Valg af studiemikrofon

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Valg af studiemikrofon

Indlæg af MichaelHausted »

Hej :)

Jeg tænker på at opgradere mit hjemmestudie en smule.
PT. kører jeg med en røde NT2-A direkte ind i mit steinberg UR22 lydkort.

Jeg vil gerne have en ekstern preamp min. med indbygget kompressor og eQ. Derudover
ønsker jeg at gå et skridt op i prisklassen for mikrofonen.

Leder efter en mikrofon med en varm og rund lyd. Den må gerne have nærværet, men helst ikke være for farvet i toppen, med den fine "pf" lyd. (Hvis det giver mening :D) ? !Personligt! er jeg ikke meget for de sE Electronics jeg har prøvet eksempelvis.

Er der nogen der har lyst til at komme med lidt gode råd :)? Og nogle som måske
sælger noget brugt?

DBH Michael

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har du et budget for hvad preamp og mic må koste? Det er svært at komme med forslag i den ene ende af skalaen hvis du er i den anden ende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MichaelHausted skrev: Jeg tænker på at opgradere mit hjemmestudie en smule.
PT. kører jeg med en røde NT2-A direkte ind i mit steinberg UR22 lydkort.

Jeg vil gerne have en ekstern preamp min. med indbygget kompressor og eQ. Derudover
ønsker jeg at gå et skridt op i prisklassen for mikrofonen.

Leder efter en mikrofon med en varm og rund lyd. Den må gerne have nærværet, men helst ikke være for farvet i toppen, med den fine "pf" lyd. (Hvis det giver mening :D) ? !Personligt! er jeg ikke meget for de sE Electronics jeg har prøvet eksempelvis.
En Shure SM7B er godt nok en dynamisk mikrofon, men den er ikke toppet og har både fylde og nærvær. Og selvom den er billig, så er kvaliteten god - så du behøver ikke partout at gå op i pris. Samtidig er den god i rum med ringe eller mindre god akustisk, som jo er alfa & omega for en god mikrofonindspilning - langt mere end preampen.

Hvis du vil have mere top i SM7B, så har den et indbygget filter du kan justere og du kan fjerne den medfølgende vindhætte (som jeg dog godt kan lide). Der er en grund til at SM7B er populær og du kan muligvis genkende lyden af den, ligeså snart du sætter den til, hvilket har sin egen charme/fordel.

En preamp med indbygget compresor og EQ er ikke længere bare en preamp, men en recording channel (strip). Der får du som regel hvad du betaler for og med hele tre ting i én maskine bliver det enten dyrt (minimum 20k-30k) eller noget suboptimalt spild af penge. Manley VoxBox er et godt bud på en kvalitetsmaskine. PreSonus RC500 og lign. er et godt bud på en lortemaskine.

Men mon ikke du p.t. vil have mere ud af 1 god preamp og 1 god mikrofon og så ordne EQ og comp inde i boksen. Så kan du siden udvide setuppet med en comp efter preampen, f.eks. en WA-76 til at kontrollere dynamikken og snaske signalet lidt, hvis du vil. Hvis du vælger en SM7B skal du i øvrigt vælge en god og støjsvag preamp med masser af gain, der må du ikke spare på kvaliteten.

EQ i optagelseskæden er jeg ikke den store fan af, udover et evt. HPF på preampen/mikrofonen.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Helt enig med Holger i at overveje en dynamisk mikrofon. Ud over førnævnte SM7b, så synes jeg også at EV RE20 er værd at tjekke ud. Den har i mine ører lidt mere top end SM7b, så den minder lydmæssigt lidt mere om en kondensator mic. - men med de fordele en dynamisk mikrofon giver ift. akustik og at toppen sjældent bliver så skarp, som den kan blive på nogle billige kina mics.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Vil også mene at en Sm7b vil være et rigtig godt bud. Lyder virkelig sprødt med en Ga projekt pre73 og her har du altså kombi til små 5000 der kan levere top nutch indspilninger .

Hvis du vil gå efter en kondensatormic istedet som IKKE behøver eq i toppen men bare lyder krystalklart og stadig godt farvet så kig efter en mojave Ma-301 FET. Lyden er svær at beskrive men vil placere den i samme karakteristikområde som Sony 800g, bare mindre smooth. Det er en mic der er relativt alsidig og hvis den passer til vokalisten lyder den bare færdig, stortset uden behov for yderligere eq indgreb. jeg gav i sin tid omkring 6800 fra ny men har set dem gå brugt for 5000.

I den mere afrundede afdeling (læs. neumann ish), kunne en gefell m930 være et godt bud.
Hvis den er over budget kan du prøve at kigge efter en modet Oktava Mk-219 / Mk-319 . De kan lyde skræmmende tæt på en Neumann U87 som ligger på min top 3 liste over fedeste mics jeg har arbejdet med.

En helt 3 mulighed kunne være at få modet din Røde Nt-2a :)
Lars Louvré

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Jeg tænker du er på vej ind i en mellemklasse hvor man let kan bruge en del penge uden at blive rigtig glad og tilfreds. Vil foreslå du bider hovedet af al skam og går efter en Neumann TLM49.

Og faktisk kan du drage fordel af et gammel trick og bruge WA-76 (eller andre 1176'eren med 600 ohms trafoindgang) som preamp og kompressor samtidig, den har ret meget input gain (før FET'en der opererer ved et ret lavt niveau). Det kræver så evt. en ekstern phantom-forsyning hvis du ender med en mikrofon der skal bruge det.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg vil også mene at mikrofon og en preamp er det du skal bruge pengene på , gem alt det andet med comp og eq o.s.v ,du kan lave lyd på det inde i computeren. Spreder du dine penge over for mange ting får du kun skrammel for pengene.
Det stykke teknik jeg købte i mit allerførste studie , der var i firserne , det var en Neumann U87 , jeg har den stadig og den lyder fint. Alt andet fra det studie er væk , smidt ud , gået i stykker , forsvundet. Jeg kan konstatere at min mikrofon var den bedste investering.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

ask skrev:Jeg tænker du er på vej ind i en mellemklasse hvor man let kan bruge en del penge uden at blive rigtig glad og tilfreds. Vil foreslå du bider hovedet af al skam og går efter en Neumann TLM49.
Hvorfor er det skamfuldt at købe en tlm49? Seriøst spørgsmål. Jeg kender den ikke.

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Det er det heller ikke i min bog, men ift. en NT2-A til under 1/3-del og forslag fra andre om en SM7 kunne det måske opleves lidt voldsomt..
mikkels skrev:
ask skrev:Jeg tænker du er på vej ind i en mellemklasse hvor man let kan bruge en del penge uden at blive rigtig glad og tilfreds. Vil foreslå du bider hovedet af al skam og går efter en Neumann TLM49.
Hvorfor er det skamfuldt at købe en tlm49? Seriøst spørgsmål. Jeg kender den ikke.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Tusind tak for hjælpen allesammen! Hvor er det fedt at få så meget feedback herinde!

Nyt svar