Må man bruge SPL's demopluggins i produktioner

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Må man bruge SPL's demopluggins i produktioner

Indlæg af Jens Sejersen »

Hej alle sammen. Jeg er i gang med at redigere og mixe lydsporene til en lille film om Mogens Lykketoft. Jeg er i gang med at mixe hans stemme i det interview, som er byggestenen for hele filmen. Desværre kæmper jeg med en træls rumklang som kommer fra det lokale hvori interviewet finder sted. Rummet bliver alt for tydeligt når jeg komprimere og limitere hans stemme...

Derfor har jeg downloadet en demo af SPL's De-Verb. Jeg har 14 dages prøvetid på dette plugin. Ved I om man må bruge dette plugin på denne film. Projektet skal være færdig på torsdag (altså inden dets udløbstid). Sker der noget med de spor jeg sender tilbage til Folketinget på torsdag når plugin'et udløber? Og er det overhovedet lovligt? Filmen kommer jo til at være på Folketingets hjemmeside....

På forhånd tak

Jens Sejersen
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jens Sejersen skrev:Sker der noget med de spor jeg sender tilbage til Folketinget på torsdag når plugin'et udløber?
Hvis du bouncer filen med plugin'et på kommer effekten med, og den forsvinder ikke igen på magisk vis bare fordi demoperioden udløber. Hvad der er optaget, er optaget. Ellers måtte man jo også kræve, at din afsendte lydfil, sendt f.eks. 3 dage inden demoens udløb, holder øje med om du rent faktisk køber en licens inden for de tre dage - og det giver jo ingen som helst mening.

Om det så er lovligt, det ved jeg ikke. Men (uden at vide hvad SPL plugins koster), betaler Folketinget ikke godt nok til at der kan blive råd til en enkelt effekt?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja David har jo ca. forklaret hvad der er at forklare. Og det er vel legalt for alle at demo'e hvad man kan demo'e? Jeg kan ikke se noget problem i at du demo'er noget software og udgiver (e.l.) lyd hvor i demo-softwaren er brugt.

Medlemsavatar
jacobe
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Skåne, Sverige

Indlæg af jacobe »

Med mindre der direkte står i licensbetingerlserne, at man ikke må bruge demosoftwaren i kommerciel øjemed (hvilket jeg stærkt tvivler på, uden at have tjekket!) er der ingen problemer.
Jeg ved hvad jeg taler om... jeg har selv læst det på Gearslutz!

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

david mondrup skrev:
Jens Sejersen skrev:Sker der noget med de spor jeg sender tilbage til Folketinget på torsdag når plugin'et udløber?
Hvis du bouncer filen med plugin'et på kommer effekten med, og den forsvinder ikke igen på magisk vis bare fordi demoperioden udløber. Hvad der er optaget, er optaget. Ellers måtte man jo også kræve, at din afsendte lydfil, sendt f.eks. 3 dage inden demoens udløb, holder øje med om du rent faktisk køber en licens inden for de tre dage - og det giver jo ingen som helst mening.

Om det så er lovligt, det ved jeg ikke. Men (uden at vide hvad SPL plugins koster), betaler Folketinget ikke godt nok til at der kan blive råd til en enkelt effekt?
He he, nej det giver nok ikke mening. Blev bare lige nervøs :)

Jo de har sikkert masser af penge. Jeg er ikke ansat af folketinget, men arbejder for dem som freelance, så det er netop mig selv der punger ud for plugin'et. Det er jo super billigt og virker rigtig fedt, så jeg tror da også helt sikkert det skal købes. Hvor åndsvagt det end lyder, så er finanserne bare ikke til at investere i plugin'et som et impulskøb. Derfor havde jeg tænkt, at dette arbejde var en god mulighed for at teste og arbejde med plugin'et og herefter købe det, hvis jeg er tilfreds...

By the way - det virker altså til at være et super effektivt plugin til at fjerne uønsket rumklang. Vil anbefale folk der ikke kender det, til at tjekke det ud :)

Tak for hjælpen
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

jacobe skrev:Med mindre der direkte står i licensbetingerlserne, at man ikke må bruge demosoftwaren i kommerciel øjemed (hvilket jeg stærkt tvivler på, uden at have tjekket!) er der ingen problemer.
Ok, det lyder til at jeg lige burde læse lidt op så :) Må indrømme, at jeg ikke har læst betingelserne inden jeg lavede denne post. Tror bare jeg håbede på at nogle lige præcist vidste det, så slap jeg jo for at læse en masse :oops: :)

Tak for hjælpen
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Jens Sejersen skrev:
jacobe skrev:Med mindre der direkte står i licensbetingerlserne, at man ikke må bruge demosoftwaren i kommerciel øjemed (hvilket jeg stærkt tvivler på, uden at have tjekket!) er der ingen problemer.
Ok, det lyder til at jeg lige burde læse lidt op så :) Må indrømme, at jeg ikke har læst betingelserne inden jeg lavede denne post. Tror bare jeg håbede på at nogle lige præcist vidste det, så slap jeg jo for at læse en masse :oops: :)

Tak for hjælpen
Det går nok. Selv i det tilfælde, at de, der har lavet pluginnet, måske kan høre, at det er brugt, har de ingen måde at tjekke på, om det er en demoversion eller ej. Du kunne sådan set have sendt det til en ven, der ejer en version, og fået ham/hende til at bruge det.
Hvis man laver en demoversion, der fungerer fuldt ud, må man også gå ud fra, at folk bruger det.
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Jens Sejersen skrev:Sker der noget med de spor jeg sender tilbage til Folketinget på torsdag når plugin'et udløber?

Seriously ,.,........ really ???? :?: :?: :doh: :doh:


dette er er ikke en tilsvining ..... men helt ærligt...... den bemærkning må da være Top 10 af et eller andet.... :denmark: :denmark: :denmark: :-)


Jeg vil bare sige... Jeg elser det!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Asle for h..... :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis stedet her skal vedblive med at være attraktivt for den brede skare af brugere vi har, så er det ret vigtigt at huske på, at der ikke findes dumme spørgsmål. Selv folk der åbenbart har forbindelserne og erfaringerne godt nok på plads til at blive bedt om at levere arbejde til medier på folketingets hjemmeside, kan komme i tvivl om noget, der for andre virker fuldstændig indlysende. Og det er helt i orden.

Så med det in mente, tilslutter jeg mig lige Dex:
Dex skrev:Asle for h..... :)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

Så så så... Jeg kan tage det. Jeg stillede et dumt spørgsmål og har tilmed fået seriøse svar. Så må prisen vel være at blive skudt ned 8-)
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jens Sejersen skrev:Så så så... Jeg kan tage det. Jeg stillede et dumt spørgsmål og har tilmed fået seriøse svar. Så må prisen vel være at blive skudt ned 8-)
Næ-hæ! Du skal passes på af den store alfaderlige moderator, ellers går alt i stykker!

:-P

Seriøst, så handler det også bare om at bevare stemningen herinde, også i forhold til andre brugere end dem der lige er aktive her i tråden, men som måske læser med alligevel. Tag det ikke mere personligt end I selv synes I fortjener.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Fin stil, David ! :-D

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Sorry Guys


Men jeg startede jo nettop med at sige at det ikke var en sviner.....


Jens er jo faktisk prof - så derud af mit lidt "kontroversielle" MEN humoristiske indlæg. Jeg skal gerne undskylde for at forsøge på at være lidt underholdene.

Beklager.

Jeg er meget ked af det.

Tilgiv mig.

Sorry.

:)


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Verdens bedste tråd det her.. :-D

Nyt svar