Højhus bygger post produktion studie - update 17/8 - Video 2

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Re: Højhus bygger post produktion studie - update 3

Indlæg af Højhus »

Så fik vi bygget super chunks / corner traps.

Desværre uden how to billed serie, men til gengæld fik vi skudt en video af hele processen.
Videoen skal lige klippes sammen, så bliver den smidt op så alle kan se alle skridt helt ned til mindste detalje.

Arbejdstid: ca 2 timer pr side.

Pris: ca 400,- dkr pr stk.

Du skal bruge pr stk.:
2 stk. 22x45 mm høvlet pind på 230 cm - 28,52 dkr
5 stk. 22x45 mm høvlet pind på 78 cm hvor den ene ende er savet skrå på 41 g og den anden på 49 g - 24,18 dkr
3 stk. 22x45 mm høvlet pind på 60 cm 11,16 dkr
1 stk. 22x45 mm høvlet pind på 27,5 cm 1,80 dkr
1 stk. trekantet 22 mm krydsfiner med målene 66 x 56,5 og 85,5 på den lange side
1 stk. 22 mm krydsfiner på 85,5 x 4,5 cm
1 stk. 22 mm krydsfiner på 64 x 7,5 cm (sokkel - de 7,5 cm afhænger selvfølgelig af hvor høj fodlisten er hos dig.)
1 1/2 pakke Flexibatt 95 mm 178,50 dkr
1/3 pakke Flexibatt 45 mm 40 dkr
27 stk. skrue 3,5 x 50/35 mm 15,- dkr
3 meter stof 15,- dkr pr. meter
Trælim 65,- for en flaske med nok til 1000 batts
Clips pistol - gerne el eller luft
Skrue maskine
Kaffe eller øl efter eget valg.

Billede
Samme stof som absorberne, dog med den mørke side ud. De er simpelthen blevet så stabile at man kan hænge en guitar på dem - awesome...

Billede
Et detalje foto fra soklen hvor man kan se at man kan have kabel rod gemt under soklen.

Allerede da vi fik den første op i det tomme rum, kunne man høre at det hjalp på lyden.
Hold nu kæft jeg glæder mig til begge hjørner, 4 absorbere og 1 cloud er sat op, det bliver sgu fedt.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det der er fanme klasse... Og så bruge det som guitar holder... Det er direkte til en stor føhmtal...
A fancy tagline goes here...

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Haha, så var jeg ikke den eneste der kom til at tænke på farmors gardiner i forhold til stof :lol:

Det her er en fed tråd Højhus.
Fedt bord, fed guide til absorbers.
Du er en helt, for der er alt man har brug for til at komme godt i gang :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
drecon
Medlem
Indlæg: 32
Sted: Aalborg

Indlæg af drecon »

fed tråd!

Når jeg flytter i ny lejlighed skal jeg have lavet noget der ligner, så følger med her!


har tænkt lidt over idéen om at få en grafitti maler til at male derpå, men går spraymaling ud over effektiviteten?


andreas

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Rigtig fin detalje med guitarholderen monteret på, det vil jeg helt klart overveje hvis jeg engang får større lokaler til lyd.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Fed tråd, meget inspirerende :) Jeg skal snart selv i gang, terræn batsne er indkøbt.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Så er jeg stort set blevet færdig med at klippe videoen omkring super chunks og vil godt godt på forhånd undskylde for at den blev ca. 40 min lang :shock: Men bare rolig, har prøvet at holde den lidt igang med lidt humor, så selv min kæreste kunne faktisk holde ud til at se det hele i en køre uden tvang :dollargrin:

Men når man har set den, så burde der ikke være tvivl omkring bygning og opsætning af disse.

Næste video bliver broadband absorbere, men den bliver meget kortere, de er lige til at lave. Så mon ikke at den er oppe alle rede søndag.

Tredie video bliver studie bord.

Cloud bliver bygget i nr. 4

I femmeren bygger vi vokal boks.

Hvis ellers folk syntes om de første, bliver der nok lavet nogle omkring kabler og snedige ting i et studie.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Højhus, jeg elsker dig :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Munken
Forum Donator
Indlæg: 223
Sted: Helsinge

Indlæg af Munken »

Ja, det er virkelig klasse!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

garcia skrev:Højhus, jeg elsker dig :lol:
Højhus er faktisk en ret behagelig person :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Klasse! Jeg skal da lige overveje om jeg skal lave nogle nye. :thumbup:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

hov, glemte lige: KLASSE med den Tuborg på billedet der! :jam:
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Så er videoerne fra første del ved at blive uploaded - tjek første post ud hvor links kommer til at være.

Først har jeg fået mig et bord for at tjekke størrelses forhold osv. ud inden jeg begynder med absorbere.

Undskylder for rodet i baggrunden, det bliver nok fjernet i løbet af projektet. :roll:
Billede
Da jeg har haft lidt problemer med ryggen, fandt jeg på den geniale ide at lave et hæve sænke bords studie.
Bordet er fra Ikea og med motor hæve/sænke. Pris: 4.449,- dkr.
Det skulle have været et alm bord, men blev forelsket i dette da jeg stod ved det i butikken.

Jeg skulle have mig en platform til monitor, skærme og gerne med lidt plads til rack fætre, derfor tegnede jeg denne dims.
Billede
Det var meningen at det skulle have været et diy projekt, men kunne ikke tage mig sammen til at komme igang da jeg ikke havde nogle steder at stå og lege snedker.
Derfor røg jeg ned til den lokale snedker og fik ham til at lave den som på billedet. Pris: 734,- dkr. (på regning, lortet kan jo trækkes fra :wink: )
Pladen den er lavet af, er en magen til bordpladen fra Ikea. Pris: 549,- dkr.

Så skulle denne monteres på bordet, dette kunne jeg godt selv overkomme :shock:
Billede
Der skulle bores 8 huller i den eksisterende bordplade og skrues 8 skruer i fra bunden - det var hårdt, men da de 5 min var gået og overbygningen sad fast, kunne man jo holde en velfortjent ølpause. :dollargrin:
Her er bordet sat op med monitors, skærme og lydkort. Pris monitors: 2.125,- dkr
Men her konstaterede vi et mindre problem. Eftersom at bordpladen er monteret midt på stellet, der er huller til dette fra Ikeas side, er det nu blevet temmeligt bag tungt.
Overdelen er lavet med 12 cm ekstra dybde for ikke at miste for meget bord plads. Dette betyder jo så at alt det tunge er rykket 12 cm ekstra bagud på bordet.
Senere i processen bliver pladen rykket frem så det passer bedre.
Selvom det hele vejer en del, er det intet problem for motorene at løfte det.

Billede
Efter lidt roden rundt på gulvet med kabler og stik, så virker min arbejds pc igen.
Fedt med 2 ekstra indgange på Digi 003, så kan jeg have min mac (studie), pc (arbejde) og Iphone dock (fornøjelse) sat til mine monitore. Pris incl PT9: 8.486,- dkr
Skuffen under bordet blev fjernet kort tid efter, stolen kørte ind i den konstant.
Ja, jeg syntes det er lidt fedt, det blev også fejret med endnu en øl. :-P

Belysning
Billede
Her et lille stemningsbillede efter at det er blevet mørkt, men det er sku svært at tage billede af.
Bag skærmene står der 2 stk lampe med spare pære fra Ikea Pris: 29,- dkr pr stk.
Det giver et dejlig indirekte lys, som jeg tror bliver fedt når de røde broadband absorbere kommer op.

Skærme, lydkort, monitors og lamperne er sat til en usb spare skinne, så de slukker selv når computeren bliver slukket. Skal lige have lavet en lille kreativ dims når der skal 2 maskiner på.

Det var projektet for idag, lige pludselig får jeg nok taget mig sammen til at komme videre.
Indtil videre har det været meget overkommeligt uden de store anstrengelser.

Pris ialt:
Bord komplet - 5.732,-
Pro tools og lydkort - 8.486,-
Monitors - 2.125,-
Lys - 58,-
2 stk. Super chunks - 800,-
4 stk. Broadband absorbere - 800,-
1 stk. Guitar holder - 60,-

I alt: 18.061,-
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
sjap
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aalestrup

Indlæg af sjap »

fed tråd, dejligt med masser af billeder og super med video'erne :thumbup:

Hils Thyge... "Smukt" :lol:

Medlemsavatar
Kasper Hedegård
Medlem
Indlæg: 596
Sted: Herning

Indlæg af Kasper Hedegård »

@Højhus

Det her er simpelthen høj høj klasse!
Har lige set din video guide, og den er både god og lærerig, samtidig med at den er pisse underholdende på den sjove måde :D troede sq aldrig at jeg skulle sidde og grine over en how to do guide, samtidig med at jeg lærte noget :)

STORT 5-tal herfra !

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Du er da bare den fødte entertainer :dollargrin:
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Det var faktisk meningen at den skulle være bund seriøs, men det blev sgu for tørt, og der blev optaget så meget lort den dag, så det kunne vi jo ligeså godt dele med jer andre.

Det ville måske have været en god ide med et manuskript eller ihvertfald en lille drejebog :dollargrin:

De næste bliver ikke så lange, syntes bare at der var så meget info der skulle med for at man ikke kom i tvivl.

Er lidt træt af at vi ikke fik lavet en før og efter demo af en eller anden art, for det er helt vildt som de 2 har hjulpet, som man måske også kan høre i starten hvor jeg byder velkommen og derefter viser det færdige resultat.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Jeg synes nu det var tilpas seriøst, men ja, lidt mere struktur ville nok ikke skade nogen, og ja, forskellen er absurd stor, så det er jo bare fedt!
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Hah, man får helt lyst til at lave et par stykker selvom jeg ikke skal bruge dem :lol:

Medlemsavatar
Sam Silver
Medlem
Indlæg: 243
Sted: 4000, 3$

Indlæg af Sam Silver »

Jajajajaja - HUTLIHUT!

Det er ... genialt, det dér!

(Citatforvirring kan forekomme)

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Super klasse videoer!
Og ja det er tydeligt hvor meget det har gjort ved rummet!

Fed detalje med guitarophænget!
Jeg glæder mig til flere videoer!

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Højhus skrev: 1 1/2 pakke Flexibatt 95 mm 178,50 dkr
1/3 pakke Flexibatt 45 mm 40 dkr
Jeg smuttede lige i det lokale XL Byggemarkede i dag, for at købe 2 pakker 95mm uld og en enkelt pakke 45mm. Og efter at have set de priser her, troede jeg jo heller ikke det var den store udskrivning. Men jeg fik da et mindre chock da jeg kom op til kassen: 715Kr!

Bare lige sådan at andre er forberedt på at de priser der står i denne tråd måske ikke holder helt stik alle steder :)

Men mange tak for en super guide, med gode billeder og video, som jeg helt sikkert vil lade mig inspirere af, hr Højhus :thumbup:

Default avatar
Mr.Stagis
Medlem
Indlæg: 35

Indlæg af Mr.Stagis »

Hej Højhus!

Tak for dit engagement med at vise dit projekt frem til os andre. Det er super inspirerende og lærerigt!
Vil snart selv i gang med at bygge.

Ser frem til dine næste videoer!

Thumbs up herfra og +1 8-)

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Wega skrev:
Højhus skrev: 1 1/2 pakke Flexibatt 95 mm 178,50 dkr
1/3 pakke Flexibatt 45 mm 40 dkr
Jeg smuttede lige i det lokale XL Byggemarkede i dag, for at købe 2 pakker 95mm uld og en enkelt pakke 45mm. Og efter at have set de priser her, troede jeg jo heller ikke det var den store udskrivning. Men jeg fik da et mindre chock da jeg kom op til kassen: 715Kr!

Bare lige sådan at andre er forberedt på at de priser der står i denne tråd måske ikke holder helt stik alle steder :)

Men mange tak for en super guide, med gode billeder og video, som jeg helt sikkert vil lade mig inspirere af, hr Højhus :thumbup:
Har du købt flexibatts eller tærrenbatts?
Tærrenbatts er meget dyre (185 for 2 plader mod 120 for 6 plader flexibatt), blandt andet derfor jeg ikke bruger dem i hjørnerne.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Indlæg: 618
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Flexibatts :) Jeg ringede til min kammerat der er tømre og beklagede mig bagefter, og han fortalte mig at han kunne have fået dem for ca 250kr mindre (han er selvstændig). Men det er jo stadig ikke i nærheden af de priser som du har kunne støve op :)

Nyt svar