Ugens Mac tip!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Ugens Mac tip!

Indlæg af Hald »

Hatholt skrev:Lærte en ny ting igår :lol:

Cmd + shift + 4 = Screencapture og ligger billedet på skrivebordet
Der er nogle gode kombinationer der jeg bruger meget.

Jeg kan ikke huske rækkefølgen på dem da jeg altid selv bruger CMD + SHIFT + 4 som giver mulighed for at vælge hvad man gerne vil have et screenshot af.

Hvis man bruger 2 og 3 giver det screenshot af hele skærmen/skærmene eller screenshot af det aktive vindue.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

CMD-Shift-2 giver da ikke noget? :|

CMD-Shift-4 og efterfølgende mellemrumstasten giver mulighed for at vælge hvilket vindue man vil ha' lavet et screenshot af.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

SustainerPlayer skrev:Er der en speciel årsag til, at du kører OSX på engelsk?
Dansksproget OS og software er for børn og bedsteforældre. :-P

Hatholt skrev:Lærte en ny ting igår :lol:

Cmd + shift + 4 = Screencapture og ligger billedet på skrivebordet
Cmd + shift + 4 = Giver dig mulighed for selv at definere hvad du ønsker at tage et screenshot af. Hvis du trykker space kan du automatisk tage et billede af et helt vindue.

Cmd + shift + 3 = Tager et screenshot og placerer det på skrivebordet.

Edit: Hatholt havde byttet rundt på 3 og 4, så ovenstående var forkert. Har rettet info.
Senest rettet af keen tors 30. jan 2014 11:11, rettet i alt 1 gang.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

benjisan skrev:CMD-Shift-2 giver da ikke noget? :|

CMD-Shift-4 og efterfølgende mellemrumstasten giver mulighed for at vælge hvilket vindue man vil ha' lavet et screenshot af.
Sorry, jeg huskede forkert. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

keen skrev:Cmd + shift + 3 = Giver dig mulighed for selv at definere hvad du ønsker at tage et screenshot af. Hvis du trykker space kan du automatisk tage et billede af et helt vindue.
Nej, det er Cmd-shift-4 der gør det -som det allerede er blevet skrevet :-)
Er der slet ikke nogen der lige tester deres tips inden de poster dem? ;-)

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

cmd+ctrl+shift giver same thing, men i udklipsholder istedet for på skrivebord.

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

j79 skrev:cmd+ctrl+shift giver same thing, men i udklipsholder istedet for på skrivebord.
Fedt tip - det er tit, man ikke har brug for at få filen til at ligge på skrivebordet!
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

5. Tip:

Se stien til dit dokument
Hvis du CMD-klikker på titlen i dit åbne dokument, vil du få stien til dokumentet. På den måde kan du hurtigt hoppe til dokumentets placering i Finder, hvis du derefter klikker på den overliggende mappe. Der er nogen programmer hvor det desværre ikke virker, men det gør det i de fleste.
Dette virker faktisk også Finder.
Billede

6. Tip:

Copy and Move
Mange folk, der kommer fra Windows verdenen, savner "Cut and Paste" måden til at flytte filer på i stedet for bare at kopiere dem. Man kan det samme på Mac'en, det skal bare gøres på en anden måde:
1. Kopiér dine filer som normalt med CMD-C
2. Flyt filerne med CMD-alt-V i stedet.
Kan også gøres med højreklik, hvor du holder alt tasten nede når du skal paste :-)
Billede
Senest rettet af benjisan tors 6. mar 2014 16:01, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

7. Tip! :-D

Genveje til genstart osv.
De er allerede blevet nævnt af andre her i tråden, men nu samler jeg dem lige her i mit 7. tip:

Ctrl-CMD-Eject - Genstart computeren
Ctrl-CMD-Shift-Eject -Luk computeren ned
CMD-Shift-Eject -Sæt computeren på vågeblus

Desuden: Ctrl-Eject giver dig en menu, hvor du med Enter kan lukke computeren, med R tasten kan genstarte og med S sætter maskinen på vågeblus. Esc for at annullere.

Billede
Senest rettet af benjisan tors 6. mar 2014 16:01, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Må jeg foreslå også at kopiere tippet ind i den post der annoncerer tippet? Så kommer man direkte til det når man, som jeg, navigerer ind via +'et der markerer at der er nye poster i tråden.

- i øvrigt al mulig ros til hele konceptet her. Selv om det er ultra simple tricks er der mange af os der aldrig får dem lært, netop fordi de er så simple at alle går ud fra at man kender dem. Jeg har allerede fået flere nye (gode) vaner.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

God idé! Det gør jeg fremover! :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Offtopic:
david mondrup skrev:...Så kommer man direkte til det når man, som jeg, navigerer ind via +'et der markerer at der er nye poster i tråden..
Hehe, jeg har på trods af at jeg bruger ret meget tid herude på maskinen alligevel aldrig bemærket plus-tegnet.. har vel set det som et punkt-ikon. Så nu lærte jeg noget nyt om effektiv brug af Lydmaskinen, tak David. :-D
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Gode tips. Tak for indsatsen!

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

mere !

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det kommer, det kommer ;-)
Skal lige ha' samlet lidt mere sammen.

Medlemsavatar
recordingn00b
Forum Donator
Indlæg: 548
Sted: Tilst

Indlæg af recordingn00b »

I love this post.jpg
I love this post.jpg (73.16 KiB) Vist 2379 gange
mere! :-D
Når elefanterne slås, går det udover græsset

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har været lagt ned rent arbejdsmæssigt, men der skal nok komme mere -på Am'ar! :-)

Så kom der da lige et 8. tip alligevel :-)

8. Tip:
Åbning af dokument med bestemt program.

Nogen gange åbner et dokument i et andet program end det man havde tiltænkt. Man dobbeltklikker på et billede for at redigere det i Photoshop, men åbner i stedet med et andet program, som fx. Preview/Billedfremviser.

2 måder at gøre det på:

1. Højreklik og vælg "Åben med" og programmet du vil bruge.
Billede

2. Drag and drop dokumentet fra Finder og ned på programikonet i Dock'en.
Billede
Hvis dokumentet stadig ikke vil åbne på denne måde, kan man holde CMD nede for at tvinge det igennem.
Senest rettet af benjisan lør 24. jan 2015 12:16, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

super:) Her kommer to mere i forlængelse af tip nr. 8:

Åbne dokument med Quick View:
Markér dokumentet + [ space-bar ] (Quick View fremviser og afspiller efterhånden næsten alle Mac fil-typer)

Ændre Default Program:
Hvis man fremefter ønsker at en bestemt fil-type altid åbner i et specifikt program, kan dette ændres i Vis Info boksen:
Markér dokumentet + [ ⌘ + i ]

Eksempel: .png-filer (default = Billedfremviser.app) > Altid åbne i Photoshop.app:
*Bemærk dette ændrer standard program for alle tilsvarende fil-typer !
infobox.jpg
infobox.jpg (90.11 KiB) Vist 2263 gange

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

benjisan skrev:Jeg har været lagt ned rent arbejdsmæssigt, men der skal nok komme mere -på Am'ar! :-)

Så kom der da lige et 8. tip alligevel :-)

8. Tip:
Åbning af dokument med bestemt program.

Nogen gange åbner et dokument i et andet program end det man havde tiltænkt. Man dobbeltklikker på et billede for at redigere det i Photoshop, men åbner i stedet med et andet program, som fx. Preview/Billedfremviser.

2 måder at gøre det på:

1. Højreklik og vælg "Åben med" og programmet du vil bruge.
Billede

2. Drag and drop dokumentet fra Finder og ned på programikonet i Dock'en.
Billede
Hvis dokumentet stadig ikke vil åbne på denne måde, kan man holde CMD nede for at tvinge det igennem.
Drag ned på program ikon. Det er sgu godt tænkt.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Kim Olesen skrev:Drag ned på program ikon. Det er sgu godt tænkt.
Ja well, du ville blive overrasket over hvor mange der ikke klar over at muligheden findes. :-)

Jeg ved godt at mange af de her tips er basic viden for mange, men jeg ved hvor lang tid det tog mig for at finde ud af det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis man er lidt OCD som mig, så vil man nogle gange gerne have at datoen (bare standard date modified) står ens på alle filer man afleverer til f.eks. en kunde.

Vælg alle filer
Tyk Option+Command+I
Vælg f.eks. Open With [genvælg applikation]

Vupti, alle datoer skifter til samme tidspunkt.
Vedhæftede filer
Screen shot 2014-04-17 at 08.19.17.png
Screen shot 2014-04-17 at 08.19.17.png (470.57 KiB) Vist 1961 gange

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

9. Tip:
Brug Dashboard Widget Converter til valutakurser

Her er et lille tip bl.a. til dem der køber ting på udenlandske websites:

Et af dine Dashboard Widgets, Unit Converter, kan ud over at omregne centimeter til inches og fahrenheit til celcius også omregne valutakurser!

Du går ind i Dashboard og tilføjer en Unit Converter ved at klikke på plusset og derefter i toppen vælge 'Currency'. Her kan du så vælge at omregne de gængse valutaer -fra US $ til danske kroner, Euros til GBP og vice versa.

Alle kurser bliver løbende opdateret automatisk.

Billede

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Hvis man er træt af at screenshots havner på ens skrivebord, kan dette ændres så de havner i f.eks. en mappe som hedder screenshots.

Skriv i terminalen:

defaults write com.apple.screencapture location ~/Screenshots/

Efter fulgt af:

killall SystemUIServer

Ps: Sørg for at oprette mappen som de skal lande i først.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

10. Tip:
Se hvad der fylder på din harddisk

Gå ind på første niveau af din harddisk, så du kan se mapperne System, Applications/Programmer, Library/Bibliotek osv.
Tryk CMD-2 for at se det i list view.
Tryk CMD-J for at åbne view options/oversigtsvalg.
Klik på 'Calculate all sizes/Beregn alle størrelse' nederst.
Nu vil Finder gå i gang med at udregne størrelser på alle mapperne -vent et øjeblik, det kan tage noget tid.
Klik evt også 'Size/Størrelse' for at sortere mapperne efter størrelse -på den måde kan du klikke på trekanten i venstre side for at åbne næste niveau af mapper og hele tiden have de største mapper øverst.

Billede

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

11. Tip:
Indbygget skærmdeling i OS X (VNC)

Mac OS X har indbygget skærmdeling der er baseret på VNC standarden.
D.v.s. at har du flere Mac'er kan du fjernstyre den ene fra den anden uden at skulle installere ekstra software, så længe de er på samme netværk.
Gå i Systemindstillinger for den Mac du gerne vil fjernstyre og vælg 'Deling' (Sharing)
Slå Skærmdeling til og det er det!
Billede

Du kan nu på din anden Mac i Finder under 'Fælles' (Shared) finde den Mac du vil fjernstyre og vælge 'Del Skærm' (Share Screen). Du kan også finde alle andre maskiner på netværket ved at gå i Finder og ind i menuen Gå > Netværk (CMD - Shift - K).
Den vil bede dig om brugernavn og password for den maskine du skal fjernstyre. Indtast det og klik OK.
Billede

2 ekstra TIP:
• Vil du fjernstyre din Mac fra en Windows maskine der har et VNC program installeret, skal du under 'Deling' i systemindstillingerne klikke på 'Skærmdeling' og 'Computerindstillinger. Her skal du slå 'VNC-observatører må kontrollere skærmen med adgangskoden:' til og indtaste et password du vil bruge.
Herefter kan du fra din Windows maskine, i VNC programmet, indtaste den IP adresse der er nævnt under 'Skærmdeling' og bruge det password du har valgt.

• Vil du derimod fjernstyre din Windows maskine fra din Mac, skal du sørge for at have en VNC server kørende på maskinen du vil fjernstyre og kende dens IP adresse + password til VNC.
Gå i Finder på Mac'en, Vælg 'Forbind til server' fra 'Gå' menuen (CMD - K) og indtast: vnc://xxx.xxx.xxx.xxx
Hvor xxx.xxx.xxx.xxx er IP adressen på din Windows maskine.
Den vil spørge om passwordet og du vil nu kunne fjernstyre din Windows PC.

Billede

Nyt svar