Atmosfærisk...

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Atmosfærisk...

Indlæg af jakobole »

Senest rettet af jakobole man 25. mar 2019 14:23, rettet i alt 1 gang.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Dejligt. Lytter på det for anden gang nu. :)

Eneste kritik jeg kan komme med at balancen i nummeret måske er lidt mørk. Det meste foregår nede i den lave mellemtone så det bliver en smule rumlende.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Cool - tak for feedback.
Well, det er egl. lidt med vilje at det skal være lidt "hollywood"-rumle, men måske jeg er gået lidt for vidt, hehe
Hvad lytter du på? Jeg mener, hvis dine monitors ikke når langt nok "ned", så kan det måske være at 1-200hz området bliver lidt for prominent....
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
jakobpima
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af jakobpima »

Det lyder virkelig lækkert!
Jeg synes til gengæld at det er rigtig fedt, at det er så mørkt - og synth'en giver en rigtig fin kontrast til den dystre bund.
Hvilken synth har du iøvrigt brugt?

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Gear :
Yamaha A4000 sampler med "homegrown"-samples. Stort set alle "atmosfære"-lyde kommer derfra.
Korg Monotron Delay - til at lave de støjende ting med, og så har jeg dubbet pianoet igennem den for at få noget "grit".
Pianoet er fra Reaktor 5
Når du spørger om synth, mener du så pianoet, eller?
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
jakobpima
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af jakobpima »

Ja lige præcis.
Det er de synth lyde der ligger hen over den mørke drone...
Men tak for svaret!

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Got it : Monotrone
Velbekomme, og tak for feedback!
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Hurricos
Medlem
Indlæg: 90

Indlæg af Hurricos »

Lyder meget behageligt på mine monitors. Ved godt det er atmosfærisk men synes at du burde udforske den melodiske del af det lidt mere, tror det ville gøre det mere interessandt hvis der blev udviklet på den.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Well, det er en fine line. Elsker lydtapeter, og vil også gerne have melodiøse elementer, men for meget af det sidste, ødelægger det første IMHO. Men det kan da være lidt mere melodi ikke ville skade. Det må prøves næste gang.
Tak for feedback - det tages imod med kyshånd
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja den "piano" lyd er sgu fed. Første lyt på mine B&W hifihøjtalere er lidt brummende, men det har de nærmest altid en tendens til ved 100-250 hz'ish.

Andet lyt, ovre på mine monitors inkl. sub, fyrede fra start godt op for volume for at tjekke om subben blev buldrende, men det lyder meget kontrolleret, og rigtig god balance mellem sub-dronen i baggrunden og så pianoet. Rigtig god bredde på pianoet og generelt kan jeg godt li' bredden.
Eneste negative jeg har er at ved mid og side tjek lyder det som om at du også har sub med i side-signalet. Kan ikke rigtigt finde ud af om jeg synes der bliver faset lidt af det ud når jeg hopper tilbage til stereo, men uanset hvad ødelægger det ihvertfald ikke oplevelsen i stereo.

Det kunne jeg godt finde på at lytte til engang imellem. :)

Er lidt med på hvad Hurricos skriver, det kunne være rigtig fedt med noget mere melodisk udvikling, men det kommer jo igen også an på hvad der er formålet med nummeret. Skal det bruges som baggrund til film e.l. tror jeg det nuværende er meget passende.

Hvad er det iøvrigt lavet på af højtalere/hovedtelefoner? Du må ha' et godt rum og noget seriøst grej med den kvalitet det her har.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg syntes det er vildt fedt, og som Christoffer siger vil jeg også godt hører lidt til det setup du lavede det på, for enten er du meget heldig, eller har noget nice grej du kan finde ud af at bruge :-D
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Tak for roserne og kommentarene. De er modtaget med kyshånd.
Jeg har et ok rum på ca 20kvm, ok loftshøjde, 9 absorbers på vægge og basstraps hvor det kan lade sige gøre, samt en cloud. Det hele er DIY.

Monitors : HS80M + sub samt et virkeligt crappy sæt Logitech til ref.
Jeg har ikke kryds-reffet i hovedtelefoner;jeg har et par AT50s, men synes ikke de dur til andet end tracking. Til gengæld har jeg hørt en hel del Zimmer og en masse andet "Hollywoodsk" undervejs

Det her er en del af nogle dogmer jeg prøver af i øjeblikket - dogmet her er, at alle lydkilder skal være outboard. Lyden kan godt være skabt i computeren, men så skal det en tur "OTB" på en eller anden måde.

Dronerne er skabt ved at finde synth-lyde der er komplekse, såsom Wavestation og Protoplasm-lyde, og så sample dem ved høj pitch i 20-30 sekunder på min A4000, hvorefter de afspilles "one note, one shot" 5-8 oktaver under. Kunsten er, at mange lyde kommer til at lyde "honky" når man gør sådan, men så er der er kun et at gøre : find en anden og prøv igen. Nå, men dem laver jeg nogle stykker af, og lægger i lag. Tit opstår der interessante ting, som jeg så forsøger at underbygge med lidt klippe-klistre ITB, hvorefter jeg forsøger at forstærke det med kortere velvalgte lyde eller melodi-stumper.

Pianoet er det gratis Air Piano til Reaktor 5, og det eneste sted der er snydt lidt.
Det var lidt for "clean", hvorfor det fik en tur igennem den lille Korg Monotron Delay med filteret ret langt nede. Så low-cuttede jeg piano-originalen, og lagde monotron-dubben under. Så pianoet er kun 50% OTB :) Og så er Monotron anvendt til effekter og støj hist og pist.

Et andet lækkert gratis plugin til Reaktor jeg har brugt er "floodverb";den har bla. indbygget en simpel sidechain-comp, så reverben ikke spiller når der er signal. Lækkert. Brugt på en af de mørke droner bl.a.

Under mastering anvendte jeg en reel2reel Nebula "impuls" jeg ikke lige kan huske hvad hedder, samt den nye VOS/TD Slick EQ. Sidstnævnte kan ikke roses nok.
Mht "sub-stereo" - jeg ved det godt. Jeg prøvede faktisk at indskrænke det både lidt og helt, men jeg synes det lød bedre som det er her. Og nu kommer det nok ikke på vinyl sådan lige med det samme, hehe.

Det er ikke fordi man ikke kunne ha opnået det samme 100% ITB, det er jeg overbevist om man kan, men når man har med outboard at gøre, så tvinges man ofte til at holde naturlige pauser undervejs, enten fordi man "bouncer" noget igennem osv, eller fordi man skal rette noget til. Pauserne giver luft til tankerne, og skiftet af interface gør også et eller andet jeg ikke kan sætte fingeren på hvad er. Jeg synes måske det er nemmere at fastholde tankerne i et musik-univers når man piller ved outboard;computerens interface er mere generisk og på mange måder "umusikalsk".

Og så håber jeg ikke det er held, men snarere de sidste par års "træningslejr" der er ved at gi' dividende :)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er temmelig imponeret over at det "bare" er lavet på yamaha monitors inkl. sub. Men fedt, og det lyder til at du har lagt mærke til hver eneste detalje du har haft med at gøre. Sjov metode det med samplingen, jeg har desværre ikke lige nogen hardware sampler.. :-D
Nu hvor du har brugt den nye SlickEQ, så har du vel prøvet VOS SlickHDR? Den er også fed. Har ikke fået prøvet EQ'en endnu..

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg tror at det at man kender sin monitor/lokalekombination har rigtigt meget at sige. Og at man prøver at være kritisk overfor de lyde man kommer op med, og kun bruge dem der har "det", i stedet for at bruge en lyd bare fordi den er "fed". Og så kommer man langt med en spektrum analyzer, hehe.
Hardware sampleren behøves man jo egl. ikke. Prøv at bounce sådan en lang kompleks synth-lyd ved C6, importer waven og transpose sådan cirka -60=done :)
Jeg har lavet nogle tests med en indbyggede sampler i Live (den har nogle ok resample-indstillinger), og har fået fede ting ud af den også - og så er det nemt.
Har ikke prøvet SlickHDR endnu, den er på skemaet i denne uge :-)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tror jeg vil prøve det af i iZotope Iris, den kan jeg godt li' at bruge til pads og sådan, og det er meget ligetil at loade egne samples ind i den.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Prøv evt at bruge noget Majkens Chimera eller Protoplasm som kilde, alternativt kan man jo også tage en helt alm. synth lyd og gøre denne kompleks vha. noget blød men relativt hurtig filter/LFO/S+H/whatever automatition. "Drukne i rumklang" er også godt - nogle reverbs kommer til at lyde fedt "grainy" når de afspilles så langsomt bagefter.....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det med rumklang skal jeg da prøve! :-D

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Interessant at høre om din arbejdsgang og set-up :)
Synes også du har opnået en fin balance i mixet, og med en vis definition i dybden. Nu ved jeg jo ikke om du har bearbejdet stereo-billedet på særlig vis, men tænker at R2R og den nye SlickEQ tilsammen giver noget fylde i det henseende.

Til tider benytter jeg selv "Reel Too REAL" Tape Booster+ hvor Otari'en med 30ips er en af mine foretrukne programmer. Synes virkelig TB+ har en god evne til at fremhæve harmonisk og analogt indhold. Det kan tilføre en ekstra dimension i hele spektret, samtidig med at der opnås en grad af leveling.
Wow/flutter er jo også defineret i impulserne fra båndmaskinerne, og min oplevelse er at programmerne kan give noget difference til siderne, især hvor energien er størst. Og det synes jeg bestemt kan fungere rigtig godt, så længe hensigten er, at det skal lyttes under 'kontrollerede' forhold!

Fedt I lige nævner SlickEQ, som ellers var gået min næse forbi! Ser frem til at prøve, det er jo helt vildt hvilken modtagelse den har fået, all-over! SlickHDR er åbenbart 'kun' til Win i første omgang, så den er på stand-by her…

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg har ikke som sådan forsøgt at manipulere bredden under mastering - jeg prøvede lidt forskelligt samt lidt M/S EQ, men det var som om pianoet og bunden blev for udtværet ligemeget hvad...tape-simulering var det bedste alternativ.

Tak for tipsne - mht bredde-manipulering vha tape, så kan jeg også godt li at bruge min gamle Revox A77 på enkel-tracks, især til pads/ikke-rytmiske ting : Bounce sporet på bånd og så tilbage i DAW, panne tape og original hårdt L/R, og så nudge på plads så lyden er god i mono - så plejer det at lyde fedt i stereo.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

jakobole skrev:Cool - tak for feedback.
Well, det er egl. lidt med vilje at det skal være lidt "hollywood"-rumle, men måske jeg er gået lidt for vidt, hehe
Hvad lytter du på? Jeg mener, hvis dine monitors ikke når langt nok "ned", så kan det måske være at 1-200hz området bliver lidt for prominent....
Klart - jeg er helt med på hollywood-rumle. :) Jeg lytter på nogle NHT Pro M-20 i et ret godt rum. De spiller meget rent ned til 40 hz. Lytter også på et par HD-650 Og jeg synes du er gået en lille smule for vidt. :D
Det er til gengæld en meget blød og lækker sub du har kørende.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Superb - tak for tilbameldingen
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey, jeg ville lige skrive tilbage, har nemlig fået afprøvet din teknik med at pitche lyde ned til droner/soundscapes, godt nok kun omkring 2-3 oktaver. iZotope Iris er super til formålet, og man kan jo vælge imellem resample metoden eller deres noget mere krævende Radius algoritme. Radius kan vist maksimalt sættes til +/-4 oktaver, og det tager jo så noget mere cpu end ved eksempelvis +/-2, men tingene kan jo eksporteres igen når man har fundet noget fedt. Looping og crossfade i Iris kan også med fordel bruges.
Andre bud på ting der kunne gøre noget lignende er NI Kontakt og måske Camel Audio Alchemy, hvis folk ikke lige har en hardware sampler eller Iris. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her 5 år senere, har du så fået udforsket mere af det her ambient lydunivers?
Jeg tror underbevidst jeg er blevet inspireret en del af de frø dine svar her i tråden såede hos mig.
Fik lige fundet nummeret frem igen, det er stadig en fed oplevelse med det klaver.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Fedt - det er sgu da dejligt at kunne inspirere andre
Nej, jeg har ikke arbejdet så meget mere med den genre - måske det var et 1 hit wonder :)
Microsoft Certified MCSA

Nyt svar