Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
pedemeyer
Medlem
Indlæg: 552
Sted: Herlev

Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Indlæg af pedemeyer »

En eller anden event har været ude og sætte plakater op på byens skraldespande,
Resultat: bøde for hærværk på 200.000 'kr!
Hvad skal man lige mene om det...?
Kbh udtaler at man opfordre til at søge om tilladelse til reklame i det offentlig rum, selvom de selv udtale at man bliver afvist i 9 ud af 10 tilfælde.
Jeg kan sgu ikke lade være med tænke på, at græsrødderne ikke har det let her i det nye årtusinde,
I gamle dage skulle man bare være på god fod med Jesus, og vide hvor man skulle holde nallerne væk!

Dilemmaet må vel være:
Skal kulturen overlades til det etablerede?
Hvor grimt er det med plakater på skraldespande?
Hvor går grænserne mellem reklame og hærværk?
Hvornår er man/ikke undergrund?

(Jeg hader fx tacs, men elsker smuk graffiti.)
Osv...
Senest rettet af pedemeyer tors 23. maj 2013 20:30, rettet i alt 1 gang.
Pede Meyer
Music is the voice of god.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

pedemeyer skrev:Jeg kan sgu ikke lade være med tænke på, at græsrødderne ikke har det let her i det nye årtusinde
Græsrødder? Kultur? :?

Det er en "outlet messe" ... et rent kommercielt foretagende som handler om at prakke andensorteringsmærkevarer på folk.

Du kan jo spørge dig selv: Hvis nogen klistede sådan en plakat på din hoveddør ... på din bil ... på din cykel... Ville det så være "kunst" eller hærværk?

De 200.000 er ikke bare en "bøde", men en regning: 200 skraldespande, 1000 kr. pr. skraldespand.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
pedemeyer
Medlem
Indlæg: 552
Sted: Herlev

Indlæg af pedemeyer »

Det er Ikke noget godt eksempel, det ved jeg godt:)
(Det er din sammenligning mellem skraldespande og privatbiler heller ikke!)
Men tendensen er alligevel klar!
Og det er de generelle principper om hvad fx et ungt ukendt band kan gøre, hvis de nu har et job i Kbh., som jeg problematiserer over.
Pede Meyer
Music is the voice of god.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

pedemeyer skrev:Og det er de generelle principper om hvad fx et ungt ukendt band kan gøre, hvis de nu har et job i Kbh., som jeg problematiserer over.
Kendt eller ukendt skal de vel respektere både det private og offentlige rum? Eller går du ind for, at alle skal gøre som det passer dem, uden hensyn til andre... ?

Hvis jeg ser en plakat for hvad som helst der er sat op et sted hvor den ikke må være, så er chancen for at jeg kommer til det arrangement mindre...

Hvor synes du grænsen går? Vejskilte? Lyskurver? Bænke? Offentlige bygninger? Private bygninger? Busskure hvor andre betaler for reklamepladsen? S-togstationer?
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Jeg husker i "gamle" dage med plakatopsæt

om vinteren skulle der sprit i klisterspanden så den ikke frøs

og det onde trick: Knus en flaske i bunden af klisteret, så skal i bare se fingrene på dem der prøver at rive plakaterne ned :)
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

eskild skrev: og det onde trick: Knus en flaske i bunden af klisteret, så skal i bare se fingrene på dem der prøver at rive plakaterne ned :)
Ja - det må give en usigelig tilfredsstillelse at vide, at en eller anden tilfældig kan komme til skade, når de skal rydde op efter det lort man har lavet. :roll: :luny:

Medlemsavatar
pedemeyer
Medlem
Indlæg: 552
Sted: Herlev

Indlæg af pedemeyer »

Jeg har formuleret mig dårligt!
Jeg er på ingen måde tilhænger af hærværk eller noget der ligner.
Hvor går grænsen? Ja måske ved skraldespande:)
Men det er et lorte eksempel!
Det er jo ikke et eller andet lille snøllet band, som har fået job i Saltlageret..,
Men altså: ingen hærværk eller glasskår herfra!
Pede Meyer
Music is the voice of god.

Medlemsavatar
Lynild
Medlem
Indlæg: 1276
Sted: Århus

Indlæg af Lynild »

Enig med Preben.
I det offentlige, der spørger man om lov, og får man lov er man heldig, hvis ikke, synd. Selvfølgelig får 9 ud af 10 da at vide at det må de ikke, for i 9 ud af 10 tilfælde er det pisse hamrende grimt. Og en by skal vel på en eller anden måde være så pæn som mulig, og ikke overfyldes med alle mulige plakater og papirer, som nogle folk synes er interessant, men som de resterende 95% nok ikke gør.

Og ja, graffiti kan da være pænt. Men godt nok ikke alle steder. Selvom det var verdens bedste graffitimaler der fik lov, så ville Rådhuset i Kbh nok ikke lige være det bedste eller mest oplagte valg - af flere gode grunde...

Medlemsavatar
Mycelium moss
Medlem
Indlæg: 115

Indlæg af Mycelium moss »

jeg kender ikke den pågældende sag, så den vil jeg ikke gå ind i.

jeg synes at det er problematisk at man kun har mulighed for at gøee reklame for undergrunds arrangementer gennem fb og de få butikker som gerne vil hænge en plakat op. og at sammenligne en skraldespand med en bil er jo direkte idiotisk, sorry.

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

SustainerPlayer skrev:
eskild skrev: og det onde trick: Knus en flaske i bunden af klisteret, så skal i bare se fingrene på dem der prøver at rive plakaterne ned :)
Ja - det må give en usigelig tilfredsstillelse at vide, at en eller anden tilfældig kan komme til skade, når de skal rydde op efter det lort man har lavet. :roll: :luny:

I de tidlige 80'er blev der ikke ryddet op i plakatskoven - de faldt ned når lagene var blevet 10 cm tykke

men det var et problem at der blev revet plakater ned for "konkurentens" arrangementer

Nu til dags er det anderledes - nu findes plakatmafiaen - de har delt områderne og man betaler dem for ophængning af plakater - og kun dem hænger op... :)
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Billede

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

SustainerPlayer skrev:
eskild skrev: og det onde trick: Knus en flaske i bunden af klisteret, så skal i bare se fingrene på dem der prøver at rive plakaterne ned :)
Ja - det må give en usigelig tilfredsstillelse at vide, at en eller anden tilfældig kan komme til skade, når de skal rydde op efter det lort man har lavet. :roll: :luny:

ja, det er sgu da noget underligt noget at gøre?
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

De skal bare betale, længere er den vel ikke? Ligesom graffiti, hvis du skrive volapyk over hele byen så skal du da til lommerne (noget pynter så mere end den rå bygning). Og hvis du vil være undergrund, jamen så skider du vel lovens lange arm et stykke som band og hænger plakater op hvor det passer dig??

Plakatmafiaen?? Hvad gør de så hvis man hænger plakater op og hvordan får man fat i dem? Er de hemmelige?
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

eskild skrev:
I de tidlige 80'er blev der ikke ryddet op i plakatskoven - de faldt ned når lagene var blevet 10 cm tykke

men det var et problem at der blev revet plakater ned for "konkurentens" arrangementer

Nu til dags er det anderledes - nu findes plakatmafiaen - de har delt områderne og man betaler dem for ophængning af plakater - og kun dem hænger op... :)

Både dengang i 80'erne - og i alle dage op til nu er det bare en ret ulækker måde, at være menneske på.

Og selvmodsigelsen i på den ene side, at mene at have ret til, at overklæbe sine plakater uden hensyntagen til andres ejendom, og så samtidig reagere på en så modbydelig måde, når nogle drister sig til at flå lortet ned igen, sætter det kun helt i relief.

Til trådstarter - jeg er godt klar over det ikke var intentionen i dit trådoplæg. Men jeg kan ikke lade den slags perfide ideer stå uimodsagt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

davey skrev:Billede
Jeg synes også det er lidt hyklerisk, at det er så forbudt at selv sætte reklamer op i det offentlige rum.

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Ja, men hvad er offentligt Holger?
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, en sådan diskussion vil altid ende lettere filosofisk i noget med den private ejendomsret.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Nu er tegneseriebilledet jo ikke representativt for Danmark, hvor det kun er lovligt at den slags skilte op i forbindelse med sin virksomhed. Det er derfor vi ikke ser de mange store reklamesøjler langs motorvejen, som er så almindelige i udlandet.

Det sker at nogen har parkeret en trailer "strategisk" langs vejene for at tiltuske sig noget gratis reklameplads, men de er også ofte dømt fjernede.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
pedemeyer
Medlem
Indlæg: 552
Sted: Herlev

Indlæg af pedemeyer »

På trods af klodsede formuleringer og dårlige eksempler, tror jeg egentlig, at det som jeg slår mig til talsmand for er:

For holde et samfund sundt, levende og mangfoldigt, skal borgerne føle at der er muligheder for at råbe hinanden op.
Gøre noget i det små, være synlige, arrangerer lokale begivenheder, have små lokale spillesteder uden stor økonomi.

På en ordentlig måde.., græsrodsagtig, men ordentligt!
Jeg har sat masser plakater op i mine unge år som musikker, men jeg har sgu aldrig lavet hærværk.
Det drejer sig vel om at have helt alm pli og politesse!:)
(om fx at kunne se forskel på en skraldespand og en privat væg.., (eller naboens BMW?!?) )

Jeg synes derfor, at det er et forkert signal, at gå så skarpt til værks overfor plakater på skraldespande!
Det lukker ned i stedet for at åbne op!

(Lige I det konkrete tilfælde skulle de selvfølgelig have betalt for deres reklame! Ingen tvivl om det!
De har formodentlig pengene til det og repræsenterer i øvrigt på ingen måde den type begivenheder jeg tænker på!)

Hvem der så har vurderingsretten er der jo åbenlyst mange holdninger til...
Jeg for min del har ikke noget imod plakater på skraldespande!
Nærmest tvætimod...
Pede Meyer
Music is the voice of god.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Når tråden nu alligevel stikker godt ud i forskellige retninger: Har nogen kørt med s-tog fornylig? Jeg afskyr det. I sommers gjorde jeg det. Og der er dog nået et nyt lavmål for ækelheden ved at opholde sig i s-tog. De har bygget (reklame-)tv ind. Der er fastmonteret tv-apparater i lofterne, så ens øjne drages til deres flimmer -- fra hvad der ligner samtlige mulige kupéens sæder.

Jeg orker knapt forsøge beskrive, hvor forargeligt, gennemført frastødende, vrangvridende forvredent perverst, det virkede på mig at på den måde få mit i s-toget i forvejen yderst, yderst sparsomme privat-space indvaderet med lyd og video .. tvunget! -Der er ingen off-knap!

Dette er et tilfælde, hvor jeg ville se med endog meget milde øjne på kreative hærværkspersoner.
Hvis nogen steg ombord og stangede et 2"jernrør ind gennem samtlige skærme, mens jeg sad i vognen, og bagefter lod kasketten gå rundt,.. ville jeg nok lægge en seddel i.

[Drømmene har man jo lov til at ha']

Jeg synes ikke om, at folk klæber deres private reklamer op på offentlige skraldespande. Men i lyset af den fuldstændig gennemførte nul-respekt overfor sagesløse borgere på et stigende antal områder, der for blot et tiår siden ville have været utænkeligt, som f.eks. s-togs-tv .. så synes jeg ikke det er overraskende, at folks mangel på respekt generelt øges.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

tomcat skrev:Når tråden nu alligevel stikker godt ud i forskellige retninger: Har nogen kørt med s-tog fornylig? Jeg afskyr det. I sommers gjorde jeg det. Og der er dog nået et nyt lavmål for ækelheden ved at opholde sig i s-tog.
Jeg afskyr det også. Bvadr, almindelige mennesker, pøblen og sågar subsistensløse i én stor pærevælling.

Eneste lyspunkt er de små skærme der afleder opmærksomheden ;)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

vi skal ikke have reklamer overalt, f.ex på skraldespande eller andre objekter som ikke er en reklamestander i sig selv.

så ender det ligesom usa, med reklamer overalt, ude på landevejen, lige hele vejen på motorvejen og overalt.

så kigger vi jo på dem, og kører ikke bil, derfor :)

"kør bil når du kører bil", kort sagt. det er en reklame :) uha nej :) men i tv...

Medlemsavatar
Mycelium moss
Medlem
Indlæg: 115

Indlæg af Mycelium moss »

jeg tror at vi skal til at skelne mellem reklamer for produkter og reklamer for arrangementer.bare lige for ikke at det kører helt af sporet :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan ikke se den store forskel.

Medlemsavatar
Mycelium moss
Medlem
Indlæg: 115

Indlæg af Mycelium moss »

i min optik er der stor forskel på reklamer for et arr. på et beboerhus og så coca cola.

Nyt svar