Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Re: Holgers Blog

Indlæg Skrevet: 9. dec 2013, 22:49

Holger skrev:Derefter kalibrerede jeg manuelt outputs baseret på mine ører alene.

Spoken like a true Chuck Norris!
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 10. dec 2013, 09:42

:lol:
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 13. dec 2013, 19:32

Havde egentlig bestilt en af de nye Mac Pro, men jeg opdagede at jeg ligeså godt kunne bestille en maksimeret Mac Mini til mit behov. Mac Mini'en koster 12k, så jeg sparer 12k, som jeg kan bruge på RIGTIGT lydgear.

Det her bliver min nye studiecomputer:

Mac Mini
Quad Core 2.66 GHz
16 GB RAM
256 GB SSD
+ Eksternt SuperDrive

Kører Thundbolt til Lynx Hilo når det nye Thunderbolt udvidelseskort til Hiloen kommer på gaden. Indtil da USB, som har kørt upåklageligt med Mac Pro'en.

Mac Mini'en scorer 3208 i Geekbench mod min nuværende Mac Pro's 2073, altså over en 33% forbedring målt i 64 bit single core (som er det relevante til musikbrug). I multicore måler Mac Mini'en 12567 mod min Mac Pro's 8034.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Holgers Blog

Indlæg Skrevet: 13. dec 2013, 20:15

Måske et dumt spørgsmål - men var du kommet "til vejs ende" med fin MacPro?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 13. dec 2013, 21:57

Nej, den hverken fejler noget eller er løbet tør for juice. Faktisk er min 2009 Mac Pro overkill performancemæssigt til mit normale behov. Selv når jeg mixer (hvilket jeg sjældent gør), så bruger jeg ikke mere end 50% til 75% DSP når bølgerne går højt med 80+ spor og to-tre håndfulde aux'er.

Det handler alene om støjreduktion og plads, og en anelse gearliderlighed.

Jo: en ting der irriterer mig, er at Bluetooth på min Mac Pro ikke går gennem et massivt MDF-rack særlig godt :-D Jeg håber min Mac Mini er endnu bedre eller også får jeg mig en overraskelse, men i det mindste kan jeg flytte Mini'en til et sted i racket hvor den kan sende bedre til mit trådløse keyboard.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 13. dec 2013, 23:15

Øh men hvordan med oversamplede plugins? Det trækker måske heller ikke tænder ud?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 09:31

Nej, ikke et problem til mastering. Til mastering bruger jeg sjældent mere end en håndfuld plug-ins når bølgerne går højt.

Nu mixer jeg sjældent mere, men til mixing bruger jeg generelt ikke oversamplede plug-ins.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 10:26

Ok, så må Ævle godt nok køre noget mere optimalt end windows. Elixir sluger gerne 20-30% af mit asio performance meter når den kører oversamplet. Det er så også sjældent at jeg synes det gør en hørbar forskel at bruge den oversamplet. Jeg har endnu ikke maxet computeren ud, men jeg kan godt li' at ha' noget overskud. Den situation din hverdag baserer sig på med få plugins er også noget anderledes end det almindelige scenarie for mig.
Kan du afsløre noget generelt om hvornår du bruger oversampling i de forskellige typer plugins?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 12:27

Ja, det er jo det vi Mac-fans altid siger ;-)

Her er et screenshot af hhv. uden oversampling, 2x oversampling og 4x oversampling.
Vedhæftede filer
Screen shot 2013-12-14 at 12.26.18.png
Screen shot 2013-12-14 at 12.26.18.png (31.42 KiB) Vist 2606 gange
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 12:28

Jeg bruger kun oversampling i limiting når jeg vil undgå inter-sample peaks. Til minimum phase equalizing kan oversampling give mening mere generelt, men man skal passe på ikke at lade sig snyde af matematikken og lige lave nogle lyttetests også.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 12:29

Copy+paste lige min FB update på engelsk her:

Noise floor measurements of the day, tested with Furman P-1400 AR E power regulators/conditioners. Cables are all Mogami 2534 with Neutrik.

Base floor with Hilo and Dangerous Liaison looped back into DAW:
-104.5 dBFS

Maselec MEA-2 EQ:
-100.0 dBFS

Dangerous BAX EQ:
-99.2 dBFS

Summit Neve EQ-200:
-99.0 dBFS

Dave Hill Titan Compressors:
Not arrived yet.

Crane Song STC-8/M Compressor:
-94.0 dBFS

Gyraf G14 Tube Equalizer:
-93.1 dBFS

KuSh Clariphonic EQ (modified):
-88.4 dBFS

Hvad var det egentlig præcis du gjorde ved Clariphonic'en, Christoffer? Jeg har et lidt bedre noise floor på den end de fleste andre nemlig.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 14:11

Jeg husker det som om at jeg fik målingerne i TotalMix til at være omkring -96dB. Men det er muligt at det har været en RMS måling, og måske har der været rykket op og ned i fadere eller niveau forskellige steder i kæden. Jeg kan ærligt talt ikke huske betingelserne for de målinger. Hm jo og så havde jeg jo brum med den, fordi der er noget i vores installation der kan genere udstyr jeg sætter til. Jeg har ikke brum med udstyret der er monteret i mit Purple Audio Sweet Ten 500-rack, netop fordi de har valgt at konstruere den ordentligt mht. afskærmning og PSU.
Havde jeg ikke haft det problem med den var den ALDRIG blevet solgt. :-D Overvejede også at bygge den om til at passe i mit 500 rack men det blev ikke til noget, og det kan du jo så glæde dig over. :)

Strømforsyningen i Clariphonic'en er ligeså basic som den man får lov til at lave efter ca. 8-12 uger på elektronik fagtekniker grundforløbet. Så vidt jeg husker er der faktisk udeladt støjkondensatorer i indgangen af 78XX og 79XX kredsene. 78XX er til positiv forsyningsspænding og 79XX er til negativ. De kredse sidder efter dobbelt-ensretter og elektrolyt udglatning, og de sørger for at der er en fast reguleret spænding til de kredsløb de nu skal forsyne. XX fordi de kan hedde 05, 12, 18 m.m., det står for hvilken spænding de leverer.

Jeg trak diverse ledninger mere optimalt.
Den ene af 230V ledningerne er trukket op til tænd-sluk knappen i midten af frontpladen, og den ledning skulle ligge så meget i midten som muligt, så langt væk fra ledningerne til potmetrene som muligt, og så langt væk fra de to andre printplader der er i maskinen (3 i alt, 1 PSU, 1 til højre og 1 til venstre). Uden at være haj indenfor afskærmning og elektronik til lyd vil jeg tro det handler om at 230V'en kan stråle ind i ting det helst ikke skal stråle ind i.
Ledningerne til alle 6 potmetre sad der strips på, de strips blev klippet af og jeg satte nye på der gjorde det muligt at trække kablerne fornuftigere, igen med det formål at de skulle ligge så tæt som muligt på det kredsløb de hører til og så langt væk fra forsynings-printet og 230V ledninger.

Jeg fik beskrivelsen inkl. billeder fra Kush Audio som godt vidste at de ikke havde fået trukket ledningerne optimalt på "nogle af de første clariphonics". Jeg har så bare lidt svært ved at forstå at du stadig får besked om at din måler bedre end andres, da den har været på markedet i noget tid efterhånden, og der IMO ikke kan være flere af "de første" tilbage ude på lagrerne rundt omkring. Der var ikke noget voodoo i det jeg lavede (Gid der var :-D ), og alle kan altså finde ud af at trække de kabler sådan som jeg har gjort.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 14:40

Mange tak! :-) Jeg har ikke sammenlignet med "nye" Clariphonics, så who knows.

Og ja, dette er peak målinger.
Brugeravatar
sjap
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Aalestrup

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 16:47

Christoffer I. N. skrev:Strømforsyningen i Clariphonic'en er ligeså basic som den man får lov til at lave efter ca. 8-12 uger på elektronik fagtekniker grundforløbet. Så vidt jeg husker er der faktisk udeladt støjkondensatorer i indgangen af 78XX og 79XX kredsene. 78XX er til positiv forsyningsspænding og 79XX er til negativ. De kredse sidder efter dobbelt-ensretter og elektrolyt udglatning, og de sørger for at der er en fast reguleret spænding til de kredsløb de nu skal forsyne. XX fordi de kan hedde 05, 12, 18 m.m., det står for hvilken spænding de leverer.

Hvis støjen kommer fra regulatorerne kunne det måske være interessant at bytte dem med NewClassD UWB http://www.newclassd.com/index.php?page=70&hv=1
men støjen kan jo også komme fra op-amp's
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 14. dec 2013, 16:58

Støjen jeg taler om når jeg siger "støjkondensator" i det du har quoted kommer fra den proces kredsen laver. Det er længe siden jeg har rodet med den slags, men som jeg husker det er det noget i stil med 70-100nF fra input til stel og det samme hvad angår output. Google databladet hvis det er, det står klart defineret hvad de selv anbefaler.
Spændende link du har der, det ligner en direkte erstatning for de gamle kredse, korrekt?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. dec 2013, 11:15

sjap skrev:
Christoffer I. N. skrev:Strømforsyningen i Clariphonic'en er ligeså basic som den man får lov til at lave efter ca. 8-12 uger på elektronik fagtekniker grundforløbet. Så vidt jeg husker er der faktisk udeladt støjkondensatorer i indgangen af 78XX og 79XX kredsene. 78XX er til positiv forsyningsspænding og 79XX er til negativ. De kredse sidder efter dobbelt-ensretter og elektrolyt udglatning, og de sørger for at der er en fast reguleret spænding til de kredsløb de nu skal forsyne. XX fordi de kan hedde 05, 12, 18 m.m., det står for hvilken spænding de leverer.

Hvis støjen kommer fra regulatorerne kunne det måske være interessant at bytte dem med NewClassD UWB http://www.newclassd.com/index.php?page=70&hv=1
men støjen kan jo også komme fra op-amp's

Heeeey Sjap (Fedt brugernavn :-D ), jeg har lige tænkt det igennem du skrev her igår.
Jeg besvarede jo udfra det du quotede fra mig, men jeg kom så til at tænke over at du egenligt mente det som en reel forbedrings mulighed til Clariphonic'en, givet at Holgers støjgulv kommer fra de gammeldags 78 og 79 kredse og ikke fra opamps i audiokredsløbene. Så det ville da næsten være værd at prøve.
Ved du hvor de NewClassD ting kan købes? Det kan ikke koste det vilde at prøve af.

Edit: Hahaha, det ser ud til at det er et dansk firma. Fedt.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. dec 2013, 11:27

Ser nu at jeg tager fejl og at det er LM317 og LM337 kredse der er brugt i clariphonic'en. Men det ser ud til at UWB regulatorerne også kan bruges til LM317. Hvad med LM337? (Sjap, kan du svare på dette?) :)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. dec 2013, 11:36

Nå men jeg kan ikke se hvorfor UWB regulatorerne ikke skulle kunne passe på LM337'erens plads. De ser umiddelbart ens ud pånær at 337 er den negative udgave.
Holger:
Hvis det er interessant for dig er her datablade på LM317 og LM337:
LM317 (positiv spændingsregulator):
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... LM317.html
LM337 (negativ spændingsregulator):
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... LM337.html

Holger, hvis jeg skal gøre yderligere må du lige sige til på et tidspunkt. Det kræver lige at jeg måler på clariphonic'en, da jeg ikke kan huske hvilken spænding de regulatorer i clariphonic'en leverer.

Har ikke den vilde tid til at glo på det mere i dag, vi laver marcipan resten af dagen.. :-D
Brugeravatar
sjap
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Aalestrup

Indlæg Skrevet: 15. dec 2013, 11:48

Ja, jeg tænkte dem som en opgradering af 78XX/79XX regulatorerne, for at minimere støjen fra strømforsyningen.

LM317/337 har ry for at være bedre end 78XX/79XX, men jeg tror nu stadig UWB er bedre.

LM317/337 bruger jo to modstande til at sætte udgangsspændingen, ved udskiftning til UWB skal den ene fjernes og den anden erstattes med en lus,
ben forbindelserne er heller ikke plug and play, men hvis man lodder den 3 pins af UWB og erstatter med noget ledning er de nemme at krydse,
lidt mere arbejde end at skifte fra 78XX/79XX, men dog en overkommelig opgave :)

Er ret sikker på at UWB baserer sig på dette kredsløb http://www.lcaudio.dk/images/Accessories/dcreg.gif,
dog uden ensretter delen og kun en "halv" forsyning på hver UWB, den på diagrammet er jo en +/- forsyning.

UWB kan bestilles direkte fra http://www.newclassd.com/, firmaet ligger i Holstebro.

PS: Tjek lige strømforbruget, 317/337 er spec'et til 1,5A, UWB DX78XX til 630mA og DX79 kun til 400mA, men hvis det kun er en håndfuld opamp's
er det dog næppe så højt.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. dec 2013, 12:03

Fedt, mange tak! :) Der sidder køleprofiler på begge regulatorer i Clariphonic'en, men vi måler lige spændingen og strømforbruget på 317 og 337 som det første, hvis Holger synes vi skal gøre noget ved det.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 16. dec 2013, 19:58

Et nummer jeg dyrke for tiden
https://www.youtube.com/watch?v=28JAS1ZUUqw
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 16. dec 2013, 20:38

Sweet :jam:
Brugeravatar
GoatSonds
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vanløse

Indlæg Skrevet: 16. dec 2013, 23:45

LOW END go DISTORTION 8-) Jeg tror da lige jeg skal ha smidt den i min playliste på Spotify :P
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 17. dec 2013, 08:11

Produceret af Chad Hugo, den ene del af The Neptunes.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 17. dec 2013, 14:40

Så blev der lagt sidste hånd på Carpark Norths nye album, som vi har samlet her i dag.

Tilbage til "Blogs"