Valg af DI-box

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Valg af DI-box

Indlæg af Achermann »

Hej alle.

Jeg skal have fat i en stak DI's til hhv. keyboard (stereo) og en SPD-SX (stereo backing track og mono samples) - i alt 5 stk.

Har I forslag til gode bud (til prisen)?

Og hvilken rolle spiller aktiv/passiv i denne forbindelse, når man må antage, at begge har en del volumen at give af?

På forhånd tak.
iMac 21,5" (2017), UAD Apollo Twin, Logic X

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Nu kan jeg kun snakke som teater mand:

Billigt men rimeligt: LD/02 (aktiv)

Ok pris og bedre: BSS AR133 (aktiv), Radial J48 (aktiv), Radial JDi+JDI Duplex (passiv mono/stereo)

Evt. til stereo backtracks: Radial USB-Pro USB stereo DA.

Ovenstående er mine bud, bortset fra USB-Pro og JDI-Duplex, har jeg haft dem i hænderne fysisk.

Medlemsavatar
Mr_Bigsby
Forum Donator
Indlæg: 178
Sted: Brønshøj

Indlæg af Mr_Bigsby »

Den generelle regel hvis du kigger rundt omkring er, at en aktiv kilde (f.eks. keyboard) skal have en passiv di og omvendt. Dette skyldes at den aktive kilde, har et meget højere output og derfor nemmere clipper ved inputtet på DI´en. En aktiv DI der overloades lyder ikke rart, hvor en passiv, grundet dens transformatorer, bedre kan klare at blive "pushet" og vil introducere en saturation af lyden, som ofte er ønskværdigt, ift. den distortion, du vil opleve hvis du "pusher" en aktiv DI.
Fordelene ved en passiv DI er også at du ikke risikerer at introducere støj via. strøm og du skal ikke bekymre dig om batterier/ekstra strømstik.

Har du en passiv kilde, som f.eks. en ældre bas. vil du opleve at bassens lyd ændrer sig og den vil mangle punch og klarhed. Dette skyldes, at pickupperne skal forstærke signalet igennem både kabler til pa og forstærkeren og dette resulterer i et svagere signal.

I dit tilfælde, ville jeg sige at du skal kigge på passive DIs. Radial er jo meget anerkendt og jeg har været vældig tilfreds med min Radial Sansamp.

Medlemsavatar
Mr_Bigsby
Forum Donator
Indlæg: 178
Sted: Brønshøj

Indlæg af Mr_Bigsby »

Den generelle regel hvis du kigger rundt omkring er, at en aktiv kilde (f.eks. keyboard) skal have en passiv di og omvendt. Dette skyldes at den aktive kilde, har et meget højere output og derfor nemmere clipper ved inputtet på DI´en. En aktiv DI der overloades lyder ikke rart, hvor en passiv, grundet dens transformatorer, bedre kan klare at blive "pushet" og vil introducere en saturation af lyden, som ofte er ønskværdigt, ift. den distortion, du vil opleve hvis du "pusher" en aktiv DI.
Fordelene ved en passiv DI er også at du ikke risikerer at introducere støj via. strøm og du skal ikke bekymre dig om batterier/ekstra strømstik.

Har du en passiv kilde, som f.eks. en ældre bas. vil du opleve at bassens lyd ændrer sig og den vil mangle punch og klarhed. Dette skyldes, at pickupperne skal forstærke signalet igennem både kabler til pa og forstærkeren og dette resulterer i et svagere signal.

I dit tilfælde, ville jeg sige at du skal kigge på passive DIs. Radial er jo meget anerkendt og jeg har været vældig tilfreds med min Radial Sansamp.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger LD Systems LDI 02, pga pris og hårdhed, jeg tænker den er en knockoff af BSS'en, og jeg kan se at Thomann laver en millenium version af den igen som er endnu billigere.. Der er fordele med passive DI's, men jeg foretrækker aktive da jeg godt kan lide lyset fra phantom, så man ved der er forbindelse / "link" (jeg arbejder med IT og netværk til daglig) Det kan korte en fejlfinding betydeligt hvis man står på en scene og noget udstyr ikke gør som det skal.

Jeg ejer ikke en passiv DI da jeg er oplært på scenerne, og kun så aktive i houseboxene.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg bruger IMP2 fra Whirlwind, som jeg kan bruge begge veje fordi der "kun" er en trafo indenfor altså reamping, ligesom man i en snæver vending kan summe de to jack-signaler hvis ellers der er tænkt over fase. Trafo'er laver selvfølgelig en del 2. harmonisk forvrængning når de presses ... men det er bestem ikke uanvendeligt. Og så skal den ikke strømforsynes, så hvis den ene XLR svæver grundet et halvdårligt kabel - kører den videre hvor phantom fødede ikke står distancen med mindre der også er et batteri inden i den.

--sd

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Når du nu skal bruge fem ville jeg også anbefale LD Systems LDI 02 da de virker fint og er billige.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har så studeret lidt videre på hvad spørgeren egentlig er ude efter her, og det er jo et keyboard og sampleplayer rig vi er ude i, og alt andet end lige vil man jo få tilkøbt sig til en del rod på scenen hvis alle 6-7 linedrivere skal ligge i to stakke (hvis vi taler om LD eller BSS) nede ved sustain pedaler og medhørskasser, så jeg vil i stedet foreslå:

http://www.thomann.de/dk/palmer_pan_16.htm

Som så også har en link feature, så man kan forenkle antallet af kanaler der skal sendes til PA, for der er jo ikke nogen grund til at hvis tingene ellers er mixet et ordentlig forhold (et stem), via keyboardsnes output - at lade manden nede i salen genopfinde den rette balance ... ligesom at man når de er samlet i et par jo bare kan sætte en f.ex Waves C6 eller en Alloy2 plugin i disse nede i mixet.

Jeg ville mene at man skulle samle sig til to sæt, et til det som publikum skal få høre og et som kun er til scenebrug såsom clicktrack, med mindre man er på et højt processeret og dermed komprimeret mix, så skal man med hvert signal kunne lade sig pille ud af sammenhængen - men begge måder er faciliteret her.

--sd

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Jeg må gå imod strømmen mht. LD - mente også selv i en årrække de var ok, men testede for nyligt med en P-bass i studiet og de er langt ringere end både Radial J48 og mine gamle Celec Audio SC DI's, så kan kun fraråde dem. Udover Radial og BSS er Klark Teknik også et godt bud.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

ask skrev:Jeg må gå imod strømmen mht. LD - mente også selv i en årrække de var ok, men testede for nyligt med en P-bass i studiet og de er langt ringere end både Radial J48 og mine gamle Celec Audio SC DI's, så kan kun fraråde dem. Udover Radial og BSS er Klark Teknik også et godt bud.
Her er vi ikke ude i specielt lav-impedansede pickupper, som skifter tone fokus alt efter hvor høj impedansen den ser ind i ... men ellers har du da ret i at Radian virkelig er bedre DI'er men de koster også derefter. Den der 8 kanals jeg linkede til findes også i en Radian udgave til ca. 4x højere pris. Men generelt så er keyboards ganske ukritiske, hvis ikke alle? Hvor stor en impedans de ser ind i og skridtet til at bruge en mixer i stedet for ligger ligefor med radians næsten kr. 7500,- for en 8 kanals.

--sd

Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Indlæg af Achermann »

Tak for svarene indtil nu!

Jeg har kigget lidt på denne Palmer 4-kanals passive DI, som kunne løse outputs fra SPD-SX (det er mig, der sidder bag trommerne) og monteres i mit rack: http://www.thomann.de/dk/palmer_pan_03_passive.htm

Derudover en tilsvarende 2-kanals til keyboard:
http://www.thomann.de/dk/palmer_pan_04.htm

Omvendt vil jeg/vi dog måske gerne investere lidt mere i det, hvis det kan betale sig sådan for alvor - f.eks. i en 2-kanals Radial Pro D2:
http://www.thomann.de/dk/radial_engineering_pro_d2.htm
iMac 21,5" (2017), UAD Apollo Twin, Logic X

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Achermann skrev: Omvendt vil jeg/vi dog måske gerne investere lidt mere i det, hvis det kan betale sig sådan for alvor - f.eks. i en 2-kanals Radial Pro D2:
http://www.thomann.de/dk/radial_engineering_pro_d2.htm
Jeg syntes du skulle læse det her: http://churchtecharts.org/home/2013/11/ ... vs-passive - for dine signaler er måske af en type hvor du alligevel ikke kan værdsætte den tilføjede tonalitet alligevel. Jeg ville have svært ved at skulle fortælle forskellen hvis det er elektronisk slagtøj der skal gengives ... hvorimod en bas med lange sustainede toner, givetvis har et eller andet oppe i toppen en trafo-di ville have svært ved at håndtere

- men så igen

....alligevel har en meget lille betydning i et stærkt trafikeret mix, mit take her er at det for rigtigt mange instrumenter handler om de ting der sker omkring grundtonen ... så man kan rigtigt meget være kold i røven over hvad der sker meget højt oppe ... lad mig drage en parallel til mikrofoner - sm57'eren. Der er ingenting over 10K ... men alligevel er det, den mest brugte lilletromme og guitarstack mikrofon.

Desuden skulle det ikke undre mig overhovedet, at du ville kunne syntes om det der kommer ud af tingene, hvis vi smadrer dine 3 stereo-par sammen i 3 monosignaler med 3 af mine imp2 fra whirlwind. Vi kunne lade det komme an på en prøve - jeg har forresten også den der PAN02'er hvis du vil prøve den.

--sd

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Jeg har brugt Behringer DI20 til keyboards. De har den fordel at én boks kan klare et stereo signal og der er en tretrins følsomhedsomskifter.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Ingen tvivl om keyboards er mindre følsomme overfor indgangsimpedans, men det er fordi deres udgangsimpedans er væsentlige lavere end (passive) pickupper i basser og guitarer.
Søren Dyhr skrev:
Her er vi ikke ude i specielt lav-impedansede pickupper, som skifter tone fokus alt efter hvor høj impedansen den ser ind i ... men ellers har du da ret i at Radian virkelig er bedre DI'er men de koster også derefter. Den der 8 kanals jeg linkede til findes også i en Radian udgave til ca. 4x højere pris. Men generelt så er keyboards ganske ukritiske, hvis ikke alle? Hvor stor en impedans de ser ind i og skridtet til at bruge en mixer i stedet for ligger ligefor med radians næsten kr. 7500,- for en 8 kanals.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

ask skrev:Ingen tvivl om keyboards er mindre følsomme overfor indgangsimpedans, men det er fordi deres udgangsimpedans er væsentlige lavere end (passive) pickupper i basser og guitarer.
Ja det er vist rigtigt der er noget med forholdstallet skal være 10:1 for at være optimalt jeg fik sagt det omvendt, men derfra og så sige at absolut kun U5 dur, er ren og skær namedropping, ligesom du givetvis også kunne hive mindst 10 hipster-typer frem, der kun drikker deres Cafe-latte med soja-mini-mælk inden hvert forsøg udi sværme af østerbro'ske buzzwords, før du finder nogen der "tror" de måske kan høre forskel. Thi man skulle jo nødig være uværdig til det offentlig hverv der beklædes på Slotsholmen og nærmeste omegn. Efter devisen, hvis der er en upraktisk position at indtage - skal den indtages.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Søren Dyhr skrev:
ask skrev:Ingen tvivl om keyboards er mindre følsomme overfor indgangsimpedans, men det er fordi deres udgangsimpedans er væsentlige lavere end (passive) pickupper i basser og guitarer.
Ja det er vist rigtigt der er noget med forholdstallet skal være 10:1 for at være optimalt jeg fik sagt det omvendt, men derfra og så sige at absolut kun U5 dur, er ren og skær namedropping, ligesom du givetvis også skulle hive mindst 10 hipster-typer frem, der kun drikker deres Cafe-latte med soja-mini-mælk inden hvert forsøg udi sværme af østerbro'ske buzzwords, før du finder nogen der "tror" de måske kan høre forskel. Thi man skulle jo nødig være uværdig til det offentlig hverv der beklædes på Slotsholmen og nærmeste omegn. Efter devisen, hvis der er en upraktisk position at indtage - skal den indtages.

--sd

Medlemsavatar
Achermann
Medlem
Indlæg: 159
Sted: Aarhus

Indlæg af Achermann »

Har nogen af jer erfaring med Palmers DI-boxe?

F.eks. denne: http://www.thomann.de/dk/palmer_pan_03_passive.htm
iMac 21,5" (2017), UAD Apollo Twin, Logic X

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja jeg har et par stykker PAN 04 samme indvendige komponenter, og jeg har ikke noget galt at sige om dem ... og jeg syntes iøvrigt det er et fornuftigt valg at du tager den passive version, fordi aktive er lidt overflødigt til keyboard brug. Det er i øvrigt 4 x PAN 01 der sidder på række ... hvilket betyder at du ikke kan "merge" 2 liniesignaler til et XLR, der skal man op i PAN 01 Pro, som ikke sidder på række endnu! ... men hvis det heller ikke er dit behov så hvad pokker.

--sd

Default avatar
Anders Fisker
Medlem
Indlæg: 151
Sted: Silkeborg

Indlæg af Anders Fisker »

Jeg har netop købt 4-kanals Palmer'en - til synths.

- hvis du kan bruge 2 stk. Behringer DI-Pro 4 kanals rack DI's, så har jeg et par, der sælges billigt - skriv, hvis det er :)

Nyt svar