Forsigtighed tilrådes i "Købes"

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Forsigtighed tilrådes i "Købes"

Indlæg af DUBTEMPLE »

Som landet ligger, bare lige en advarsel her fra, jeg er ikke gået i fælden ;-)

Men bemærk, når I får en henvendelse på noget I søger:

1. Om personen er nyregistreret, eller med få posts her på LM
2. Personens historik, om der er substans I vedkommenes posts, eller om de evt bare dækker over at "bygge en konto op" til senere misbrug
3. Om andre som I kender tilsyneladende har handlet med vedkommende, (I så fald kan der jo forespørges),.
4. Er der kvittering, kan ophav spores,... osv,... eller er der der sædvanlige dårlige undskyldninger, "blevet væk", "købt i udlandet", osv, osv,..
5. Sælgerens placering, er den "tilfældigvis" placeret I den modsatte ende af landet ? (da er der jo allerede lagt op til forsendelse og forudbetaling)

En taktik kan være at sælgeren i første omgang siger at varen kan afhentes personligt, dette skaber tryghed, og du foreslår så selv at der
bare sendes,.... hvor sagen KAN være at det bare var planlagt at bakke ud, og forsvinde, hvis man mod forventning tog ham på ordet om afhentning

Yderligere Foranstaltninger:

1. Bed om kopi af dansk sygesikring og billed-legitimation
2. Bed om fuld navn og adresse og telefon-numre
3. Check via google, krak, gule sider, FB, og lign,.... om der relavans, alt hænger sammen, at personen virker reel, og kan placers i "branchen"
4. Undersøg om navnet, og varen, også figurerer i salgsgrupperne på FB, og om der er betryggende adfærd at spore der,..
5. Hvis varen der tilbydes også er udbudt i DBA ,.. check da at sælgerens konto virker reel, og er af længere varighed
6. Bed om der tages fotos af varen fra specifikke vinkler, da kan man lettere se at det er fotos der er taget samtidig, og ikke fundet på nettet

Andre kan føje flere gode ideer til tråden her :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Stil indgående spørgsmål til varen, som du ved man kun kender til, hvis man rent faktisk har maskinen... f.eks. OS version, serienummer (chek så formatet og om det stemmer) ... vil ikke remse alle op, da det så kan blive misbrugt... men de fleste der ikke har en vare, ved ikke en skid om den stort set, og det kan man ret hurtigt spore sig frem til... og har de varen men ikke ved noget om den, kan de altid finde ud af det... det kan en der ikke har varen ikke i langt de fleste tilfælde... i øvrigt ved langt de fleste synth freaks en del om de synths de har... ganske almindelig gear-talk vidner hurtigt om det er en "fellow gear nerd" man har fat i, hvilket giver mere tryghed...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis vedkommende har taget fotos af produktet som man mistænker kan komme fra nettet, kan man kører det igennem billedesøgemaskinen Tineye for at se om det foto findes andre steder på nettet.

https://tineye.com/

EDIT: Dette gælder også evt profilbilleder, for at se om det er hapset fra en anden person.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er ingen, der vil få kopier af min sygesikring eller andre ID-papirer. No way in hell.

Ellers mange gode råd.

Personligt laver jeg kun face-to-face handler og evt "langdistance-handler" kun med folk, jeg er fuldt ud tryg ved. Så det er sjældent.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Det er ingen, der vil få kopier af min sygesikring eller andre ID-papirer. No way in hell.

Ellers mange gode råd.
Enig.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Blev snydt en enkelt gang på DBA. Det var en AKG mikrofon i kbh, og den kom aldrig. Efter ca et år fik jeg en forespørgsel fra politiet om jeg havde noget i klemme med vedkommende, og indgav en anmeldelse. Vedkommende blev dømt til at betale beløbet tilbage, men for at gøre krav på det skulle jeg hive en arbejdsdag ud af kalenderen og møde op i retten på sjælland (for egen regning, hvilket langt oversteg beløbet). Det blev der ikke noget af, og jeg har ikke set en krone. Beløb tabt.

Kunne man have set nogle signaler? Ja, først og fremmest stod den for langt under markedspris, og der var stavefejl i annoncen, men et autentisk billede dog og vedkommende svarede på mail og tlf.

Bottom line, prisen var for god til at være sand.

Generelt synes jeg dog det er afslappet. Jeg har handlet brugt i italien, dk, spanien, uk, usa, kina og japan uden problemer.


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hey, har en moog prodigy til 5k, men det skal gå hurtigt. Betaling over mobilepay.

Hvis man hopper på sådan noget, hjælper sådan en post her ikke

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Så vidt jeg ved kan Mobile Pay betaling trækkes tilbage af banken. Jeg tager måske fejl?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, normalt kan en banktransaktion ikke trækkes tilbage.

MobilePay kører dog via Dankort, så der gælder måske andre regler.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ja, det er dankortet der skulle være årsagen

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ved privatoverførelse:

"Når du har betalt for en vare ved at sende penge via MobilePay til sælgers mobilnummer, har vi har desværre ikke nogen muligheder for at trække overførslen tilbage."

https://www.mobilepay.dk/da-dk/help/pri ... andel.aspx

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det blev nævnt i et tv program... hmm.. kan selvfølgelig ikke huske hvilket
Edit: ok, det er ved køb hos virksomheder
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ne-tilbage

Nyt svar