Ugens Mac tip!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
emilpetersen
Medlem
Indlæg: 125
Sted: København

Re: Ugens Mac tip!

Indlæg af emilpetersen »

Fine tips, tak. Kan tilføje lidt:

Hold musen over et ord i f.eks. Safari (eller en anden native app) og tryk
CTRL + CMD + D
Slår ordet op i dictionary i en lille fin boks.

Mest for sjov, men kan være nyttig til f.eks. at læse scannede dokumenter med utydelig tekst
CTRL + ALT + CMD + 8
Gør skærmfarverne negative

De næste to kender de fleste måske til, men jeg bruger dem tit:

CMD + space - Quicklaunch - skriv et program f.eks. VLC og tryk ENTER - vupti det åbner
(kan også bare bruges som søgning på filer - CMD klik på en fil og du kommer til filens placering i stedet for at åbne den)

Fn + pil op/ned - page up/down
Fn + pil venstre/højre - home/end

Mest for sjov: Hold shift inde når du trykker på eksposé eller dashboard knappen. Cool effekt

en god lille tuner til dashboard, Tuna Pitch: http://www.maclife.com/article/new_tuna_pitch

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Holger skrev:Okay, det kendte jeg ikke. Rimelig nice til musikbrug, hvis man ikke er bange for sync-fejl.
Det er nogle år siden jeg prøvede det men jeg fik små klik hist og pist i audiofilerne af det.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nogen der ved hvordan jeg skifter standard-programmet til at åbne eks. CSV-filer?

Har forsøgt mig med dette:
Skærmbillede 2015-03-11 kl. 11.16.56.png
Men det virker ikke rigtigt, standard programmet forbliver Excel:
Skærmbillede 2015-03-11 kl. 11.17.12.png
Programmet(filemaker) som jeg ville gøre til standard-program i denne omgang, er ikke engang på listen over anbefalede programmer..

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev:Nogen der ved hvordan jeg skifter standard-programmet til at åbne eks. CSV-filer?
Svært at se hvad du præcis har gjort ud fra dine screenshots, men det du skal gøre, er at højreklikke på din .csv fil og vælge 'Vis info'. Under 'Åbn i' vælger du Filemaker -hvis du ikke kan se Filemaker på listen, vælger du 'Andet' og klikker dig frem til Filemakerprogammet. Klik derefter på 'Ret Alle' knappen og du er færdig :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev:
Mike-air skrev:Nogen der ved hvordan jeg skifter standard-programmet til at åbne eks. CSV-filer?
Svært at se hvad du præcis har gjort ud fra dine screenshots, men det du skal gøre, er at højreklikke på din .csv fil og vælge 'Vis info'. Under 'Åbn i' vælger du Filemaker -hvis du ikke kan se Filemaker på listen, vælger du 'Andet' og klikker dig frem til Filemakerprogammet. Klik derefter på 'Ret Alle' knappen og du er færdig :-)
Tjekket! Du har lige gjort mit liv meget nemmere :thumbup:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har brug for at komprimere en masse mapper, men sådan at de er komprimeret enkeltvist og ikke alle mapper i een stor zip-fil.

Nogen der ved, hvordan det kan gøres, det vil spare mig cirka en arbejdsuge pr liv

/Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »


Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Keka (free) kan zippe som enkelte arkiver hvis man trækker en samling til GU'en
http://www.kekaosx.com

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Awesome, TAK!

Jeg tror jeg starter med automator, det er sikkert begyndelsen til en ny og nemmere verden i mange henseender
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Scripting kan være handy i nogle tilfælde.
Vær obs. på ældre compiled scripts kan have isses under 10.10.
De andre forslag (har ikke selv afprøvet) beskriver ZIP af fil-arkiver, ikke foldere.

Lad os høre hvordan det spænder af :)

.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Fabian skrev:...
Vær obs. på ældre compiled scripts kan have isses under 10.10.
Script og compiled er to modsætninger.

Til det reele spørgsmål havde jeg personligt nok klaret det i terminalen. Men Automator er glimrende for folk er ikke finder sig hjemme der.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg kan foreløbigt kun få det til at virke med filer, ikke mapper :)
Slås lidt mere med det, men tager gerne input, det må kunne gi' sig
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

AnotherDan skrev:
Fabian skrev:...
Vær obs. på ældre compiled scripts kan have isses under 10.10.
Script og compiled er to modsætninger.
Til det reele spørgsmål havde jeg personligt nok klaret det i terminalen. Men Automator er glimrende for folk er ikke finder sig hjemme der.
Vedr. compiled scripts undlod jeg at skrive Applets/Droplets - mener det fremgik implicit ifm. Automator.
Jeg kan foreløbigt kun få det til at virke med filer, ikke mapper
-tænkte jeg nok... håber der lige er en som kan hjælpe dig der!
Har selv mest benyttet applescript til re-naming af store mængder filer, men ikke længere, da der er kommet utility apps som er meget alsidige og nemmere (for mig) at sætte op.


Jeg mener nu stadig, at Keka er et fremragende bud på ultra hurtig workflow i den konkrete opgave.
Yderligere er der mulighed for 7zip og andre formater, for endnu mere effektiv komprimering.

.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Graceville skrev:Jeg kan foreløbigt kun få det til at virke med filer, ikke mapper :)
Slås lidt mere med det, men tager gerne input, det må kunne gi' sig
Ja, nu hvor jeg rent faktisk læser teksten på sitet :oops: så kan jeg godt se at scriptet kun gælder filer og ikke mapper.

Som Fabian er inde på, så er vejen frem nok at bruge Keka i stedet: http://www.kekaosx.com/en/
Det er et fremragende freeware produkt (hvis du henter det fra websitet og ikke fra Mac App Store), som kan gøre præcis det du efterlyser, hvis du vælger funktionen 'Archive as single files'.

:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Anyways, angående standard tekst (eks: Med venlig hilsen, navn, telefonnummer, mailadresse) som man skriver tit og er lidt træt af:

Kender I denne her:

gå ind i system preferences, vælg keyboard, vælg tekst

Her kan man taste en kode i venstre felt og paste/taste en standardtekst i højre felt.

Skriver jeg i et dokument, i en mail, i en besked, på mac, iphone eller ipad, eks. hashtag1 kommer der en tekst jeg har tastet, det kunne være, jeg er på vej eller Med venlig hilsen osv.

eller:
- jeg er på vej
- nej, jeg skal ikke med i IKEA
- vi spiser klokken ...
- jeg er 5 minuter forsinket
- det sagde hun osse...
osv.

edit: jeg kan ikke umiddelbart få det til at virke i word

Cheers,

Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ja det er smart, men på den måde du beskriver det, virker det kun på tværs af iOS Apps og når iCloud er slået til.
Har ikke selv installeret Pages, Numbers og Keynote-programmerne, men går ud fra det virker på samme måde der.

I Office-pakken kan tilsvarende gøres med AutoCorrect som er gældende MS programmer (og som Apple sikkert ikke ønsker at supportere så frygtelig meget.. :-)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er lang tid siden vi har været i denne her tråd :lol:

Jeg savner en genvej/ikon til at lukke alle programmer. Jeg har det med ikke at få lukket temmelig mange programmer og hvis jeg heller ikke fjerner fluebenet som tilbyder, at programmerne åbnes igen ved genstart, så står de bare og bruger - måske/måske ikke cpu og forstyrrer i almindelighed - også når jeg skal navigere mellem programmer jeg rent faktisk bruger. Finale 14.5 har et bug som gør, at det ikke kan gemme et dokument længere heller efter nogle dage.

Jeg skal rode lidt med det her i dag og kommer måske/måske ikke med en tilbagemelding omkring om det virker.
http://mac-how-to.wonderhowto.com/how-t ... k-0160064/

Jeg har også tænkt på, om det er muligt at have en genvej/ikon der skifter fra mac'ens lydkort til mit eksterne lydkort og vise versa. Hver gang jeg tager computeren fra lydkortet og vil bruge lyd på computeren, skal jeg ind og ændre indstillinger og når jeg har sat computeren til lydkortet, springer den ikke over på det automatisk. Det kunne være fedt at få det til at fungere.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Graceville skrev:Jeg har også tænkt på, om det er muligt at have en genvej/ikon der skifter fra mac'ens lydkort til mit eksterne lydkort og vise versa. Hver gang jeg tager computeren fra lydkortet og vil bruge lyd på computeren, skal jeg ind og ændre indstillinger og når jeg har sat computeren til lydkortet, springer den ikke over på det automatisk. Det kunne være fedt at få det til at fungere.
Ikke automatisk, men hvis du alt-klikker på højttalerikonet får du lov at vælge enheder til lyd ind og ud. Det er noget hurtigere end at skulle ind i Indstillinger.
Skærmbillede 2016-10-16 kl. 11.38.17.png
Skærmbillede 2016-10-16 kl. 11.38.17.png (71.04 KiB) Vist 1310 gange
I MacOS Sierra får du desuden mulighed for at vælge mellem lydenheder til lyd ud blot ved at klikke almindeligt på højttalerikonet.
Skærmbillede 2016-10-16 kl. 11.40.38.png
Skærmbillede 2016-10-16 kl. 11.40.38.png (48.81 KiB) Vist 1310 gange
Af en eller anden grund ser det så ud til at den menu ikke lige dukker op direkte under højttalerikonet lige nu, men det er vist en midlertidig bug - jeg har ikke oplevet det før. Bare hvis du undrer dig ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ah fedt, jo så må jeg leve med det sådan. I lydindstillinger skal man vinge 'vis højtalerikon i menulinjen' på, det var min ikke. Min verden er allerede blevet bedre. Tak hr Mondrup.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

For noget tid siden købte jeg ny toner til min printer, en HP 1020, for at erfare, at HP havde sat den af for macbrugere for lang lang tid siden. Det førte mig ud i nogle lyssky sider, hvor jeg troede jeg kunne downloade en driver, men ak. Jeg gik fri af malware dog. Det var umiddelbart lige 700 kr ud af vinduet for ny toner.

Men nu virker den igen! En eller anden generøs person et eller andet sted i verden, har lavet en driver som kan hentes fra Apples hjemmeside efter de med sierra-opdateringen gav programmeringen fri. Jeg tror det er sådan historikken er ihvertfald.

Så din ubrugelige printer på loftet eller i kælderen virker måske igen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Graceville skrev:En eller anden generøs person et eller andet sted i verden, har lavet en driver som kan hentes fra Apples hjemmeside
Så ville det jo være dejligt med et link, når du kommer med sådan et tip :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det var her (tror jeg nok, omend der henvises til Lion, men jeg tror det er en skrivefejl)

https://support.apple.com/kb/dl907?locale=da_DK
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Bage-tricket:

GPU’en i min gamle iMac 2009 var stået af efter alvorlige tæsk gennem tiden, og maskinen på vej til at blive smidt ud.
Meeen, efter at have bagt grafikkortet i ovnen ved 200°C i 10 minutter virker den sandelig igen. Bage-tricket er ikke en myte :-)
collage.jpg
collage.jpg (934.83 KiB) Vist 966 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe, fedt. Min gamle iMac køler ikke så godt længere, så for at den kører stabilt, skal jeg installere et stykke software på maskinen som booster omdrejningerne på blæseren, det larmer dog så meget at jeg ikke rigtig bruger den i studiet længere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Dén så Blomsterberg ikke komme :-D

Nyt svar