Elektronisk musik er inficeret med en frygtelig pest.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Elektronisk musik er inficeret med en frygtelig pest.

Indlæg af Morten B »

Hvad fanden sker der med de elektroniske genrer siden det kan glide så meget ud i sandet?

Først var det Electro House som oprindeligt var en mega fed genre med kreativt lydvalg, musikalitet og variation. Der var ikke langt fra det ene inspirerende nummer til det andet, og det var næsten altid her jeg fandt udvidelser til mit DJ katalog. Den genre er i dag hvad jeg vil kalde en blanding mellem Hardstyle og Trance i de respektive genrers oprindelige forståelse. Man kan mene hvad man vil om den lyd (Og jeg mener mange ting, intet af det godt), men det har intet at gøre med Electro House som jeg lærte at kende det tilbage i 2003-04 stykker (Du må ikke hænge mig op på det) da det begyndte at komme frem.

Her er et, for mig, klassisk Electro House nummer. Et nummer som altid får dansegulvet til at eksplodere og et nummer som næsten altid er med i mine sets. Det viser ret godt hvad genren indeholdt og hvor meget plads der var til eksperimentering:



Prøv at sammenligne med Electro House top 10 på beatport. Jeg spørger igen: Hvad fanden skete der?

Ok, fint nok, Electro House blev ødelagt, det kan jeg leve med. Nogen af kunstnerne flyttede stille og roligt til andre grener og udviklede nye lyde og nye undergenrer.

I dag ville jeg så lige besøge Minimal siden på beatport og får et chok! Der er fandme ved at ske præcis det samme som med Tech House, folk putter Trance og Hardstyle elementer i Minimal.
Minimal er en genre som har været stabil i mange mange år og som har nogle ret strikse regler for lydbilledet. Et koncept som holder og som har givet mig uendeligt mange gode timer i en hvilken som helst vilkårlig kælder i Berlin.

Jeg ved at disse "regler" ikke er skrevet ned nogen steder og jeg er da gerne den første der kommer med mantraet: "Regler er til for at blive brudt".

Men kære producere, er i ikke søde at holde jeres "Cocaine" vokaler og "Klokke synths" ovre i jeres egen lejer? Vi er faktisk nogen som sætter pris på musik lavet på kærlighed og dedikation til lyduniverset, i stedet for den hjernedøde, hypermainstreamede, hyperproducerede, sjæleløse lyd som breder sig som pesten på mit ellers nydelige elektroniske landkort.

Tak!

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Du trænger til f#. Eller weekend :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fik f# i går og har haft weekend siden i mandags :smash:

Jeg trænger til noget ordentlig musik!

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Er det ikke ligegyldigt hvad det hedder, hvis folk kan lide det og dermed køber det?
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Reeeemooooooved
Senest rettet af Mike-air man 26. nov 2018 18:21, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Steve Aoki Happened!...... EOS :morning:
:sweden:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Der er jo intet nyt i, at en genre låner fra andre genrer. Alle subgenrer finder også før eller siden vej til de mere kommercielle popproduktioner. Det dræbte også i høj grad dubstep. Deep House bliver også temmelig udvandet i disse dage. Specielt fordi de mere strømlinede passer godt til de mere seriøse popting. Man kan ikke styre og holde på en genre, den udvikler sig altid. Men man kan godt synes det er en nedern tendens og udvikling den tager, selvfølgelig. Everything is borrowed. Everything is a remix. Der er mange slidte floskler herom.

Personlig er jeg pisse ligeglad, hvilket mærkat eller genre noget kaldes. Hvis det er fedt er det fedt, hvis det er lækkert er det lækkert. Uanset titel og prædikat. Sådan har jeg det også med damer 8-)
Deaktiveret

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Puha. Hvor er det godt at man ikke bekymrer sig om genrer. Ikke ret meget, i hvert fald ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mange gode kommentarer.

Jeg er ikke selv den der, rent musikalsk, går meget op i om det er den ene genre eller den anden. Som et navigeringsværktøj er det dog meget vigtigt at det hele ikke flyder sammen. At en given genre udvikler sig er helt naturligt, forventeligt og ønskværdigt. Problemet opstår når den genre flipper 180 grader, eller når flere genrer flyder sammen og begynder at lyde ens.

Det er også kun godt når man låner fra andre genrer, det er jo f.eks. den måde Dubstep og mange andre genrer opstod på. Forskellen er bare at det blev til en ny genre og mit indlæg peger på problemet i at hele billedet ændrer sig i stedet for at ekspandere.

Hvis man ikke har begået sig som DJ i Techno segmentet (Eller andre segmenter hvor det samme sker), så ved man heller ikke hvor frustrerende det kan være. Når jeg søger efter lytte musik til mig selv er jeg fløjtende ligeglad med hvad genren hedder og der er en helt anden præmis for at finde musikken.

Mike har en god pointe i, at problemet nok hovedsageligt ligger hos Beatport og ikke i miljøet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er helt enig Morten, og jeg har efterhånden stort set vendt Trance og Psy ryggen de sidste par år, af de samme årsager.
Indenfor Psy er der INGEN f*cking UDVIKLING, alle numre er prog (som nu godt kan være i 140 BPM????????), mange numre bruger samme arrangementer, som i: et eller andet break uden kick og bass eller måske hipass'ed, sweep, og så "minimal" stykke med kick og bass og små fx'es hist og her. Og israelerne der tidligere lavede for fed Psy, kører enten videre i helt samme mølle som om tiden har stået stille de sidste 10 år, eller prøver helt andre genrer af, eller andet.....
Hvad angår Trance, så har Big Room House tingene strålet over på genren og ødelagt den så den nærmest intet har med Trance at gøre længere.. Og ja juhuu, langt om længe var der nogle (Patterson, Kearney, Activa osv.) der fattede at bringe Psy sammen med Trance, det skete efter min mening bare 5 år for sent. Og igen her er alle kommet frem til en lyd der ihvertfald ikke tiltaler mig. En af de eneste positive ting jeg kan få øje på er, at Psy folkene nu får lidt mere af den opmærksomhed de fortjener/fortjente.

Det er nok hovedårsagerne til at jeg er begyndt at dykke ned i Drum & Bass, og jo der er da også en masse folk der laver samme ensformige lyd, men der er bare slet ikke samme restriktioner iforhold til hvad der "gør" genren. Jeg er så heller ikke så kræsen med hvad for noget DnB jeg lytter og laver, jeg kan li' begge ender af spektret.
Og angående mit eget House så bliver det vel nærmest en blanding af Prog House, Prog Trance, lys Techno, Deep House.... Ja nogle gange svært at sætte én specifik genre-label på det.


*Der tages forbehold for til tider grove generaliseringer i det ovenstående. Jeg kan stadig godt lytte Trance og Psy, men udvalget er blevet væsentligt snævret ind.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Men som Mike skriver. Hele musikbranchen mangler alvorligt Gate keepers.det er simpelhen bliver fornemt at udøve ringe musik!
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Dette er vist et godt eksempel på at elektroniske musikere også bliver ældre. Alle disse ting er hørt i andre genrer også, det er ikke som det var engang, lav nu noget fedt musik som det jeg kunne li engang osv.

Pointen er vel bare at hvis der var noget man kunne li, så hør det dog bare igen. Hvorfor skal producenter reproducere noget igen, igen der allerede er lavet? Musik udvikler sig vel netop gennem fusion (dialog) af elementer fra andre genrer, hvis ikke så lukker den sig om sig selv og bliver irrelevant. Hvis musik er kommunikation, så svarer det til hårdnakket at holde fast i sit synspunkt, og hverken lytte til eller tale med andre.

Gatekeepers forstås så her som nogle musik konservatorer, der skal sikre at musikken bliver ved med at være som den altid har været?? Good luck med at finde a&r, publishers mv der har den indstilling.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

@ Magne/The Songcabinet

Jeg brokker mig netop over enten ingen eller "forkert" (ja efter min smag) udvikling. Gatekeepers skal også forstås som folk der har en sans for hvordan musikken lyder når den lyder bedst, så man ikke udgiver den ene upolerede demo efter den anden. Selvfølgelig skal label-folk have udvikling af genrer og lyd for øje/øre, og det er op til hver enkelt label hvor bredt de vil spænde.


At Tiesto på et år gik fra at producere Trance til at lave poppede ting med Hollywood, kunne jeg som Trance-elsker kun se på og ærge mig over. Beskeden var dog dejlig tydelig, og det handlede mest for gamle fans om at tage stilling: Kan jeg lide den vej han tager eller kan jeg ikke?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg synes det er meget værre at der stadig er folk der spiller jazz. Det er ikke til at holde ud at tænke på at de spilder deres tid på den måde. Det er helt korrekt at der skal være flere gatekeepere i musikken, men det bør starte allerede ved instrumentforretningerne og musikskolerne, så vi helt kan undgå at der er nogen der spiller noget jeg ikke synes om.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg burde måske have formuleret mit indlæg lidt anderledes. Min tanke er ikke at skabe debat om god/dårlig musik, selvom jeg spyder en del galde. Det var nemlig mere en hetz mod den udvanding af eksisterende genrer som foregår.

Om folk spiller Jazz, Swing eller Polka er for mig underordnet, jeg er kun glad for at der er plads til al slags musik, men hvis du køber billet til en Jazz koncert og der så står en stiv svensker med sit stueorgel og spiller iranske folkeviser, så ville du vel også føle at rammerne for din musikalske investering var blevet fordrejet.

Igen vil jeg gerne henvise til Mike-air's indlæg som rammer hovedet lige på sømmet :thumbup:

Lad os ikke diskutere musikalsk smag, da det er omsonst, jeg synes debatten om hvilken drejning branchen er ved at tage er mere interessant og det var her jeg burde have lagt hele mit fokus i første indlæg.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Christoffer I. N. skrev:@ Magne/The Songcabinet

Jeg brokker mig netop over enten ingen eller "forkert" (ja efter min smag) udvikling. Gatekeepers skal også forstås som folk der har en sans for hvordan musikken lyder når den lyder bedst, så man ikke udgiver den ene upolerede demo efter den anden. Selvfølgelig skal label-folk have udvikling af genrer og lyd for øje/øre, og det er op til hver enkelt label hvor bredt de vil spænde.


At Tiesto på et år gik fra at producere Trance til at lave poppede ting med Hollywood, kunne jeg som Trance-elsker kun se på og ærge mig over. Beskeden var dog dejlig tydelig, og det handlede mest for gamle fans om at tage stilling: Kan jeg lide den vej han tager eller kan jeg ikke?
Godt så, det kan jeg også være med på. Ganske med på at gatekeepers har en vigtig, og måske noget undervurderet funktion. Tvivler dog på at de kommer tilbage på nogen stærk måde. Selvudgivelser er kommet for at blive og er et marked i galopperende vækst.

Diskussionen bliver så lidt mere idealistisk, omkring musikalske kvaliteter og retninger. Her kræver markedet nok bare lidt mere en pragmatisk holdning til at man løbende deltager i nye netværk og hele tiden udvider sit publikum. Muligvis bliver musikken reduceret til blot at være kontakt medie i den sammenhæng.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis nu bare Beatport oprettede en EDM-kategori og hjalp labels lidt på vej med genreangivelserne, så var man lidt af vejen. Så mangler man bare en ignore-liste, hvor man kan tilføje labels, kunstnere og genrer som man helt konsekvent gerne vil slippe for. Man skal godt nok være et meget tålmodigt menneske for at finde nyt musik igennem Beatport efterhånden. Med mindre man er helt vild med EDM-agtigt-hænderne-i-vejret-diskoteks-samlebåndshouse ad libitum.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

En ignore liste ville være en rigtig god ide og en måde vi som forbrugere ville kunne opnå en mere personlig oplevelse.

Jeg kunne dog godt frygte at Beatport ikke er er så interesserede i den feature.

Og ja tak, en EDM kategori ville potentielt sortere lidt ud i det.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Reeeemooooooved
Senest rettet af Mike-air man 26. nov 2018 18:21, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg synes det her er ret inspirerende

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

rigtigt meget kommercielt musik har en pest der hedder 3-5 akkorder opskriften.
det er dejligt med en masse hjemmelavet fra overalt, elektronisk, som ER anderledes.

i 1984 var rap nyt, og der var en masse spændende.
nu er det for det meste en stor sort pimp der synger om at slikke xxxxxx

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det med de 3-5 accorder er ret normalt I elektronisk my musik
Selv den bedste af slagsen
fordi det er ostinatbaseret.
Jeg tror Acid jazz vil få et Pop-comeback snart
I en langt bedre version og under et andet navn og med electro ind over
Senest rettet af Vagn Hollund søn 1. mar 2015 14:57, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

For mig handler det egentlig mest om at kunne söge på en meningsfuld måde...det er lidt det samme når jeg får röde knopper af folk på instagram der sätter 50 generiske hashtags på alle deres billeder. Jojo, alle der söger på noget som helst finder netop dit billede, men de finder også billeder fra de andre 10.000 tosser der har fået samme ide som dig...med det resultat at ingen kan lave en meningsfuld sögning på noget som helst.

Så lad da vär altså...

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det fedeste elektroniske musik er stadig uden mærkat

Nyt svar