Opsætning af PA (Spørgsmål om speakon stik)

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Thomas Winther
Medlem
Indlæg: 8

Opsætning af PA (Spørgsmål om speakon stik)

Indlæg af Thomas Winther »

Hej!

Jeg har netop købt et lille pa-anlæg på dba, og er nu lidt i tvivl om tilslutningen.
Det er en powermixer med 2 udgange. Højtalere er passive 2 subs og 2 toppe.

Til sættet fulgte der 4 kabler med, som havde speakon stik på. Jeg er dog i tvivl, da alle 4 stik er 2-polet speakon.

Jeg har egentlig ikke forstand på dette, men jeg gik ud fra, at kablet fra amp'en til sub, skulle være 4 polet, og så et 2-polet fra sub til top. - og så det samme i den anden side.

Tager jeg fejl her? Eller det er ok med 2 polet fra amp til sub, og så videre med 2polet til top?

VH Thomas

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Næ der er ikke noget med at bunden skal køre 4 polet, men det man ofte gør er at lade bunden køre på det ene par og toppen på det andet par, så man kan daisy-chaine kasserne fra bund og op til toppen og derved spare et kabeltræk. Men her hører så al standardisering op, det eneste man kan sige er at du må undersøge hvordan der er loddet forbindelser i delefiltereret som jeg gætter på der må være i sådan et system du her beskriver? Nogle systemer er "små" nok til at man kan indbygge et passivt delefilter ind i bundkassen:

Billede

... men grænsen går der ved omkring en 600w, for derudover så går komponenterne hen og bliver hundedyre, og for skrøbelige til at man transporterer dem rundt på landevejene, så man går i stedet i aktive delefiltre, her er f.eks DBX Driverack ret udbredte, fordi det løser opgaver som tidligere krævede 6-8 unit i rack.

--sd

Default avatar
Thomas Winther
Medlem
Indlæg: 8

Indlæg af Thomas Winther »

Tak for svaret Søren - dog er jeg nu mere usikker på, hvordan jeg skal connecte disse højtalere korrekt til forstærkeren.

Forstærkeren ser sådan ud Billede

Sub's ser sådan ud Billede

Toppe ser sådan ud Billede

Kan jeg så blot køre 2 polet fra forstærker til sub, og 2 polet fra sub til top - og så det samme i den anden side?

VH Thomas

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er jo meget godt, men hvor er delefilteret i den her sammenhæng?

De kunne godt minde om disse her: http://www.discoworld.dk/product_info.p ... s_id=70835

...og hvis det er så kan du køre alt på samme leder-par +1 samt -1 hele vejen igennem, bare vær obs på at impedansen kan vise sig fra den besværlige side i bunden, og tvinge din front i knæ .... jeg tror nok jeg ville køre det hele i mono og så bruge pan-knappen på pulten til at styre hvor meget subwoofer der skal til på hver kanal. Det er så flintrene ligelyldigt om dine speakon-kabler er 2 eller 4 polede. det er kun +1 og -1 der bruges i begge kasse typer. Men min måde at gøre det på at have begge bundkasser på én side og begge topkasser på en PA-side. Fordi man så med PAN-knappen regulerer hvor meget der skal i hvert system.

--sd

Default avatar
Thomas Winther
Medlem
Indlæg: 8

Indlæg af Thomas Winther »

Ok så - Delefilter havde jeg ikke tænkt på. Som sagt er jeg helt ny ift. PA-anlæg.

Kunne Behringer CX2310 bruges? http://www.4sound.dk/pa/signalprocessor ... uper-x-pro

Dette er min power mixer http://www.samsontech.com/samson/produc ... txm/txm20/

Jeg har læst lidt i manualen, og kan ikke se, at jeg kan stille poweramp-delen til ren mono. Kun Stereo, Mono/aux1, aux1/aux2, mono/bridge.
Jeg kan godt se idéen i, at køre mono, med subs i f.eks. venstre, og toppe i højre, og så benytte et delefilter til at skille top-frekvens fra til subsene. Selve tilslutningerne og indstillingerne er jeg dog i tvivl om - og jeg ville jo nødigt ødelække noget.

VH Thomas

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er et elektronisk delefilter på en summering af de to kanaler med et lowpass ud. Se det skulle kunne bruges hvis man køber sig en aktiv sub ligesom Samsons egen D1800, men det vil du ikke kunne komme til at anvende med det grej du allerede har anskaffet dig, så du må pænt holde dig til mit forslag med at Left i normal "mode" køre toppen og Right køre bundkasserne. Du behøver eller rettere du må ikke stille forstærkeren om til at kør i nogle af mono modesne, da 4 kasser i parallel får impedansen ned omkring 2 ohm, for de siger i manualen at topkasser der skal kobles parallelt skal have nominel impedans på enten 16 eller 8 pr. stk.

Du kunne selvfølgelig også med lidt held i sprøjten nå at retunere dine nuværende bundkasser og så købe et par aktive i stedet for. Peter Brander har en 4 stk. til salg til kr. 2000,- pr. stk:

http://www.mediasound.dk/category/dkposts/salg/#153

De sættes så på mono-output, med et guitar-kabel og ikke et speakon.

--sd

Nyt svar