, og ville meget gerne nå at gøre det færdigt i dag.
Lang historie kort:
Rushjob done. Det er blevet en del højere end jeg plejer at gøre, tilgengæld er det også knap så lækkert at lytte til.
Så det skal nok mixes om på et andet tidspunkt.

... og nu sidder jeg faktisk og lige hurtigt gennemgår hvor det nok er at kæden er hoppet af for mig. så det kan være jeg lige nosser mig sammen til at lave det om og færdigt i dag.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hjemvendt fra Bornholm igår, og nu har jeg fået lavet en mixbuss processering jeg er noget gladere for. Efterhånden som jeg har fået arbejdet med det i dag, er jeg kommet frem til, at der også bare ér meget loudness-potentiale i det her nummer, det er ikke særligt typisk mig, jeg kæmper normalt altid for at komme i nærheden af hvad jeg ellers lytter til, ihvertfald indenfor visse genrer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Troede jeg skulle holde fri fra musikmageriet i dag, men det kløede i mig for at få gang i min Virus TI igen, det er sjældent jeg bruger den.
Så jeg lavede det her live improviserede stykke, helt råt uden yderligere processering andet end det comp og eq der var i min fx kæde:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efter jeg fik uploadet det her impro-stykke, kom jeg i tanke om, at der jo også er et tremolo plugin i Uhbik pakken. Kan ikke mindes at have brugt Uhbik-T andet end da jeg testede hele pakken som demo, men efter at have læst op på den i manualen lyder den super interessant - Ligesom alle de andre effekter i pakken iøvrigt.
Det er jo de her multi-effekt pakkers lod i livet, de skal som regel konkurrere med lignende plugins, og man finder altid sin egen favorit/favoritter af de forskellige typer effekter. Tror efterhånden jeg har hypet Uhbik pakken rigeligt, men jeg er altså blevet glad for en del af plugins'ne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik tegnet det her i dag imens jeg lyttede til Mobys nye ambient album:
http://oi65.tinypic.com/erlgdt.jpg

Ikke embedded da forum resize ikke klæder mit billede.


Ganske fint album. Har nogle umiddelbare favoritter, det er dog nok ikke et album jeg får hørt i sin helhed igen lige foreløbigt. Ja, det varer lige over 4 timer.. :)
http://moby.com/la1/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Lyn-opdatering her på bloggen:
Det er for et par ugers tid eller mere siden gået op for mig, at jeg her indenfor det sidste års tid har "glemt", at det musik jeg kan li' oftest indeholder et eller andet form for melodisk element. Den har nærmest kun stået på spacy og udforskende sounddesign, og jeg synes jeg har fået lavet noget super fede og ikke mindst interessante numre, men der mangler for det meste et melodisk indspark, så det er jeg begyndt at fokusere på.
Generelt ser jeg nok også selve melodi-delen som værende det jeg er absolut dårligst til omkring at lave musik. Og man bliver jo som bekendt ikke bedre til noget ved at undlade at gøre det. :)
Første skridt på vejen:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=70489

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tillykke mæ dawen. :denmark: :drunk:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Oogså et telløk herfra Christoffer! :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jow tak!
Gæsterne er lige gået.
En rigtig god gavehøst:
Film:
Ex Machina

Soundtracks:
Man Of Steel
The Book Of Eli
The Social Network
American Beauty
A Beautiful Mind
Ex Machina
John Williams Greatest Hits 1969-1999 (seneste nummer er umiddelbart SW ep1 Duel Of Fates)
Og så kommer Deus Ex Human Revolution senere.

Så der er rigtig mange soundtracks der kan streges ud fra min ønskeliste.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Havde min producer-ven Jakob på besøg i dag, og ville vise ham lidt om hvordan jeg laver mine effektkæder, mixbuss processering m.m., så der blev lavet den her i dag:
[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som hintet af andetsteds på forummet, så er jeg hjemvendt efter en uges rundrejse i Skotland. Var på rundrejse i Irland og Nordirland sidste år. Skotland var også flot.
Og så var det bare super at besøge flere HMV butikker. Jeg kom hjem med disse cd'er:
DnB/Elektronisk:
Calyx & TeeBee - 1x1
Artificial Intelligence - Timeline
Ital Tek - Hollowed
Ministry Of Sound - Back To The Old School - Garage Classics vol 2

Soundtracks:
Michael Kamen - Band Of Brothers
Ennio Morricone - The Hateful Eight
Hans Zimmer - The Last Samurai
Hans Zimmer - Black Hawk Down
Paul Leonard-Morgan - Dredd (den "nye" dér med Karl Urban)

Flere af soundtracks'ne kostede 4£ og dermed var de nobrainere for mig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan rigtig godt li' at følge med i hvad der sker på stort set alle fronter af musikgrej. Lige nu er jeg igang med at se en præsentationsvideo af Audio Damages Spectre eurorack modul, den her:


Og for det meste, når jeg ser sådan en video, så bliver jeg først betaget af hvad dimsen kan - hvis ellers det er fedt jo.. Og så efter lidt tid begynder tankerne automatisk at komme i retningen af "hvordan kan jeg selv lave en lignende effekt".
Så jeg henter masser af direkte eller indirekte inspiration ved at se den her slags videoer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min skærm har fået tigerstriber i dag:
Tigerstriber.png
Tigerstriber.png (334.66 KiB) Vist 2640 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har lige færdiglyttet en halv-times liveoptagelse jeg fik lavet her efter frokost til nyt chill-projekt. Lyder sgu dejligt.
Nogle gange, når man kommer frem til en idé/plugin-kæde til lyddesign, kan det være besværligt at ramme en lignende lyd, med en anden signalkæde. Det er nu lykkedes fint denne gang.
Med nogle af de der spaced-out pitchede ting jeg har postet på det seneste, der er det nærmest ligegyldigt hvordan grundlyden er, fordi lyden i større grad dikteres af de forskellige efterfølgende plugins.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

WOW Plugin Alliance er da godt nok sultne.
De laver nogle plugin-bundle-(udsalg?!), i dette tilfælde VSC-2 og Millennia TCL-2 comps. Og da jeg allerede har VSC-2 kan jeg få TCL-2 for lige godt 400 kroner.. Omkring 62$.
Havde iforvejen overveje TCL-2 til black friday/julekalender, men valgte ikke at købe flere compressorer, da jeg sejler i dem allerede, ligesom med distortion-plugins.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har det sidste halve-hele års tid eller mere haft et problem med min DAC og monitorcontroller, TC BMC-2. Den bliver relativt varm, kan finde på at genstarte af sig selv, og det til dagligt mest tydelige problem er, at med for dynamisk materiale med tilpas høje peaks laver den periodisk klik-lyde på transienter. På materiale der ligger tæt på 0dB og er mindre dynamisk sker klikkene ikke. Så jeg havde DAC'en mistænkt for at være i stykker e.l., uden at jeg jo kender konstruktionen.
Jeg er i dialog med TC omkring evt. at sende den til reparation, men min tilbageholdenhed skyldes at den er 5 år gammel, og en ny kan fåes for 2000 kr.

Nu fik jeg så lige den idé at mærke på PSU'en, og den er noget varmere end selve enheden. Så jeg vil i første omgang lade BMC-2 køle af, og proppe en anden 12V forsyning på, evt. måle strømforbrug, og se hvordan det går. Det ville være lækkert hvis det bare var en PSU der var blevet træt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Indtil videre ingen kliklyde med ny PSU. Den får lov at stå med lyd igennem i et par timer, for at se om "ret lun" ér dens arbejdstemperatur, eller om det skyldtes den gamle PSU.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efter et par timers lyd igennem BMC-2 slukkede jeg den så den kunne få lov til at stå på standby. Med den tidligere PSU plejede den at være endnu varmere i standby, og det samme var tilfældet med den nye...
Har nu åbnet den, og kan se adskillige modstande, spoler, en elektrolyt og en transistor der ser ud til at de har været ALT for varme. Ligeledes er printet omkring de her komponenter misfarvet.
Komponenter for vel 10 kroner eller derunder i indkøb.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik postet en opdatering omkring min BMC-2 igår her på bloggen, som jeg slettede en times tid eller to efter, fordi jeg lige fik tygget på hvad TC support havde skrevet til mig.
Imorgen ryger den til rep hos TC og får skiftet selve mainboardet, det hvor der sidder DAC m.m. på. Det bliver nærmest som at få en ny enhed, så det takkede jeg ja til, selvom det er noget dyrere end hvad en reparation på komponent-niveau kunne ha' kostet.
Så realistisk set kan jeg forhåbentligt lave musik igen i slutningen af næste uge.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er udsalg hos Madrona Labs, 30% rabat sommerudsalg på alt, som han har forlænget til 7/9. Dvs. hans nye Virta FX for omkring 410 kr.
Brug koden BEACONHILL.
http://madronalabs.com/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har lige læst manualen til Virta igennem, og jeg må hellere få gloet på, om jeg har kabler jeg midlertidigt kan patche fra min RME DAC til mine monitors, så jeg kan prøve at køre lidt lyd igennem det. Ja, uden monitorcontroller på den analoge side. Har indtil videre tænkt over at sætte en limiter på master-kanalen, og derefter skrue 20dB ned e.l.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så fik jeg tilsluttet monitors til min RME DAC, og testet Virta i måske en halvtimes tid her til aften.
Virker som en rigtig sjov effekt, fed til lyddesign og umiddelbart måske knap så musikal, men jeg har heller ikke prøvet af midi-styre den endnu.
I teorien kan man jo bruge den som rendyrket synth uden noget eksternt audio input.
Det skal jeg ha' prøvet imorgen.
Der er meget vocoder/comb-klang over lyden, men det kan man jo justere på, eller evt. omgå ved ikke at bruge vocoderen.
Noget jeg allerede har fået rigtig meget sjov ud af er, at delay-tiden kan styres af et hvilket som helst signal. Du trækker bare et kabel fra en udgang til en indgang, ligesom i et modular system eller andet software som U-He Bazille o.l.

Det er godt nok en noiern følelse at vide at man har skruet 40dB ned og får et nogenlunde lyttevenligt signal ud af højtalerne, måske til den lave side. Skruet 20dB ned i TotalMix, skruet 10dB ned på Cubases masterkanal, en limiter på sat til threshold på -10, og derefter er masterfaderen skruet 10dB ned.

Nyt svar