solo guitar live

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

solo guitar live

Indlæg af regonsch »

Hej lydfolk
Jeg slås lidt med det optimale setup, når jeg spiller live. Min musik er meget nøgen og vel derfor også ret skrøbelig i en live situation. Jeg spiller sådan en blanding af ambient og klassisk/folk vil jeg tro, helt instrumentalt. De elektrisk forstærkede elementer fungerer rigtigt fint live, ingen problemer dér. Mine helt nøgne numre for akustisk solo guitar, dem er jeg lidt mere udfordret på. Jeg kan ikke udstå klangen af piezo pickupper, så mit alternativ må være opmikning. Til det har jeg brugt nogle oktava'er.
Problemet er balancen mellem feedback og volumen. Ofte er der ikke en dedikeret lydmand, og selv når der er, render vi ind i problemet. Ind imellem hænder det endda på de små steder, jeg spiller, at PA højtalerne er placeret bagved scenen. Ja, så er fanden løs i laksegade!
Så hvad er løsningen? Dynamiske mikrofoner giver simpelthen ikke nok output, og jeg bliver altfor fastlåst i en position. Skal jeg ty til hypercardoide kapsler til oktavaerne for at minimere feedback-problemerne? Eller skal jeg æde min lede ved piezo'er? Det ville jo nok være det nemmeste, men klang betyder bare næsten alt, når udtrykket er så nøgent.
I kan høre et eksempel på musikken her:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvad med en DPA4099g svanehalsmikrofon. Det bruger jeg, når guitarlyden bare skal være lidt bedre end hvad mit undersaddle system kan klare.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Tjo, måske.
Jeg skifter rundt mellem en 3-4 guitarer, så jeg ville foretrække en mikrofon på stativ i stedet for at sidde og skifte rundt.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Spørg helt sikkert Kasper Søeborg Ohlsen og andre som spiller klassiske egenkompositioner med p.a. små og halvstore steder.

En DPA tager ellers kun en håndbevægelse at skifte rundt, når du har xlr kablet på dig i en clips. Du kan altid låne i 4sound for et depositum der svarer til købsprisen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Hmm, det kan da godt være, det er så nemt at skifte rundt. Ku' være jeg skulle kigge lidt mere på den løsning. Det irriterer mig bare lidt at skulle anskaffe udstyr, der kun har relevans live og aldrig ville blive taget i brug i indspilningssammenhænge... Derfor tanken om de hyperkardoide kapsler til oktavaerne. Det er måske helt håbløst?
Det var egentlig mit håb, at der var nogle herinde, der havde praktiske erfaringer fra lignende situationer, men måske skal jeg bare prøve at stalke Kaper Søeborg Ohlsen ;)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg bruger også DPA'en til at indspille med, pt kun nogle demoer til jobsøgning som musiklærer. I næste omgang skal den suppleres med en stormmembran mic.

Du kan give den et skud og se, den har også bleed der skal arbejdes lidt med.

Ellers findes der pedaler der kan simulere mikrofonlyd og guitarkroppe i alle afskygninger, ud fra piezzolyden, kan ikke huske den eksakte jeg har prøvet, før jeg landede på DPA, den er i 4sound, men kan ikke finde den lige nu.

Der er BodyRez fra TC electronics, http://www.4sound.dk/guitar/effekter/pe ... ic-bodyrez
men det er umuligt at prøve deres pedaleri deres guitarrum, da alle guitarer synger med og feeder, så det er bedst at låne en med hjem, evt. en demo du kan tage med ud.

Jeg opdagede senere Universal Audios bud på det, men der skal man have apollosystemet i forvejen og sin computer med og alt muligt.
http://www.uaudio.com/store/guitar-bass ... works.html
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har faktisk kun været ude et par gange med DPA'en hvor jeg mixer den med guitarens pickupsystem (ikke piezzo men Taylors), så har ikke helt det store erfaringsgrundlag endnu, andet end at lydmanden siger nej og jeg insisterer og så giver han mig ret efter koncerten, andre undlader i hemmelighed at trykke på phantom-knappen og påstår de ikke kan få den til at virke.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Der findes rigtig mange "lydmænd" derude... Og de kan ikke finde ud af den opgave der. Det kan rigtige lydmænd (sorry hvis jeg træder nogen over tæerne). Ja, man skal løse opgaven anderledes end med en elguitar og ja, pickup systemer i akk. er meget nemmere at håndtere... Men det lyder af pis!
I USA (og Berlin i øvrigt) spiller stort set alle (og det er mange) Bluegrass bands med én til to mics på scenen. De(n) opfanger alle instrumenter. Muligvis har kontrabassisten en anden løsning pga. generel lav volumen. Men ellers placerer de sig ved mic udefra deres reelle output og på den måde "mixer" deres instrumenter til en fornuftig balance. Det har jeg også set gjort hvor bandet havde et PA i ryggen. Det kan altså godt lade sig gøre.
(Søg evt. på noget live med The Steeldrivers på YouTube)

Men jeg tror udfordringen ligger i noget kulturelt omkring gainstaging. Desuden spiller stort set alle danske spillesteder jeg har været på for højt. Med mindre der er udenlandske lydmænd. Der har jeg oplevet betydeligt lavere men meget vellydende koncerter.

En hypercardioid ville helt sikkert kunne hjælpe. Men du skal muligvis forvente lavere monitor, end du er vant til.

Desuden findes der også universal mic holdere, der kan montere på en akustisk guitar, så du kan bruge hvilken mic du vil...

www.lydsalonen.dk
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

En løsning kunne være Fishman's Aura preamp pedal som bruger IR's (Impulse responses). De er bedre end Piezo's, og et alternativ til mikrofoner, hvis du døjer med feedback, fordi der er antifeedback på dem. Se http://www.fishman.com/products/series/ ... trumdi.php

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

the songcabinet skrev:En løsning kunne være Fishman's Aura preamp
Jeps, det er den jeg har prøvet
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

De fleste pickupsystemers problem er, at toppen lyder af en knitrende æggedeler. De fleste kondesatormikrofoners primære problem er feedback i bunden. Jeg har før haft succes med at kombinere de to, og bruge bunden fra pickup'en og toppen fra mikrofonen. En DPA 4099 kan helt klart anbefales - det er umiddelbart den mest feedbackresistente mikrofon jeg har prøvet.
Man skal rode lidt med polariteren og EQ'en mellem de to, for at det lyder helt naturligt. Det er også derfor, at en mikrofon på et stativ vil virke dårligere, da faseforholdet mellem pickup og mic konstant ændrer sig (da man flytter sig rundt mens man spiller).
Der er dog utroligt mange faktorer der spiller ind - er PA-anlægget foran eller bagved dig, hvor meget spiller højttalerne tilbage, hvordan er akustikken på stedet, hvordan er den pågældende lydmand? Men med en DPA og et godt pickupsystem (+ evt. en Aura) er du ihvertfald så godt rustet som du overhovedet kan blive. - Og du kan jo godt selv høre, når det feeder :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er også min tanke omkring kombinationen aura + DPA, godt tip med top og bund, Kole.

du kan jo i første omgang prøve den der bodyrez til ca 700,- og i længden supplere med en DPA, jeg vil ihvertfald kigge på, om den kunne være noget for mig

auraen koster 2899 og har efter min smag lige lovligt mange parametre som man kan bruge timer på at beslutte sig for uden rigtigt at vedtage noget.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige været ude at spille med min DPA. Det lyder fandeme dejligt. Det var i en kirke, og vi spillede ikke særlig højt (kun guitar og sang), så feedback var ikke noget problem.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har lånt en bodyrez hjem til overvejelse om hvorvidt den skal beholdes

jeg mangler at afprøve den live

Her er den blot alene på en Taylor med ES 1. generations pickup https://www.dropbox.com/s/rv904l06pe5tx ... n.mp3?dl=0

Der er skruet helt op for drejeknappen 'body' og lavet noget eq for at få knitren væk

Jeg er ikke ekspert i eq, det kan også være det farver det en del.

/Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
maspsr
Medlem
Indlæg: 4
Sted: svendborg

Indlæg af maspsr »

Interessant diskussion :-). Jeg har netop købt en DPA4099G for at afprøve den, da jeg heller ikke kan udstå klangen af piezo.
Jeg har en Martin 00028EC med et LR Bags Anthem system som fungerer rimeligt men jeg savner stadig den rene akustiske lyd.
Jeg er ved at få bygget en ny guitar og skal beslutte om der skal "puttes" noget ind i den hvilket jeg helst vil undgå.

Derfor afprøvningen. Jeg er ikke færdig, men de første forsøg faldt ikke heldigt ud. Der var alt for meget feedback så jeg kunne ikke få gain op på et acceptabelt niveau. Den lyd der kommer fra DPA'en er derimod super god.

Jeg bruger en AER 60/2 der har de 48V Phantom Power der kræves.

Jeg vil prøve at flytte rundt på setup , afprøve i andre rum e.t.c. da jeg tror det har meget at gøre med tilbageslag fra vægge men det er endnu til gode.

Har talt med 4sound hvor den er købt for at høre om de havde forslag til hvordan jeg kunne mindske feedback. Og deres umiddelbare forslag var at sætte en EQ foran AER, da AER'ens indbyggede er meget minimal og derigennem måske elimenere de frekvenser der giver problemer. Med andre ord selv førsøge at lege lydmand og ændre lydbilledet.

Jeg er ikke begejstret men jeg vil forsøge.

/Peter

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Måske tweaker du din AER 60/2 lige hårdt nok i gain eller andet eller sidder for tæt på højttalerene. Jeg har brugt den på mindre venues hvor det gik fint, man skal blot passe på med monitors.

Jeg har fået foreslået at lave et shelf i DPA'ens basområde, det kan du prøve i kombination med Koles tip om at highcutte piezo og lowcutte DPA'en - eller shelfe DPA'en, som jeg også foreslår man prøver.

Det lyder spændende med guitarbyggeriet, lav gerne en tråd, lige hvilken kategori den skal i ved jeg ikke, måske blog.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
maspsr
Medlem
Indlæg: 4
Sted: svendborg

Indlæg af maspsr »

Tak for dit input. Jeg er ikke hardcore i lydudtryk så kan du forklare "shelf i DPA'.." og highcutte piezzo ( den har jeg ikke i brug) udelukkende brugt dpa'en men med cutte mener du vel via EQ... ja undskyld min uvidenhed.

Omkring guitaren - det vil jeg tænke over og lige høre "byggeren" om han er interesseret i at få det spredt ud.

/Peter

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Et shelf er når du sænker et frekvensområde delvist

så hvis du har en eq boss pedal med pinde, så sænker du blot det lave frekvensområde delvist.

Eller med eq på din computer: https://www.dropbox.com/s/eaqmr06xg9e0l ... 3.png?dl=0

Det samme kan du gøre med piezzo eq i toppen, hvis du vil bruge piezzoen til at give noget mere i bunden - i en live situation - men vil have den metalliske lyd i toppen nogenlunde eller helt væk, eller bare lave et brutalt cut.

Ellers er google din ven, jeg er ikke ekspert. Søg på eq shelf og eq high cut low cut eller low pass high pass
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Hold da op, drenge!
Virkelig fedt med alt den feedback. Det siger måske også noget om, at jeg trods alt ikke er den eneste, der slås med problemet.
Bjerre, jeg tror du rammer hovedet på sømmet. Sondringen mellem lydmænd og "lydmænd" er næppe helt ude iskoven. Jeg tror, vi alle har mærket forskellen på de to typer ude på scenerne. Egentlig gider jeg ikke at være den type musiker, der fremstår som bedrevidende overfor lydmanden. Jeg vil bare have et godt samarbejde med ham. Det tror jeg på giver det bedste resultat i sidste ende. Det kræver selvfølgelig at han kan sit kram, og at jeg ikke kommer med urealistiske forventninger. Jeg synes virkelig, den dér bluegrass-tilgang du taler om, lyder spændende.
Koles input vedr. kombinationen af low cuttet mikrofon og hi cuttet piezo er måske slet ikke så tosset. Jeg er ikke stødt på ideen før, men den lyder faktisk logisk og rimelig. Jeg vil godt nok helst undgå at hacke mine instrumenter med pickups.
Til alle de andre tekniske løsninger I har foreslået. Tak, jeg skal lige bruge lidt tid på at tjekke dem ud. Det ville jo være rart at kunne tilbyde en løsning, når man render ind i en "lydmand"

Nyt svar