Hvilken basforstærker?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Hvilken basforstærker?

Indlæg af Internalized Sun »

Hejsa,

Jeg har i mange år indspillet guitar via mit GNX-2 board ind i DI boks og videre ind i mit lydkort, og aldrig helt været super tilfreds... Og nu har jeg købt en guitarforstærker og en sm57 mic og er blevet helt glad for lyden!
Men nu står jeg så lidt i samme situation med bassen... DI boks har bare ikke samme umpf... Heller ikke med plugins (i mine ører).
Den skal kun bruges til at indspille med.
Med andre ord... Den behøver ikke være på 500W og brage derud af, men den skal selvfølgelig lyde af god umpf.

Af lydpræference ligger jeg nok mest i nærheden af starten på nummeret "killing in the name of" med RATM


Jeg har haft lyttet til lidt demoer af TC bg-250, men når jeg læser på flere fora, så er der lige mange der synes den er god som der er forslag til f.eks. Ashdown, line6 lowdown, behringer, ampeg og en million andre forstærkere...
Så det er nok mest hvilken lydpræference (og helt sikkert pengepung) man har der styrer det, men i stedet for at drage ud i verden og lytte til en millard forstærkere kunne det jo være rart at trække på andres erfaringer ;)

Er der nogen der kan anbefale en basforstærker (gerne combo) som udelukkende skal bruges til at indspille med og som lyder hen ad den i RATM videoen?

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
midibass500
Medlem
Indlæg: 339
Sted: Aarhus

Indlæg af midibass500 »

Rage Against the Machine lavede et supergodt album - og killer bas lyd! Fandt lige et link til bassporet.
http://www.notreble.com/buzz/2014/06/05 ... ated-bass/

Mit bud er, at hans lyd primært kommer fra hans teknik. Men ellers kunne en Stingray/Fender Precision bas med en Ampeg amp være et sted at starte...og et billigere alternativ kunne være en Sansamp Bassdriver.

Tim Commerford er dog også kendt for at bygge egne pedaler og rode med pickupper og den slags. Men prøv evt. på Talkbass.com - der er sikkert en masse tråde om lige præcis dét emne :)
Martin Ahm

Laver lyd til brands - og udgiver 80er elektro på vinyl
Ahmatron - musik og lyddesign til broadcast
Code Elektro - 80er elektro

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Tim Commerford brugte Stingray bas og Ampeg forstærker i Rage tiden. Så du skal nok gå efter Ampeg, hvis jeg var dig -noget med 10'ere. Men at finde en lille combo der kan gi' dig dén lyd, tvivler jeg sgu lidt på :)

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

midibass500 skrev:Rage Against the Machine lavede et supergodt album - og killer bas lyd! Fandt lige et link til bassporet.
http://www.notreble.com/buzz/2014/06/05 ... ated-bass/

Mit bud er, at hans lyd primært kommer fra hans teknik. Men ellers kunne en Stingray/Fender Precision bas med en Ampeg amp være et sted at starte...og et billigere alternativ kunne være en Sansamp Bassdriver.

Tim Commerford er dog også kendt for at bygge egne pedaler og rode med pickupper og den slags. Men prøv evt. på Talkbass.com - der er sikkert en masse tråde om lige præcis dét emne :)
Når teknikken og selve bassen (strenge og pickups) først er på plads vil jeg også anbefale en Sansamp DI til at indspille med.

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Hmm...
Fedt med det klip af Tim Commerfords basspor soloet... det viser jo at der ER forskel på det rå track og den endelige masterudgave... og sjovt at der er så meget rum på den optagelse.
Sansamp? Tja - jeg synes jo ikke helt de lydklip jeg kan finde har helt samme umpf som Tim Commerford her - men det kan være jeg skal prøve at finde et klip med Sansamp hvor der bliver spillet på en Stingray.
Hvilke model Sansamp vil så give mest mening - eller lyder bedst - det er der vist også delte meninger om... suk.

Jeg har faktisk en OLP MM3 (Stingray kopi) som lyder lidt alá en Stingray, men alligevel ikke helt - det er jo nok den helt store forskel på OLP og den ægte vare ;)
Ampeg? - Hvilke modeller taler vi om her - og hvordan er de nu i de nye udgaver?
Jeg synes der er mange der disser deres nye SVT udgaver og siger at det er ALT for meget emulering og slet ikke lyder som den ægte vare, men jeg synes nu der er ret stor forskel på behovet for ydelse for at kunne fyre den af live eller blot optage i studiet - faktisk synes jeg det er nemmere at optage en "lille" forstærker der skal yde noget mere (skrues op) end et monster man bliver døv af bare man kigger på den... så det kommer jo altid lidt an på konteksten.

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

Internalized Sun skrev:Hmm...
Fedt med det klip af Tim Commerfords basspor soloet... det viser jo at der ER forskel på det rå track og den endelige masterudgave... og sjovt at der er så meget rum på den optagelse.
Sansamp? Tja - jeg synes jo ikke helt de lydklip jeg kan finde har helt samme umpf som Tim Commerford her - men det kan være jeg skal prøve at finde et klip med Sansamp hvor der bliver spillet på en Stingray.
Hvilke model Sansamp vil så give mest mening - eller lyder bedst - det er der vist også delte meninger om... suk.

Jeg har faktisk en OLP MM3 (Stingray kopi) som lyder lidt alá en Stingray, men alligevel ikke helt - det er jo nok den helt store forskel på OLP og den ægte vare ;)
Ampeg? - Hvilke modeller taler vi om her - og hvordan er de nu i de nye udgaver?
Jeg synes der er mange der disser deres nye SVT udgaver og siger at det er ALT for meget emulering og slet ikke lyder som den ægte vare, men jeg synes nu der er ret stor forskel på behovet for ydelse for at kunne fyre den af live eller blot optage i studiet - faktisk synes jeg det er nemmere at optage en "lille" forstærker der skal yde noget mere (skrues op) end et monster man bliver døv af bare man kigger på den... så det kommer jo altid lidt an på konteksten.

Positiv hilsen
Dennis
Det solo bas track er formentlig taget fra spillet "Rock Band". Der har de smidt noget rumklang på så vidt jeg kan høre, og klippet er ikke nødvendigvis behandlet på samme måde som det endelige mix og masteren.

Jeg må lige smide nogle nye strenge på bassen og få lavet et par klip til dig med gennem min Sansamp RBI. Kan være at det hjælper dig til at komme tættere på dine ønsker. Det vil dog aldrig blive samme lyd som på RATM optagelserne. ;-)

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Fedt! Og ja tak til en lydsnas :)
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

Internalized Sun skrev:Fedt! Og ja tak til en lydsnas :)
Hermed en lille optagelse med min Hohner Bass og Sansamp RBI:
[soundcloud][/soundcloud]

Jeg skifter mellem plektre og fingre i starten og ellers fingre resten af vejen. Distorted bas er Sansamp + Cubase VSTAmp. (Ellers er der kun lidt 1176 limiter på bassporet og lidt rumklang)

Jeg er ikke bassist, sååååå....

Men der er meget tone at hente afhængigt af strengetype, hvor hårdt der spilles, placering af fingre/plektre på strengene, tonekontrol ïndstillinger, pickupper, osv.

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Tak for det!
Ih ja da! - den Sansamp RBI giver da det umpf i den høje bas/nedre mellemtone... hmm.. jeg ville nok smide en compressor pedal (har en Demeter Opto Compulator som næsten lyder som en 1176) foran for at øge sustain en lille bitte smule - men ja det kunne jeg da sagtens arbejde med!

Er det en aktiv eller passiv Hohner bas?

Min OLP er 5-strenget og er passiv - men jeg overvejer at smide en preamp i...

Edit: Er en Sansamp BDDI ikke den samme lyd - bare i pedal i stedet for rackmount?

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

Internalized Sun skrev:Tak for det!
Ih ja da! - den Sansamp RBI giver da det umpf i den høje bas/nedre mellemtone... hmm.. jeg ville nok smide en compressor pedal (har en Demeter Opto Compulator som næsten lyder som en 1176) foran for at øge sustain en lille bitte smule - men ja det kunne jeg da sagtens arbejde med!

Er det en aktiv eller passiv Hohner bas?

Min OLP er 5-strenget og er passiv - men jeg overvejer at smide en preamp i...

Positiv hilsen
Dennis
Det er en passiv 4 strenget bas (Hohner B500) (Stemt DADG) og hvis jeg bare var lidt mere øvet med fingrene kunne jeg godt få mere bund ud af den. Ellers er lyden 50/50 fra både bridge og neck pickup'er.


Jeg har ellers følgende settings på Sansamp'en:

Drive: Klokken 9
Presence: Klokken 2
Blend: Klokken 3
Bass: Klokken 3
Mid: Kl.1
Treble: Kl.12

[EDIT] Jo, jeg mener nu også at RBI bare er en Rackversion af Bass Driver DI.
Senest rettet af ChriZ tors 7. apr 2016 21:22, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Tak Chris! Det er guld værd :)
Jeg kom lige til at opdatere min post med et ekstra spørgsmål:
Er det ikke samme lyd i BDDI udgaven? - Det er fordi der er en der har lagt en brugt til salg i går - og man kan jo lige så godt spare lidt mønt :)

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Indlæg: 75
Sted: Gråsten

Indlæg af ChriZ »

Så lidt. Sig endelig til hvis jeg skal prøve noget andet/mere af.

(P.S. Jeg har opdateret min tidligere post)

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem
Indlæg: 218
Sted: Nørrebro

Indlæg af Instrumental Reason »

Ift dine overvejelser med Line6, TC og andre digitale forstærkere så tænker jeg det vil være synd at gå den vej hvis det kun er til tracking. Jeg ville kigge på små rør amps som eks denne http://ashdownmusic.com/products/1/Bass ... -Bastard-/ eller gå all in på et ampeg SVT rør monster. Men det er selvføleligt bare en mands holdning.

Personligt når jeg optager bas (og det er faktisk det eneste jeg optager for tiden, som bassist i mit band), kører jeg kun DI, men gør det med et relativt farvet setup så det ikke lyder så klinisk. I fald jeg skulle få lyst til at have mere smæk på kan man altid enten køre den igennem en VST eller Reampe med min forstærker. Men det med at have et godt solidt DI spor at arbejde med er for mig helt centralt.

Som DI bruger jeg en neve RNDI ind i en WA12 API-klon, (har også gode erfaringer med Radial JDI, og Avalon U5). Jeg har en Eden WT550 stack som jo lyder ganske smukt men jeg finder ikke behov for at bånde den for at få god lyd.

Hvis du skulle gå efter en amped løsning eller bruge en Sansamp BDDI vil jeg anbefale dig også at optage et relativt clean spor ved siden af så du altid har "god ren bund" at mixe ind med det smadrede signal. Forvrængning kan til tider æde noget af bunden og få dig til at lyde lidt anæmisk.

Håber det hjælper

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Tak... Det lyder som et godt råd med at have et clean spor også. Det giver selvfølge flere muligheder at arbejde med.
Sansampen som Chris demonstrerede er faktisk den eneste "ikke forstærker og uden højtaler" løsning jeg har hørt som lyder både som mætning af højtaler og som mættede rør... Er faktisk ret imponeret.
Jeg går dog stadig og overvejer hvilken vej jeg vil gå... Tror jeg nok ender med at låne en sansamp og prøver den ordentligt af inden jeg bestemmer mig ;)

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Nyt svar