Rygter om en ny KORG MINI MS-20 analog synth

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Rygter om en ny KORG MINI MS-20 analog synth

Indlæg af Razmo »

teevee skrev:
Manual skrev:Nogen der ved hvornår der kommer flere af dem her til de europæiske forretninger?
http://www.4sound.dk/shop/keyboards/kor ... -mini.html < 4sound? (det ser ud til at de ham dem allerede?)
Der står "ikke på lager" og at der er mindst 4 dages leveringstid... spørgsmålet er nok om de kan holde det :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:
teevee skrev:
Manual skrev:Nogen der ved hvornår der kommer flere af dem her til de europæiske forretninger?
http://www.4sound.dk/shop/keyboards/kor ... -mini.html < 4sound? (det ser ud til at de ham dem allerede?)
Der står "ikke på lager" og at der er mindst 4 dages leveringstid... spørgsmålet er nok om de kan holde det :lol:
Der står også at de har den på lager i Kbh, Odense og Esbjerg.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

hmm.. ja det er sandt... gad vide om de har nogle modeller for at lokke folk ind i forretningerne, for det lader til de ikke har den på webshop
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

Jeg har siddet med min buddys hele dagen. Købt i 4sound for nogle måneder siden. Den er godt nok fed

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Jeg har fået min for en måneds tid siden. At den ikke har memory er ikke noget isssue for mig. Jeg har haft andre analog synths førhen der heller ikke havde memory. Det giver en anden form for kreativitet at vide at enhver session er unik. Og har man brug for recall så har ens smartphone et kamera.

MS20 minien er superfed. Tænk at have to samtidige resonante filtre. De filtre skriger og skråler. Ang sammenligningen med MiniBrute. Steiner parker filtret minder faktisk en smule om ms20 filtret. Det jeg ikke kan lide ved minibruten da jeg prøvede den (havde et par timer med den for et par måneder siden) er at man ofte står og tænker "hvorfor gør den nu det?". Pludselig havde jeg toner der ikke ville reagere på note off og det tog mig lang tid at finde ud af at det var en modulationsindstilling der ikke var lettere gennemskuelig. Og jeg har ellers stor erfaring med analog synths. Så min anke mod minibruten er at layoutet på den ikke er godt. Den lyder til gengæld godt.

MS20 minien (og den originale) er en speciel synth. Den lyder som ingen andre. Så man skal ikke købe den for at få pæne lyde. Det er en synth der uendelige mængder af karakter. Tænk det modsatte af SH 101. Man skal ikke lade sig afskrække af patch panelet. Hvis man ikke bruger det er synthen hardwired som man ville forvente af en analog synth. Så kan man altid senere sætte sig ind i den semi modulare synthese. Sjovt treat er at den originale manual følger med. Inklusive patch eksempler. Og det fedt den har midi ind. Man kan lade en sequence køre fra sin daw og have begge hænder fri til at tweake når man tracker audioen.

En stor mangel ved dem begge er at de ikke har pulse width modulation. Det var jo forventet på ms20 da originalen heller ikke havde det. Men minibrute? Come on det er ufatteligt den ikke har det.

Konklusion. MS20 - Karakter. Godt logisk layout.
Minibrute - mere allround. Knudret layout.

Begge lyder godt.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det med om der er memory eller ej afhænger nok meget af hvordan man bruger sine synths tror jeg... jeg er hooked på lyden af MS-20 mini, men jeg vælger den fra netop fordi den ikke har memory... det jeg ikke forstår er hvorfor man vil lave en så gammel synth i moderne udgave, og så bare lade den være præcis det samme, kun med MIDI som extra.

Dengang havde man ikke memory, ADC'ere og den slags, så dengang er det forståeligt at man ikke lavede memory, men i dag er det altså muligt at lave digital kontrol af samtlige parametre... ja, det kræver noget mere, så som ADC'ere og en microcontroller til at styre det, men det er helt igennem muligt at lave, og MOOG kan finde ud af det, så kan KORG vel også.

Det er korrekt at det giver "noget nyt" hver gang hvis man ikke bruger memory, og det kan muligvis også være godt for nogle, men ikke alle... jeg ville blive idiot af at skulle bruge flere minutter på at glo på et mobil-snapshot for at "browse" igennem en masse lyde, for det er sådan jeg bliver inspireret... ved at "bladre" rundt i mange lyde, og ikke bruge oceaner af tid på at "dial'e" et preset frem.

Og da jeg ikke kan se at det skader at lave memory (dem der vil justere hver gang kan jo bare gøre det aligevel), så ville jeg synes det var rart om der var memory... men ok... det ville blive dyrere hvis der skulle laves memory, det ved jeg godt... desvære gør det bare at MS-20 mini er uinteressant for mig :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Razmo skrev:Det med om der er memory eller ej afhænger nok meget af hvordan man bruger sine synths tror jeg... jeg er hooked på lyden af MS-20 mini, men jeg vælger den fra netop fordi den ikke har memory... det jeg ikke forstår er hvorfor man vil lave en så gammel synth i moderne udgave, og så bare lade den være præcis det samme, kun med MIDI som extra.

Dengang havde man ikke memory, ADC'ere og den slags, så dengang er det forståeligt at man ikke lavede memory, men i dag er det altså muligt at lave digital kontrol af samtlige parametre... ja, det kræver noget mere, så som ADC'ere og en microcontroller til at styre det, men det er helt igennem muligt at lave, og MOOG kan finde ud af det, så kan KORG vel også.

Det er korrekt at det giver "noget nyt" hver gang hvis man ikke bruger memory, og det kan muligvis også være godt for nogle, men ikke alle... jeg ville blive idiot af at skulle bruge flere minutter på at glo på et mobil-snapshot for at "browse" igennem en masse lyde, for det er sådan jeg bliver inspireret... ved at "bladre" rundt i mange lyde, og ikke bruge oceaner af tid på at "dial'e" et preset frem.

Og da jeg ikke kan se at det skader at lave memory (dem der vil justere hver gang kan jo bare gøre det aligevel), så ville jeg synes det var rart om der var memory... men ok... det ville blive dyrere hvis der skulle laves memory, det ved jeg godt... desvære gør det bare at MS-20 mini er uinteressant for mig :)
Som du selv siger så er memory på analog synths er dyrt. I stedet for at potmetrene bare er direkte forbundet med de kredsløb der laver lyden så skal der et helt ekstra lag ind. Så af samme grund har minibruten heller ikke har memory. Selv i dag vil det lægge et par tusind oven i prisen. Memory kan jo gøres "analogt" og SÅ besværligt er det heller ikke. Der medfølger blade med synthens layout som man så kan skrive sine indstillinger ned på. Det tager under et minut. (Jeg forstår dog godt hvordan det kan være en showstopper for nogen)

MS20 mini er IKKE en moderne udgave af en gammel synth. Det er en gammel synth man har genoptaget produktionen af. På godt og ondt. F.eks. er jeg da træt af at man ikke lige har tilføjet pulse width modulation. Det havde kun krævet et ekstra socket i patch panelet. Minibruten er en moderne analog synth.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Kim Olesen skrev:
Razmo skrev:Det med om der er memory eller ej afhænger nok meget af hvordan man bruger sine synths tror jeg... jeg er hooked på lyden af MS-20 mini, men jeg vælger den fra netop fordi den ikke har memory... det jeg ikke forstår er hvorfor man vil lave en så gammel synth i moderne udgave, og så bare lade den være præcis det samme, kun med MIDI som extra.

Dengang havde man ikke memory, ADC'ere og den slags, så dengang er det forståeligt at man ikke lavede memory, men i dag er det altså muligt at lave digital kontrol af samtlige parametre... ja, det kræver noget mere, så som ADC'ere og en microcontroller til at styre det, men det er helt igennem muligt at lave, og MOOG kan finde ud af det, så kan KORG vel også.

Det er korrekt at det giver "noget nyt" hver gang hvis man ikke bruger memory, og det kan muligvis også være godt for nogle, men ikke alle... jeg ville blive idiot af at skulle bruge flere minutter på at glo på et mobil-snapshot for at "browse" igennem en masse lyde, for det er sådan jeg bliver inspireret... ved at "bladre" rundt i mange lyde, og ikke bruge oceaner af tid på at "dial'e" et preset frem.

Og da jeg ikke kan se at det skader at lave memory (dem der vil justere hver gang kan jo bare gøre det aligevel), så ville jeg synes det var rart om der var memory... men ok... det ville blive dyrere hvis der skulle laves memory, det ved jeg godt... desvære gør det bare at MS-20 mini er uinteressant for mig :)
Som du selv siger så er memory på analog synths er dyrt. I stedet for at potmetrene bare er direkte forbundet med de kredsløb der laver lyden så skal der et helt ekstra lag ind. Så af samme grund har minibruten heller ikke har memory. Selv i dag vil det lægge et par tusind oven i prisen. Memory kan jo gøres "analogt" og SÅ besværligt er det heller ikke. Der medfølger blade med synthens layout som man så kan skrive sine indstillinger ned på. Det tager under et minut. (Jeg forstår dog godt hvordan det kan være en showstopper for nogen)

MS20 mini er IKKE en moderne udgave af en gammel synth. Det er en gammel synth man har genoptaget produktionen af. På godt og ondt. F.eks. er jeg da træt af at man ikke lige har tilføjet pulse width modulation. Det havde kun krævet et ekstra socket i patch panelet. Minibruten er en moderne analog synth.
Ja, og det er det jeg ikke forstår... hvorfor man ikke gjorde den endnu mere moderne... MOOG lavede jo Voyager'en som basalt set er en modernisering af Minimoog'en... jeg havde gerne set MS-20 i samme stil... men man kan jo ikke få alt man peger på :lol:

Jeg synes det er helt fint at MS20 mini er blevet til, misforstå mig ikke, og jeg er glad på de brugeres vegne, der kan leve med den måde man bruger den på... jeg tror bare jeg er lidt irriteret over, at der endelig er en af de større gamle synth virksomheder der har fået øjnene op for analoge synths igen, og som har muligheden for at konkurrere på en god pris, og så laver de ikke noget som helst på den måde JEG gerne vil bruge maskinerne på...

men det må jeg leve med... du fik det bare til at lyde "så let" bare at tage et foto og så stå og dial det hele op igen... men det dur bare ikke for en som mig... jeg arbejder helt anderledes end det, og jeg tror bare ikke at jeg ville at mig og min type brugere blev overset, eller set som "Preset junkies" :lol:

Det er ret simpelt for mit vedkommende... no memory, no purchase.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Forstår dig helt klart. Jeg er selv preset junkie på de komplicerede synths. Jeg har købt MS20 eren for at genfinde glæden ved analog synthese. Som var det sted jeg startede. Min første synth var en SH 101. Selv med en midi controller er virtuelle instrumenter bare ikke så sjove.

Alle er forskellige. For mig udelukker det at være preset junkie (som på omnisphere eller min jv 1080) ikke no memory scenariet. De supplerer hinanden.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Een måde at lave presets, så man beholder presettet sammen med sit projekt, er at finde et emuleringsplugin, og så indstille pluginet ligesom man indstiller hardware-synthen.

Jeg har hentet en demo af SAM VST'en, der emulerer en Oberheim SEM, og den loader jeg så ind i min DAW, udelukkende til at huske indstillingerne på hardware-synthen. Demoen mangler godt nok 2 knapper, men det går alligevel. Det er dog kun når jeg har et preset der virkelig er specielt, at jeg gider.

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

GeorgeHayduke skrev:Een måde at lave presets, så man beholder presettet sammen med sit projekt, er at finde et emuleringsplugin, og så indstille pluginet ligesom man indstiller hardware-synthen.

Jeg har hentet en demo af SAM VST'en, der emulerer en Oberheim SEM, og den loader jeg så ind i min DAW, udelukkende til at huske indstillingerne på hardware-synthen. Demoen mangler godt nok 2 knapper, men det går alligevel. Det er dog kun når jeg har et preset der virkelig er specielt, at jeg gider.
Mener også der findes et plugin AUnotes (?) hvor man kan gemme info om en session. Blandt andet et fotografi.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Ok, det kender jeg ikke.

I øvrigt, apropos det med presets, så jeg lige, at Greg fra SE electronics skrev om de manglende presets på deres nye Boomstar-synths:
"There was no intention to digitize the front panel controls. Just the opposite in fact. Handy, yes, but it comes with undesirable artifacts. Once you introduce the extra circuitry needed, you jeopardize the quality of the tone. The digital scanning ends up too close to the analog signal path."

http://www.gearslutz.com/board/electron ... ar-61.html

Det er i øvrigt svært at vælge mellem de mange nye analoge synths, jeg skal have mig en MS-20 på et tidspunkt, men kunne også godt tænke mig en Boomstar 8-) Men det koster jo, altsammen :-x

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Ok, det kender jeg ikke.

I øvrigt, apropos det med presets, så jeg lige, at Greg fra SE electronics skrev om de manglende presets på deres nye Boomstar-synths:
"There was no intention to digitize the front panel controls. Just the opposite in fact. Handy, yes, but it comes with undesirable artifacts. Once you introduce the extra circuitry needed, you jeopardize the quality of the tone. The digital scanning ends up too close to the analog signal path."

http://www.gearslutz.com/board/electron ... ar-61.html

Det er i øvrigt svært at vælge mellem de mange nye analoge synths, jeg skal have mig en MS-20 på et tidspunkt, men kunne også godt tænke mig en Boomstar 8-) Men det koster jo, altsammen :-x
Det er muligt det giver lidt støj, pga. det extra curcuitry, men det er ren udenom-snak efter min mening, for de har "digital scanning" (som de kalder det) på deres andre maskiner, og MOOG kan sagtens finde ud af det også, så jeg giver sgu' ikke ret meget for den kommentar... det handler nok mere om at det var dyrere at fabrikere hvis man spørger mig.... for der er ingen tvivl om at det er meget dyrere at lave alle de ADC kredsløb der skal til hver eneste pot, frem for "bare" at hardwire dem ind i det analoge kredsløb. Det kræver jo ikke bare ADC chip, det kræver også en MCU til at fortolke det hele, og memory til at gemme data'ene i, for ikke at tale om hele den process med at skulle udvikle softwaren til den MCU.

Dog må de have en MCU derinde et sted i forvejen, for ellers kan de ikke lave MIDI styring, it's that simple.

Jeg så dog MOOG forklare at de havde lavet et smart system, hvor at de tester hvilken pot man bevæger, og "switcher" til kun at læse den ene fra ADC chippen, så de undgik at skulle multiplex'e imellem alle pots og derved fordele opløsningen imellem alle pots fordi de alle scannes konstant... det løste problemet med at man ellers skulle multiplex'e (veksle hurtigt) imellem en masse pots, og derved degradere opløsningen (starcase stepping noise osv.).
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Razmo skrev:..

Dog må de have en MCU derinde et sted i forvejen, for ellers kan de ikke lave MIDI styring, it's that simple.

...
Der er næsten ingen midi-styring i maskinen, den skal tweakes manuelt, eller med control voltage. Den eneste digitale komponent er LFO'en.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:
Razmo skrev:..

Dog må de have en MCU derinde et sted i forvejen, for ellers kan de ikke lave MIDI styring, it's that simple.

...
Der er næsten ingen midi-styring i maskinen, den skal tweakes manuelt, eller med control voltage. Den eneste digitale komponent er LFO'en.
Nej det er kun Note-on/off og så er det vidst det efter hvad jeg har læst :) ... men der er stadig en MCU derinde, for ellers kan de ikke lave MIDI styring overhovedet... en form for MIDI CV converter til Pitch og gate...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Affødt af denne tråd, sidder jeg lige og leger med den :nono:

Og så viser det sig, at Sustain reagerer reversed når EG2 er routed til VCF (både HP og LP). Altså hvis man hamrer den på den normale cutoff (LoPass) så sænker den cutoff værdien desto højere man lukker op for den(!) Umiddelbart vil jeg jo mene det er en fejl, da EG2 er fast tilknyttet VCA, så hvis man nu vil have fuld roulade på filteret i en given envelope og dermed skal lukke helt ned for sustain, så lukker VCA'en helt ned = No Sound!

Men ligdt googleri tyder på, at den er god nok:
http://www.gearslutz.com/board/electron ... dness.html

Bevares, man kan patche en reverse EG2 til filteret, men så bliver filteret udgangspunkt også reversed så Attack, decay og relaesed også virker "omvendt".

Jeg har 29 synthesizere og keyboards og INGEN andre envelopes på filteret virker sådan... Det er sgu' en ret syret maskine. Bare det at have både HiPass og LoPass med resonance giver altså skriger, som jeg skal et par eks-kærester tilbage i tiden for at finde lige....

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar