Online Mastering studieombygning

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Brugeravatar
Søren Bendixen
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Jutland denmark

Re: Online Mastering studieombygning

Indlæg Skrevet: 23. jan 2014, 19:37

Stort tillykke med dit nye studie
Det ser virkelig godt ud og lyder helt sikkert fantastisk.

Mvh
Søren Bendixen
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 23. jan 2014, 21:02

Tak :-)
Brugeravatar
Internalized Sun
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Faxe

Indlæg Skrevet: 26. jan 2014, 10:48

Hold da op det ser godt ud og tak fordi du har lagt billederne som offentlige da jeg ikke er på FB...
Og fint lille bonsai træ som ankerpunkt... Meget zen :wink:

Og holy :shock: de 802 diamanter (som er de mindre af dem med hoveder) højtalere er jo kæmpe store! 8-)

Positiv hilsen
Dennis
HVEM har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun
Mosh
Producer
Producer
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 00:08

Jeg kan se at HiFi klubben sælger B&W 802 Diamonds som HiFi højtalerer. Hvordan kan det være at du bruger dem som mastering højtalere istedet for studie monitors? Bare nysgerrig :D
-------------------------
Chris Blaize
Brugeravatar
Claus Flid
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 08:59

Nåååå Holger! Nu kan jeg ikke holde mund længere!!

Kæmpe stor tillykke med din nye investering. Gal det er blevet et lækkert studie :shock:

Men nu kommer spørgsmålet - Er du efter nogle ugers arbejde tilfreds. Er der forbedringer på vej eller er det som du planlagde og drømte om?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk
[url]https://www.facebook.com/TwoKnobs[/url]
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 09:03

Mosh skrev:Jeg kan se at HiFi klubben sælger B&W 802 Diamonds som HiFi højtalerer. Hvordan kan det være at du bruger dem som mastering højtalere istedet for studie monitors? Bare nysgerrig :D

De fleste mastering studier bruger ikke aktive højttalere, men store passive højttalere af høj kvalitet, sammen med en eller to separate forstærkere. Passive højttalere blivr ofte blive betragtet som "hi-fi" højttalere, men det er lidt en kamp om ord.

Når vi er oppe i omkring 150k for et system, så er kvaliteten generelt så god, at det ikke giver mening at tale om "monitors" eller "hi-fi" - det er bare god og præcis lyd.

B&W 802 er blandt de mest udbredte højttalere til mastering i verden, og da jeg testlyttede dem - til trods for de elendige lytteforhold hos Hi-Fi Klubben - så var jeg ikke et sekund i tvivl.

"Hi-fi" betegnelsen kontra "monitor" handler mest om intentionen, dvs. er højttalerne beregnet til at være præcise og afslørende, eller skal de smigre og sløre potentielle problemer i et mindre hjemmesetup? F.eks. kunne man give bunden et ekstra nøk op for en fyldigere, men mindre præcis bund, og man kunne give den øvre mellemtone et lille dyk for en mindre skarp lyd, og man kunne give den fine top et nøk op for at fremstille detaljerne tydeligere end de er normalt.

Det er tricks man ikke vil ty til i hverken gode aktive monitors eller gode passive højttalere over en vis størrelse.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 09:06

Claus Flid skrev:Nåååå Holger! Nu kan jeg ikke holde mund længere!!

Kæmpe stor tillykke med din nye investering. Gal det er blevet et lækkert studie :shock:

Men nu kommer spørgsmålet - Er du efter nogle ugers arbejde tilfreds. Er der forbedringer på vej eller er det som du planlagde og drømte om?

Tak!

Ja, jeg er meget tilfreds. Har arbejdet nonstop siden d. 3. december, så er oppe på snart 8-9 uger nu.

Jeg mangler stadig at få overført og installeret alt mellem min Mac Pro og nye Mac Mini, så kører med dual setup p.t. Alt andet kører på dilleren.

Mht. lyden er det fuldstændigt vanvittigt tilfredsstillende, og til trods for ændringen var det som at tage et par gamle velkendte sutsko på.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 12:38

Hey iøvrigt, noget jeg har tænkt over at skulle ha' givet videre til dig.
Jeg har en ven der arbejder hos Delta her i Hørsholm. Et af hans arbejds områder er blandt andet at assistere højtalerproducenter, ikke at han er dygtig nok til at hjælpe dem med at designe osv., men han har et lille indblik i det. Han fortalte mig at Dali designer deres højtalere så de lyder bedst når de er placeret nogle grader off axis, altså istedet for pegende direkte mod lytteren, så en smule mere ud af, dvs. venstre højtaler peger længere til venstre for lytteren, og højre peger mod højre. Om det er 7 eller 15 grader eller derimellem kan jeg ikke huske.
Det er jo muligt at B&W gør lidt af det samme med deres Diamonds, nu hvor du beskrev at du synes de lød bedre på den måde du havde stillet dem (lidt off axis).
Mosh
Producer
Producer
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 15:04

Holger skrev:De fleste mastering studier bruger ikke aktive højttalere, men store passive højttalere af høj kvalitet, sammen med en eller to separate forstærkere. Passive højttalere blivr ofte blive betragtet som "hi-fi" højttalere, men det er lidt en kamp om ord.

Når vi er oppe i omkring 150k for et system, så er kvaliteten generelt så god, at det ikke giver mening at tale om "monitors" eller "hi-fi" - det er bare god og præcis lyd.

Det er tricks man ikke vil ty til i hverken gode aktive monitors eller gode passive højttalere over en vis størrelse.

Tak for svaret :D Så blev man det klogere :)
-------------------------
Chris Blaize
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 18:36

Christoffer I. N. skrev:Hey iøvrigt, noget jeg har tænkt over at skulle ha' givet videre til dig.
Jeg har en ven der arbejder hos Delta her i Hørsholm. Et af hans arbejds områder er blandt andet at assistere højtalerproducenter, ikke at han er dygtig nok til at hjælpe dem med at designe osv., men han har et lille indblik i det. Han fortalte mig at Dali designer deres højtalere så de lyder bedst når de er placeret nogle grader off axis, altså istedet for pegende direkte mod lytteren, så en smule mere ud af, dvs. venstre højtaler peger længere til venstre for lytteren, og højre peger mod højre. Om det er 7 eller 15 grader eller derimellem kan jeg ikke huske.
Det er jo muligt at B&W gør lidt af det samme med deres Diamonds, nu hvor du beskrev at du synes de lød bedre på den måde du havde stillet dem (lidt off axis).

Interessant!
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 19:34

Ja det tænkte jeg jo nok du ville sige. :)
Efter jeg havde skrevet kommentaren tidligere idag, kiggede jeg lidt på specs. B&W opgiver deres frekvens respons på 800 Diamond serien som værende målt i "reference axis". Jeg har ikke læst manualer, og det er måske også tvivlsomt om de skriver hvad de mener med det, men det kunne da være de selv mener de skal stå lidt off axis.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 19:49

Manualen siger bare at man skal stille dem lige ud og så evt. vinkle dem indad.

[img]It%20may%20help%20the%20stereo%20image%20clarity%20if%20the%20speakers%20are%20each%20angled%20inward%20towards%20the%20listening%20position[/img]

Dvs. det er ikke imperativt efter deres mening og yderligere info findes ikke.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 19:55

Altså det siger jo mig at de ikke mener de skal stå off axis. At du synes det lyder bedre kommer jo nok nærmere an på din situation.
Uden at være total sprednings-nørd kunne jeg måske forestille mig at du synes det lyder bedre med off axis hos dig fordi vejen fra højtalerne hen til dig er en smule længere end afstanden mellem de to højtalere (korrekt?!), og så måske også det at de står forholdsvist tæt på vægge og hjørner.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 20:02

Præcis. Du er ikke så dum, som du ser ud, heh heh :-P Spottede du det da du var på besøg?

Tror der er 30-40 cm længere til mig end mellem højttalerne.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 21:24

:-D Jeg husker dine skitser som værende hen af den retning mht. afstande, og ja så er det også til at se når man er der.
Det er iøvrigt også til at få en fornemmelse af tykkelsen på din frontvæg hvis man står i døren ind til boksen og kigger ud til siderne. Men det er fedt hvordan illusionen fungerer så snart man er et andet sted i rummet.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 7. feb 2014, 21:39

Ja, det er sjovt. Det snyder totalt øjnene. Først når man står helt henne i døren og kigger sidelæns giver det mening. Alle andre steder ser det nærmest fladt ud.
Brugeravatar
Nappe
Producer
Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 20. jan 2015, 23:53

hmm kunne du ikke prøve at forklare det sindrige system med wirerne til akkustik væggen. Er ude i gerne at ville bruge ca samme løsning til at evt nyt rum Er det en wire mellem gulv og loft som stoffet går omkring ?
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 12. aug 2015, 10:35

Siden denne tråd har jeg jo bygget helt nyt studie igen, ca. et år efter - det havde jeg ikke regnet med!

Denne gang med endnu færre begrænsninger fordi jeg har kunne bygge det som et rum i rummet i en sidebygning.

Beklager det tossede billede, men har lige sat nyt overvågningsystem op :-)

i.jpg
i.jpg (83.89 KiB) Vist 1632 gange
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Online Mastering studieombygning

Indlæg Skrevet: 12. aug 2015, 10:42

Fedt! stortset samme layout, bare større :-)
Er det en "lyskasse" eller et vindue foran dig?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 12. aug 2015, 10:50

lakris skrev:Er det en "lyskasse" eller et vindue foran dig?

Det er en projektor til når han mixer lyd til smartphonevideoer der er filmet på højkant.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 12. aug 2015, 11:25

lakris skrev:Fedt! stortset samme layout, bare større :-)
Er det en "lyskasse" eller et vindue foran dig?

Et dobbeltvindue ud mod vores ejendom, dvs. vores marker og bøgetræ. Smuk udsigt.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (156.55 KiB) Vist 2729 gange

Efter vinduet er der ca. 1.5 meter før der kommer et facadevindue, da der er mindst 1.5 meter luft rundt om hele studiet dog 3 meter fra studieloftet og op til taget.

Facadevinduet er så tre gange så stort som studievinduet, således at det føles som om du kigger lige udenfor, selvom der faktisk er 1.5 meter afstand. Man kan ikke se sider, gulv eller loft ved facaden. Det krævede et ordentligt hul i muren fra jord til tag.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 12. aug 2015, 12:45

Hvad er målene på det firkantede rum (hvis man ser bort fra de skrå hjørner m.m.)?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 12. aug 2015, 13:42

Uha, det skal jeg faktisk nærmest måle igen for at huske det nu. Vildt nok at jeg har været så optaget af de mål i flere måneder og nu hvor det hele spiller har glemt alt om det. :-) BRB
-

Jeg er meget tilfreds med dimensionerne og konstruktionen. Det var noget af en gamble (men det er det altid uanset hvor mange beregninger du laver), men jeg synes nedenstående beregner har vist sit værd. Sørgede for at lande lige i et af de maksimalt gode dimensions-sweet spots. Bemærk at kubikmeter tæller ind.

Mit udgangspunkt var et Louden 1 : 1.40 : 1.90 rum, som jeg så endte med at forøge i bredden.

http://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html

Screen Shot 2015-08-12 at 13.40.44.png
Screen Shot 2015-08-12 at 13.40.44.png (530.26 KiB) Vist 1544 gange
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 13. dec 2015, 21:44

Så kom der update af main billedet anno 2015. Hapset fra min Facebook:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... f3bac5f78b
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 13. dec 2015, 23:47

Ah ja, og det ér da helt nyt, når nu den HG-2 er med på. Sejt med helt direkte udsigt til udenfor.

Venstre rack nederst, er det Cyberfarms monitorcontroller?

Tilbage til "Studiebygning & Akustik"