Er musik kunst?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Re: Er musik kunst?

Indlæg af jkspost »

"Håndværkeren" der skaber verden/virkeligheden kalder vi kunstner.

Kunst er kort sagt fremstillingen af virkeligheden "som den er" - i modsætning til hverdagserfaringen, hvor det meste af det sansede med vore relativt begrænsede sanser, yderligere bliver filtreret fra i hjerne som forsvar imod total forvirring og opløsning af det fælles tillærte sprog.

Den gode "håndværker" formidler så at sige sine "postkort" fra den "virkelige virkelighed" i et for mennesket forståligt sprog (sådan da) - men det hele bliver meget hurtigt helt sort, hvis ikke det er en form for minimum af konsensus - heraf kulten og dyrkelsen/opretholdelsen af det herskende paradigme.

Når nu der ingen guder er på jorden længere og de heller ikke længere findes i himlen eller i underverdenen, og præster/præstinder for længst stoppet med at forsøge at genskabe kontakten dertil via religionen, må vi altså nøjedes med den lidt dårlige "håndværker".

:lol:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Kunst er at leve af sit musik
Deaktiveret

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Kunst er at blive ved selv naar man ikke lever af det

Musik er Kunst

Der findes kunst af lav qualitet
Og det er ikke kun en subjektiv bedoemmelse der definerer qualitet

En saelger vil ofte tro at det der saelger bedst, er det af den bedste qualitet
Det er derfor han ikke er kunstner

Musik er Kunst og sang-texter er osse kunst

Kunst er at vide hvad man elsker og leve for det, og for at foraedle (spirituelt+håndværk), og formidle det, paa trods
At tro paa det qualitative fremfor det quantitative goer kunst bedre

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Bryster er kunst
Deaktiveret

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Garcias post er kunst.
"The boat can leave now, tell the crew"

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Kunstige bryster er det osse

men kunst er kunst

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nogle gange ville det være bedst, hvis musik ikke blev anset som kunst, og musikere blev behandlet på lige fod med andre håndværk.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

GoatSonds skrev:Når man fortaler andre at man laver musik, virker det som om de ser lidt skævt til en, og tænker "nå, endnu en der ikke kan finde noget ordentligt at tage sig til" :-P
Er der ikke i virkeligheden mange af os der har det sådan om andre af os? :wink:

Fejlen er at se kunst som noget elitært eller som et kvalitetsstempel der kan være fortjent eller ej, alt efter hvem der udtaler sig. Det gælder inde for alle kunstarter.

I min optik:
Kunst er en kategori af værker som adskiller sig fra at være værker med et praktisk hovedformål.

1. Kunstens hovedformål er at fortælle. Hvis værket ikke fortæller er det et værk af en anden art.
2. Kunst adskiller sig fra at være hvad den er i dens naturlige miljø. Hvis det er en sten i sin naturlige form der hvor naturen har lagt den så er det bare en sten, men transporteres den i tid og/eller rum og/eller forarbejdes for at fortælle nogen noget så kan den blive til et kunst.
3. Kunst er ikke tilfældig. Kunst sker ikke bare. Kunst skabes.
4. Kunst eksisterer i sin egen tid.

Her myldrer så alle eventualiteter og afvigelser så frem, og det betyder jo bare at der, ligesom i så mange andre af livets henseender, er mange gråzoner. Derfor findes ord som kunsthåndværk, kunstfærdigt, kunstnerisk og andre. Det er jo noget af det der gør det spændende og dynamisk.

Jeg synes ikke al musik er kunst. Faktisk synes jeg den største hurdle er punkt 4. Rigtig, rigtig mange ligger under for tempo- og tidsrammer. Vi tvinges udefra til at fortælle det vi har at sige i et vis tempo og stoppe fortællingen inde for et vis tidsrum. Vi overkommer ofte "problemet" ved at holde os til ikke at sige ret meget og så gentage det så længe tidsrammen tillader det. Og meget ofte ved vi ikke engang selv hvor fortællingen peger hen og fader ud så vi ikke behøver finde på en slutning på historien. Omvendt kan det så også fint kaldes virkemidler og bruges netop til at gøre værket til kunst, men så mener jeg f.eks. også at så begynder punkt 4 at være opfyldt.

For mig at se er det afgørende spørgsmål, som lægger den anden diskussion til ro, i stedet hvorvidt komponister, forfattere og musikere er kunstnere alene i kraft af at at være komponister, forfattere og musikere?
Der synes jeg at svaret er et ufravigeligt nej og dermed kan man godt svare endegyldigt nej til om musik er kunst alene i kraft af at være musik.
Men som det allerede er nævnt så er musik helt bestemt en kunstart ligesom malerier, billeder, skulpturer og andet. Men hverken en maler. snedker, keramiker eller komponist er kunstner før han har skabt kunst.

Gør det så ikke-kunstnere mindre værd end kunstnere. Slet, slet ikke. Det kan f.eks. sagtens kræve langt større ekspertise, musikalsk, malerisk osv. talent at udføre opgaver og formgive inde for ens givne håndværksmæssige felt end blot at lave kunst.
Jeg har personligt langt, langt mere respekt for de der byggede bygningen i alle den proces' facetter og de der forberedte lokalerne og montrerne end for ham der lagde døde grise ned i montrerne, lod naturen gøre arbejdet og igen andre om at rydde op efter sig.

Jeg har også stor respekt for de der kan lave virkelig gode jingles og ramme plet hver gang. Men jeg synes ikke det er kunst. Kunsthåndværk? Ja, den er jeg med på, og så er vi jo i en af gråzonerne hvor vi også finder snedkere, murere, forfattere og så mange andre der laver bestillingsarbejde dikteret af snævre rammer.

I min optik altså...
Senest rettet af Luny Tune lør 4. apr 2015 12:14, rettet i alt 1 gang.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg forstaar godt hvad du mener men for at prove at uddybe emnet lidt...
Bestillingsarbejde med snaevre rammer... saa er kunsten at finde friheden og maaske foraedlelsen inden for rammerne
Men hvis der ikke engang er plads til det er det selvfoelgeligt ret snaevert og blir ret uoriginalt
Hvilket viser at jeg gaar ud fra at kunst til en hvis grad skal indeholde karakter der skilder sig ud fra maengden... kant og personlighed, og tilstedevaerelse

Og hvis selve kunsten ikke er foraedlet i sin udfoerelse, kan det vaere det raa og kantede der er dyrket og attituden der er foraedlet...

Men jeg maa personligt indroemme at jeg aldrig lytter til radio mere, fordi jeg synes det er noget lort der kommer ud
Specielt dansk popmusik er der langt imellem
Platheden er der, men det er ikke platheden der er kunsten

Apropos har jeg lige skrevet et originalt nummer ved navn"Cats and Bees" til aere for alle de afsindigt dygtige musikere der render rundt og kopiere kunst, uden at have noget personligt der kan skilde dem ud fra maengden
Al den positivitet kommer der jo egentligt ikke noget holdbart ud af

Det er vel saa osse forskellen imellem overflade og dybte at man har en dybte og integritet man kan forholde sig til
Hvorfor personlig kunst osse ofte vil kunne indeholde et clash imellem den dybeste personlige menneskelige integritet og verden styret af af mammon og brutal uretsindighed, ...eller blot udtrykke dybfoelte modsaetninger, og foelelserne forbundet

Det er vel osse i min optik, omfavnelsen af den moerke side af en selv, som goer at mange kunstnere osse har mindre dobbeltmoralsk forhold til sig selv og verden end normen, og maaske ikke saa meget i musikken men... som kan goere at man soeger at rokke ved de tabuer og hypocricy og manglende selvaccept, som samfundet i al sin politik hjernevask og indspisthed skaber
Men igen ikke noedvendigvist udtrykt direkte bogstaveligt i kunsten

Musik er osse et sted hvor det ubaerlige kan faa en stemme og omdannes til noget lettere og mere fordoejeligt
Men saa er kunsten imo at formidle og det forudsaetter den foraedlelse af haandvaerket som goer at det blir kunst

Foelelser i sig selv er ikke kunsten
Men det tager en kunstner til at indeholde og betragte og formidle oprigtigt

Interressant emne
to be continued ;)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Luny Tune skrev: I min optik:
Kunst er en kategori af værker som adskiller sig fra at være værker med et praktisk hovedformål.

1. Kunstens hovedformål er at fortælle. Hvis værket ikke fortæller er det et værk af en anden art.
2. Kunst adskille sig fra at være hvad den er i dets naturlige miljø. Hvis det er en sten i sin naturlige form der hvor naturen har lagt den så er det bare en sten, men transporteres den i tid og/eller rum og/eller forarbejdes for at fortælle nogen noget så kan den blive til et kunst.
3. Kunst er ikke tilfældig. Kunst sker ikke bare. Kunst skabes.
4. Kunst eksisterer i sin egen tid.
Føler mig lidt klogere efter at have læst dit indlæg :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Tak skal du ha'. Det er rigtig pænt sagt.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Er musik kunst?
Vi tog tilbage og spurgte Beethoven men han gloede bare paa os uden saa meget som at bevaerdige os med et svar

Billede

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg synes hans blik afslører at han følger med i tråden om KODA i stedet...
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Apropos Beethoven

》How eagerly mankind withdraws from the poor artist what it has once given him

》 I love straightforwardness and uprightness, and believe that the artist ought not to be belittled; for, alas! brilliant as fame is externally, it is not always the privilege of the artist to be Jupiter's guest on Olympus all the time. Unfortunately vulgar humanity drags him down only too often and too rudely from the pure upper ether."

》 What will be the judgment a century hence concerning the lauded works of our favorite composers today? Inasmuch as nearly everything is subject to the changes of time, and, more's the pity, the fashions of time, only that which is good and true, will endure like a rock, and no wanton hand will ever venture to defile it. Then let every man do that which is right, strive with all his might toward the goal which can never be attained, develop to the last breath the gifts with which a gracious Creator has endowed him, and never cease to learn; for 'Life is short, art eternal!


https://www.dropbox.com/s/eia2m5xd3c26k ... .epub?dl=0

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Hvis det er pengene der bestemmer hvad kunst er...
...så er det vidst på tide at lære kinesisk :-o

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Her er en, syntes jeg, interessant analysemodel (receptionsæstetik):

Afsender ----> budskab -----> Modtager

Denne model adskiller budskabet fra afsender og overlader alene forståelsen af budskabet hos modtageren. Så her ser man fuldt ud bort fra, hvad afsenderens intentioner, tanker og meninger er med budskabet og koncentrerer sig udelukkende om, hvad man som modtager forstår ved budskabet. Så må det være op til den enkelte modtager at afgøre, hvad budskabet er, og om man syntes det er kunst. Jeg mener, den passer meget godt i vores tidsalder, hvor vi bliver introduceret for så meget på netttet, at vi bliver nødt til at skile "fårene fra bukkene" og dermed selv vælge, hvad vi værdsætter.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Bjerre skrev:Her er en, syntes jeg, interessant analysemodel (receptionsæstetik):

Afsender ----> budskab -----> Modtager

Denne model adskiller budskabet fra afsender og overlader alene forståelsen af budskabet hos modtageren. Så her ser man fuldt ud bort fra, hvad afsenderens intentioner, tanker og meninger er med budskabet og koncentrerer sig udelukkende om, hvad man som modtager forstår ved budskabet. Så må det være op til den enkelte modtager at afgøre, hvad budskabet er, og om man syntes det er kunst. Jeg mener, den passer meget godt i vores tidsalder, hvor vi bliver introduceret for så meget på netttet, at vi bliver nødt til at skile "fårene fra bukkene" og dermed selv vælge, hvad vi værdsætter.
Fed vinkel. Tror helt klart den faktor der har indflydelse på moderne kunst. Gatekeepers er forsvundet(måske endda ikke kun i musikbranchen), og nu er det slutbrugeren der er nødt til at sortere skidt fra kanel. Det er der vel både fordele og ulemper ved.

Jeg har lige et spørgsmål;

Kan videnskab og så være kunst?
Det kan måske godt virke lidt mærkeligt, men jeg mener rent faktisk at jeg syntes at komplekse blueprints, grafer og matematiske modeller kan være smukke i sig selv. Forde de giver mening, og fordi der er en dybere mening med den galskab man ser på.

Altså, kan man forestille sig(eller eksisterer der?) en kunstform der beskæftiger sig med videnskabeligt materiale, forstået på den måde, at det man ser på billedet har en direkte mening/formål i den verden den beskriver?

Personligt syntes jeg det kunne være blæret at lave en form for billedkunst med koder i ... For eksempel et maleri der i og for sig er pænt at se på, men hvor der på en eller anden måde indgår et element af videnskab.. Det kunne være en formel der angiver en eller anden teori.. Eller et eksempel på et fysisk fænomen, der er beskrevet i videnskaben?

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det gyldne snit (Phi), findes både i billedkunst og klassisk komposition
Og i naturen.

Kun structurelt dog
Kunst er ikke matematik
Men mere sprogligt baseret
Kunst og musik er osse videnskabeligt, bare nok ikke sådan som du måske kunne ønske det er det, Mike

Der er osse relativitet og ratios i intervallære og funktionel harmoni
Men musikken er baseret på en sproglig evolution af øret, hvor matematikken er rimelig simpel i sammenligning med den viden, øre og erfaring, der skal til for for ex at skrive en fuga eller Palestrina koral

Den ikke-matematiske videnskab der ligger til grund, er langt mere omfattende
Senest rettet af Vagn Hollund man 6. apr 2015 17:09, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

:)

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Jeg slog op under musik i min Politikens Nudansk Ordbog. Der stod at musik er: et kunsterisk arrangement af forskellige tonearter og klange; er ofte komponeret med brug af noder og kan være ledsaget af sang = TONEKUNST. Så slog jeg op under tonekunst hvor der stod: musik betragtet som en kunstart.
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Videnskab og kunst og forskning (research) kan have meget til fælles. Man kan endda sige at videnskab er en kunst, og dermed gøre sandhedsværdien af den producerede videnskab til en funktion af måden den er blevet udført på :shock: På den måde kan stor kunst have (mindst) ligeså stor sandhedsværdi som videnskab.

Der er også en god portion kreativitet involveret i videnskab og forskning, husk på at humanistisk forskning Internationalt kaldes "the arts". Nogle fælles problemstillinger kunne være:

Hvem er vi?
Hvordan ønsker vi at leve?
Hvad giver mening?
Hvad eksisterer?
Hvad kan vi vide?
Kunne det være anderledes?
osv

Såe både kunsten og videnskaben kan udforske disse temaer (og mange flere). Det er der egentligt slet ikke noget kontroversielt i. Kunst udføres på samme måde som videnskab, med koncepter, systematik, habituelt mv.

Et godt eksempel som udforsker nogle af temaerne ovenfor kunne være Björk's "Biophilia" fra 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Biophilia_%28album%29

Det er måske også der hvor kunst må siges at være mere end blot kommunikation. Jeg mener ikke at kunst uden videre kan reduceres til tilfældige subjektive fortolkninger og associationer. I hvert fald ikke uden at begrebet mister sin betydning, og hvorfor skulle vi gøre verden fattigere på ord? :wink:

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Min umiddelbare mening er osse at musik er kunst
Men discussionen er så drejet mere ind på hvad kunst er

Og der er subjektive betragtninger helt på deres plads til at hjælpe folk med at føle sig ind på emnet
Du kalder dem "tilfældige", men det er de jo så ikke
Det er jo mennesker der udelukkende har beskæftiget sig med emnet, hele deres liv, der udtaler sig.
Ikke at det gør det til endegyldige sandheder, men...

Da det at tjene kunsten kræver at man stiller sine menneskelige sanser 100% til rådighed, er kunstnerisk udvikling ofte forbundet med en indre udvikling
Og det sker i meget mere begrænset omfang, hvis du ikke har en kunstnerisk vocation som du er tro imod

Hvis dit hovedformål er at smide noget sammen på baggrund af trends og på overfladisk vis lave noget boomboom med store patter, der har som hovedformål at berige diverse investorer....

Hvis egoet ikke tilsidesættes på noget tidspunkt for at forme noget der er rigt og indfølt, hvor tingene hænger sammen i en større helhed... så er man efter min mening ikke i kunstens tjeneste
Og resultatet er så derefter

Kunst er forbundet med spirituel (ikke relig. betydn) udvikling fordi en kunstner som er tro imod sit kald bedre tjener kunsten ved at søge at nedbryde egne blokeringer, der kan være i vejen for en bedre rummen og tilstedeværelse af/i kunsten
Ultimativt gør det en til et bedre menneske

For den, der udelukkende søger at komme frem i verden, og indhente mammon via udadrettet strategisk tænkning, tjener kunsten først og fremmest egoet og ikke omvendt

Det forklarer vist osse meget godt hvorfor musikere og kunstnere gennem tiderne ofte har været fattige, imens folk med andre ambitioner tjener kassen, på ryggen af dem


》 The true artist has no pride; unhappily he realizes that art has no limitations, he feels darkly how far he is from the goal, and while, perhaps he is admired by others, he grieves that he has not yet reached the point where the better genius shall shine before him like a distant sun.

》 What will be the judgment a century hence concerning the lauded works of our favorite composers today? Inasmuch as nearly everything is subject to the changes of time, and, more's the pity, the fashions of time, only that which is good and true, will endure like a rock, and no wanton hand will ever venture to defile it. Then let every man do that which is right, strive with all his might toward the goal which can never be attained, develop to the last breath the gifts with which a gracious Creator has endowed him, and never cease to learn; for 'Life is short, art eternal !

- Beethoven

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Luk oejnene



Beethoven mestrede kunsten at komponere og skrev musikken ned saa man 200 aar senere kan spille det saa taet som muligt paa det oprindelige
Barenboim er en mester i kunsten at spille klassisk klaver og efterleve komponistens intentioner

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

"Kunst er et bevidst brug af den menneskelige skaberevne og fantasi til fremstille værker som kan påvirke eller udfordre modtageren æstetisk, følelsesmæssigt eller intellektuelt" Hvis man skal godtage denne udmærkede, men ikke nødvendigvis juridisk korrekte definiton, fundet på Wikipedia så er langt det meste musik kunst.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

SustainerPlayer skrev:I gamle dage blev musikere også tiere kaldet kunstnere. I vore dage er det mere hyppigt brugt, at kalde dem artister. I gamle dage var en artist en slags gøgler. Og på den måde passer det nok meget godt.
Her tror jeg altså snarere, at der er tale om endnu et fordansket, amerikansk låneord, end en ændring i status?

Nyt svar