Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)
Re: Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)
Et trick til vokaler er at pitche den mono omkring 8-10 cents og kun ha pitchet på omkring 25% mix
[b]Johan[/b]
Https://www.facebook.com/johan.joergensen?ref=tn_tnmn
For tips, tricks og andet sjov med lyd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=45&t=55734
Https://www.facebook.com/johan.joergensen?ref=tn_tnmn
For tips, tricks og andet sjov med lyd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=45&t=55734
- stjernemusik
- Medlem
- Indlæg: 906
- Sted: København
Tjek lige hele mixet igennem i mono når du tror du er færdig Husk at referencelyt!
- Martin Frederiksen
- Medlem
- Indlæg: 991
- Sted: Odense
Svare det ikke efterhånden til at tjekke "Sort/hvid" kompatibel til filmstjernemusik skrev:Tjek lige hele mixet igennem i mono når du tror du er færdig Husk at referencelyt!
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Det kommer an på hvor musikken bliver afspillet.Martin Frederiksen skrev:Svare det ikke efterhånden til at tjekke "Sort/hvid" kompatibel til filmstjernemusik skrev:Tjek lige hele mixet igennem i mono når du tror du er færdig Husk at referencelyt!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Indstillinger!!! Lige nu tænker jeg ganske enkelt på hvad folk bruger på deres db/bass/synth EQ+Compression vis.
Attack, Release, Ratio, Thres = compression
boost, cuts og hvor = EQ Hvad bruger i "altid".
Fx er jeg gået hen og blevet i tvivl om jeg bør putte høj eller lav thres på mine kicks, men har førhen næsten altid brugt
omkring -10 db thres og ratio 4:1 på kicks. Jeg er stadig itvivl om hvordan jeg bør stille realease og attack, men syntes lav attack
lyder "bedst". Og dette bliver så EQ'et med low cut ca under 40 hz + omkring 450-600 stykker og evt igen helt oppe i toppen og måske
lidt mellem 1.5-3K.
Attack, Release, Ratio, Thres = compression
boost, cuts og hvor = EQ Hvad bruger i "altid".
Fx er jeg gået hen og blevet i tvivl om jeg bør putte høj eller lav thres på mine kicks, men har førhen næsten altid brugt
omkring -10 db thres og ratio 4:1 på kicks. Jeg er stadig itvivl om hvordan jeg bør stille realease og attack, men syntes lav attack
lyder "bedst". Og dette bliver så EQ'et med low cut ca under 40 hz + omkring 450-600 stykker og evt igen helt oppe i toppen og måske
lidt mellem 1.5-3K.
Test din panning og balance ved at tage et sæt bøffer på omvendt. L og R skal altså være modsat af hvad de burde være.
Mange, inkl. mig selv favoriserer én side mere end den anden (også selvom man tænker over det). Mine egne ører hører forskelligt. For mange "skide" trommerslagere og deres bækkener på scenen har gjort at mine ører har to lidt forskellige kurver.
Det kan også nogle gange give et nyt syn på tingene, og så er det lidt sjovt synes jeg. Jeg har det sådan at min panning og balance skal fungere i både alm. og omvendt.
prøv det
Mange, inkl. mig selv favoriserer én side mere end den anden (også selvom man tænker over det). Mine egne ører hører forskelligt. For mange "skide" trommerslagere og deres bækkener på scenen har gjort at mine ører har to lidt forskellige kurver.
Det kan også nogle gange give et nyt syn på tingene, og så er det lidt sjovt synes jeg. Jeg har det sådan at min panning og balance skal fungere i både alm. og omvendt.
prøv det
Senest rettet af zakkwylde man 16. jul 2012 01:36, rettet i alt 1 gang.
- stjernemusik
- Medlem
- Indlæg: 906
- Sted: København
Der er ikke noget "altid". Der er kun det materiale du arbejder med og referencerne som du skal forholde dig til. Læs mere om EQ og compression, så ved du hvad jeg mener. Det lyder lidt som om du leder efter noget du ikke engang ved hvad erxenos skrev:Indstillinger!!! Lige nu tænker jeg ganske enkelt på hvad folk bruger på deres db/bass/synth EQ+Compression vis.
Attack, Release, Ratio, Thres = compression
boost, cuts og hvor = EQ Hvad bruger i "altid".
Fx er jeg gået hen og blevet i tvivl om jeg bør putte høj eller lav thres på mine kicks, men har førhen næsten altid brugt
omkring -10 db thres og ratio 4:1 på kicks. Jeg er stadig itvivl om hvordan jeg bør stille realease og attack, men syntes lav attack
lyder "bedst". Og dette bliver så EQ'et med low cut ca under 40 hz + omkring 450-600 stykker og evt igen helt oppe i toppen og måske
lidt mellem 1.5-3K.
Godt tip Zakkwylde. Det vil jeg lige skrive bag øret.zakkwylde skrev:Test din panning og balance ved at tage et sæt bøffer på omvendt. L og R skal altså være modsat af hvad de burde være.
Mange, inkl. mig selv favorisere én side mere end den anden (også selvom man tænker over det). Mine egne ører høre også forskelligt. For mange "skide" trommerslagere og deres bækkener på scenen har gjort at mine ører har to lidt forskellige kurver.
Det kan også nogle gange give et nyt syn på tingene, og så er det lidt sjovt synes jeg. Jeg har det sådan at min panning og balance skal fungere i både alm. og omvendt.
prøv det
Det var derfor jeg fik indført en LR flip funktion på Danfield Monitor2.
Er der nogle ideer til, hvordan jeg får mine vokaler til at lyde åbent - som de er nu, synes jeg mere de lyder som om de er indspillet nede i en papkasse. - Min mikrofon burde være brugbar (Røde NTK) og en Solo610 preamp. - Men måske jeg skal finde en mikrofon med en anden karakteristik. ??
De bedste hilsner.
Stig.
De bedste hilsner.
Stig.
Nok nærmere dit indspilningsrum.
Jeg tror han mener mere akustisk regulering og/eller et større rum. Hvis du sidder i et lille rum der ikke er ordentligt akustisk behandlet vil du få mange hurtige reflektioner der vil give dig lyden af et lille rum = papkasse.
Nogle mener, at 610'eren kan lave en lidt "lukket" lyd da den kan være "mørk" i lyden...
Nogle mener, at 610'eren kan lave en lidt "lukket" lyd da den kan være "mørk" i lyden...
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
Ja, de indspilningsrum, ikke din rumklangseffekt.
610'eren er noget mudret i lyden efter min mening.
610'eren er noget mudret i lyden efter min mening.
He he - vedr. preamp ved jeg godt hvad Holger vil foreslå og den er meget "ren" omend den også kan bibringe med lidt harmonisk distortion. 610'eren er måske det man ville kalde en farve-preamp. Den går man efter, når man vil have lige præcist det den bibringer en optagelse. Laver man mange optagelser med den samme mic/preamp vil noget af dens "farve" ophobe sig i mixet og komme til at dominere. Derfor går mange efter en "ren" preamp da man så ikke opnår samme problemer.
Mht. akustikken kan et stort rum give en større lyd, men det rums klang, kommer så også med på optagelsen. Derfor kan det være en fordel, hvis man vil have fuld kontrol at dæmpe meget. Nogle af de "hjemmelavede" løsninger der florerer er at stille dig med ryggen til et hjørne og stille en masse madrasser op i hjørnet bag dig. Eller stå med ryggen til et åbent klædeskab, med tøj hængende på lågerne. Det kan hjælpe.meget på optagelser i et ikke reguleret miljø. At det så kan være svært at mixe i samme miljø er så en anden snak.
Åh forresten, så var ovenover ville preampen nok være en Great River. Personligt har jeg gode erfaringer med SPL. F.eks. channel one eller track one, hvis du tænker på channelstrips. Som preamp alene, er jeg glad for GAP pre73, men det er også en preamp der "tilføjer noget
Mht. akustikken kan et stort rum give en større lyd, men det rums klang, kommer så også med på optagelsen. Derfor kan det være en fordel, hvis man vil have fuld kontrol at dæmpe meget. Nogle af de "hjemmelavede" løsninger der florerer er at stille dig med ryggen til et hjørne og stille en masse madrasser op i hjørnet bag dig. Eller stå med ryggen til et åbent klædeskab, med tøj hængende på lågerne. Det kan hjælpe.meget på optagelser i et ikke reguleret miljø. At det så kan være svært at mixe i samme miljø er så en anden snak.
Åh forresten, så var ovenover ville preampen nok være en Great River. Personligt har jeg gode erfaringer med SPL. F.eks. channel one eller track one, hvis du tænker på channelstrips. Som preamp alene, er jeg glad for GAP pre73, men det er også en preamp der "tilføjer noget
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Altså som udgangspunkt er Great River'en jo også inspireret af Neve 1073. At ME-1NV og GAP Pre73 nok ikke lyder helt ens er nok også grundet prisforskellen og designforskelle.Bjerre skrev:Åh forresten, så var ovenover ville preampen nok være en Great River. Personligt har jeg gode erfaringer med SPL. F.eks. channel one eller track one, hvis du tænker på channelstrips. Som preamp alene, er jeg glad for GAP pre73, men det er også en preamp der "tilføjer noget
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det er rigtigt ja - og lidt sjovt, da Great Riveren skal presses noget mere før den lyder som en 1073, hvor Gap'en gør det tidligere - eller hvertfald introducerer tydelig harmonisk distortion. Det kan selvfølgelig være meget subjektivt, hvad.man synes de to preamps lyder af. Men det er lidt sjovt at GR'eren betragtes som en "ren" preamp når det er en klon af 1073'eren.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
Den er overhovedet ikke ren, nej. Men den lyder genialt Ellers vil jeg meget gerne anbefale Tube-Tech MP1A.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
GA Project Pre73 starter på en ret fornuftig pris:
http://www.4sound.dk/shop/preamps/ga-pr ... -mkii.html
Der findes også Pre73 DLX. Den har udgangstrafo i + lidt forskellige andre forbedringer iforhold til Pre73 Mk II
Det er muligt at modde Pre73'eren yderligere med 2 trafoer mere. Hvis du på forhånd ved at du skal ha' den "fuldt moddet" er det nok smartest at købe den direkte hos Golden Age Music.
http://www.4sound.dk/shop/preamps/ga-pr ... -mkii.html
Der findes også Pre73 DLX. Den har udgangstrafo i + lidt forskellige andre forbedringer iforhold til Pre73 Mk II
Det er muligt at modde Pre73'eren yderligere med 2 trafoer mere. Hvis du på forhånd ved at du skal ha' den "fuldt moddet" er det nok smartest at købe den direkte hos Golden Age Music.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Hvad er der mest fornuft i hvis man vil bruge 2 compressore på mix/masteren? Først en comp med "mellem" attack for at lade transienter komme igennem, derefter en comp med "hurtig" attack? Som regel er jeg meget glad for auto-release, da det tit kommer til at give det bedste resultat IMO, men hvilke(t) af trinnene ville man vælge andet end auto, hvis overhovedet?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Hvis du vil serielt komprimere i masteringen, så handler det først om hvad det specifikt er du ønsker at opnå. F.eks. kan du ønsker at den første compressor skal arbejde med langsom attack og auto-release for at lave lidt levelling uden at den grabber så meget. Næste comp kan så have andre indstillinger, men ikke nødvendigvis hurtigt attack - det handler ofte mere om shaping i form af at ændre punchet eller blot lidt alternativ kontrol af kraftige slag. Det er ikke en substitut for limiting eller clipping på nogen måde.
Jeg tror du vil få det bedste resultat ud af at stille dig selv spørgsmål, dvs. hvad er det du ønsker at opnå.
Jeg tror du vil få det bedste resultat ud af at stille dig selv spørgsmål, dvs. hvad er det du ønsker at opnå.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Det kan der jo være noget om.Holger skrev:Det er ikke en substitut for limiting eller clipping på nogen måde.
Jeg prøvede det lige på et af mine egne numre jeg netop har gjort færdigt. Det var så i omvendt rækkefølge af beskrevet her i tråden, og bidrog ikke med noget positivt, så ekstra-comp'en blev smidt af igen.
Jeg håbede mest af alt bare på at lave det højere, hvilket det jo også blev, men bedre blev det ikke. Nu er der så lidt fornuftige ord jeg kan bruge lidt tid på.. Takker.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.