Troldtekt - Virker det?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Troldtekt - Virker det?

Indlæg af garcia »

Jeg har flere steder set troldtekt i loftet, under påskud af at det dæmper larm, altså påvirker akustikken. Passer det? Ville jeg kunne købe det og sætte op i studiet? Det er jo en del billigere end feks Rockfon som koster en på kassen. Man kan få det i Plus version, som har glasuld på bagsiden
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Troldtekt er jo difussere, men kan samtidig lade lyd komme igennem sig, så hvis man har rockwool bagved dæmper det ganske godt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Troldtekt er en hæderlig absorbent over 800 Hz, dog er mineraluld i samme tykkelse effektivt noget længere ned i frekvensområdet..

http://www.troldtekt.dk/~/media/Files/S ... %20pdf.pdf

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Men det kan ikke sættes direkte på loftet? Så skal der laves en ramme eller noget til det. Troldtekt er relativt let at sætte op med noget uld bagved.
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hvad er en diffuser egentlig?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når en lydbølge rammer en væg, sender den lyden tilbage/videre i den indfaldsretning (tricket med spejlet) dette ønsker man ikke.

Så kan man ændre overfladen, f.eks. med klodser, så lyden rammer mange forskellige flader og bliver slået fra hinanden, både tidsmæssigt, fase, samt retning. Troldtekt har lignende funktion, noget lyd forsvinder ind i det, andet bliver reflekteret på det ene stå, noget andet i en anden retning på et andet strå, og så bliver energien i lydbølgen pillet fra hinanden og spredt.

Man bruger det ofte til at reparere akustik i nye smarte huse som fandt ud af at gipspladerne i loftet så bedre ud end de lød, (meget ekko) og så sætter folk ofte troldtekt op.

Det er ikke super godt forklaret her, men det giver lidt ide om det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Okay, nu er jeg med. Men med lidt glasuld bagved, burde det virke ok. En trap er så en der lukker/fanger lyden, altså en absorber?
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Det er utroligt jeg har klaret mig så fornuftigt i 20 år uden at vide en skid om akustik :lol:
Deaktiveret

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Men tænkt hvor langt du ville være kommet, havde du vidst mere :wink:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er ikke skrevet noget god musik bare fordi akustikken var ok - men RIGTIG meget i og under dårlige forhold:)

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Du kan lime (et lag) mineraluld direkte på loftet hvis du vil. Men vær opmærksom på at det drysser (skidt for lungerne!) og derfor skal monteres bag fx løstvævet stof (hvis lyden skal passere uhindret) med mindre du bruger specialprodukter som Rockwool Industribatt Sort eller Isover climbliner der begge har fleece-beklædning på forsiden. Kanterne skal så stadig dækkes, men måske kan de limes præcist nok til at dække hinanden, det kan du evt. spørge fabrikanten om, eller lave en test.
garcia skrev:Men det kan ikke sættes direkte på loftet? Så skal der laves en ramme eller noget til det. Troldtekt er relativt let at sætte op med noget uld bagved.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

ask skrev:Rockwool Industribatt Sort
Er der nogen steder, de lagerfører det?

Har prøvet at google rundet uden held. Så prøvede jeg, at skrive til Bygmax og fik et pristilbud, der kostede prinsen og det halve kongerige (true story).

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Jeg så en pris på ca. 4-5 gange så meget som alm. A-batts, men det kan jo spare én for meget i stof, træ og tid..
SustainerPlayer skrev:
ask skrev:Rockwool Industribatt Sort
Er der nogen steder, de lagerfører det?

Har prøvet at google rundet uden held. Så prøvede jeg, at skrive til Bygmax og fik et pristilbud, der kostede prinsen og det halve kongerige (true story).

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

ask skrev:Du kan lime (et lag) mineraluld direkte på loftet hvis du vil. Men vær opmærksom på at det drysser (skidt for lungerne!) og derfor skal monteres bag fx løstvævet stof (hvis lyden skal passere uhindret) med mindre du bruger specialprodukter som Rockwool Industribatt Sort eller Isover climbliner der begge har fleece-beklædning på forsiden. Kanterne skal så stadig dækkes, men måske kan de limes præcist nok til at dække hinanden, det kan du evt. spørge fabrikanten om, eller lave en test.
garcia skrev:Men det kan ikke sættes direkte på loftet? Så skal der laves en ramme eller noget til det. Troldtekt er relativt let at sætte op med noget uld bagved.
Men kan man ikke ligeså godt købe det Rockfon loft der er lavet til formålet og smide det direkte på loftet så?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Troltekt virker som tidligere skrevet godt over 800 Hz. Derfor er det ofte brugt i lokaler hvor man vil mindske støj fra fx møbler eller den hårde genklang der kan være i rum med fx klinkegulv. dermed kan man forbedre taletydeligheden.
Hvis du kan høre du har et "flutter-ekko" dvs en genklang hvor man høre det som et meget tæt ekko mere end rumklang, så ville jeg anbefale rockfonplader. De kan med den rette montagelim sættes direkte på loft eller væg. (Lim er dog noget bras når det skal ned igen). Jeg har selv valg en 2 cm opal plade på ca 40% af mit køkkenloft, og det virker fantastisk til formålet. Fra at have en hæslig akustik med skramlende bestik og stole til en familie til fem - hvilket betød vi stort set aldrig brugte køkkenet til andet end at lave mad, er det nu blevet det samlingsrum vi altid havde håbet på.

bas og nedre mellemtone har dog ikke nogen betydning for, men jeg laver heller ikke så meget musik i køkkenet :)
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Det kan du selvfølgelig sagtens gøre, mener bare det er en del dyrere, men du kan jo indhente nogle tilbud..
garcia skrev:
ask skrev:Du kan lime (et lag) mineraluld direkte på loftet hvis du vil. Men vær opmærksom på at det drysser (skidt for lungerne!) og derfor skal monteres bag fx løstvævet stof (hvis lyden skal passere uhindret) med mindre du bruger specialprodukter som Rockwool Industribatt Sort eller Isover climbliner der begge har fleece-beklædning på forsiden. Kanterne skal så stadig dækkes, men måske kan de limes præcist nok til at dække hinanden, det kan du evt. spørge fabrikanten om, eller lave en test.
garcia skrev:Men det kan ikke sættes direkte på loftet? Så skal der laves en ramme eller noget til det. Troldtekt er relativt let at sætte op med noget uld bagved.
Men kan man ikke ligeså godt købe det Rockfon loft der er lavet til formålet og smide det direkte på loftet så?

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg har brugt det i kontoret som blev til midlertidig mix suite.

Jeg kan ikke huske om du var derinde da du var nede forbi?

45/72 reglar skruet på loftet på højkant
50 mm terrænbat
Stof (var nervøs for rockwoll støv)
Til slut troldtekt

Det var nemt, hurtigt og effektivt.

Ikke helt så dødt som en normal cloud men virkelig godt.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Den kopierer jeg :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja man må sige lyden er død i Højhus' kontor, så det en ret fin opskrift.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar