Baneskift - er frem og tilbage lige langt?

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Re: Baneskift - er frem og tilbage lige langt?

Indlæg af david mondrup »

Jeg besøgte mine forældre i weekenden. Min mor fyldte 60. Selv om hun således er ret ung, når man tænker på at hun har børn på omkring de 40 og børnebørn på op til 17 år, så er hun desværre ikke ligefrem ved godt helbred - de seneste 10 år eller mere er gået med kamp mod fibromyalgi, gigt her og der, og senest er hun så småt på vej mod at skulle have nye knæ, efter en knæoperation ikke gjorde andet end at forværre smerten i knæene. De sygdomme hun ikke selv har fået, har min far så samlet op, med hjerteproblemer, søvnbesvær og restless legs syndrome i svær grad. Så alt i alt har de deres at slås med. Det var derfor en tankevækkende oplevelse, da vi om aftenen sad og spillede Ego, og hun blev bedt om at tage stilling til, hvem i selskabet der havde mest grund til at være lykkelig, og svarede med sig selv. En god fødselsdagsfest med børn og børnebørn omkring sig er åbenbart nok til at få de andre problemer til at svinde.

Desværre samlede jeg selv noget influenza op i løbet af weekenden, så dagen i dag er en hjemmedag, hvor jeg kommer mig inden jeg skal ud og spille næste gig med Akka Makka Mia i morgen. Det foregår på Engelsholm Højskole, og er et særligt gig af flere grunde: dels er det første gang vi alle tre er med; dels skal jeg spille for mine elever, der har fået gennemgået nogle af de teknikker jeg også bruger i Akka Makka Mia, og som har lyttet til nogle af numrene som eksempelnumre når noget skulle vises eller demonstreres. Dermed har de nogle lidt andre forudsætninger end et publikum med helt friske ører.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis man gerne vil have soloundervisning af mig, eller har børn der har lyst til at være med på et hold i Risskov, på Risskov Skole eller Risskov Bibliotek, så er jeg kommet ind under den nystartede Risskov Kreative Skole: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=23&t=44897
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hmm ... jeg skulle have været ude på højskolen, hvor Thomas Knak holder workshop og koncert i dag, og Jakob Goetz fra Sonic College også kigger forbi og introducerer sin uddannelse. Men en influenza der har floreret i familien de seneste dage tog sit greb om mig mandag aften, og har indtil videre peaket i dag - så det blev der ikke noget af for mit vedkommende (og det slår mig nu, at læser man nogle poster tilbage, vil det se ud som om jeg er en meget influenzaramt mand - det er jeg muligvis også, men det er nok også primært på influenzadage at jeg får tid til at skrive i denne blog).

Men det har så givet mig tid til at få lavet de sidste finpudsninger på den nye version af mit website, og få den uploadet. Så jeg præsenterer stolt:

www.monsdrum.com

En del af det sjove i den kommer frem hvis man opdaterer den et par gange - prøv det.

Det er en ny tilgang for mig til det at have et website. Den er holdt så simpelt at jeg ikke behøver at gå og få dårlig samvittighed over ikke at få den opdateret, for det, der er på den, vil være gyldigt i nogle år endnu - men jeg kunne nu nok finde på at opdatere den alligevel da det er uhyggeligt nemt, i hvert fald i forhold til tidligere, hvor jeg havde meget tekst og flere undersider der gerne skulle være i sync med hinanden, rent informationsmæssigt. Det er jeg ude over nu.

Samtidig har jeg også slettet min blog fra Blogspot. Den havde ikke mange læsere, vidste ikke helt om den skulle være en reklameblog for mig, en politisk blog eller lommefilosofi, og så har den ikke været opdateret jævnligt i hen ved 3 år. Den seneste tid har den sådan set bare været en spam-magnet, så farvel til den. Politisk debat og filosofi får jeg i det mål jeg vil have det her og på facebook.

Så nu er min online tilstedeværelse langt mere overskuelig. Dejligt.

Hvis nogle er interesserede i hvordan jeg har lavet hjemmesiden, så klik her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=47429, og opdag, at det meste af æren i virkeligheden tilfælder Dan. Tak for hjælpen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Den er da meget fed David :) Du kunne overveje at lave en refreshknap i kassen med tekst.
Jeg kan godt lide effekten. Den passer godt ind, når siden er så simpel :)
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Newp_16 skrev:Du kunne overveje at lave en refreshknap i kassen med tekst.
Det var da en åbenlyst god ide. Det kigger jeg lige på.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og det var her, jeg så spurgte min søn, om han kunne huske html eller java koden for reload, hvortil han bare svarede "Du kan da bare lade den linke til siden". Klog knægt.

Jeg prøver nu alligevel lige om jeg kan finde en kode på det, bare for udfordringens skyld.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- det var så nemt nok. Hermed implementeret.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

haha, ja det var da egentlig en god måde at gøre det på. Jeg havde også kigget efter en kode til det, men til dit tilfælde giver det da god mening :)
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi øver op til Akka Makka Mia på www.plugout.dk i weekenden. Min datter, der havde fri pga. grundlovsdag, var med i øveren i går. Hun tegnede sin far i aktion:

Billede
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
renems
Forum Donator
Indlæg: 633
Sted: Århus

Indlæg af renems »

Du trykker for hårdt på tasterne. Dit skrivebord er ved at vælte.
-Mommy, when i grow up, i wanna be a musician.
-Well decide. You can't do both, son.

[url=http://www.soundcloud.com/renems]Soundcloud[/url]

Medlemsavatar
renekim
Medlem
Indlæg: 286

Indlæg af renekim »

Midt om natten.
JEg sidder og nyder stilheden, fornemmelsen af alt og intet.

JEg klikked lidt rundt på den dersens internet

Faldt over http://www.monsdrum.com

Blev lidt nysgerrig. gad vide....

Satte mig til at lytte til de der Tracks med hr. monsdrum og Martin hoeyby.


DE ER f*cking FEDE !!!!!!

Bare lige til info !!!

/ReneKim
Mr. Rene Kim
[color=#FF0000][b]Protector of the F_R_E_E Spirit[/b][/color]
[color=#BF0040][b]Yearh !!![/b][/color]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

For et par uger siden havde jeg besøg i kælderstudiet af min niece Klara og min kusine Amanda - de er, generationsforskellen til trods, jævnaldrende på 10 og 11 år. De havde skrevet en sang til MGP og ville gerne have den indspillet så de kunne få den indsendt - så det gjorde vi.

Det var en sjov oplevelse; dels var pigerne godt forberedte og glade for processen og resultatet, men især var det meget uvant for mig at skulle lave en helt igennem standard mgp-pop-ballade med klaver, bas, trommer, strygere og masser af rum og lidt ekkoer. Jeg har jo vænnet mig til at jeg, hver gang jeg laver noget, presser mig selv til det yderste, og afsøger grænserne for hvad musik er og hvad jeg kan udrette med det. Det kan sagtens tage mig en uge eller to før jeg når til et resultat, og tit skal det ligge og gære på harddisken i 1-12 måneder før jeg kan høre hvad der er godt ved det. Her skulle jeg så lave en helt traditionel pop-produktion, og jeg kunne konstatere at efter 90 minutters kombineret indspilning og produktion, og en times mix efter pigerne var gået, kunne jeg simpelthen ikke komme på mere jeg kunne gøre for at få det til at lyde mere rigtigt.

I dag har Amanda og Klara så fået besked om at de er blevet udtaget til de workshops der er første vigtige skridt på vejen til at komme med til MGP. Så et eller andet må jeg jo have ramt rigtigt - jeg har i hvert fald ikke ødelagt indtrykket af deres fine sang. Pigerne er pavestolte - og det er jeg da sådan set også ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med dagen David! :denmark:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev:Tillykke med dagen David! :denmark:
Taxaduha!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nå ja, and in other news - bare fordi det er længe siden ...

Klara og Amanda (se længere oppe) havde en dejlig dag til mgp workshop, og fik nogle råd med sig til en nyindspilning af nummeret. Det prøvede vi så at implementere så godt vi kunne ved en ny studiesession, selv om jeg ikke helt kunne fange alt hvad de havde fået med af input. Men de var glade og tilfredse med en ny og simplere version, selv om den desværre ikke rakte helt til at komme med til MGP showet.

Jeg er gået ind i nogle forskellige halvpolitiske arbejder;
- Det ene hverv er, at jeg er blevet valgt som forældrerepræsentant og næstformand til skolebestyrelsen på Åby Skole, hvor min datter går. Det er en halvstor byskole med 700 elever af alle mulige oprindelser. Faktisk erfarede jeg på mit første møde, at fordeling af eleverne på socialklasser, etnisk oprindelse m.v. svarer meget præcist til gennemsnittet for befolkningen i DK som sådan. Det bliver spændende at arbejde med.
- Det andet hverv er måske mere relevant for et forum som dette; jeg er kommet med i uddannelsesudvalget for Sonic College i Haderslev. Det er et råd der skal drøfte og rådgive i forhold til f.eks. sådan noget som studieordninger, og fungerer på mange måder som en skolebestyrelse for uddannelsen som sådan. Der er deltagelse af uddannelsens daglige ledelse, personalerepræsentanter, repræsentanter for de studerende samt forskellige aftagere og eksterne samarbejdspartnere. Det er i den sidste kategori jeg kommer ind i billedet.

Jeg synger koncert med Det Ny Kammerkor i Horsens Klosterkirke på søndag kl. 16. På programmet er storladen britisk romantisk musik for kor og orgel. Vi synger rigtig højt!

Akka Makka Mia skal lave workshops og koncert på Skanderborg Musikskole den 25. november. På programmet er folktronica og middelalderballader fra en kant af.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg spillede solo koncert som monsdrum i lørdags på Hjortshøj Festival: www.hjortfest.dk. Det er kun anden gang jeg nogensinde har været ude som laptop solist. Jeg spillede mine abstrakte lyde og beats for et publikum af en ukendt størrelse, da jeg stod med næsen i controlleren det meste af tiden, men da jeg sluttede sad der ca. 20, som langt henad vejen var nogle andre end de 20 der var der da jeg startede, så der har været nogle folk inde og ude af det lille telt.

Det var en sjov oplevelse på flere måder. Det var rart med et lydhørt publikum der var frisk på en anderledes oplevelse end pop, viser og punk (som dagen ellers bl.a. havde budt på), og da jeg var færdig og havde indkasseret bifaldet kom der en lidt sjov stemning, da der ikke rigtig var nogle der rejste sig og gik videre. Efter lidt tavshed var der én blandt publikum der spurgte om jeg ikke ville fortælle lidt om hvad de havde oplevet - og inden længe var der gang i en spørgesession om metoder, tilgange, lydkunst m.m. Sjovt at det også helt af sig selv udviklede sig til oplæg/workshop, selv om det på ingen måde var meningen fra starten.

Jeg havde ydermere fornøjelsen af Jens Larsen bag pulten. Altid hyggeligt og kompetent - tommel op!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Indlæg af Frede »

De er sgu så søde de gammelhippier derude :) Gid det var mig! Læste iøvrigt en artikel på bandsoftomorrow hvor en fyr klagede sin nød over at der altid kun kommer en 20 stykker til undergrundskoncerter i København. Jeg ville blive totalt glad hvis 20 styks gad at kigge forbi til Honnings koncerter!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Dagen går med eksamener på konservatoriet. Jeg har 3 studerende oppe, på forskellige uddannelser og med forskellige studieordninger - så det bliver en afvekslende dag.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er fødselsdagsdag i dag. Vores ældste, Lukas, fylder 19.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er min fødselsdag i dag. Jeg fylder 42. Jeg takker for alle de lykønskninger jeg har modtaget og modtager fra bl.a. nogle stykker af jer på FB.

Det er en udmærket anledning til at se tilbage på året der er gået. Diverse lyspunkter til trods, har det desværre ikke været 100% smooth sailing, for at sige det mildt. Allerede i januar 2012 blev jeg angrebet af en træls hoste. Den gik dog i sig selv indenfor den tid som min læge mente var den tid, en almindelig vinterhoste skal have. Men omkring december dukkede den op igen, og nægtede pure at forsvinde, også indenfor de par måneder det normalt skal have. Henne omkring april blev min læge og jeg enige om at det fortjente nærmere undersøgelse. På det tidspunkt var jeg også så småt begyndt at mærke en øget tendens til krampe i musklerne, og generel træthed og ømhed.

Lungemedicinsk ambulatorium har undersøgt mig så grundigt som jeg aldrig før er blevet undersøgt, med røntgen billeder, CT skanning, pusteprøver af min lungekapacitet, et hav af blodprøver, og ikke mindre end 2 kikkertundersøgelser af mine lunger (det er ikke noget jeg planlægger at gøre til en vane - det er ikke nær så sjovt som, f.eks. et godt, solidt spark i hovedet). Misdannelserne i mine lunger er tydelige nok på billederne, og mine luftveje giver ikke meget plads til passage, så luftgennemstrømningen er under det halve af hvad den bør være. Til gengæld har det taget noget tid før de har fået de resultater ud af mine øvrige prøver, der understøtter diagnosen på en sygdom der hedder "Sarkoidose" (ikke ligefrem et ord jeg er stødt på før nu). I den tid er jeg gradvist blevet mere og mere træt, og det har påvirket mit arbejdsliv med en del sygedage til følge, udover den tid jeg selv har planlagt mig til at holde fri mens jeg håbede på at kunne komme mig.

I torsdags turde lægerne så langt om længe give mig diagnosen, og sætte mig i gang med behandlingen med binyrebarkhormon. Det er ikke blot symptomdæmpende, men en regulær behandling der om alt går som planlagt kan fjerne lidelsen i løbet af 3-6 måneder.

Det er ufatteligt, hvilken forskel det allerede gør på mit energiniveau. Som jeg skrev til en af mine kolleger, der bekymret spurgte til mig i en mail:
- Jeg er glad, energisk og på stoffer, og skal efter planen være det ca. 3 måneder endnu. Derefter skulle jeg gerne kunne være glad og energisk uden stoffer.
En del af den øgede energi der satte ind allerede fra en halv time efter jeg havde taget de første tabletter er muligvis selvsuggestion, drevet af bevidstheden om at der nu er behandling i gang, og at jeg lige nu kan se en ende på sygdommen. Men det er jeg ligeglad med - placebo er en fin ting så længe det virker. Og så er det jo altså også ret kraftig medicin i pænt stærke doser.

Bortset fra det, så har der jo også været højdepunkter, som jeg nævnte i starten. Mine 2 rejser til Island ville jeg nødigt have undværet. Samværet med min familie både herhjemme og når vi tager på ferie sammen eller på højskole og laver musicalkursus er absolut gode punkter. Selv om mit eget musikerliv i store træk har ligget stille, så har jeg dog haft min debut som live electronica laptop performer (hele 2 gange), og i den tid hvor jeg ikke har lavet musik har jeg reflekteret en del over det, og synes at jeg har fået klarhed over en del ting rent musikalsk, som jeg glæder mig til forhåbentlig også at få energi til at implementere i nye og gamle produktioner. Og så var Peter Gabriel i Herning sidste weekend også en meget positiv overraskelse.

42 er ikke noget tilfældigt tal når man som jeg har brugt Hitchhikers Guide To The Galaxy som vigtigt litterært og tankemæssigt referencepunkt i de år der har dannet mig, og det ved min familie. Så jeg er blevet begavet med div. tøj med referencer til bogen, og dagens kager pyntes med dette billede fra forsiden af vores udgave af bogen:

Billede

De er sgu søde, min familie!

Derudover har jeg fået den Airport Express jeg ønskede mig, og sidder og glæder mig over at høre iTunes over anlægget mens jeg skriver dette.

Hip hurra, og jeg ønsker mig overordnet og (især) helbredsmæssigt et bedre år. Jeg har forhåbninger om at det nok skal lykkes at få det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Forsinket tillykke herfra! :denmark: Og skidt med helbredet, men dejligt at høre du nu får behandling. :)


Nyt svar