Koda indgår aftale med Apple Music

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Koda indgår aftale med Apple Music

Indlæg af Mike-air »

Kilde: http://www.musikeren.dk/nyheder/nyhed/a ... ple_music/
Procenter og streams
Der har internationalt været rygter fremme om, at Apple var villige til at betale et samlet vederlag på 71,5 procent i USA og op til 73 procent uden for USA. Det er betydeligt mere end den sats, branchen anser for den normale, nemlig at en streamingtjeneste betaler 70 procent i vederlag til rettighedshaverne – 58 procent til pladeselskaberne og 12 procent til sangskriverne, populært sagt.

Med Kodas aftale med Apple tyder det altså på, at sangskrivere og komponister kan se frem til en bedre afregning pr. stream her end på de øvrige streamingtjenester.
Flere brugere?
Analytikere har i de seneste uger haft travlt med at vurdere, om Apple Music rent faktisk vil tiltrække flere premiumbrugere. Med den omtalte softwareopdatering får millioner af iPhone-brugere via en musik-app direkte adgang til 30 mio. sange.

Brugervenlighed har jo altid været Apples styrke. Spørgsmålet er, om de vil udvide markedet for betalingsvillige brugere, eller de blot vil flytte betalende brugere fra Spotify og andre tjenester over på Apple. Èn ting er sikkert: Apple Music vil forstærke nedgangen i digital download. På verdensplan faldt digital download med otte procent i 2014, herhjemme med 39 procent. Ifølge IFPIs internationale rapport for 2014 steg antallet af betalende abonnenter på streamingtjenesterne fra 28 til 41 millioner.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Men er det stadig 70% af lort (0.0028 øre per afspilning?)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:Men er det stadig 70% af lort (0.0028 øre per afspilning?)
Det er et store spørgsmål jeg har prøvet at få svar på i et par dage nu..
Den overordnede forretningsmodel, altså formlen for hvordan royalties udregnes er der ikke rigtig nogle kilder på endnu.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kan det virkelig passe, at vi på danmarks førende forum for diskussion af musikbranche-relaterede problemstillinger, ikke engang har fundet ud af hvordan Apple music's royalty model ser ud?

- Og kan det passe at samtlige artikler der ligger på nettet omkring apple music's royalty beregning er baseret på tweets og rygter fra macrumors?

Default avatar
goldfinger23
Medlem
Indlæg: 146

Indlæg af goldfinger23 »

Svaret er vel det samme som med Spotify, WiMP og hvad de ellers hedder:

99,9% af kunstnerne kommer til at tjene, hvad der ca. kan dække en frokost om året. Om frokosten så består af 2 babybites fra 7-Eleven eller et café-besøg er formentlig et spørgsmål om plus minus et par hundredetusinde streams.

0,1% af kunstnerne tjener mere. Men selv for dem må det være vanvittigt at tænke på, hvor mange MILLIONER OG ATTER MILLIONER MINUTTERS afspilning af deres musik, der skal til for at få bare til udbetalingen på en Toyota Corolla.

Prøv og overvej det som en slags timeløn: hvor meget tjener en kunstner hver gang X antal forbrugere har lyttet til hans musik i en time? Hvor mange timers afspilninger skal der til for at tjene, hvad en flaskedreng under 18 tjener i Brugsen?

Faldt over den her artikel i går: http://www.popjustice.com/briefing/july ... ed/136968/

En af pointerne i artiklen er, hvor meget god musik vi formentlig allerede er gået glip af på nuværende tidspunkt - vi som forbrugere - fordi, vi ikke længere betragter musik som en vare, man betaler for. Modet og overskuddet til kunstnerisk excentricitet forsvinder.

Jeg er sikker på, der er mange herinde, der kan nikke genkendende til at den økonomiske afmatning i musikbranchen (og dermed perspektiverne i at være kunstnerisk udøvende) ikke ligefrem er befordrende for kreativiteten og ambitionerne. Eller sagt på en anden måde: de allerdygtigste og mest begavede forsvinder fra musikbranchen - både på den kunstneriske side og i musikselskaberne - simpelthen fordi, det ikke længere er attraktivt at være der.

De store albums - og det privilegium at kunne bruge et år i studiet - er forbeholdt nogle få kunstnere - resten er på tour eller travlt beskæftigede med at være pædagogmedhjælpere.

Nu røg jeg lidt ud af en tangent. Men jeg tror min pointe er følgende: who cares om Apple betaler dig 700 kr eller 1200 kr. hver gang nogen har streamet dit track 500.000 gange? Det er som at tælle, om du får 65 eller 66 pommes fritter med din McDonald's menu.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Nu må man jo huske at indtægtsgrundlaget for en musiker/artist kan bestå af mange indkomst strømme:

Salg af CD/Downloads
Streaming - 10.157.840,22 Kr (2015)
Koncerter
Medvirken i kampagner/reklamer
TV optræden
Merchandice
Div. branch out business (fx parfume, boligudlejning)
Undervisning/workshops
Radio
Licensering (tv/film mm)
Kickstarter
Investeringer
Mv.

Så en hel (360 grader) indtægt kan være stykket sammen af mange mindre indtægter. Derfor betyder det selvfølgelig noget om streaming bidrager med 7000,- eller med 12000,- kr. Om ikke andet, så for at kunne estimere budgetter ol.

Som Mike skriver er der en forbløffende mangel på indsigt og gennemsigtighed i forretningsmodellerne.

Jeg synes stadig at Time's beregninger for de største artister er det mest overskuelige, fordi hvis man ganger de tal op med antal streaming tjenester, så kan man jo godt se at mange bække små gør en stor å. Måske ikke så stor en å, som i ca 1995 og før inden pirateri, mediekonvergens og streamingtjenester, men altså betragtelige beløb. http://time.com/3590670/spotify-calculator/

Fx rapporterede Big Machine i Nashville, som er Taylor Swifts pladeselskab at de havde modtaget $496,044 for streaming af Swifts musik i 2014 i USA alene, fra Spotify. Hvis hun får det samme beløb fra både Tidal, Apple Music og Spotify, tjener Swift altså CA $1.488.132 pr år for streaming alene.

Omregnet i danske kroner er det KR10.157.840,22 pr år, for streaming, alene (og tallet dækker vel og mærke kun for Swifts streaming i USA, ikke globalt!). Det har jeg indsat i ovenstående liste, bare som et fiktivt eksempel, for at give perspektiv på streaming indtægter i en (top) artists samlede indkomstgrundlag. Det er klart at der vil være store variationer pga artisternes popularitet, og det er måske især variationerne det er vanskeligt at gøre rede for.. Globalt vil beløbet hos Swift jo også være større, ifølge Spotify (ref. i Time artiklen) ca 2mill $, hvilket ganget op med 3 (Spotify, Tidal og Apple Music) og i danske tal svarer til ca KR 40.955.400, pr år, på streaming alene.

Så man kan jo se beløbet fra Swift i sammenhæng med de øvrige indtjenings strømme som en artist har, og vurdere rimeligheden i udbetalingerne ud fra det.. spørgsmålet melder sig, hvor meget skal en artist tjene før det er rimeligt/godt osv?

I stedet for KUN at se streaming som en tyv om natten, så har det jo også bidraget med at gen-monetarisere produkter som allerede var blevet tabt pga pirat kopiering + at streaming kan betragtes som en ekstra radio, og en ekstremt billig digital distributions- og markedsføringskanal. Det sidste rummer jo en lang række besparelser på distribution og markedsføring, som jo også burde modregnes i pladeselskabernes evt vurderinger af tabt indtjening.

Jeg synes KODA er kommet godt ind i kampen på det digitale område, det er i hvert fald en forudsætning for at kunne forhandle sig til højere andele af penge strømmene. Men større gennemsigtighed i forretningsmodellerne ville unægteligt hjælpe forståelsen på vej. Måske er informationerne der, og det er et spørgsmål om at lave de rigtige analyser, Mike?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror ikke jeg røber for meget hvis jeg fortæller at det band jeg arbejder for har en million-omsætning, og det er meget meget lidt der kommer fra direkte pladesalg og streams.

Men jeg kan godt genkende Goldfingers synspunkt fra mig selv. Lige siden jeg var 14 har jeg drømt om at blive professionel musiker, og kunne leve af det på den ene eller anden måde. Men som branchen har udviklet sig i de 12 år, er det først blevet mindre og mindre attraktivt og i dag ser jeg det faktisk som en direkte risiko for hvorvidt jeg vil kunne forsørge mine eventuelle børn fra en stilling i denne branche.

Nu overdriver jeg måske lidt (min chef har 2 børn og de lider på ingen måde nogen nød), men ud fra mit uddannelsesmæssige udgangspunkt er det en meget lidt attraktiv branche at arbejde i. Min nuværende stilling er således også kun et studiejob, og næste gang jeg søger job bliver det formentlig i en anden branche.
the songcabinet skrev:I stedet for KUN at se streaming som en tyv om natten, så har det jo også bidraget med at gen-monetarisere produkter som allerede var blevet tabt pga pirat kopiering + at streaming kan betragtes som en ekstra radio, og en ekstremt billig digital distributions- og markedsføringskanal. Det sidste rummer jo en lang række besparelser på distribution og markedsføring, som jo også burde modregnes i pladeselskabernes evt vurderinger af tabt indtjening.

Jeg synes KODA er kommet godt ind i kampen på det digitale område, det er i hvert fald en forudsætning for at kunne forhandle sig til højere andele af penge strømmene. Men større gennemsigtighed i forretningsmodellerne ville unægteligt hjælpe forståelsen på vej. Måske er informationerne der, og det er et spørgsmål om at lave de rigtige analyser, Mike?
Den er sådan lidt lakrids.. For hvis vi måske vender det hele på hovedet og siger:
Indtægten skal ikke komme fra pladesalg/streaming længere, og udelukkende ser det som et markedsførings redskab (i virkeligheden er det jo nok der vi er).

Hvilke egenskaber giver det så? Vi bliver "tilgængelige" for markedet hvis de selv aktivt går ind og lytter til materialet. En anden egenskab er at der lidt er en pusher-effekt over det fordi det er vanedannende - kunderne får en præference for produktet, og er mere tilbøjelige til at gå ud og købe merch og koncertbilletter som vi reelt set lever på. Fine egenskaber som sådan. Men det er udelukkende en pull-tilgang det giver mulighed for..

Jeg har ikke mulighed for selv at spamme og konvertere potentielle kunder til deciderede fans ud fra kampagner. De er nødt til selv at vælge musikken, og lytte til den. Så i en introduktions-fase er det ikke et særligt attraktivt tool, fordi du er en lille fisk i et meget meget stort hav. Til gengæld når man begynder at have godt fat (vækst & modning), er det muligvis et effektivt marketing redskab til at understøtte en viral eller mund-til-mund spredning fordi "salgsmaterialet" ligger offentligt tilgængeligt.

Men hvis du så ser det fra et rockband's øjne (som dem jeg arbejder for), så er det et meget dyrt marketing-redskab da produktionsomkostningerne for indspilning af en rockplade er hjernedøde (hvis du spørger mig). Men så igen: hvis ikke de investerer de penge i produktionen, så er der heller ikke noget at tage ud og spille tour med.

Mht. At analysere på Apple music's forretningsmodel... Så kan jeg ikke lige greje den lige pt.
Det ville jo kræve en del data som nok først er tilgængeligt næste år. Så lige nu er det desværre en ligning med mange ubekendte.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Musikere/ artister mv. er grundlæggende entrepreneurer, der må udvikle et unikt brand og unikke måder at skabe indtægter på gennem brandingen. Det kan kræve ganske meget specialiseret viden at skabe et godt brand, og bygge forretningsmodeller rundt om det, der klæder det godt.

Det er det som vi ser med Taylor Swift, og måske er Spotify, Apple Music og andre bare bedre til at lave brands i et kommercialt marked, og mange musikere kan ikke følge med (eller kan/gider ikke fordi de bare vil spille). I princippet er streaming firmaerne jo også bare entrepreneurer på linje med hvert enkelt band/ artist.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the songcabinet skrev:Musikere/ artister mv. er grundlæggende entrepreneurer, der må udvikle et unikt brand og unikke måder at skabe indtægter på gennem brandingen. Det kan kræve ganske meget specialiseret viden at skabe et godt brand, og bygge forretningsmodeller rundt om det, der klæder det godt.

Det er det som vi ser med Taylor Swift, og måske er Spotify, Apple Music og andre bare bedre til at lave brands i et kommercialt marked, og mange musikere kan ikke følge med (eller kan/gider ikke fordi de bare vil spille). I princippet er streaming firmaerne jo også bare entrepreneurer på linje med hvert enkelt band/ artist.
Du har fuldstændigt ret.. Man skal være ekspert i branding, og utroligt kreativ :)

Nyt svar