Tråden til random spørgsmål

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Tråden til random spørgsmål

Indlæg af Mike-air »

Jeg ved ikke om det er et holdbart koncept, men nu byder jeg lige ind med et:
Jeg bor tæt på Randersvej i Aarhus som er meget trafikeret. Ikke desto mindre bor der et par harrer her. De er komplet ligeglade med trafikken, og om mennesker går > 20 meter fra dem. Hvis man kommer indenfor de 20 meters penge så er de lynhurtigt over alle bjerge.

Men sagen er den at jeg har meget glæde af at støde på dem ind imellem når jeg kigger ud af vinduet, eller hvis jeg (gud forbyde det) skulle forvilde mig ud foran en dør.

Og så var det jeg tænkte:
Hva faen gør sådan et kræ når det bliver < 5 grader udenfor? Og hvad når/hvis der ligger sne i en måneds tid?
Har de et lager et eller andet sted som de kan leve af?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De spiser det de kan finde under sneen, samt bark mm.

De har ikke lagre som f.eks egern.

Ligesom kaniner spiser de deres afføring for bedre at udnytte ressourcerne der.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Spørgsmål ... Randersvej i Århus ... er det når man er på vej væk fra Randers ... eller på vej dertil?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:De spiser det de kan finde under sneen, samt bark mm.

De har ikke lagre som f.eks egern.

Ligesom kaniner spiser de deres afføring for bedre at udnytte ressourcerne der.
Det var satme smart! Genbrug.
SustainerPlayer skrev:Spørgsmål ... Randersvej i Århus ... er det når man er på vej væk fra Randers ... eller på vej dertil?
Og svaret er naturligvis væk fra randers. Der er jo ikke nogen der ved deres fulde fem tager til randers.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvor gammel bliver en hare?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Harer lever til de dør. Ret smart koncept, egentlig.

Jeg byder ind med et andet random spørgsmål:
Hvad er det, der får meget store dele af USAs befolkning til at acceptere og ligefrem støtte koncepter og ideer, der for så godt som hele den øvrige civiliserede verden forekommer fuldstændigt groteske? Pt. tænker jeg over 2 eksempler:

- i praksis fri adgang til skydevåben for alle

og

- Donald Trump
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Misfortolket 2nd amendment og frygt

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:Misfortolket 2nd amendment og frygt
Ja, mener at jeg læste det i starten var tilladelse til at bære sværd for at beskytte sig mod Briterne.
Jeg er ikke sikker, men mener at de ændrede ordlyden en lillesmule i 1800-tallet for at det gav mening med skydevåben.

Og så må det bare være en eller anden indgroet, misforstået ting at det at man har et våben, gør en mere "fri".

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Med udsigten til Trump som præsident forstår jeg godt behovet for at kunne forsvare sig imod overgreb fra regeringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev:
SustainerPlayer skrev:De spiser det de kan finde under sneen, samt bark mm.

De har ikke lagre som f.eks egern.

Ligesom kaniner spiser de deres afføring for bedre at udnytte ressourcerne der.
Det var satme smart! Genbrug.
Faktisk er det en anden måde at tygge drøv på, en ko har flere maver til det, haren skider det ud og spiser det igen for at få det igennem systemet igen.

Kilde: Naturstyrelsen.
Harer og kaniner tygger drøv, men de gør det på en særlig måde, der er forskellig fra klassiske drøvtyggeres. De bruger blindtarmen til at gære føden i, og da blindtarmen ligger efter de absorberende dele af fordøjelsessystemet, kan de ikke optage føden som andre drøvtyggere. Efter gæringen i blindtarmen dannes en særlig, blød afføring, som dyret æder direkte fra endetarmens åbning. Derpå synker det afføringen, hvorefter alle de nærende stoffer kan optages i tarmen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hyggeligt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Harer lever til de dør. Ret smart koncept, egentlig.

Jeg byder ind med et andet random spørgsmål:
Hvad er det, der får meget store dele af USAs befolkning til at acceptere og ligefrem støtte koncepter og ideer, der for så godt som hele den øvrige civiliserede verden forekommer fuldstændigt groteske? Pt. tænker jeg over 2 eksempler:

- i praksis fri adgang til skydevåben for alle

og

- Donald Trump
Der er til gengæld store dele af USA som ikke går ind for denne ubegrænsede adgang til skydevåben. Men skydevåben er ligesom Pandoras æske, så det løb er kørt i USA, forståeligt nok.

Så forklaringen på dit spørgsmål for såvidt angår den ellers nogenlunde intelligente del af befolkningen: Pandoras æske. Tilsæt våbenlobbyen og korrupte politikere som gør alt for at holde æsken åben og naturligvis den anden halvdel af befolkning som hjernedødt henviser til 2nd amendment for at komme op på flertallet.

Hvis man indførte en mindre restriktiv våbenlov i DK, så ville jeg gerne personligt have et håndvåben. Fordi vi har børn ville det dog være enormt upraktisk, da et samlet og ladt våben inden for rækkevidde ville være farligt med børn i huset. Det ville derfor være ligegyldigt som forsvarsvåben i forb. m. hjemmerøveri uanset hvad lovgivningen sagde.

Samtidig ville lovgivningen om nødværge og nødret skulle laves om, så man tilgodeså offeret mere end forbryderen, hvor det omvendte er tilfældet med den nuværende lovgivning. Jeg mener det burde være straffrit at slå enhver person ihjel som brød ind i ens hus. No questions asked.

I Polen har man en ordning jeg bedre kan lide end den amerikanske, nemlig et såkaldt hjemmevåben. Lovligt i hjemmet til forsvar, men ikke lovligt at tage med sig ud. Stadigvæk har man problematikken med vådeskud og naturligvis en vis mængde misbrug.

Det mest fjollede lovgivning er open carry lovgivningen i f.eks. Texas. Så kan du lovligt rende rundt med et ladt maskingevær. Men det er vist mest hvide mennesker der får lov til det.

Mht. Donald Trump - se Dunning-Kruger effekten.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

...Siden det er OK at stille alle mulige wierd spørgsmål i denne tråd...

Hvad er jeres erfaringer med at knalde dem i laver musik med? :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mange erfaringer. Rigtig gode erfaringer på kort sigt. Lidt mindre gode på lang sigt.

Seriøst, kærestemæssigt er det næsten altid en dårlig idé, det bliver verdens dyreste eller mest tidskrævende knald i længden. Sådan tænker vi jo bare sjældent langsigtet, os mænd, og lader det lille hoved tænke i stedet. Der er kvinderne ofte lidt mere listige, selvom de har ca. samme sexdrive, så er de bedre til at styre impulsen, hvis det gavner dem på lang sigt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Mange erfaringer. Rigtig gode erfaringer på kort sigt. Lidt mindre gode på lang sigt.

Seriøst, kærestemæssigt er det næsten altid en dårlig idé, det bliver verdens dyreste eller mest tidskrævende knald i længden. Sådan tænker vi jo bare sjældent langsigtet, os mænd, og lader det lille hoved tænke i stedet. Der er kvinderne ofte lidt mere listige, selvom de har ca. samme sexdrive, så er de bedre til at styre impulsen, hvis det gavner dem på lang sigt.
Haha! Hvorfor vidste jeg bare at du ville svare Holger?! :-D

Jeg har også bare mega dårlige erfaringer med det. Men det kunne jo være der sad nogle super-producere her inde der bare havde 100% tjek på det der og kunne gøre begge dele uden det gik ud over samarbejdet. hæhæ.

Men det er jo faktisk lidt sjovt i så fald - for så kan man vel generalisere og sige at; hvis en artist/producer/whatever arbejder sammen med en eller anden sild, og samarbejdet fungerer over længere tid..... Så er det 100 at han ikke har været der :dollargrin:

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Mike-air skrev:
bredal187 skrev:Misfortolket 2nd amendment og frygt
Ja, mener at jeg læste det i starten var tilladelse til at bære sværd for at beskytte sig mod Briterne.
Jeg er ikke sikker, men mener at de ændrede ordlyden en lillesmule i 1800-tallet for at det gav mening med skydevåben.

Og så må det bare være en eller anden indgroet, misforstået ting at det at man har et våben, gør en mere "fri".
Jeg mener at ordlyden siger at militser altid skal have lov til at bære våben. Det var en anden tid, hvor militser var de små byers forsvar.


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:
Mike-air skrev:
bredal187 skrev:Misfortolket 2nd amendment og frygt
Ja, mener at jeg læste det i starten var tilladelse til at bære sværd for at beskytte sig mod Briterne.
Jeg er ikke sikker, men mener at de ændrede ordlyden en lillesmule i 1800-tallet for at det gav mening med skydevåben.

Og så må det bare være en eller anden indgroet, misforstået ting at det at man har et våben, gør en mere "fri".
Jeg mener at ordlyden siger at militser altid skal have lov til at bære våben. Det var en anden tid, hvor militser var de små byers forsvar.

Kan desværre ikke husket det præcist, så du har sikkert ret :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu hedder det jo tråden til random spørgsmål, så her kommer ét, affødt af at jeg lige har set en amerikansk golfspiller til OL der er solbrun op til der hvor hendes t-shirt ærmer har været, på trods af at det jo er vinter (med 30 grader :luny: ) i Brassilien:
Er der noget bevis for at farvede mennesker, altså f.eks. afrikanere, sydamerikanere m.m., har mindre risiko for hudkræft end hvide?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Christoffer I. N. skrev: Er der noget bevis for at farvede mennesker, altså f.eks. afrikanere, sydamerikanere m.m., har mindre risiko for hudkræft end hvide?
http://www.skincancer.org/prevention/sk ... n-of-color
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nu er jeg jo i familie med 3 særdeles mørkhudede mennesker - min kone fra asien, og vores 2 børn der i langt overvejende grad har arvet hudfarve fra hende - og i vores familie forekommer det nærmest komisk at bruge solcreme. Når solen skinner bliver de bare lidt mørkere, og det er kun yderst sjældent sket at et af børnene har fået noget der bare kunne minde om solskoldning. Det handler selvfølgelig ikke direkte om hudkræft, og er også lige knapt videnskabeligt, men det er dog en hverdagserfaring omkring det du spørger om.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:
Christoffer I. N. skrev: Er der noget bevis for at farvede mennesker, altså f.eks. afrikanere, sydamerikanere m.m., har mindre risiko for hudkræft end hvide?
http://www.skincancer.org/prevention/sk ... n-of-color
Det besvarer jo spørgsmålet, tak. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu et random spørgsmål, som dog nok burde stilles i et af de musik-relaterede fora.
Jeg har Scarface kørende på DR2. Pludselig hører jeg "80'er trommer" der lyder meget som om det er kørt igennem en AMS RMX 16 verb.
Der står at Scarface er fra 83.
Sound On Sound skriver at RMX 16 er fra marts 82.
Nogle der lige kan opklare om det specifkt var RMX 16 der blev brugt til Scarface?
På forhånd tak. :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billede 23-08-2016 08.34.09.jpg
Og her er det så jeg gerne vil spørge dumt:
Det kan da umuligt give god lyd med et gigantisk spejl som bagtæppe?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Hvad står forkortelsen itv. for på dansk? Jeg har fået en mail med teksten: "Der er itv. flertal for...". Jeg kan slet ikke finde noget på google.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: Det kan da umuligt give god lyd med et gigantisk spejl som bagtæppe?
Vi er ikke ude i at det skal stå skrå for at man kan projektere op i det for at lave en illusion/hologram? (som jo ikke synger rigtigt = playback)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar