Peter Gabriel feat. Youssou N'Dour: In Your Eyes

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Peter Gabriel feat. Youssou N'Dour: In Your Eyes

Indlæg af david mondrup »

Jeg sad lige og var nostalgisk på Youtube, og kom forbi det her klip:



De skriver ikke hvor det er fra, men jeg er helt overbevist om at det er fra en Amnesty International event i 1990. Den røg på TV, jeg optog hele lortet på kassettebånd, og råhørte det, så jeg kan genkende det helt ned i mix detaljerne og den præcise lyd af live koncerten her. Det var vildt inspirerende dengang, og det er stadig én af verdens bedste sange fra en af verdens bedste plader, hands down.

Og så den performance på scenen ... totalt 80er multietnisk feelgood lad-os-allesammen-være-afrikanere politisk korrekt statement, og det holder fordi de mener hvert et koreograferet hop af det. Ingen ironi, men masser af glæde. Den var aldrig gået i dag.

Nå, bare lidt nostalgi, som jeg fik lyst til at dele med jer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: Og så den performance på scenen ... totalt 80er multietnisk feelgood lad-os-allesammen-være-afrikanere politisk korrekt statement, og det holder fordi de mener hvert et koreograferet hop af det. Ingen ironi, men masser af glæde. Den var aldrig gået i dag.
:-D Heh heh spot on.

Rent musikalsk siger det mig absolut 0. Det minder mig om det meste af Stings hippiemusik. Jeg kan høre at det lyder som musik, men det er bare toner og rytmer uden følelse og energi.

Damn, jeg føler mig pinligt berørt hver gang folk taler om Sting og Peter Gabriels musikalske genialitet og jeg bare synes det er total kedeligt. :oops:

Introen lyder i øvrigt som et ripoff af Toto's Africa eller er det bare mig?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Introen lyder i øvrigt som et ripoff af Toto's Africa eller er det bare mig?
Nok snarere inspireret af det samme. Og fulgte man med i, i hvor høj grad Gabriel tog den afrikanske inspiration til sig, og hvor meget han gik ind i projektet, så tror jeg han har haft noget bedre fat i de musikalske rødder til sådan et groove end Toto har - de har nok mere ledt efter noget "generelt afrikansk" - men det er selvfølgelig ren spekulation. Jeg ville have svaret at det nok snarere var Toto der havde planket, men en hurtig tur omkring Wiki afslørede, at den påstand ikke ville holde kronologisk...
Holger skrev: :-D Heh heh spot on.

Rent musikalsk siger det mig absolut 0. Det minder mig om det meste af Stings hippiemusik.
Heh - du fik da vist aldrig ændret min titel?!?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Jeg kan høre at det lyder som musik, men det er bare toner og rytmer uden følelse og energi.
Jeg kom forøvrigt til at tænke på, at du lige har beskrevet min generelle oplevelse når jeg lytter til trance ...

Så er det vist også sengetid.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

david mondrup skrev:
Holger skrev:Jeg kan høre at det lyder som musik, men det er bare toner og rytmer uden følelse og energi.
Jeg kom forøvrigt til at tænke på, at du lige har beskrevet min generelle oplevelse når jeg lytter til trance ...

hehehe, ditto.......

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeps, jeg forstår præcis. Det er vel et godt eksempel på at smag er forskellig.

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Holger skrev:Jeg kan høre at det lyder som musik, men det er bare toner og rytmer uden følelse og energi.
Damn, jeg føler mig pinligt berørt hver gang folk taler om Sting og Peter Gabriels musikalske genialitet og jeg bare synes det er total kedeligt. :oops:
Sådan tror jeg vi alle har det med noget musik. Jeg har selv tidligere været meget på både Toto, Peter Gabriel, Sting osv men er så blevet lidt træt af det. Derimod har jeg aldrig fattet en meter af en artist som Jean Michelle Jarre, som mange ellers opfatter som en stor kunstner. Det siger mig simpelt hen absolut intet.

Til gengæld er der så andre af min ungoms "stjerner", som jeg stadig kan flippe ud over, som f.eks. Weather Report eller Chick Corea

Her Weather Report med Teen Town (som mit første studie var opkaldt efter). Det nummer (og hele (8:30 i øvrigt) kan stadig få mit blod til at koge ...



Og her Chick Corea, der for mig i høj grad var med til at bevise hvor "organisk" synths kan optræde i ellers akkustisk musik - særligt med hans meget Latinamerikanske ting.



Og så kan jeg heller ikke slippe funk-guder som Brecker Brothers, der fand'me fyrer den af :)


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Dejlige videoer deMib :)
skriver noder

Medlemsavatar
mj
Medlem
Indlæg: 678
Sted: København

Indlæg af mj »

bryla skrev:Dejlige videoer deMib :)
Oh yeah !
Bring out the gimp

Medlemsavatar
Flouvio
Medlem
Indlæg: 712
Sted: CPH

Indlæg af Flouvio »

Når vi nu er i retro-mode og performances der får gåsehud frem:

Det var cirka samtidig med at GW Theodore og GM Flash begyndte at eksperimentere med scratch...

Ooooooooooog, mere nyligt er der så lige EST, jeg slet ikke bliver træt af:




Ok, de sidste clip er noget OT, men uha hvor er det fantastisk musik.
Quad 2,66 Windåze XP, Samplitude 10 Pro, Cubase 4, Sony Soundforge, Powercore MkI & MkII, Liquid Mix 32, RME, NTP, Gyraf, Avalon, Waves, Cranesong, NHTPro, KRK og Studer
http://www.myspace.com/masterboxdk

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

david mondrup skrev:Ingen ironi, men masser af glæde.
Fantastisk nummer! Har nemlig en masse glæde, indlevelse og musikalitet - i modsætning til en masse anden fortænkt, sprøjte-derudaf, sportsmusik. :lol:

Og med min yndlingsbassist Tony Levin på sin trofaste Musicman (kan ikke lige se om det er den 3-strengede version han fik lavet(!)) -ingen kan være så funky og tight på samme tid :-D

Er det Manu Katché på trommer?

Edit: Esbjorn Svensson Trio -Nøøøj, hvor er det fedt! Hvorfor har jeg aldrig hørt om dem før?? :shock:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:Og så den performance på scenen ... totalt 80er multietnisk feelgood lad-os-allesammen-være-afrikanere politisk korrekt statement, og det holder fordi de mener hvert et koreograferet hop af det. Ingen ironi, men masser af glæde. Den var aldrig gået i dag.
Nå, kom lige til at tænke på denne tråd igen, da jeg kom forbi noget andet god musik. Man kan mene at klippet i min første post her i tråden er noget corny, af de grunde som jeg nævner ovenfor. Med de ekstra år der er gået siden jeg startede tråden her (damn - er det allerede 7 år siden?!?) ville men vel i dag kalde Gabriels sang og den performance der er i videoen for et tidligt eksempel på den kulturelle appropriation der under ét kaldes "verdensmusik".

Men herunder er så et andet af verdens bedste numre, der vel må siges at være den ægte vare. Og havde det ikke været for den velmente kulturimperialisme fra Peter Gabriel, Paul Simon m.fl., så er det langt fra sikkert at jeg nogensinde havde hørt denne perle, endsige lært at værdsætte den. Salif Keita, albinoprinsen fra Mali, Africa. Enjoy:

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Nyt svar