nulstille Ableton Live tælleren på "scene Launch"

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
fint
Medlem
Indlæg: 68
Sted: Viborg

nulstille Ableton Live tælleren på "scene Launch"

Indlæg af fint »

Jeg trigger scenes ved hjælp af en midi fodpedal. Hvis nu vi siger jeg har Scene 1 i 90 bpm, og sætter alle clips til none i quantization så starter alle clips jo med det samme, og transport counter/song position/tælleren går i gang...
Så har jeg scene 2 i 110 bpm, og igen alle med none i quantization, så uanset hvor tælleren er kommet til, så starter næste indslag præcis når jeg trykker.
præcist som jeg vil ha' det - nu kommer problemet:
scene 3 er B-stk til scene 2, og den vil jeg gerne have quantiseret ind, så jeg kan trykke lidt før, og så ved jeg den kommer på 1 slaget i næste takt.. Men da tælleren jo var igang allerede fra scene 1, så startede scene 2 jo ikke på 1 slaget, og dermed er quantiseringen helt ude af den….

Så kan jeg ikke fortælle Live at jeg vil nulstille tælleren når jeg trigger scene 2??


På forhånd tak

Kim
A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing.

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Jeg vil foreslå at du hopper ind på Ableton User Group Denmark på Facebook, hvor der bla. er en Ableton Certified trainer, samt en del andre virkeligt dygtige brugere!
:sweden:

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg tror jeg har en rimelig simpel løsning. Har bare lige testet det meget hurtigt, men det så ud til at virke.

Det første, du gør, er at slå global qaúantize fra.

Dernæst laver du en locator i arrange view, som er sat ved f.eks. 1. Denne locator mapper du til den samme midi-pedal som Scene 2 er mappet til. På den måde bliver tælleren nulstillet hvergang du trigger Scene 2.

I Scene 3 sætter du så quantize i alle de tilhørende clips til 1 bar, og når du så trigger Scene 3 efter Scene 2, så vil den først launche på det næste 1-slag.

Gav det mening?
Stille og uroligt

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

adgangfolmer skrev: Dernæst laver du en locator i arrange view, som er sat ved f.eks. 1. Denne locator mapper du til den samme midi-pedal som Scene 2 er mappet til. På den måde bliver tælleren nulstillet hvergang du trigger Scene 2.

I Scene 3 sætter du så quantize i alle de tilhørende clips til 1 bar, og når du så trigger Scene 3 efter Scene 2, så vil den først launche på det næste 1-slag.
Arrange locators ... det er sgu godt tænkt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

adgangfolmer skrev:I Scene 3 sætter du så quantize i alle de tilhørende clips til 1 bar, og når du så trigger Scene 3 efter Scene 2, så vil den først launche på det næste 1-slag.
Mener du med 2 forskellige pedaler?
For på den måde du foreslår, kan man vist ikke nøjes med en enkel fodpedal til performance og Select Next Scene On Launch. Den vil både trigge Scene 3 med quantized clips, men samtidig vil den ændre Transport så det kan høres.

Hvis det skal køre med samme trigger-pedal, så tror jeg det skal gøres med noget Max4Live, som kan aktiveres vha. et clip i Scene 2, som så nulstiller Transport. Men jeg har ingen idé om hvordan det kan kodes…

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Ja, det scenrie, jeg beskriver, kræver, at hver scene har sin egen pedal. Så hvis han bruger pedalen, som du beskriver, så kan min metode ikke umiddelbart lade sig gøre.

En løsning, der ikke involverer M4L, kunne måske i så fald være, at man lader den pedal, man bruger til "launch next scene", være mappet til locatoren i arrange view, og at man så har en enkelt ekstra pedal til at launche den scene, som skal have et quantiseret launch. Det hele afhænger selvfølgelig af, at han har pedaler nok at mappe til.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Fabian skrev:
adgangfolmer skrev:I Scene 3 sætter du så quantize i alle de tilhørende clips til 1 bar, og når du så trigger Scene 3 efter Scene 2, så vil den først launche på det næste 1-slag.
Mener du med 2 forskellige pedaler?
For på den måde du foreslår, kan man vist ikke nøjes med en enkel fodpedal til performance og Select Next Scene On Launch. Den vil både trigge Scene 3 med quantized clips, men samtidig vil den ændre Transport så det kan høres.

Hvis det skal køre med samme trigger-pedal, så tror jeg det skal gøres med noget Max4Live, som kan aktiveres vha. et clip i Scene 2, som så nulstiller Transport. Men jeg har ingen idé om hvordan det kan kodes…
Det kan nu godt stadig lade sig gøre uden M4L, men via IAC bussen i stedet. Man laver et ekstra MIDI spor der outputter på IAC bussen, og i det indsætter man et clip i scene 2 med en MIDI note på 1 slaget; helst en tone som man ikke bruger hvis man spiller live på instrumenterne i mens sangen kører, som f.eks. den dybeste eller den højeste tone (der typisk ligger uden for rækkevidden af et almindeligt 88 toners MIDI keyboard). Denne tone assigner man så til at trigge locatoren i arrange. Jeg har netop prøvet det af - det virker.

For lidt mere uddybning af hvordan man assigner automation via IAC bussen, og noget uddybning på hvad IAC er for en fisk, så kig her:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
fint
Medlem
Indlæg: 68
Sted: Viborg

Indlæg af fint »

Hej - Fedt med jeres inputs!

Jeg har forskellige pedaler til hver scene jeg vil trigge, så arrange locator vejen vil jeg da prøve af ;o)

Furlands hint med facebook gruppen, gav mig også nogle løsningsmuligheder der inderbærer M4L - men da jeg ikke er kommet igang med at lære at "kode" i det endnu, så bliver det nok ikke lige det der løser det i denne omgang, da vi har en lidt snæver deadline….

Min nuværende løsning er at jeg via iac laver en midi triggering af stopknappen, som jeg så kan ligge ind i enden af de forskellige indslag - så startes der nemlig forfra når jeg launcher en scene.. Det kræver så at jeg er sikker på at den har stoppet inden the starter nyt, hvor Arrange locator løsningen ligger på start af nyt, så måske det er bedre

Tusind tak for inputs og hjælpen!!!

Kim
A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg tror, locator-løsningen er rimelig bullet proof, hvis du har pedaler til hver scene, og jeg i øvrigt har forstået dit work flow rigtigt :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ja det er smart med trigger af Locator, men der er noget delay forbundet med IAC og routingen, som har indflydelse på sync. Hvis man f.eks. bruger IAC til instrumenter, kan man opleve 1. slaget ikke kommer med. Men det kan jo bedst komme an på en prøve :-)


.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Nyt svar