nye monitors

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Re: nye monitors

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du kommer til sjælland vil jeg meget gerne komme forbi og lytte! :)

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

du skal være meget velkommen
jeg satser på at få 2.5 vejs sættet til kbh og sat op i studiet derovre i løbet af nogle måneder
så kan de høres både i horsens og kbh
indtil jeg får fundet et logi i hovedstaden

der er 2 sæt ,det ene sæt overtager en kammerat her i horsens
så selvom et sæt står i kbh .vil der stå et sæt i Midtjylland også

byggeprisen er ca 1500kr pr stk minus kabinet og rabat
vi kan vel få 300kr i rabat pr kit ,rabus priser er ens med de andre i Tyskland og øvrige eu
så det kan ikke betale sig at tage dele hjem fra udlandet
vi kan evt få en snedker til at skære kabbineter ud og få dem samlet billigt og lave en større bestilling
eller alternativt lave en bygge weekend i det nye år

jeg har alt fra overfræser til bord rundsav
jeg er også frisk på at arrangere byggeweekends omkring api ,neve og ssl outboard feks ssl 4k mixbus kompressor

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt Frede :)

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

jeg har desværre været meget syg ,der gik ged i nyrestens operationen ,og jeg er blevet opereret i foden i mellemtiden
og indlagt babu med mistanke om en blodprop i hjertet ,hvilket heldigvis viste sig at være stess
så det kniber med energi niveauet ,men jeg er på vej op igen ,og satser på at være helt frisk i løbet af nogle måneder

i mellemtiden er mads kommet i luften med sine højtalere ,og de hvide monitors har fået model nr s300 og er prissat til 6000kr sættet
hifi klubben ville prissætte dem til omkring 18000kr sættet ,men nu er buchart audio i luften ,og kan endelig levere højtalerne
de kører fantastisk godt sammen med klasse d forstærkeren de også sælger ,ellers leverer ir modulerne fra audiophonics i Frankrig varen til 100 euro pr diy modul

jeg har et sæt ståede i kbh nv ,som jeg kan fremvise for evt interesserede ,i direkte sammenligning med adam a7 ,i vores ene kontrolrum
man er også velkommen til selv at tage et par højtalere med til direkte sammenligning

http://www.buchardt-audio.com/#!products/cogc

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dårlige og gode nyheder, men tak for det Frede! God bedring. :)

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

den 24 okt ,holder vi en lille monitor test
foranlediget af dj kenni
kenni har lånt monitors fra svedda ,amphion ,the rock ,sonodyne
vi har selv genelec 1032 ,adam a7x ,atc scm100sl pro og Buchardt s300
som alle vil blive lyttet til og bedømt ,bliver spændende at se hvordan de hvide monitors (s300) klarer sig i forhold til
bliver ret spændende ,vi har bet par ekstra pladser ,og da det er kennis arrangement
så send ham en pm ,omkring deltagelse

s300 er kommet i luften for alvor
de kan høres på hifi messen på Copenhagen Hilton d25 og 16 okt entre 100kr

http://www.buchardt-audio.com/#!s-300-dansk/c1re

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

8000 kr for et sæt???? Og er det virkelig rigtigt med 31 hz ud af den 6" enhed? Prisen er vild hvis de specs virkelig passer. :-D Fedt endeligt at se en præsentations side og købs mulighed, Frede. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:8000 kr for et sæt???? Og er det virkelig rigtigt med 31 hz ud af den 6" enhed? Prisen er vild hvis de specs virkelig passer. :-D Fedt endeligt at se en præsentations side og købs mulighed, Frede. :)
+1 :shock:

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Jeg har købt et sæt og andre monitors bliver hældt ned af brættet i sammenligning - man skal i hvert fald en hel del op i prisklasserne for at finde noget der kan følge med.

Default avatar
DJ Kenni G
Medlem
Indlæg: 13

Indlæg af DJ Kenni G »

Der er udover dem Frede og co. har tale om Amphion One 18, Eve Audio SC408, Sveda Dapo + sub med flere..
Det er usikkert om Sonodyne SRP 800 og Lipinski L-70 når det til weekenden.
Vil også prøve at tilføje Barefoot MicroMain 27 Gen 2.

Jeg har allerede lyttet Quested's, Geithan, PSI A21, forskellige PMC, Opal, SM9, Harbeth 30.1,
B&W Diamond 800 med flere.

Holger hvis du ser med, så hørte jeg 800'eren i Hifi Klubben og jo den var jo fed, men image og dybden / in your face lyden, var slet ikke som fx Amphions stereo image.
En stor del af det skyldes nok at det var i et for kort untreated rum, helt op af væggen.
Kunne være interessant at høre 802'eren i et studiemiljø, er sikker på den blomstrer meget mere der!

Hvis der er nogle i DK som har Geithain RL906 eller RL944k, kunne det være interessant at høre dem. Hørte nogle af de andre i London, som dog ikke virkede helt lige så levende som nogle af de andre, men de har jo fået meget ros.

Peter Sax Beim kommer muligvis om søndagen, til at testene monitors via live feed.
Har ikke fået endeligt svar endnu, så hvis der er andre som kender en god saxofonist, ville det være meget velkomment. Frede har tale med et band og jeg vil se om der er andre musikere som har lyst til at kigge forbi
Senest rettet af DJ Kenni G tors 23. okt 2014 13:28, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

tak for uddybningen kenni ,jeg har selv noget svært ved at følge med
ser frem til at få sat en masse ting på plads
det bliver super fedt med en seriøs gennemgang af de forskelige monitors
så man har en ide ,om hvad markedet har at byde på

mads fra Buchardt audio er til stede om fredagen
lørdag og søndag er han på hifi udstillingen på Hilton Copenhagen i lufthavnen
http://www.hifisurround.dk/site/

jeg gad også godt høre Holgers b&w setup
har selv haft et sæt b&w 801 som hifi højtalere i slut firserne ,de var kanon fede
husker dem som meget afslørende og neutrale


og ja Christoffer s300 spiller ned til 31 Hz ,du kan evt komme forbi til en lytter i weekenden fra d 24-26 okt

Default avatar
DJ Kenni G
Medlem
Indlæg: 13

Indlæg af DJ Kenni G »

Der er ikke mulighed for at få Barefoot MM27 Gen2 til testen, så lytter dem i Cyberfarm inden eller efter. Kan være APS Coax med sub kan blive tilføjet, det kunne være interessant nok at teste med forskellige subs som vil være tilstede, da det er en fed højtaler, som bare godt kunne gå noget dybere ned.

Hvis der er en som har Barefoot MM27 Gen2, som vil kigge forbi, er man da også meget velkommen :)

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Vandvittig spændende tråd. Hvordan gik det med jeres lyttetest tilbage i oktober?

Og må tilstå jeg er meget tændt på at bygge et passivt high-end sæt ala ATC 100
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg er ligesom Flid også spændt på at høre hvordan det gik :)

Cyberfarms lokale er sgu ikke det fede sted at lytte til Barefoots - en skam at de ikke har et bedre rum, eller en aftale med et af de utallige studier i kbh.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

vi må komme med en opsumering af lyttetest på et tidspunkt ,jeg ved kenni arbejder på at låne flere monitors til gennemlytning
vi er kommet lidt væk fra det hele ,da jeg har en arbejds pukkel efter sygdom ,jeg arbejder på at komme igennem
samtidig med at der bygges monitor controller ,dac ,og en effektblok til atc'erne
regner med vi tester lidt mere ,når vi er klar i kbh

her er et par billeder af den nye forstærker til atc
den yder 2x200watt i 8 ohm ,og er meget strømstærk
https://picasaweb.google.com/1040068044 ... W8ohmsMono

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Undskyld, men er det ikke alt for lidt til en ATC100 højttaler? Deres egne har 350w amp pack, og det er endda aktivt delt. Du skal igennem et passivt delefilter, og taber dermed en del ydelse, så virker 200watt som alt for lidt til deres tunge enheder.

Hvordan har du iøvrigt skaffet SL enheder? Dem kan man vel ikke købe som andet end reservedel så vidt jeg ved :)

Personligt ville jeg gå efter en Volt basenhed i stedet, synes ATC'erne er en smule sløve/kedelige.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Volt enheder ser også meget federe ud, så skal der bare lige lidt blå dioder i kabinettet også.

http://www.voltloudspeakers.co.uk/louds ... rv3143-12/

:puke:
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det kunne ligne dem der er brugt i de større/største PMC modeller

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Det er det også. Og et hav af andre high end monitors :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cool :)

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

de 2x200watt er nok til scm100 ,ampen er ekstrem strømstærk ,psu'en har 800watt ,er det ikke nok når vi tester sytemmet ,har jeg en 800watt trafo mere at smide i den
har kigget på atc's amp løsning ,og er ikke imponeret ,løsningen med aktivt delefilter er ikke mig ,gang på gang udraderer passive højtalere aktive i lytte test
nok fordi elektroniske delefiltre er svære at lave så de lyder korrekt/godt over 500hz ,elektroniske filtre er meget omfangsrige ,og består af mabge komponenter
i et passivt filter af de bedre passerer lyden ofte kun 2-4 komponenter ,alle komponenter farver og ødelægger lyden ,kondensatorer er den mest lydfjendske af komponenterne
når lyden først har været igennem det elektroniske delefilter ,har det passeret 50 komponenter ,det bliver aldrig ligesågodt som et passivt filter
så når det kommer op i ektrem audio er passive filtre ,det jeg syntes virker bedst
hvis filteret er optimeret med de bedste super kondensatorer (koster 250-500kr pr stk) jeg er pt til jantzen silver z caps og deres bivoks spoler
filtrene i atc er opgraderet med de bedste effektmodstande på markedet i 1% tolerence ,jantzen superes ,til mellemtonen passerer sigmalen en 40uf cap ,den er skiftet til 4stk jantzen silver z 10uf
og 6,8 uf i diskantens signalvej er skiftet til jantzen silver z ,resten af filteret var der ikke noget at komme efter ,der er taget højde for den lavere esr ,som giver ca 1/2 db mere på mellemtonen
det gav et godt løft i lyden ,især den nye 40uf cap til mellemtonen og de nye modstande ,der sad standard wirewound modstande ,clarity caps fra den billige px serie ,er sgu ikke godt nok til prisen
cap og modstande kom op i omkring 3500kr alt i alt ,og var alle pengene værd ,super billigt upgrade i min verden
fordellen ved en ekstemt pruned signalvej ,er at man bare hører detaljer og småfejl ,især faseting er tydelige ,meget nemmere at lave gode miks på ,som man ikke ville høre på et sæt dynaudio ,eller et sæt aktivt atc

det hjælper heller ikke at sætte sine atc til en mackie eller spl monitor controller ,atc vil bare afsløre hvor dårlige de lyder ,der kommer ikke det hul igennem ,som atc er i stand til
jeg custom bygger vores monitor controller ,den aktive del er et nelson pass design ,der er ekstremt lineært ,vol kontrollen er switchene relæer ,langt bedre end alps rk27 ,med en omfattende psu
ampen er et aussie amp design kopi ,der sidder 1 kondensator i signalvejen i den ,og 2 stk i monitor controlleren ,jeg har ingen opamps eller elektrolyt caps i signalvejen
næste upgrade bliver custom audio trafoer viklet i sølvtråd ,i signalvejen istedet for kondensatorer ,forøvrigt den samme måde neve optimerede sine kredsløb på ,så det virker
der er ingen af de større mærker der laver gear i den klasse desværre ,atc er også så store at der er sparet i delefilteret ,gruer for hvad de har sparet vær i den aktive models elektronik ,trafoen er meget klein til alle de watt ,mange af dem må være drømme watt
for at en amp kan levere 200watt ,skal den have tilført 200watt ,skal dette passe i atc ,skal trafoen veje over 20kk og være på 2-3kv ,den er vist på 500 måske 800watt ,den amp jeg har bygget har også 800watt i psu'en

alt er relativt ,det jeg skriver om er når vi tager det ud i ekstremmer ,hvilket de færeste får gjordt ,det er et større arbejde med al det lodning
at man fra etablerede forhandlere sælger gear til 10klik og mere ,der når man åbner det op ,godt kunne ligne en behringer ,står det sløjt til
de kommer mindre og mindre i de kasser vi betaler mange dollars for ,og lyden bliver ringere og ringere ,alt lyder efterhånden som behringer
desperat søger vi vintage outboard gear med rør ,input trafoer ,eksotiske compresorer ,for at bløde op på den fælles behringer sound

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

volt og atc laver de bedste 3'' mellenmtone domer ,om den ene eller den anden er bedst er vist et religiøst spørgsmål og et spørgsmål om smag

sl enhederne har jeg købt af atc ,gennem en atc mand jeg kender ,måtte vente 3 mnd på at få sendt diskanterne direkte fra atc ,delefiltre er også skaffet gannem atc manden

det kan godt være en volt bas er bedre ,men det er et længere udviklingarbejde at tilpasse den til scm100 ,skal nok koste over 100klik i udviklingsarbejde til ingenøren

så det er ikke en option ,exel diskanterne fra seas ,er jo ikke den bedste eller dyreste diskant ,men i parrede sæt ,og med de bedste eksemplarer udmålt og sorteret fra seas'ses produktionperformer de ret godt

det handler ligesåmeget om at optimere og perfektionere en højtaler som at bruge de bedste enheder i scm100 ,ligge delefrekvenser uden for stemme området ,hvilket er en guds gave ,de deler ved 200 og 3500hz

mellemtonen spiller med til langt over 10khz og siger noget helt ned til 100hz

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Et sæt ATC 100 deler ved 380, men ja, deres mellemtone er et stykke utrolig godt håndværk. De bruger iøvrigt deres egen diskant i alle pro modeller nu, ikke seas.

Jeg selv ville nok gå efter en dsp løsning til delefilter, hellere en konvertering (med mindre man kan føde AES = ingen konvertering) end alle de komponenter i et analogt filter, men hver sine præferencer. Under alle omstændigheder er der masser af fede løsninger derude, som koster en del mindre end hvad fabrikanterne tager for deres mere eller mindre fede ting.

Det er jo ikke som om der ikke er nogen der har lavet højttaler designs med ATC mid og Volt basenheder, der er masser af eksisterende designs at tage udgangspunkt i. Nogen gange kan det også blive lidt for meget mystik, det er trods alt bare højttalere og der er masser af gode hjælpemidler til at designe den slags, som man så kan tage udganspunkt i :)

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

endelig har atc fået deres egen diskant færdig ,jeg må se at få bestilt et par
jeg fik mine for snart 2 år siden da var det stadig seas excel diskanter de brugte
deres egen diskant var lige om hjørnet og klar til produktion ,men det havde den været i årevis på det tidspunkt
også en svær opgave når kravet til enheden er at den er bagud kompertibel med alle deres sl sytemmer
380hz er også dybt ,beklager fejl oplysningen ,nogen gange husker man bare forkert

i en dsp er der brugt for lidt krudt på konvertering ,en eksterne super dac er vejen frem til den bedste konvertering til analoge signaler
vil give dig ret i at konverteringen fra digital til analog og omvendt ,er den største flaskehals i pro audio
jeg har en high end dsp fra marani dpa440a til sub deling ,og den er mega fed under 500hz ,vil nok ikke bruge den til atc ,men kun til deres subs
http://www.marani-proaudio.com/dettprod ... 34_16/eng/

en super dac dac koster det samme som et par gode passive monitors ,og det får man ikke i en aktiv pakke løsning
det ville kræve en masse plads ,godt jeg ikke er ingenøren der skal designe det ,og skal vælge hvilke kredløbs dele der må nedgraderes ,det er især strøm regulering og psu det går ud over
og så plastrer de det til med billige lytter i signalvejen ,min marani var ingen undtagelse

ideen med at føde direkte digitalt ind i et dsp filter er fremtiden ,glæder mig til teknologien bliver voksen
robert groundsound ,er ret langt fremme med hans filtre og software
http://www.groundsound.com/dcn28.php

min franske leverandør sælger en del dsp
http://www.audiophonics.fr/en/dsp-modules-c-1339.html
http://www.audiophonics.fr/en/appareils ... c-654.html

det giver en go ide om hvor langt fremme seriøs dsp er kommet
nu er de mere entusiast prægede firmaer også kommet med

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Det hele er jo kompromisser. Jeg er ikke bange for selv nogle af de billigste konvertere på markedet. Når jeg kigger ind i min Lynx aurora eller Avid HD I/O, så fylder 2 konverter kanaler ikke alverden, og de lyder bedre end stort alt hvad der eksisterede for 10 år siden - konvertere er i mine ører ikke et problem idag. Jeg ville være ligeså lunken ved at sende et digitalt signal ind i én dsp som spillede -80 dBFs til meget lave lytteniveauer fx. Så går det jo decideret udover bitdyben.

Jeg havde en overgang overvejet at lave en højttaler med disse moduler i: http://www.minidsp.com/products/plate-a ... s/pwr-dsp3 Softwaren ser utrolig overskuelig ud, har alt hvad man skal bruge af muligheder, og den kan endda fødes via AVB på RJ45, hvis det skulle blive aktuelt engang. Det er Pascal Class D moduler, så de burde lyde rigtig fornuftigt, og der er masser af muskler til selv helt store konstruktioner. Højttaleren ville være i stil med http://www.wilmslow-audio.co.uk/sm212-m ... 1868-p.asp Men tror ikke jeg orker, så det ender nok med jeg bare køber et par ATC eller PMC :-D

Nyt svar