Anbefal nogle soundtracks - Spil, film eller serier

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Anbefal nogle soundtracks - Spil, film eller serier

Indlæg af Christoffer I. N. »

[EDIT]
Har lige editeret overskriften så tråden nu kan omhandle soundtracks generelt. Fyr løs.. :)
[EDIT SLUT]


Hejsa

Lå vågen til A Beautiful Mind i nat og som med andre gode film blev jeg betaget af soundtracket.
Det kunne være fedt at få fat i nogle soundtracks for at lære mere om hvordan sammenhængen opbygges imellem de forskellige numre og lytte til dynamikken m.m.

Indskudt spørgsmål til nørderne:
Skelnes der mellem scores og soundtracks? Er der en forskel?

Jeg har iforvejen soundtracket til Gladiator, alle 4 Alien film dog på Bluray, og har nok også adgang til et eller flere af Ringenes Herre soundtracks'ne.

Hvad kan folk anbefale af soundtracks?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Selv er jeg kæmpe fan af Tron filmene, og 2'erens soundtrack er bare super sprødt efter min mening.

Og så er der forresten også nogle spændende varierede ting i "The big lebowski".

Edit:
Men glem endelig ikke computerspil - der er også nogle særdeles gode, stemningsfyldte (scores?) til mange strategispil for eksempel.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har faktisk soundtracket til Tron Legacy, men det er mest de mere "traditionelle" soundtracks jeg er ude efter, altså med klassisk orkester(lyd) evt. blandet med synth og teknik ting. Eksempelvis regner jeg da med at skulle ha' fat i soundtracket til Inception.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

"Batman Begins" og "The dark Knight" soundtrackene af Zimmer & co, synes jeg er fede.
også Thomas Newman "The road to perdition"

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Inception er kanon fedt.!
Jeg er også ret fan af Cloud Atlas af Tom Tykwer. Ikke så meget synth halløj, men spændene bygget op, ikke desto mindre. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Edward Scissorhands - Danny Elfman

Specielt Ice Dance.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Christoffer I. N. skrev:Skelnes der mellem scores og soundtracks? Er der en forskel?
Sådan som jeg har forstået det, så kaldes originalmusikken der er blevet lavet specifikt til en film for et score -altså som fx Zimmers musik til Batman filmene, mens at alle sangene fra Pulp Fiction er et soundtrack. Dog kaldes begge dele ofte bare for et soundtrack i daglig tale.

Kan anbefale Newmans American Beauty og Cliff Martinez' Solaris. Meget forskellige men fede på hver deres måde. :-)

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

Conquest of Paradise (Vangelis)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

HELE sountracket til Waterworld er formidabelt. Start fra track et og nyd det :-)



Disse Themes er også fede:

Dragon: The Bruce Lee Story (Spotify link)






og til sidst, men ikke mindst vores egen Søren Hyldgaard

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Anyway, de navne du skal kigge efter er John Williams, Hans Zimmer, Alan Silvestri, James Horner og Danny Elfman. Så er du godt dækket ind.

Personligt syntes jeg at soundtracket til Ringenes Herre var skuffende, for at sige det mildt. (<- Soundtrack fanatic)

Det sjove er at det er altid de samme Composers der laver musik for de samme instruktører, så kan du lide en film instruktør og musikken, så er det formentlig den samme composer de rhar lavet musikken til de andre film (Tommelfinger regel)

John Williams -> Steven Spielberg / Lucas Films
Hans Zimmer -> Ridley Scott / Christopher Nolan
Danny Elfman -> Tim Burton (og selvfølgelig soundtracket til The Simpsons, som jo er klassisk Elfman stil)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg er nu ellers hooked på Ringenes Herre! Men Anyway prøver at nævne nogle favoritter der endnu ikke er nævnt:

The Matrix af Don Davis
Bourne Identity af John Powell
Finding Nemo af Thomas Newman
Nat På Museet af Alan Silvestri
The Tale of Despereaux af William Ross
Wall-E af Thomas Newman
Firewall af Alexandre Desplat

John Williams - som dog mest er orkester
Harry Potter
Alene Hjemme
Jurassic Park
The Terminal
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker indtil videre for alle de mange foreslag. Der er nogle jeg kender i forvejen men også en masse hvor jeg måske har set filmen men aldrig har skænket musikken en tanke.

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

Troede folk allerede havde skrevet "Balde runner"

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

"Balde runner"
Haha!

Tror nok den er udeblevet fra tråden fordi andelen af orkester i det soundtrack har svært ved at bevæge sig over 0%
skriver noder

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

Nogle af de mest interessante soundtracks jeg er stødt på er i forbindelse med Jim Jarmusch film,
Særligt Broken Flowers og Mystery Train, selvom intro tracket til Down by law, og RZA's produktion til Ghost heller ikke skal glemmes.

Derudover så er Tarantinos soundtracks super fede, og selvfølgelig Full Metal Jacket og Apocalypse Now

:-)

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

bryla skrev:
"Balde runner"
Haha!

Tror nok den er udeblevet fra tråden fordi andelen af orkester i det soundtrack har svært ved at bevæge sig over 0%
Du siger jeg er blind eller ikke kan læse? Uduelig er jeg...

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

To soundtracks. (score)

Platoon. Genialt brug af Samuel Barber's Serenade for strygere. Musik fås simpelthen ikke smukkere.

Døden i Venedig. Mahlers langsomme sats fra d. 5 symfoni er uforlignelig of fås ikke smukkere.

The Shining. også her bruges oprindelig klassisk musik. Kubrick kunne noget og hans brug af musik er som regel original og stemningskabende. Her bruges musik af Bartok, Penderecki og Ligety. Originalmusikken (der er også lidt) er af Wendy Carlos.
Stort set alle filmkomponister låner med arme og ben fra klassisk musik, navnlig fra perioden 1890-1910. En tid hvor der skere meget med harmonier og udtryk.

Og i en helt anden boldgade er der Tom Cruise filmen "The Firm". Her bruges udelukkende et flygel, også til actionsekvenser og det fungerer fantastisk! Dave grusin har skrevet, arrangerer og spiller selv.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Deer Hunter soundtracket skal man heller ej kimse af :-)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

unklekarma skrev:
bryla skrev:
"Balde runner"
Haha!

Tror nok den er udeblevet fra tråden fordi andelen af orkester i det soundtrack har svært ved at bevæge sig over 0%
Du siger jeg er blind eller ikke kan læse? Uduelig er jeg...
Absolut ikke. Synes nu bare det var sjovt at kalde den Balde :)
skriver noder

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

vil også lige være med her -

Conan the Barbarian - Basil Poledouris
The Blue Lagoon - Basil Poledouris

-Jeg er rigtig vild med Basil's musik, og var så heldig at have en god snak med hans tidligere assistent Chris Lennertz samt en af hans orkestratore Jack Smalley, som jeg fik en masse nice oplysninger ud af, omk mit nu, uheldigvis afdøde idol.

Friday The 13'th - Harry Manfredini
Poltergeist - Jerry Goldsmith
The Greatest Story Ever Told - Alfred Newman (must have!!!)
North and South - Bill Conti
The Hills Have Eyes - tomandandy
28 Days Later - John Murphy

og selvfølgelig skal jeg nævne Christopher Young, som er min mentor og især hans score til "Hellraiser" som er definationen på mine teenager år.
Hellraiser - Chris Young (MUST HAVE!!!)

Har også studeret ved Hummie Mann, og som orkestrator nørd, så leverer han nogle virkelig solide ting.
Dead And Loving It - Hummie Mann

Vertigo - Bernard Herrmann
Ghost And Mrs Muir. - Bernard Hermann (er et af hans bedste scores)
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Default avatar
Proles
Medlem
Indlæg: 425

Indlæg af Proles »

Kan godt lide Marco Beltramis værker.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tjek Nino Rota ud.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Lidt pinligt at ingen, inklusiv mig selv, har nævnt Ennio Morricone :oops:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bredal187 skrev:Lidt pinligt at ingen, inklusiv mig selv, har nævnt Ennio Morricone :oops:
:oops:

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg er ret vild med Eric Serra.
Mest Luc Besson film, men osse en enkelt James Bond.
Check f.eks 5th Element

Nyt svar