At måle sit rums akustik???

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
chrismads
Medlem
Indlæg: 63
Sted: Århus

At måle sit rums akustik???

Indlæg af chrismads »

Nu snakkes der jo om div. akustiske reguleringer af folks rum rundt omkring, men hvad bruger i egentlig af programmer/mics til at måle frekvenskurven med?
Chrismads
MacBook Pro (15", ultimo 2011), RME-babyface, UA LA-610, Logic pro 10.2.0., ATC T16, Neumann U87, AKG 414...

Medlemsavatar
Hookah
Forum Donator
Indlæg: 869
Sted: Bryggen

Indlæg af Hookah »

Jeg bruger

ETF5 fra
http://www.etfacoustic.com/

Sammen med denne dB måler/mic fra RS.
Billede

Medlemsavatar
Darwich
Medlem
Indlæg: 575

Indlæg af Darwich »

hva gør denne dims?!
-

Medlemsavatar
Hookah
Forum Donator
Indlæg: 869
Sted: Bryggen

Indlæg af Hookah »

"dimsen" (en billige dB måler fra RS) gør sammen med PC programmet og et lydkort at man kan udmåle sit rum.
- For så er det nemmere at løse sine bas problemer (med bas traps og rykke højttalerne lidt frem og tilbage)...

Billede
Her ses et typisk ubehandlet rum.... (og hvad nytter det så at have højttalere der er linære fra DC til sollys når man kan have peaks og dip´s på op mod 25dB !!)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Behringer laver en udmærket billig målemikrofon.

Hurtige tips omkring rumdæmpning:

1.
Installer så mange basstraps som overhovedet muligti i hjørner. Jo tykkere og bredere, desto bedre
virker de.

2.
Dernæst sæt dig foran dine højtalere i lytteposition. Få en kammerat til at flytte et spejl rundt på
alle vægge, samt loft. Der hvor du kan se dine højtalere i spejlet (altså hvor lyd reflekteres), skal du sætte
noget "early reflection" dæmpning op. Tykkelsen af materialet skal mindst være 4 tommer tykt, eller vil du ikke få
en ordentlig balanceret dæmpning ud af det. Lad der være luftafstand mellem væggen og dæmpningen, så vil du
opnå en bedre dæmpning.

3.
Benyt måle program til at se hvordan din dæmpning ser ud. Der vil muligvis være behov for generel EQ, hvis du f.eks.
har dine højtalere for tæt på en væg, bare for af lave din rumkurve så flad som mulig. Det kan være få DB det drejer sig
om, der skal korrigeres.

SLL

Medlemsavatar
chrismads
Medlem
Indlæg: 63
Sted: Århus

Indlæg af chrismads »

jamen alt det der ved jeg såmmænd godt! Spørgsmålet gik nu på hvilket måleprogram folk brugte, og hvilken mic. Er en 414 f.eks. god nok, eller hva? Findes der nogle billige eller gratis MAC programmer til formålet?
Chrismads
MacBook Pro (15", ultimo 2011), RME-babyface, UA LA-610, Logic pro 10.2.0., ATC T16, Neumann U87, AKG 414...

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg kender desværre kun:

ETF 5 (muligvis kun til windows):
http://www.etfacoustic.com/index.html

Medlemsavatar
DanDan
Professor i rumklang
Indlæg: 444
Sted: Århus / Danmark

Indlæg af DanDan »

Her er en dejlig nem metode:

Brug Logic.

Til den type målinger du skal lave, stilles der ikke specielt høje krav til målemikrofonen, så den der Behringer er sikkert god nok.

Så laver du et logaritmisk sweep med f.eks. det program, der hedder "AudioTest" til Mac. Der findes sikkert lignende apps til PC. Sweepet kan f.eks. være 30 sekunder.

Stil målemikrofonen op på et stativ på lyttepositionen. Afspil sweepet gennem dine monitors fra et spor, mens du optager det på et andet.

Åbn. sampleeditoren i Logic og se det sørgelige resultat. Bakker og dale der bekræfter dine værste fordomme om dit studie.
Nu kan du nemt udregne frekvenserne på de bølger og dale du synes ser værst ud på følgende måde: Zoom helt ind på f.eks. en bakketop. Der hvor den er kraftigst markerer du en hel bølge. Sær View i editoren til at vise samples. Dividér din samplerate med det antal samples bølgen er. F.eks. 44100/1152=38,28125 Hz.

Nemt!

Så kommer der lidt for DanDans egen regning:
Gå efter det værste under 350 Hz. Og lad være med at jagte en flad kurve - du opnår den alligevel ikke. Ved 350 Hz er bølgelængden ca. 50 cm. og det er typisk ikke der de store problemer ligger. De store problemer ligger typisk mellem gulv/loft, for/bag-væg og højre/venstre-væg. samt evt. harmoniske overtoner i forbindelse med disse. Problemer over 350 Hz skyldes mere ofte kamfiltre i forbindelse medhøjttalerplacering.
Jeg lavede engang et projekt, hvor jeg analyserede de 10 mest famous studier og masteringsuiter i DK, og jeg skal hilse og sige at deres kurver ikke var flade.

DanDan

Medlemsavatar
Darwich
Medlem
Indlæg: 575

Indlæg af Darwich »

Jamen Dan du må meget gerne komme til Ålborg og lave noget Tjeck på mine kurverer...du sagde noget med at der havde målt 10 af de bedste studier i DK men du har ikke været hos mig..Der må være 11 Studier der er i top i Dk.. Hehe
-

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Har du set:

http://www.realtraps.com/videos.htm

'MINITRAPS DEMONSTRATION' forklarer noget om måling

/megl

Nyt svar