Loudness-mål for streaming og download

Tips til mastering og cd-brænding, samt info om digitalteori.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Indlæg: 31707
Sted: Fyn

Loudness-mål for streaming og download

Indlæg Skrevet: 29. sep 2015, 13:08

Listen bliver løbende opdateret med nyeste ændringer. Er der noget, som ikke er korrekt opdateret, så kontakt mig venligst via privatbesked.

Senest opdateret 2017-05-22

Billede
Apple Music (streaming)
Integreret loudness target: -14 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Nej

Note
Apple Music har tidligere været sat til -16 LUFS (I), men en ny måling foretaget med 40 tracks indikerer et nyt og højere mål på -14 LUFS (I) for desktopafspilning. Dette er sandsynligvis gjort for at matche Tidals -14 LUFS (I).

Billede
iTunes Store (download)
Integreret loudness target: Nej
Post limiting med auto-gain: Nej

Note
Det ovenstående gælder for almindelige 16 bit 44.1 kHz uploads til iTunes, som de fleste aggregatorer og pladeselskaber benytter.

Dertil findes der et særformat, kaldet Mastered for iTunes (MFiT). MFiT sange eller albums er i normalt masteret lidt lavere end tilsvarende normale iTunes masters. Til gengæld er de uden risiko for lossy encoding overstyring fordi de skal bestå et check i Apples AACRoundTrip plug-in eller afclip command line værktøj, foretaget af en Apple MFiT whitelisted masteringtekniker. Således er der et defacto headroom krav til MFiT masters på lige under 0 dBTP (TruePeak ved minimum 4x oversampling), men først og fremmest skal de bestå en afclip test i OS X Terminalen.



Billede
Spotify
Integreret loudness target: -14 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Ja, hvis nummeret er lavere end -14 LUFS (I)

Note
Nogle teknikere kan ikke bekræfte dette target som et absolut target, dvs. de oplever afvigelser herfra. Alle mine tests og målrettede Spotify masters matcher dette target efter Spotifys loudness normalization med ±0.2 LU.

Nogle få masters på Spotify bliver afspillet ved fuld skala uanset om loudness normalization er slået til. Dette er enten en fejl eller en hemmelig betalt aftale. Mere info vil følge.

Spotify har tidligere brugt -11 LUFS (I) som target, men det har været ændret siden maj 2017.

Billede
Tidal
Integreret loudness target for bærbare enheder og browsere: -14 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Nej

Integreret loudness target for AirPlay-afspilning: -18 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Nej



Billede
YouTube
Integreret loudness target: ca. -13 LUFS (I)*
Post limiting med auto-gain: Nej

Bemærk, at videoer fra Vimeo og Vevo som streames gennem YouTube (fra Vimeo og Vevos egne servere, men serveret i et YouTube-vindue) ikke loudness normalizes.

Note
*Afhængig af hvor høj masteren er, så vil den normalt lande mellem -12 og -14 LUFS (I) på YouTube efter deres normaliseringsproces. Tests afslører en logaritmisk funktion, hvor højere masters stadig giver højere loudness (modsat de andre streamingservices absolutte target), men YouTube skruer uproportionalt ned for at ramme target, hvis kilden er meget høj.

Bemærk desuden, at YouTube ikke har implementeret loudness normalization på alle videoer endnu, så ældre videoer kan stadig være meget høje.



Billede
Loudness tips for alle bærbare enheder og enheder med indbyggede højttalere
Dette nedenstående tip gælder for MacBooks, iMacs, iPads og iPhones, kun når de indbyggede højttalere benyttes. Funktionen er altid slået fra ved afspilning gennem eksternt lydkort, linjeudgang eller hovedtelefoner.

Tippet gælder muligvis også for andre bærbare enheder, dvs andre fabrikanter af mobiltelefoner, tablets og bærbare PC'er, men det er udelukkende testet på Apple-produkter.

Dette tip er desuden kun relevant, hvis lyden ikke afspilles gennem software som har loudness normalization slået til, dvs. fx ved direkte afspilning fra en browser fra et website som ikke streamer et normaliseret signal eller fra en iTunes playliste uden Sound Check slået til i præferencer.

Integreret loudness target: -16 LUFS (I)
Post limiting: Ja, afhængig af signalets peakniveau pr. foruddefineret bånd (uden for vores kontrol)
Headroom: 0 dBTP (TruePeak ved minimum 4x oversampling)

Ved meget høje signaler - og især inter-sample peaks og kraftig sub - så vil iOS eller OS X via en skjult multibåndslimiter (kan ses i Xcode i OS X, tak til Preben Friis for at bevise dette) dykker signalet for at beskytte den indbyggede højttaler, hvilket kan føre til pumpende lyd.

Tilbage til "Mastering"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster