Monitorstand

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Monitorstand

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg har lige købt 2 stk K&M monitorstands, men er lidt i tvivl om monteringen. Der er 4 spikes derpå samt 4 huller hvor man evt kan skrue... Jeg er dog ikke synderligt glad for at skulle banke mine Dynaudio BM5'ere på plads, så hvordan gør I det? Skal jo også sættes ordentligt fast så de ikke ryger ned på gulvet...

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

de ryger ingen steder medmindre der bliver skubbet til dem.

Men vil du absolut skrue dem fast, så kontakt dynaudio og forhør dig hvor du kan bore/skru i dem

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Hvad med de små mini spikes som er derpå? Giver det mening at bruge dem? Er bange for at de giver for tydelige mærker...

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

nu har jeg selv 2 forskellige sæt monitor stands, men der fulgte knopper med til under monitors, og spikes (og plader til under dem ved det ene sæt).

Du kunne jo købe de der auralex eller hifi-klubbens separations-fødder-skum og bruge istedet. Eller du kan sige det er nedenunder monitorerne at der vil komme nogle tiny-winy mærker som du aldrig kommer til at se. Men jeg ville nok skaffe de fødder, eller gummiknopper. (når nu der allerede er et sæt spikes under selve standens fod)

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg har allerede nogle skumfødder fra Hifiklubben, men det var mest det at jeg var/er bange for at komme til at skuppe dem ned, for det ville sgu ikke være så fedt :cry:

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

så må du sørge for ikke at færdes i nærheden af dem, eller lave en forsikring :)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Spikesne er til at sætter under stativet :shock:

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

Morten Hjort skrev:Hvad med de små mini spikes som er derpå? Giver det mening at bruge dem? Er bange for at de giver for tydelige mærker...
spikes er til bløde overflader feks gulvtæpper, eller andet hvor spikes står bedst fast.
Til hårde overflader som feks trægulv er plastfødder eller lign at foretrække.

Medlemsavatar
Heiden
Medlem
Indlæg: 115
Sted: Amager

Indlæg af Heiden »

Spikes er til for ikke at overføre vibrationer (specielt de dybe frekvenser) fra højtalerne til gulvet, så de er ideelle til hårde overflader som fx. trægulv. Kan også bruges på gulvtæpper, men gulvtæppet har jo en dæmpende effekt i sig selv.
Man kan købe små gulvbeskytter til sine spikes hos div. hifi forhandlere eller bruge metalspændeskiver uden hul (så er det vel ikke en spændeskive?!) og sætte spikes'ene på!

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

Lasso skrev:Spikesne er til at sætter under stativet :shock:
Ja men det fremgår af Mortens svar at der er 2 sæt spikes til hver stand.

Heiden: Helt enig!

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

Heiden skrev:Spikes er til for ikke at overføre vibrationer (specielt de dybe frekvenser) fra højtalerne til gulvet, så de er ideelle til hårde overflader som fx. trægulv.
teorien bag spikes i hårde underlag er bla at gøre kombinationen højtaler - underlag så stiv/sammenhængende som muligt.
Altså overføres vibrationer netop til underlaget(som en stemmegaffel til et trægulv), håbet med spikes i hårde overflader er så at resonansen kommer udenfor det hørebare område.
Heiden skrev:Kan også bruges på gulvtæpper, men gulvtæppet har jo en dæmpende effekt i sig selv..
spikes bruges ofte netop til at få "sikkert fodfæste" ned gennem gulvtæppe så ens dyre højtaler ikke står og wobler på et blødt gulvtæppe. Især aktuelt mht stands.

du argumenterer faktisk for andre audiophiles standpunkt om at bløde fødder under højtalere (oftest direkte under højtalere) er bedst.
Sådanne produkter kan også købes i audiophilshops.
Heiden skrev: Man kan købe små gulvbeskytter til sine spikes hos div. hifi forhandlere eller bruge metalspændeskiver uden hul (så er det vel ikke en spændeskive?!) og sætte spikes'ene på!
Hele teorien bag spikes er at at gøre kombinationen gulv-højtaler så stiv som muligt. Når disse gulv beskyttere påsættes så ryger hele baggrunden for spikes da.


Finale:

Som det ofte (heldigvis) er indenfor audio så er der intet "absolut" svar, men der er forskellige teorier.
Målet i det her spørgsmål er så det samme ,at undgå omgivelserne "spiller med" negativt.

For ikke at gå ind i den samme debat som audiophiles har for og imod "bløde og hårde fødder" .
Så syns jeg stadig det mest relevante svar i dette tilfælde er det samme som mit første svar, og det samme som producenten af mine ulitmate stands anbefaler mht de spikes og gummifødder der er medleveret:

"To bypass the sound-dampening effect, metal spikes on the base corners go through carpet and padding to rest on subfloor. For hard surfaces use rubber feet (included)."

Nyt svar