Hvordan får jeg lavet 8 line-signaler om til el/lys?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Hvordan får jeg lavet 8 line-signaler om til el/lys?

Indlæg af de Haan »

Hejhej

Jeg er i forbindelse med noget elektronisk musik i gang med et projekt hvor jeg vil styre 8 lamper med lydsignaler.
Jeg har derfor forsøgt at forbinde et jackkabel fra min hovedtelefonforstærker til en cykellygte. Det virkede faktisk, men gav kun meget svagt lys (svagere end forstærkerens diode, se billede).

Det havde jeg også regnet med, SÅ jeg skal have fundet en måde hvorpå jeg kan forstærke de 8 jackoutputs. Lydkvaliteten er altså fuldtstændig ligegyldig, der skal bare være gang i forstærkningen. Og må det helst ikke være for dyrt...

Jeg håber i kan hjælpe mig med mit mystiske projekt! :-D
DSC03173.JPG
DSC03173.JPG (35.95 KiB) Vist 1774 gange
Mvh Nikolaj
Senest rettet af de Haan ons 7. okt 2009 20:56, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

En lille hifi forstærker der kan levere end 40-50 watt? Kunne da være en løsning, hvis man da kan smide strømmen fra højttaler kablet ind i en lampe Oo
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Ja det er også den eneste idé jeg kan komme på. Så skal jeg bare have fat i 4 hi-fi forstærkere :?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er da vist en der har set for meget Morten Riis ...

Mon ikke man kan finde en eller anden standard elektronik gizmo i f.eks. Elektronik Lavpris der kan klare tricket?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

hehe ja, har også allerede haft kontakt med ham om det :)

Det prøver jeg lige at kigge på ihvertfald.
Er stadig åben for bud!
Senest rettet af de Haan ons 27. maj 2009 21:38, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
hbuus
Forum Donator
Indlæg: 543
Sted: Østjylland

Indlæg af hbuus »

OT: Fik lige et flashback til 80'erne...musikstyret stroboskop-lys eller hvad det hed. Skræmmende! :)
Ex-hobbymusiker m. Core i7 4770 pc m/16 GB ram, Win 10.

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

og hvad er en gizmo forresten?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Smartass sprog for en dingenot eller himstregims.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Ahaaa, klart jeg ikke forstod det så. Synes ikke jeg kan finde noget på Elektronik Lavpris' hjemmeside udover dyre hi-fi forstærkere, men har sendt dem en mail. Ellers må jeg vel på jagt efter brugte skod hi-fi forstærkere...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Uden at være den helt store DIYer tror jeg, at du rigeligt kan klare dig med 8 stks. af den komponent der forstærker signalet i f.eks. en hifi forstærker. Og det må alt andet lige være billigere end 4 hele forstærkere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Okay, du ved vel ikke hvad sådan en gizmo kaldes?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er der, min DIY viden hører op. Men der er masser af andre gode loddekolbe svingere herinde, så det er vist bare at vente på at en af dem kigger forbi.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Jeg ved ikke helt, men min Denon hifi forstærker er stereo med 2 zoner, dvs. jeg kan koble 4 højttalere til... You do the math ;D
Og det er en ret "comon" opbygning af hifi forstærkere, så mon ikke du kan finde noget billigt brugt..`?
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Problemet er bare at den jo kun har to indgange. Jeg vil kunne forstærke hvert af de 8 signaler seperat, og hvis det kører gennem sådan en sag vil de jo blive blandet sammen. Desværre...

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Du skal bruge 8 stk. musikstyrede lysshows, eksempelvis http://www.vellemanprojects.com/be/dk/p ... ?id=338495

De indeholder en optokobler som holder 230v og audiosignalerne adskildt aht. sikkerheden.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Kommer an på hvor meget lys du skal bruge - men overvej evt. at bruge nogen lysdioder (gerne high-intensity-typen) i serie, så kan du komme langt med det som din hovedtelefonforstærker allerede kan/gør, hvis man dømmer ud fra pære-cykellygtens lys.

Jakob E.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu ved jeg godt at jeg ikke er den bedst egnede til at komme med inputs her. Men...

Godt nok får cykellygten ikke meget signal her, og derfor betyder det nok ikke så meget, men lyd er jo et AC signal der skal brændes af i pæren, og jeg vil da tro at dem vi har i 230VAC er afbalanceret til vores 50Hz så de kan holde til det, forestiller mig ikke at de holder lige så længe ved 20 eller 100Hz, men ved det ikke. Men når man sender lyd ind i den lille pærer der er beregnet til DC får den jo alle frekvenser, dvs. 8KHz og 20Hz, altså alt efter hvad for noget musik man sender ud til den.. Hvis man bare ønsker at styrer en pærer med musik, og pæren er beregnet til DC burde man vel smide en ensretter på. Og hvis man laver noget med en 230VAC pærer burde man nok kun sende 50Hz ud til den og så regulerer volumen..

Eller går jeg i for små sko? hehe.. :?

Men bortset fra det, holder jeg mig også til Bachers forslag, jeg har købt flere DIY ting fra Velleman. Faktisk var det første jeg loddede af de der DIY kit de har, et lysshow, i ved en der rød, gul og grøn alt efter bas, diskant og mellemtone, via en mikrofon i fronten af kassen.

Her er et billede af den nye version af den..
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Bacher skrev:Du skal bruge 8 stk. musikstyrede lysshows, eksempelvis http://www.vellemanprojects.com/be/dk/p ... ?id=338495

De indeholder en optokobler som holder 230v og audiosignalerne adskildt aht. sikkerheden.
Ja det ser ud til at det er sådan nogle jeg skal have fat i. Men jeg forstår ikke helt Vellemans hjemmeside, hvordan ser man priser på tingene?
Er det korrekt forstået den dims du linker til bare har et almindeligt strømstik som udgang? Og så en hi-fi højtaler indgang?
Gyraf skrev:Kommer an på hvor meget lys du skal bruge - men overvej evt. at bruge nogen lysdioder (gerne high-intensity-typen) i serie, så kan du komme langt med det som din hovedtelefonforstærker allerede kan/gør, hvis man dømmer ud fra pære-cykellygtens lys.

Jakob E.
Ja det har jeg også overvejet. Men jeg synes det kunne være sejest hvis man kunne sætte helt almindelige standerlamper til. Men ellers kunne det da være et godt alternativ!

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Hald skrev:Nu ved jeg godt at jeg ikke er den bedst egnede til at komme med inputs her. Men...

Godt nok får cykellygten ikke meget signal her, og derfor betyder det nok ikke så meget, men lyd er jo et AC signal der skal brændes af i pæren, og jeg vil da tro at dem vi har i 230VAC er afbalanceret til vores 50Hz så de kan holde til det, forestiller mig ikke at de holder lige så længe ved 20 eller 100Hz, men ved det ikke. Men når man sender lyd ind i den lille pærer der er beregnet til DC får den jo alle frekvenser, dvs. 8KHz og 20Hz, altså alt efter hvad for noget musik man sender ud til den.. Hvis man bare ønsker at styrer en pærer med musik, og pæren er beregnet til DC burde man vel smide en ensretter på. Og hvis man laver noget med en 230VAC pærer burde man nok kun sende 50Hz ud til den og så regulerer volumen..

Eller går jeg i for små sko? hehe.. :?
Jeg det ville jeg da også gerne vide om var rigtigt! :)

Medlemsavatar
sismofyt
Forum Donator
Indlæg: 416
Sted: Århus

Indlæg af sismofyt »

elektronik lavpris her ..

du skal bare have et lysshow med linie indgang, det andet er for kompliceret og dyrt

hald, du vrøvler vist :-P en pære er ligeglad om det er DC eller AC

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Hiver lige fat i denne gamle tråd igen.
Er der nogen der har en anelse om hvor jeg kan lede efter et et lysshow med linie indgange? Jeg synes ikke jeg kan finde noget nogen steder...
Taktak!

Medlemsavatar
Eicen
Medlem
Indlæg: 1568
Sted: 2700 Brønshøj

Indlæg af Eicen »

Hvor hård er du til DIY elektronik?

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Ikke særligt hård. Jeg har loddet lidt kabler og lignende :) Men jeg kan kender måske klogere folk der kan hjælpe mig, hvis du har nogle forslag?

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Sådan en dimmer som denne (til 67€) kan styres med 0-10 volt analoge signaler. Det burde passe fint med en linie udgang med lidt smæk på.

Billede

Det vil få lamperne til at lyse proportionalt med signalet.

Hvis du kan nøjes med lamper der bare er ON/OFF (altså ikke nogle mellemtrin) kan det klares billigere end det med en switchpack i stedet for en dimmer.

Hvis det er elektronisk musik, burde I også kunne droppe omvejen med lyden og finde en dimmer med MIDI og så styre den direkte fra sequenceren.

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Tusind tak Preben! Det var lige sådan noget jeg ledte efter.
Jeg regner med at bruge en hovedtelefonforstærker til at splitte mine signaler (til ét signal til lyd og ét til at styre lys), så der burde være smæk nok på :)

Vil jeg godt kunne sætte en almindelig elpære til dimmerens outputs, eller vil de ikke kunne holde til det?

Da jeg primært bruger audiospor i min elektroniske musik, duer det ikke at bruge MIDI til at styre lyst :)

Mvh Nikolaj

Nyt svar