Så blev der bygget Bass Traps ...

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Så blev der bygget Bass Traps ...

Indlæg af BOBofthePOP »

Så blev det min tur til at bygge Bass Traps. Og det skal I, mine kære med-maskinister, selvfølgelig ikke snydes for.

Edit:
Se også mine to andre tråde:
Så blev der bygget Clouds ... http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=55624
Så blev der bygget Diffusors ... http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=56317


Jeg har ladet mig inspirere af en lang række indlæg hér på siden, på YouTube og på Gearsluts, og fundet frem til den måde jeg mente ville være bedst til mit formål.

Her er hvad jeg har brugt pr. trap: (jeg byggede 4)

1 stk. Rockwool Terrænbatt Erhverv 110 mm: ca. 100,-
3 stk. ”forrammetræ” 21x43 mm, 120 cm: ca. 120,-
Skruer og vinkelbeslag: ca. 50,-
Clips til clipsepistol: ca. 10,-
Lim (havde jeg i forvejen)
Lagenlærred til bagside: ca. 20,-
Stof til front: ca. 150,-
I alt pr. trap: ca. 450,-
I alt for 4 traps: ca. 1.800,-

Ved indkøb af stof kan der spares ved at købe ind til flere traps ad gangen og så regne dig frem til en fornuftig disponering af stoffet. Man kan også nøjes med billigere stof. Mit hjemmestudie er dog placeret i dagligstuen (… ja, jeg bor alene :-D ), så derfor måtte designet gerne være pænt nok til at man også tør invitere gæster.
HUSK: du skal kunne puste igennem stoffet, så vælg ikke noget der er for tykt.
Træet kan nok gøres billigere ved at købe i fuld længde 3 m, men 120 cm er nemmere at transportere.

Den første trap tog 3 timer at lave, da jeg trods min nøje planlægning skulle udtænke løsninger undervejs. De næste tre lavede jeg på tre timer i alt!

Konstruktionen er følgende:
  • En terrænbatt med træramme på bagsiden. Brug Terrænbatt Erhverv, som er tung og kompakt i forhold til alm isolering (FlexiBatts).
  • Trærammen er der, fordi det er vigtigt at der er luft mellem bat og væg, for at trapp’en kan virke. Optimalt skal der være 5-10 cm luft.
  • Stof på bagside og forside så fibre holdes inde. HUSK at stryge det først :)
  • Ophænget er lavet á la Holger-style, som kan justeres i højde og bredde. Til ophænget er brugt de stumper der blev til overs efter tilskæring af det indkøbte træ. Husk at skruerne til montering i væggen skal forsænkes ca. halvvejs ind i træet, så momentet i væggen ikke bliver for stort.
Efterfølgende har jeg også bygget clouds, billeder kommer senere…

OBS: Læs billedkommentarerne for yderligere detaljer
Vedhæftede filer
OPDATERET, feb.2015: Så kom der også traps i 1. reflektionspunkt
OPDATERET, feb.2015: Så kom der også traps i 1. reflektionspunkt
DSC_0708-lille.jpg (124.41 KiB) Vist 5950 gange
Ingredienserne til dagens ret ...  :-)
Ingredienserne til dagens ret ... :-)
DSC_0146.jpg (115.73 KiB) Vist 8691 gange
Der saves. Man kan med fordel bruge en savekasse, det havde jeg bare ikke .Resultatet blev dog hæderligt alligevel
Der saves. Man kan med fordel bruge en savekasse, det havde jeg bare ikke .Resultatet blev dog hæderligt alligevel
DSC_0147.jpg (126.32 KiB) Vist 8696 gange
Rammen limes, skrues sammen og forstærkes med vinkelbeslag
Rammen limes, skrues sammen og forstærkes med vinkelbeslag
DSC_0148.jpg (111.84 KiB) Vist 8698 gange
Lagenlærred hæftes på og klippes til
Lagenlærred hæftes på og klippes til
DSC_0149.jpg (106.96 KiB) Vist 8694 gange
Den færdige ramme med stof
Den færdige ramme med stof
DSC_0150.jpg (107.23 KiB) Vist 8693 gange
Læg stoffet med bagsiden opad og placer batten i midten
Læg stoffet med bagsiden opad og placer batten i midten
DSC_0151.jpg (154.2 KiB) Vist 8687 gange
Rammen lægges ovenpå MED STOFFET NEDAD
Rammen lægges ovenpå MED STOFFET NEDAD
DSC_0152.jpg (129.89 KiB) Vist 8684 gange
Stoffet foldes ind og hæftes
Stoffet foldes ind og hæftes
DSC_0155.jpg (137.38 KiB) Vist 8678 gange
Hjørnerne tog lidt tid at udtænke...
Hjørnerne tog lidt tid at udtænke...
DSC_0156.jpg (128.38 KiB) Vist 8701 gange
Men det blev pænt :-)
Men det blev pænt :-)
DSC_0157.jpg (112.69 KiB) Vist 8688 gange
Stoffet hæftes på bagsiden, så der ikke er noget der stikker op
Stoffet hæftes på bagsiden, så der ikke er noget der stikker op
DSC_0158.jpg (123.74 KiB) Vist 8697 gange
Første trap er færdig
Første trap er færdig
DSC_0159.jpg (187.83 KiB) Vist 8722 gange
Her er de færdige traps
Her er de færdige traps
DSC_0160.jpg (110.85 KiB) Vist 8698 gange
Ophæng á la Holger. Med de lodrette skruer kan højden og vinklen justeres, og trappen kan flyttes nogle cm fra side til side. Husk at forsænke skruerne der går i væggen, så fæstningspunktet er ca midt i klodsen.
Ophæng á la Holger. Med de lodrette skruer kan højden og vinklen justeres, og trappen kan flyttes nogle cm fra side til side. Husk at forsænke skruerne der går i væggen, så fæstningspunktet er ca midt i klodsen.
DSC_0162.jpg (103.62 KiB) Vist 8701 gange
Og sådan ser det færdige resultat ud
Og sådan ser det færdige resultat ud
DSC_0163.jpg (141.3 KiB) Vist 8691 gange
Senest rettet af BOBofthePOP ons 11. feb 2015 16:53, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
JensForum
Medlem
Indlæg: 7

Indlæg af JensForum »

Hvor købte du stoffet?

Jeg er lidt i tvivl når du siger man skal kunne "Puste igennem stoffet",
så hvis jeg bare køber fra dit bibliotek kan det vel ikk gå galt :wink:

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Jeg købte det i Stof2000, som har butikker i hele landet. Jysk har også stof, og Ikea, for blot at nævne nogle få.
Jeg var noget kræsen mht. stoffet, da mit studie er i min dagligstue, derfor var det lidt dyrere end man ellers kunne have gjort det for.

Når du vælger stoffet skal du prøve at puste igennem det. Sæt det op til munden og pust. Hvis du ikke (eller kun med besvær) kan puste igennem stoffet duer det ikke. Lydbølgerne skal have mulighed for at passere uhindret igennem for at trappen skal kunne virke, og med den test er du sikker på at det er OK.
Så lad være med at vælge det tunge tykke stof, som f.eks. møbelstof eller det, som noget arbejdstøj er lavet af. Og heller ikke det flotte, skinnende, sorte vinyl, som ligner noget nede fra SM klubben. :lol:


Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Tak 8-bit Holger :-D

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kan stoffet holde rockwool'en oppe? Bare om man kan undgå at det kommer til at hænge for neden, når det kun er stoffet som er med til at holde det oppe?

Ser skide godt ud, udover det, og faktisk en forholdsvis simpel måde at lave det på :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

KristianNielsen skrev:Kan stoffet holde rockwool'en oppe? Bare om man kan undgå at det kommer til at hænge for neden, når det kun er stoffet som er med til at holde det oppe?

Ser skide godt ud, udover det, og faktisk en forholdsvis simpel måde at lave det på :)
Mit rockwool bliver kun holdt af stoffet, jeg ser ikke noget problem i at gøre sådan med sine clouds, dog skal man overveje hvor stort areal man gør det over og om stoffet kan tage trækket uden problemer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev:Kan stoffet holde rockwool'en oppe? Bare om man kan undgå at det kommer til at hænge for neden, når det kun er stoffet som er med til at holde det oppe?

Ser skide godt ud, udover det, og faktisk en forholdsvis simpel måde at lave det på :)
Du kan trække et kryds af sejlgarn eller tyndere til hvert hjørne.


Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

På mine traps er det kun stoffet, som holder batt'en.
Så længe det kun er en bass trap, så tror jeg ikke der bliver problemer. Mine har nu hængt i et halvt år, og der er ingen tegn på at batt'en glider ned.
Det afhænger naturligvis også af stoffet. Mit er rimeligt kraftigt (men stadig gennempusteligt), så det er stærkt nok til at holde.

Hvis der er tale om clouds, som jo hænger vandret, så er det naturligvis en anden sag. Her er der risiko for at de bøjer nedad på midten. Jeg har løst det ved at skrue dem fast til en midter-sprosse i rammen.
Se hvordan, på min tråd om clouds: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=55624

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Tror jeg vil lave en efter denne "opskrift". Hvad er det den type Rockwool du har brugt hedder?


Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

KristianNielsen skrev:Tror jeg vil lave en efter denne "opskrift". Hvad er det den type Rockwool du har brugt hedder?
Jeg kan se på din tråd at du allerede selv har fundet frem til det :-D

Ellers kan jeg til alle andre oplyse, at de hedder ROCKWOOL Terrænbatts Erhverv 60X100 cm, 100 mm
Kan bl.a. købes hér: http://www.johannesfog.dk/vareinfo.asp? ... 329&page=1
Er nok mest for sjællændere, men man kan da bestille.

Medlemsavatar
soerena
Medlem
Indlæg: 520
Sted: København

Indlæg af soerena »

BOBofthePOP skrev:Så blev det min tur til at bygge Bass Traps. Og det skal I, mine kære med-maskinister, selvfølgelig ikke snydes for.
[*]Stof på bagside og forside så fibre holdes inde. HUSK at stryge det først :)
Hej, strygningen tjener vel ikke noget funktionelt formål, eller ?

Tak for formidabel walk-through desuden! Er i fuld sving med at lave 24 stk, dog med en midterliste og et par skruer igennem for at sikre at de ikke glider med tiden.

Vh
Søren
[url=http://www.sorenandreasen.com/][b]sørenandreasen.dk[/b][/url]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Funktionelt for øjnene og æstetikken:)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Super fedt, det ser ganske enkelt ud når du viser det i trin på den måde. Tak for det! :thumbup:

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Så kom der liv i den gamle tråd igen :-D

Tak for de pæne ord. Godt at se min tråd kan bruges til noget.

Ja, det er fuldstændig rigtigt at strygningen kun er æstetisk. Nogle vil måske foretrække det krøllet, men jeg er nu mest til det glatte look :-D
Det er bare lettere at stryge stoffet inden det bliver monteret. Og det er lettere at få til at sidde pænt når det er glat.

Jeg var selv overrasket over hvor let det var at bygge dem, og ikke mindst hvilken kæmpe forskel de gør for akustikken. Jeg kan tydeligt høre forskel, men jeg har aldrig målt på rummet. Men nu har jeg lige bestilt en målemikrofon, så jeg kan få testet det igennem.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

UPDATE:
Så fik jeg endelig bygget de to sidste traps til siderne, i 1. refleksionspunkt.
Vedhæftede filer
DSC_0708-lille.jpg
DSC_0708-lille.jpg (124.41 KiB) Vist 5887 gange
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Ser faktisk ret godt ud.
Men hvorfor er det egentlig, at alle disse traps altid skal være sorte?. Absorber de bedre lyden? :-D

En anden ting. Hvorfor har du rammen uden på rockwool batén? Hvis du havde lavet den i samme indvendig størrelse, så kunne du have lagt selve rockwool batén ind i rammen?

Blot nogle sp? fra en som forstår meningen, men ellers ikke har et hak erfaring med akustisk isolering på den måde

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Ja, de lyder helt klart bedre i sort :-D

Det er faktisk essentielt at rammen sidder bag på, 5-10 cm luft skal der være bag ved batt'en. På den måde bliver de lange frekvenser (dybe toner) "fanget" bag ved batt'en. Den nærmere videnskabelige forklaring kan andre i dette forum nok komme med. Jeg har blot fanget pointen: Der skal være luft bag ved. Det er også derfor clouds og akustik-lofter er nedhængt, så er der luft ovenover til at fange bassen.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, rockwool-dæmpning fungerer bedst ved at efterlade samme mængde luft i cm hen til væggen som battets tykkelse. Det er dog sjældent at vi ser folk lave broadband absorbere tykkere end 10cm.
Det har noget at gøre med bølgelængderne og at tykkelsen skal svare til den kvarte bølgelængde for at være effektive (i teorien). Dvs. for 10cm batts er regnestykket at de dæmper ordentligt ned til ca. 810 hz. Med terrænbatts og evt. 2 stk 5cm stakket får du den bedste dæmpning under de 800 hz. Det er selvfølgelig muligt at bruge mere end 20 cm fra væggen og ud, men så begynder det også bare at gribe ind i rummets dimensioner - Det har ikke (nødvendigvis!) noget negativt at sige for lyden, men hvis dit rum er eksempelvis 3 meter bredt, og du vælger at afsætte 40 cm pr side har du ædt 0.8 m ud af 3 m, og folk plejer at kunne få brugt deres plads til noget... :)
Jeg skriver nødvendigvis i parantes pga. du måske kan ende op med et for dødt rum. Jeg vil anbefale at du forbedrer 1 ting af gangen, eksempelvis førstereflektions punkter til hver sin side for dig, og lytter til hvad et har gjort ved lyden.

Medlemsavatar
West
Forum Donator
Indlæg: 573
Sted: Chr Havn

Indlæg af West »

De ser flotte ud!
[color=#000000]Why do we think in pencil,[/color]
[color=#0000FF]and make our decisions in ink?[/color]

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Arh, det er nok set lidt bagvendt at sige at dæmpningen fungerer bedst ved at der er luft bagved et batt. Det handler nok snarere om at det ikke er så nødvendigt med dæmpende materiale der inde ved væggen da det har minimal effekt helt derinde i forhold til hvad de første 10 cm gør. I stedet for at sætte 20 cm batts op så er det næsten lige så effektivt at sætte 10 cm batts op med 10 cm luft bagved. Det vil være en smule bedre med 20 cm batts men forskellen er så lille at nærmest alle akustikere ser bort fra det. Så de 10 cm luft bag batts er altså snarere en besparelse end en nødvendighed. Den besparelse kan bestemt også mærkes i både arbejde og udgift når det drejer sig om større projekter. Ja, eller for den sags skyld mindre projekter med begrænset budget.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Torben, jeg læste en akustiker argumentere for at man kunne vinde noget yderligere ved at erstatte luften med fluffy materiale. Det skulle være endnu bedre end at fortsætte med høj massefylde eller bare luft. Tanker?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Fluffy materiale som i vat eller lignende? Kan du huske hans argumenter? Det giver ikke rigtigt mening i mit hoved.

Nyt svar