E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Re: E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Indlæg af teevee »

Hvad var forskellen på Morpheus og Ultraproteus?
What?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

teevee skrev:Hvad var forskellen på Morpheus og Ultraproteus?
Helt kort:

Morpheus havde nogle gode synth-grundlyde, og var pænt udtyret på filtersiden,..

Ultraproteus er så "filter-bæstet" over dem alle, med det absolut største antal filter etc, desværre er grundlydende så lidt mere mainstream og uden kant,..

Razmo udtrykte tidligere noget I stil med at: "det ideelle ville være Ultraproteus, men med lydende fra Morpheus", tror han har ret, vi fandt dog aldrig ud af om det lader sig gøre I praksis,..
/Dub

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Nåmen, så har jeg fundet ud af hvordan man snyder Ultraen til at tro at DWAM-udvidelsen er der. Så nu er der et par ledninger og stik til de 16 ekstra MIDI-kanaler og digital audio.

Men signalerne burde sådan set også være lige til at hælde i en microcontroller der kan noget med USB. Såå det.
Nobody noes.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

DUBTEMPLE skrev: Helt kort:
Morpheus havde nogle gode synth-grundlyde, og var pænt udtyret på filtersiden,..

Ultraproteus er så "filter-bæstet" over dem alle, med det absolut største antal filter etc, desværre er grundlydende så lidt mere mainstream og uden kant,..

Razmo udtrykte tidligere noget I stil med at: "det ideelle ville være Ultraproteus, men med lydende fra Morpheus", tror han har ret, vi fandt dog aldrig ud af om det lader sig gøre I praksis,..
J.f polynominal.com (Link)
"Some people prefer Morpheus for the more ambient-oriented waveforms, but Ultraproteus is more powerful including more z-filters and a bigger wavetable."

niklasni1 skrev:Nåmen, så har jeg fundet ud af hvordan man snyder Ultraen til at tro at DWAM-udvidelsen er der. Så nu er der et par ledninger og stik til de 16 ekstra MIDI-kanaler og digital audio.

Men signalerne burde sådan set også være lige til at hælde i en microcontroller der kan noget med USB. Såå det.
DWAM hack?
What?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

teevee skrev:
niklasni1 skrev:Nåmen, så har jeg fundet ud af hvordan man snyder Ultraen til at tro at DWAM-udvidelsen er der. Så nu er der et par ledninger og stik til de 16 ekstra MIDI-kanaler og digital audio.

Men signalerne burde sådan set også være lige til at hælde i en microcontroller der kan noget med USB. Såå det.
DWAM hack?
Ja, altså der er ikke så meget hardware i DWAM-udvidelsen. Det er mest bare stik. Og det er digitale signaler, udover lyd ud af sampleren er det lige til at sende over USB så Ultraen så at sige dukkede op som et lydkort/MIDI-interface. Meeeen der mangler lige lidt læring for mit vedkommende... USB er ikke ligefrem simpelt...
Nobody noes.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Der er ikke et smart trick man kan gøre for at få goderne fra Morpheus med over i Ultra Proteus?

Ultra Proteus har jo kort input…
What?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Er de der kort på fronten ikke bare til presets?
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, det er jo bare til helt alm preset's, og vist nok oven I købet kun "read only", (ROM),... meget sjældne iøvrigt disse kort

http://www.ebay.com/itm/E-mu-Emu-Ultra- ... 46382ea709

Lidt ekstra I denne tråd:

https://www.gearslutz.com/board/electro ... dumps.html

Eneste gangbare metode er at bytte modulerne med wave-data mellem en Morpheus og en Ultraproteus, hvis det da lader sig gøre,..

Eller som Razmo skriver længere tilbage I tråden simpelthen blive RIGTIG dygtig til at programmere sin Ultraproteus, så vil man kunne tilnærme de
same lyde som om hvis Morpheus havde været brugt, og dernæst tage fordel af de udvidede muligheder I Ultraproteus
/Dub

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Vedrørende filter er jeg kommet frem til følgende:
Emu Morpheus har 197 z-plane filter
Emu Ultraproteus har 288 z-plane filter
Emu Ultra 6400 har 21 z-plane filter
Emu ESI-4000 har 19 z-plane filter

Vedrørende PCM waves:
Emu Morpheus har 242 PCM waves i 39 kHz / 16 bits
Emu Ultraproteus har 484 PCM waves i 39 kHz - 16 bits

Begge har en editor til SoundDiver, nogen der kan bekræfte om de virker? (Jeg prøvede at åbne editoren til begge i Sounddiver og programmet crasher, når jeg forsøger at åbne "filter" listen)
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har haft både Ultra Proteus og Morpheus..... lad mig sige det ligeud: FÅ EN MORPHEUS!

Den eneste grund til ikke at få en Morpheus er, hvis man er indstillet på at kreere sine egne lyde på Ultra Proteus, for i min verden er de gratis presets der er derude ikke lige så gode som dem til Morpheus... Ultra Proteus er mere "bread'n'Butter" style lyde... Morhpeus' lyde er meget mere directed imod elektronisk musik synes jeg.

Personligt ville jeg være ligeglad med de ekstra filtre i Ultra Proteus... i øvrigt er jeg ikke sikker på, at der ikke er filter typer i Morpheus'en der ikke er i Ultra Proteus'en, men det kan vi kun finde ud af ved at sammenligne de to nøje.

Jeg har ingen planer om at få den ene eller anden, men skulle jeg nogensinde igen, blev det Morpheus... den anden er simpelthen for kedelig, både hvad angår presets og waveforms.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har kun yderst begrænset brugt UltraProteus, (og aldrig Morpheus), men det med "bread and butter" er der nok lidt om :)

Spørgsmålet er måske heller ikke hvor stort et antal filter man har proppet I de respective moduler, (de er jo bare presets),
men mere den underliggende filter-engine's formåen, opsætnings-muligheder, og muligheder for kontrol og automatisering.

Kan også konstatere at selv samplerne med deres ganske få filter kan udrette filter-mirakler med kompetente folk på sagen

Ang default lyde på Ultraproteus så bliver det hurtigt klart I hvor stor grad der er brugt Morph's ,.. alt for meget syntes jeg

Dog er det yderst effektfuldt og vellykket I en del tilfælde, og har bidraget mig en fornemmelse af at der er et meget stort
og spændende grænseland mellem filter og morph, der er helt klart en del lyde jeg før troede var 100 pct filter-frembragte
men hvor lydende nok reelt har morphs som et nødvendigt element
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hmmm ,.. hvordan er Mo Phatt lydene egentlig ?

(tænker både på lydene I sig selv, samt som basis for videre tweak)

"Pure Phatt" og "Extreme Lead" er blandt de få udvidelser jeg KUNNE overveje til min Proteus 2000/2500
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har aldrig haft Mo Phatt lydene, da jeg ikke er til HipHop, så det kan jeg ikke svare på... jeg har haft Proteus 2000 og X-Treme Lead... den første er bare mere bread'n'butter, men X-Treme Lead er nok Proteus modulet's svar på Morpheus waveforms... altså synth-minded... Jeg har også haft Rob Papen's Beat Garden, og den er ok til elektronisk perkussion.

Det bedste indstikskort jeg havde var et 32MB Flash RAM modul :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Det bedste indstikskort jeg havde var et 32MB Flash RAM modul :dollargrin:
Sure, mine 2 flash moduler på 16 MB er også keepers :) (og delvis grunden til at jeg I det hele taget beholder E-mu tingene, set som helhed)
/Dub

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

E-Mu Morpheus introduction:




What?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

teevee skrev:E-Mu Morpheus introduction:
Tak for de sjove gamle klip ,.. har skimmet ,.. skal lige have dem set i deres helhed hurtigst muligt ,..

Fint nok at Morpheus har et utal af filter-presets

Men tror som sagt det vigtigste er forstå deres filtre, generelt, da man så kan tweake som man ønsker,
den underliggende engine er sikkert ret ens i de fleste af deres synths,..

Går ud fra at egne "filter-presets" kan gemmes, måske nogen ved det .?
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

http://www.rossum-electro.com/

så har Emu's founder efter sigende gang i noget:
/Dub

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Gætter på stort, dyrt og analogt. Det er vist det der står Davids hjerte nærest..
Nobody noes.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Ah, har set et andet sted det bliver Eurorack, så måske ikke stort og dyrt, men det er stadig ikke EOS5...

Interview her:

https://www.amazona.de/interview-dave-r ... mu-teil-4/
Nobody noes.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

En ny E-mu Sp1200 kunne også være spændende :D
What?

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg sad og hyggelæste lidt på ”E-Mu Morpheus“, da den stadig står på min „Watch-out/ønske“ liste :D

Herunder fandt jeg et spændende review på enheden:
http://www.polynominal.com/site/studio/ ... _morpheus/

Sidst på siden er der mulighed for at smide en kommentar og her var der nogle kommentar, som jeg læste bl.a.
Hello,I have the "Empty display and solid red LEDs" issue with my EMU Morpheus. I replaced the battery but the problem is still there, anyone has any Idea what wrong with it? I love my Morpheus and really don't want to trash it. Please Help!!!!! May 24, 2015
PAUL SUISSE I am sure these are SRAM, but not sure about size! I believe they are the same used in Alesis synth like QS September 25, 2014
Jürgen Attig Hello there,
I just ran into the tragic "empty display and solid red LEDs" issue with my beloved Ultraproteus. I have already replaced the old battery but the problem persists. Is there any solution to achieve a healthy reset? Thanks for any input on this!
Der er altså 2 personer, som nævner at de har det same problem og begge har forsøgt at skifte det interne batteri uden det hjalp.
What?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så er morpheus Z-plane filtret ved at genopstå på en for mig lidt uventet måde ,.. jeg havde foretrukket et plug-in ,.. men bedre end ingenting ,.. langt bedre :)

http://www.rossum-electro.com/products/morpheus/

De 3 hoved-parametere nu tilgængelige samtidig :shock:

Kan man få noget MIDI>CV halløj med 3 kanaler til automatisering og recall fra DAW ? ,.. som evt samtidig kan fungere live ? ,.. joysticks måske ?
Vedhæftede filer
Morpheus.jpg
Morpheus.jpg (71.59 KiB) Vist 1997 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 27. jan 2016 00:55, rettet i alt 4 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

:bow:



/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dubtemple, Expert Sleepers laver forskellige former for styring:
http://www.expert-sleepers.co.uk/hardware.html

Der er software til. Der er minimum 1 bruger af Expert Sleepers grej herinde.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fandt ikke noget videre på dit link, men kunne forestille mig noget i stil med denne Ladik joystick ,.. kombineret med en almindelig drejeknap til tredie CV

(dog har denne joystick et problem med at den er fjederstyret og vender tilbage til center-position ,.. jeg ønsker istedet den skal blive stående som man efterlader den )
Vedhæftede filer
DSCN1423_j.jpg
DSCN1423_j.jpg (106.5 KiB) Vist 1938 gange
/Dub

Nyt svar