Star Wars The Force Awakens DEBAT/SPOILERTRÅD

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Star Wars The Force Awakens DEBAT/SPOILERTRÅD

Indlæg af Christoffer I. N. »

DETTE ER IKKE TRÅDEN FOR FOLK DER ENDNU IKKE HAR SET EPISODE 7 OG GERNE VIL SE DEN. DER VIL I DENNE TRÅD BLIVE DEBATERET TING DER VIL ØDELÆGGE FILMOPLEVELSEN FOR DIG, HVIS DU IKKE HAR SET FILMEN ENDNU.


Folk herinde er vilde i varmen efter at debatere indholdet af den nye Star Wars film, det kan så gøres i denne tråd.


Billede



Fyr løs.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg syntes skurken er lidt for blød i denne film :lol: Rimelig badass at han bare dræber Han solo, men syntes han er lidt for svag til at være "hovedskurk" :-P
Havde forestillet mig en Darth maul / Darth wader type.

Hvad er det der sker med ham efter kampen med Rey? Røg hans arm, eller wa?


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg elsker universet. Jeg var en knægt lige i den rigtige alder, da den første Star Wars gik første gang.

Jeg synes endda ikke "de nye" var så slemme igen (når man ser bort fra Jar Jar :-D ).

7'eren har stemningen, teknikken ... og potentialet. Men de har desværre helt glemt at skrive en god historie ind i den. :|
Nogle siger så, at "den lægger op" til 8 og 9. Jeg har så en forventning til, at man trods alt kan udnytte 2 timer og 15 minutter til andet end at bappe halvslap SW-fanboigren.

Så ja - en kende skuffet. :morning:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Jeg elsker universet. Jeg var en knægt lige i den rigtige alder, da den første Star Wars gik første gang.

Jeg synes endda ikke "de nye" var så slemme igen (når man ser bort fra Jar Jar :-D ).

7'eren har stemningen, teknikken ... og potentialet. Men de har desværre helt glemt at skrive en god historie ind i den. :|
Nogle siger så, at "den lægger op" til 8 og 9. Jeg har så en forventning til, at man trods alt kan udnytte 2 timer og 15 minutter til andet end at bappe halvslap SW-fanboigren.

Så ja - en kende skuffet. :morning:
Jaaaamen der var da også en del elementer man havde set før :-D
Var der nogle der sagde en planet som kan nakkke andre planeter? Som så kan tages ud via kernen?
Og et far-søn opgør? :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
SustainerPlayer skrev:Jeg elsker universet. Jeg var en knægt lige i den rigtige alder, da den første Star Wars gik første gang.

Jeg synes endda ikke "de nye" var så slemme igen (når man ser bort fra Jar Jar :-D ).

7'eren har stemningen, teknikken ... og potentialet. Men de har desværre helt glemt at skrive en god historie ind i den. :|
Nogle siger så, at "den lægger op" til 8 og 9. Jeg har så en forventning til, at man trods alt kan udnytte 2 timer og 15 minutter til andet end at bappe halvslap SW-fanboigren.

Så ja - en kende skuffet. :morning:
Jaaaamen der var da også en del elementer man havde set før :-D
Var der nogle der sagde en planet som kan nakkke andre planeter? Som så kan tages ud via kernen?
Og et far-søn opgør? :-P
Og en robot, der skal overbringe en hemmelighed/oplysning. Og en trench-flight in ...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike:
Vi har jo ikke noget historik omkring hvor meget indflydelse Snoke (eller andre) har haft i oplæring af ham. Jeg mener heller ikke der er noget tal på hvor mange år Kylo Renn blev trænet af Luke, før han forlod ham og hans jedi-camp.
Som min storebror gjorde mig opmærksom på, så kan Kylo Renn jo altså bruge kraften på nye og temmelig hidsige måder, fryse folk eller laserstråler uden at skulle holde positionen, men samtidigt virker han som om han aldrig rigtigt er blevet "battle-tested", så Rey med hendes store uslebne potentiale kan give ham god modstand. Det bliver fedt at se hvad de begge bliver til senere i historien.

Jeg er helt tosset med store stardestroyere der ligger på Jakku planeten, det ser så fedt ud. Og at de så flyver ind igennem og virkelig bruger landskabet. Nårh ja nu jeg tænker mig om er der også en smadret AT-AT.

Og som jeg skrev lidt om i den anden tråd, jeg sad nærmest og holdte vejret da man så BB-8 første gang, jeg vidste jo ikke hvordan den skulle lyde. Jeg havde nærmest glemt hvordan droids'ne lød. De lyde de har fået lavet til BB-8 er IMO helt spot on.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Som lidt insider info kan jeg sige at jeg har arbejdet med bb8 lydene inden de var færdige og det var i en helt anden og meget mere "Wall-e" agtig retning før. Nu lyder den som en gammel analog Synth som egentlig passer meget godt:)
Har ikke lavet lydene men har lavet nogle Star wars tegnefilm som bygger på de nye film, bare lige så i ikke tror jeg er Ben Burtt eller noget;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det er Bill Hader fra SNL, der "lægger stemme til" :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er for dårligt, ingen har endnu nævnt hvad de synes om at Han Solo bliver dræbt (af hans egen søn).

Det var iblandt de første sætninger jeg sagde til min storebror imens rulleteksterne kørte, og lyset var blevet tændt.. "Hvad synes du, måtte han gerne dø?"..
Lige da det skete blev jeg overrasket og nærmest... "fortvivlet". Men ret hurtigt efter syntes jeg det var ok og fint for historien.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det var lidt for oplagt da han gik ud på broen.
Han er jo ved at være gammel (Harrison Ford) så jeg er ikke overrasket :)

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg var glimrende underholdt hele vejen igennem - kemien mellem det nye cast af skuespillere virker rigtig godt - der var så mange ting, J.J. Abrams kunne have gjort forkert - men han gjorde heldigvis det meste rigtigt. Den nye triologi er kommet rigtig godt fra start, så skidt med at der er lidt genbrug hist og her.

Syntes Harrison Ford så slidt og gammel ud i traileren - men hold op, hvor gjorde han det godt i filmen.
Man mærker rigtigt, hvor meget Han Solo's figur/personlighed egentlig betyder for Star Wars universet, og hvor mange guldkorn han leverer undervejs
- (Chewbacca: growls - Han Solo: Oh really, you're cold?) En skam at han måtte ofres IMHO.

Strategien med mindre brug af CGI og mere "Real Feel" er velvalgt - og bør for min skyld godt sprede sig til resten af Hollywoods sci-fi.

Syntes også skurken var lidt svag, men så er der heldigvis basis for udvikling af Kylo Ren karakteren i næste episode - hans mørke side må jo have næsten frie tøjler nu :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Det er for dårligt, ingen har endnu nævnt hvad de synes om at Han Solo bliver dræbt (af hans egen søn).

Det var iblandt de første sætninger jeg sagde til min storebror imens rulleteksterne kørte, og lyset var blevet tændt.. "Hvad synes du, måtte han gerne dø?"..
Lige da det skete blev jeg overrasket og nærmest... "fortvivlet". Men ret hurtigt efter syntes jeg det var ok og fint for historien.
Det spøjse er nok nærmere den manglende reaktion af de andre senere i filmen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

^Sjovt, det tænkte jeg faktisk ikke over, men det kan du da godt have ret i.

Ja Chewbacca fik mig og resten af biografen til at grine højlydt flere gange. :-D

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

SustainerPlayer skrev:Jeg elsker universet. Jeg var en knægt lige i den rigtige alder, da den første Star Wars gik første gang.

Jeg synes endda ikke "de nye" var så slemme igen (når man ser bort fra Jar Jar :-D ).

7'eren har stemningen, teknikken ... og potentialet. Men de har desværre helt glemt at skrive en god historie ind i den. :|
Nogle siger så, at "den lægger op" til 8 og 9. Jeg har så en forventning til, at man trods alt kan udnytte 2 timer og 15 minutter til andet end at bappe halvslap SW-fanboigren.

Så ja - en kende skuffet. :morning:
Må erklære mig enig. Det første jeg sagde til min kæreste da vi kom ud af biffen var "alt for meget action, alt for lidt eventyr" Synes den der spændende rejse stemning som er indbegrebet af de originale, og selv prequel triologien bibeholder var fraværende i VII.

Passede mig på sin vis fint med Han Solo's død, synes ikke Harrison Ford gjorde noget nævneværdigt væsen af sig. Tilgengæld synes jeg ret godt om ham Finn, han var sjov uden at blive token black guy/will smith agtig. Skreg af grin der hvor Han Solo lavede ansigter mens han forklarede sin plan.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ham Kylo Ren er da lidt af en wimp ... i tvivl og indre splittelse nærmest fra første kllp, og hans "jeg smadrer alt" vredesanfald er noget pubertære og umodne. Det virker temmelig utroværdigt at en så svag person skulle være kommet så højt på strå i det neofascistiske hierarki som The First Order udgør.

Derudover var jeg lidt skuffet over at de brugte nøjagtig den samme historie igen-igen-igen. Det var lige før Han Solo sagde business as usual da han præsenterede planen om at finde et svagt punkt og angribe det. Jeg håber der kommer nogle nye boller på suppen i de næste film, rent handlingsmæssigt.

Med de to skuffelser nævnt, så var og er jeg dybt imponeret. De visuelle effekter er fantastiske, der er ikke et kedeligt øjeblik i hele filmen, både Han Solo og Leia er troværdigt modnede og den mellemliggende historie om det komplicerede parforhold lyder rigtig, rumskibskirkegården giver nogle vilde muligheder der udnyttes 100%, lyddesignet er pissegodt ...

Især glæder jeg mig dog over at instruktionen er blevet lagt i hænderne på en der kan noget med skuespil. Det har altid irriteret mig sindssygt hvor absurd ringe skuespillerne performer i George Lucas' instruktion. Endelig, i The Force Awakens, spilles der så personerne og situationerne virker troværdige.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men jeg tror de har valgt at lave historien og forløbet så meget op af de gamle film for at stille folk tilfreds.
Prøv at overvej det, hvis J.J. Abrams havde klokket i den med den her film, hvad skulle der så ske med ep. 8, ep. 9, rogue one og hvad der ellers allerede er planlagt af film?
(Jeg tror) Det er lettere for et stort etableret publikum at acceptere lidt af en gentagelse end et mærkeligt sidespring.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

To ting der virkelig gik mig på sinde da filmen sluttede.

1. Han Solo dør. Det er bare ikke i orden. Jeg mistænker der ligger andet bag end bare hans død. Er han for gammel? er det nærmest forudsigeligt, at han ikke kan deltage i de kommende film?. Det gik for nemt, i forhold til hvordan Han Solo ellers ville være, så det nærmest virkede som en slags panikscene.
Jeg begrunder det bla med, at der praktisk talt ingen der reagere på dette i filmen. Det er som om, at Han Solo´s død, det ligesom fik samme status som en tilfældig storm trooper. Jeg havde forventet noget mere opmærksomhed, end bare.. "nåja, vi må videre"..

Måske havde jeg forventet hans død før eller siden, men sgu da ikke i 7éren. Så kunne de lige så godt slagte Luke, chewe, C3PO, R2D2 og Lea også. Så er der ryddet til en ny omgang.

2. Lukes rolle - Hvad fanden er det for en gang fis.. Her sidder man og venter troligt i 32 år, og så ser man ham ganske kort, i få sekunder i slutminutterne.. Det er sgu da at tage pis på inkarneret folk som mig, der har set frem til, at Luke lige kommer og klare skærene, støttet af Han Solo. De havde godt og vel 2 timer og 10 minutter, og de formår ganske få sekunder.
Ja jeg ved det, den lægger op til 8éren, at nu vågner kraften.. Men vi snakker altså om den eneste ene, den sidste Jedi Ridder, der godt nok er gået lidt bag om dansen, men alligevel.. få sekunder. Møg film! :evil:

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:Det er for dårligt, ingen har endnu nævnt hvad de synes om at Han Solo bliver dræbt (af hans egen søn).

Det var iblandt de første sætninger jeg sagde til min storebror imens rulleteksterne kørte, og lyset var blevet tændt.. "Hvad synes du, måtte han gerne dø?"..
Lige da det skete blev jeg overrasket og nærmest... "fortvivlet". Men ret hurtigt efter syntes jeg det var ok og fint for historien.
Det spøjse er nok nærmere den manglende reaktion af de andre senere i filmen.
Fuldstændig enig. Jeg var totalt lammet over den manglende reaktion over Han Solo´s død, så jeg forstår det ikke. Men som skrevet, så tror jeg desværre, at der ligger noget helt andet bag.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SAPPY skrev:Stor rolle som Luke Skywalker udfylder i denne film :dollargrin:
Jeg havde set listen over skuespillere på IMDB på forhånd, så jeg havde set at Mark Hamill skulle være med som Luke. Min storebror havde ikke set rollelisten så han vidste det ikke.

Jeg kan huske at jeg var halv-skuffet over trailerne, men efter at have set filmen er jeg super glad for den måde de valgte at lave trailerne på.
Det var ikke til at vide om Luke ville være med.
Man havde en forventning om at det var Finn der skulle være den nye jedi.
Da jeg så trailerne havde jeg nærmere den opfattelse at Finn nok havde infiltreret, nu hvor han var i en storm trooper dragt. Jeg troede ikke at han ville være en deserterende storm trooper.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Christoffer I. N. skrev:Det er for dårligt, ingen har endnu nævnt hvad de synes om at Han Solo bliver dræbt (af hans egen søn).

Det var iblandt de første sætninger jeg sagde til min storebror imens rulleteksterne kørte, og lyset var blevet tændt.. "Hvad synes du, måtte han gerne dø?"..
Lige da det skete blev jeg overrasket og nærmest... "fortvivlet". Men ret hurtigt efter syntes jeg det var ok og fint for historien.
Stærkt uenig - Det var for tidligt. Han Solo mangler at møde Luke, efter alle de fraværende år, inden han skal dø. Så et sted, måske i starten af 8éren havde været mere passende. Og kunne fint have været den sidste dråbe i glasset, der virkelig vækker Luke.

Jeg er møg skuffet og irriteret over den latterlige og nærmest ligegyldige død en figur som Han Solo fik. Hvis der var noget han ikke var, så var det latterlig eller ligegyldig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

kandersen skrev:To ting der virkelig gik mig på sinde da filmen sluttede.

1. Han Solo dør. Det er bare ikke i orden. Jeg mistænker der ligger andet bag end bare hans død. Er han for gammel? er det nærmest forudsigeligt, at han ikke kan deltage i de kommende film?. Det gik for nemt, i forhold til hvordan Han Solo ellers ville være, så det nærmest virkede som en slags panikscene.
Jeg begrunder det bla med, at der praktisk talt ingen der reagere på dette i filmen. Det er som om, at Han Solo´s død, det ligesom fik samme status som en tilfældig storm trooper. Jeg havde forventet noget mere opmærksomhed, end bare.. "nåja, vi må videre"..

Måske havde jeg forventet hans død før eller siden, men sgu da ikke i 7éren. Så kunne de lige så godt slagte Luke, chewe, C3PO, R2D2 og Lea også. Så er der ryddet til en ny omgang.

2. Lukes rolle - Hvad fanden er det for en gang fis.. Her sidder man og venter troligt i 32 år, og så ser man ham ganske kort, i få sekunder i slutminutterne.. Det er sgu da at tage pis på inkarneret folk som mig, der har set frem til, at Luke lige kommer og klare skærene, støttet af Han Solo. De havde godt og vel 2 timer og 10 minutter, og de formår ganske få sekunder.
Ja jeg ved det, den lægger op til 8éren, at nu vågner kraften.. Men vi snakker altså om den eneste ene, den sidste Jedi Ridder, der godt nok er gået lidt bag om dansen, men alligevel.. få sekunder. Møg film! :evil:
Der skal med garanti nok være masser af folk der har det på samme måde som dig. Det er jo også svært at stille alle tilfreds med en viderebygning af det her univers. Jeg har vist nok udtrykt hvad jeg synes om historien her i den nye.
Men hvis du havde forventet at Luke skulle være meget mere med (overhovedet ikke vist i trailere eller på plakater), og at Han Solo klart overlevede filmen (det havde de fleste jo nok regnet med?!), så kan jeg godt forstå at du er skuffet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

kandersen skrev:
Christoffer I. N. skrev:Det er for dårligt, ingen har endnu nævnt hvad de synes om at Han Solo bliver dræbt (af hans egen søn).

Det var iblandt de første sætninger jeg sagde til min storebror imens rulleteksterne kørte, og lyset var blevet tændt.. "Hvad synes du, måtte han gerne dø?"..
Lige da det skete blev jeg overrasket og nærmest... "fortvivlet". Men ret hurtigt efter syntes jeg det var ok og fint for historien.
Stærkt uenig - Det var for tidligt. Han Solo mangler at møde Luke, efter alle de fraværende år, inden han skal dø. Så et sted, måske i starten af 8éren havde været mere passende. Og kunne fint have været den sidste dråbe i glasset, der virkelig vækker Luke.

Jeg er møg skuffet og irriteret over den latterlige og nærmest ligegyldige død en figur som Han Solo fik. Hvis der var noget han ikke var, så var det latterlig eller ligegyldig.
Men hvad skulle de så have gjort med Han Solo efter han døde?
Han styrter jo i afgrunden og planeten ryger i luften.
Skulle de have brugt 20 minutter på at se Leia og de andre græde snot over det? Heh, undskyld mit ligefremme sprogbrug.. :)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Christoffer I. N. skrev:
Der skal med garanti nok være masser af folk der har det på samme måde som dig. Det er jo også svært at stille alle tilfreds med en viderebygning af det her univers. Jeg har vist nok udtrykt hvad jeg synes om historien her i den nye.
Men hvis du havde forventet at Luke skulle være meget mere med (overhovedet ikke vist i trailere eller på plakater), og at Han Solo klart overlevede filmen (det havde de fleste jo nok regnet med?!), så kan jeg godt forstå at du er skuffet.
Som helhed er jeg bestemt ikke skuffet over filmen. Jeg synes den er fantastisk.
Men de 2 punkter synes jeg fjerner sig så meget fra de oprindelige. Jeg havde forventet en afslutning med en genforening af Luke, Lea og Han Solo. Den genforening kommer aldrig til at ske nu, fordi de nåede at slagte Han Solo på en latterlig måde, inden. Og det mener jeg er i stærk modstrid med ånden i 4, 5 og 6éren.
Måden og reaktionen (den manglende) Han Solo dør, det var også langt fra de oprindelige. Han Solo blev efter min mening gjort ubetydelig. Det gør man bare med en betydelig Star Wars figur.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Christoffer I. N. skrev:
Men hvad skulle de så have gjort med Han Solo efter han døde?
Han styrter jo i afgrunden og planeten ryger i luften.
Skulle de have brugt 20 minutter på at se Leia og de andre græde snot over det? Heh, undskyld mit ligefremme sprogbrug.. :)
Han skulle ikke styrte i døden. Det var ikke en værdig død.
Han skulle slet ikke dø i 7éren, ihvertfald ikke før Luke, Lea og Han Solo var blevet genforenet. Hvordan han så dør efterfølgende, der er massere af andre muligheder. Og det måtte sågar også gerne være hans søn der slår ham ihjel. Det er jo nærmest i samme ånd som Luke og Dart Vaders forhold. Så på den måde er det helt i orden.
Og så skulle han æres. Om det så tog 20 minutter eller mere er sådan set ligegyldigt. Hovedsagen er, at han ikke bare går over i glemmebogen som en ubetydelig figur. For det ved alle jo, (alle der kender de gamle), at han ikke var, tværtimod. Han har sågar reddet Luke!

Nyt svar