Min Polysix opfører sig underligt

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Min Polysix opfører sig underligt

Indlæg af Captain Chaos »

Hej lydfolk

Jeg kom ned i studiet den anden dag, tændte min Polysix og så opførte den sig vildt mærkeligt.`

Mine presets slet ikke lyder som de skal, og når jeg trykker på en bank- eller preset-knap, så lyser den enten ikke op eller også aktivere den en helt anden knap.

I første omgang troede derfor bare, at der var noget galt med preset-sektionen, men det viser sig at være et problem, der strækker sig over hele synthen. Skifter jeg eksempelvis til en sub-oscillator, vælger en effekt, skifter destination for lfo'en eller drejer på attenuator-switchen, så kan den også finde på at skifte preset. Det er også som om at effekterne rykker sig lidt engang imellem, så der nogle gange ikke er chorus, når man klikker hen på den og nogle gange er chorus både på dens egen placering, og når man klikker hen på neutral. Meget underligt.

Det skal lige siges, at den har været igennem det klassiske batteri-problem, men fik skiftet batteriet lige inden jeg købte den til at batteri der ikke lækker, så burde ikke være det. Dog kunne det måske godt være den gammel skade, der er begyndt at dukke frem igen.

Umiddelbart virker alle de grundlæggende ting, som de skal - oscillator, filter, arppegiator, modulationer osv. reagerer normalt. Men der er nok ikke nogen tvivl om at den skal til reparation. Ville bare lige høre om der eventuelt var nogen herinde, der havde et bud på, hvad der kan være galt, og hvor omfattende en reparation vil være, så jeg er nogenlunde forberedt på, hvad det kan komme til at koste?

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Har du prøvet et ”factory reset”?
What?

Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Indlæg af Captain Chaos »

teevee skrev:Har du prøvet et ”factory reset”?
Nej, det har jeg ikke prøvet. Hvordan gør man det?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nu er der jo tale om en vaskeægte 100% analog synth, så jeg er bange for at et factory reset foregår med en loddekolbe. Til doktoren med den!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

david mondrup skrev:Nu er der jo tale om en vaskeægte 100% analog synth, så jeg er bange for at et factory reset foregår med en loddekolbe. Til doktoren med den!
Er du også 100% sikker på at man ikke kan lave en factory reset ved at indspille en factory reset lyd-fil igennem maskinens tape-interface?
What?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

teevee skrev:
david mondrup skrev:Nu er der jo tale om en vaskeægte 100% analog synth, så jeg er bange for at et factory reset foregår med en loddekolbe. Til doktoren med den!
Er du også 100% sikker på at man ikke kan lave en factory reset ved at indspille en factory reset lyd-fil igennem maskinens tape-interface?
Næ, så langt rakte min fantasi ikke lige. Men det er da en mulighed der er værd at google før man sender den afsted.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Indlæg af Captain Chaos »

Ja, det må der lige googles lidt på. Ville være fedt, hvis det kan klares uden at sende den til reparation.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Polysix er ikke 100 analog... den har et digital logic board som klarer bla.a. styringen af hele preset delen... man kan ikke lave presets uden digital teknologi, så det er ret simpelt.

Umiddelbart lyder det som et problem med netop logik board'et, altså dermed det board der også typpisk har batterilæk, men hvis du har fået fikset dette tidligere, burde det ikk esådan bare lige komme igen med mindre det har været dårligt fixet.

Umiddelbart lyder det som om det kunne være en løs forbindelse... i værste fald er noget af den digitale del af kredsløbet ved at gå, eller er gået, og så kræver det fejlfinding og servicering vil jeg tro.

Der er nok ikke meget andet at gøre end at smide det til service og finde ud af det... jeg husker tydeligt da jeg selv havde min Polysix, og det var ikke nemt at lokalisere de fejl den havde og fixe dem, men det lykkedes da til sidst.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Min første tanke er en kondensator i strømforsyningen til logik delen.... hvis der er meget ripple på 5 Volt forsyningen vil logikken begynde at opføre sig tilfældigt... (ulogisk). Det passer også meget godt med at det er en 30 år gammel synth.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

PS her er et link til artikel om batteri-læk-problemet :
http://analog.no/cms/index.php/modifica ... ry-leakage

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tænker det samme som Preben. Stortset alle de synth fra den tid, som jeg har ejet har fået skiftet kondensatorer, og de gange en synth har opført sig underligt har det været en kondensator i psu'en som den var galt med.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Øvbøv at du har problemer med den:(
-Det lyder umiddelbart som et problem med kommunikationen med CPU'en.
Alle kontrolsignaler fra pots etc ryger ned i en såkaldt multiplexer (laver det analoge om til digitale signaler - igen, kun kontrol signalerne som feks - hvilken waveform LFO er sat til, eller er sub osc sat til eller slukket).
Efter det er konverteret til nogen en cpu kan forstå ryger det gennem den og ud igen, gennem demultiplexere til selve synth delene. ( det er ihvertfald min forståelse, ret mig endelig hvis jeg tager fejl).
Hvis der sker kortslutninger af en eller anden grund, kan den opføre sig mærkeligt og få informationen galt i halsen og derfor tro at LFO waveform istedet skal styre om en effekt er tændt eller slukket.
-Det er noget der helt typisk opstår når der er syreproblemer med batteriet (som det var tilfældet tidligere). Dette har jeg dog repareret - og den har virket fint så det burde ikke være det.
Da jeg reparerede synthen tidligere rensede jeg bundkortet for at få fjernet syre, men det kan måske være der er "pletter" på bundkortet der har kortsluttet/ætset en bane og derfor opstår der problemer?

-Det ville være mit lægmandsgæt.
Det lyder som om din synth fungerer perfekt men at den bare får dataen galt i halsen.
-Det er en meget simpel reperation, men problemet kan tage lidt tid at finde. Men det er ikke svært for en musikbutik eller lign at reparere.
Hvis du selv tør, er der masser af info om emnet på nettet. Der er bla. en der hedder old crow der har en go gennemgang af hvordan man gør. (hvis det altså er problemet).

Super ærgeligt at du skulle komme ud i denne situation og håber du får det lavet!

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

+1 til old Crow
Jeg har renset tangenter et par gange på hans anvisning
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Indlæg af Captain Chaos »

Tak for rigtig god respons og links til brugbar info.
Jeg tager et kig på den video med old crow, men det er nok for stort et projekt for mig, at gå i gang med at fikse den selv. Den ryger nok en tur til reparation. Har I forslag til, hvor jeg kan sende den hen? Umiddelbart tænker jeg Gotharman, men kunne nu godt undvære turen til Værløse. Det ville være federe, hvis der var et sted i København.

Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Indlæg af Captain Chaos »

Nå, nu har den været en tur hos High End Musikservice, men selvom de prøvede lidt af hvert, er problemet der stadig. De mener det er A/D-konverteren, den er gal med, men det er ikke noget de kan fikse.

Er der nogen der har ideer til andre steder man kan tage den hen eller ved om den type konvertere fås som reservedele?

Hvis ikke tror jeg det er på tide at opgive den og søge efter en ny Polysix. Så hvis nogen ligger inde med en de vil sælge, er jeg interesseret.

Medlemsavatar
Tangerine
Forum Donator
Indlæg: 366
Sted: Herning

Indlæg af Tangerine »

Hvad med Preben lyngemark
eller Roland i Åbyhøj

Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Indlæg af Captain Chaos »

Tangerine skrev:Hvad med Preben lyngemark
eller Roland i Åbyhøj
Tak for tippet. Ringede til Preben Lyngemark i dag. Han var meget hjælpsom og ville prøve at skaffe kontakt til en Korg-ekspert.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Captain Chaos skrev:De mener det er A/D-konverteren, den er gal med, men det er ikke noget de kan fikse.
Det var dog det mest ukvalificerede gæt de kunne komme med.....! :shock:
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvad med Gotharman?? Han kan fixe alt. Ved dog ikke om han har tid pt.

Medlemsavatar
Captain Chaos
Medlem
Indlæg: 181
Sted: København

Indlæg af Captain Chaos »

the19thbear skrev:Hvad med Gotharman?? Han kan fixe alt. Ved dog ikke om han har tid pt.
Ja, ham har jeg også haft rigtig gode erfaringer med tidligere og var den første jeg tog fat i, da problemet opstod. Men han er åbenbart stoppet med at reparere andre synhs end sine egne.

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Har du haft den åbnet og hevet alle båndkabler af, renset dem, og sat dem på igen?

Det kunne meget vel bare være irrede båndkabler, det kan netop give de der 'vilde' symptomer.

Billede

Nyt svar