Der er for lidt fokus på musik!

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Der er for lidt fokus på musik!

Indlæg af SIDwave »

Der bliver snakket for meget udstyr og computerfejl herinde.
Det er super skuffende, den tråd der hedder DIN MUSIK

Stort set ingen gider at lytte eller kommentere folks diverse indslag. Der skrives næsten kun, hvis uploaderen stiller spørgsmål.
Det er ofte nybegynderen der stiller spørgsmål, som "hvad synes i om mit mix ?" og i den dur. hvorefter der kommer en flod af gode råd han alligevel ikke kan bruge til noget, da der mangler forståelse.

DIN MUSIK, handler vel om musikken ?

Jeg kan se folk kommenterer ikke, og jeg kan konstatere at kun 1-3 klikker på mine egne tracks, selvom 45 har kigget på posten.

Det handler jo om musik !!! selvfølgelig ku man da godt tænke sig et par kommentar, selvom man ikke har spurgt om noget !??!!!! :)

Jeg synes bare det er super skuffende, at der er så meget fokus på at snakke mærkevare udstyr, men stort set ingen taler om musikken.
Det er da vel det det drejer sig om ?

???

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er enig i at der burde være mere gang i "Din musik". Men jeg har det indtryk at det ofte handler om relationer. Jeg er selv mere tilbøjelig til at lytte og skrive kommentarer til dem jeg iforvejen kender. Derudover prøver jeg - Når jeg endelig tager en lytte-streak - at tage mig ordentlig tid til at skrive hvad jeg synes er godt og mindre godt, hvad jeg evt. ville gøre for at ændre det. Dvs. lyt og kommentarer af 5-10 numre herinde kan godt tage 1-2 timer.
Generelt vil folk gerne høre musik, men vi har det tilgængeligt over alt i dag. Det er måske oftere sjovere at trykke play på det man kender, eller også kender man et bestemt label, de udgiver en kunstner man ikke kender, så kan man godt tage en lytter på det. Det helt ukendte er nok knap så tillokkende, for der fleste.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vi har haft snakken et par gange før.

Personligt kigger jeg tit Lydmaskinen i situationer hvor jeg ikke kan, eller ikke har lyst til at høre andet musik, end det jeg f.eks netop nu sidder og lytter til.

Jeg prøver da også en gang i mellem at tage en lytte-streak som Christoffer nævner. Jeg kommenterer knap så meget. Der er meget, hvor jeg ikke føler, at jeg kan bidrage noget teknisk med. Jeg plejer dog, at smide en positiv kommentar til ting, jeg synes er fede.

Jeg tror - og ser også - at mange her gerne vil hjælpe med specifikke spørgsmål om mix og mastering.

Men hvis man bare poster sit eget nummer i uptur over, at man lige er blevet færdig med det - eller det lige er blevet udgivet, så får man ikke meget respons.
Forummet er nok ikke et oplagt sted, at tage udgang i mht at promovere sine numre. :-D

Der er også noget om, at en del kun poster deres musik - men ikke rigtigt deltager i resten af forummet - eller endda ikke selv kommenterer på andres musik.

Så hvis man gerne vil have respons her, så tror jeg vejen frem er (i ikke prioriteret rækkefølge):

Vær aktiv deltager i hele forummet.

Kommenter jævnligt på andres musik

Stil specifikke spørgsmål om produktion mm.

Læg noget op, der er fedt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det hedder jo Lydmaskinen og ikke Musikmaskinen.

Der har alle dage været temmelig dødt i "Min musik" underforaet. Jeg bruger selv meget lidt tid derinde, men kigger da lige en gang imellem. Det tager desuden lang tid, hvis man skal komme med ordentlig krititk der kan bruges til noget, minimum to gennemlytninger af nummeret og så tager det også hurtigt 10 minutter at forfatte en tekst.

Positive kommentarer kan man selvfølgelig få overstået på kort tid, men jeg har det selv sådan at hvis jeg skal kritisere noget, så skal det være sagligt, og det er sjældent jeg lige føler jeg har 15-20 minutter til at hjælpe en "tilfældig" med-musiker. Derfor gør jeg også som Christoffer, og kommenterer mest på folk jeg har en relation til, enten IRL eller musikalsk.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Udover det, som allerede er blevet sagt mht. relationer, kan jeg da tilføje, at jeg har prøvet at give kommentarer og hjælpe, hvis det er blevet spurgt, men er flere gange gået død i, at kommentarerne eller hjælpen ikke bliver samlet op af vedkommende. Derfor sætter jeg enten bare noget på som baggrund eller lytter for at kommentere, hvis det er folk jeg på en eller anden menneskelig eller musikalsk måde har en relation til.
skriver noder

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Er meget enig med Morten B og Sustainerplayer i deres indlæg!

Det her er jo et forum for "nørder" og vi har til tider nogen lidt specielle måder at gøre og anskue tingene/musikken på.

Det er svært at finde folk der virkelig "forstår" ens egen musik og som så er "værdige" til at bedømme den.

Mange herinde (mig selv især!), er bare glade mennesker der sidder hjemme og laver det ene "mester-/makværk" efter det andet.
Jeg har vænnet mig til tanken om at det ikke bliver mit levebrød, og at ikke mange "forstår" det jeg laver! :wink:
(En skrev herinde engang, at Logic var det bedste computerspil han kendte! Elsker den betragtning! :-D )

Jeg forventer ikke at de mange rigtig dygtige og prof folk herinde skal "spilde" deres tid på min musik og er derfor stort set holdt op med at poste i "Din Musik"! (Jeg satser i stedet påsat blive berømt når jeg er død, og så kan i bare ærgre jer, kan i! :wink: )

Henviser iøvrigt til en tråd jeg engang selv lavede om emnet i "Backstage" :

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=8&t=39327

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg ville ønske, at man kunne slippe for det underforum på Lydmaskinen, når man får nye emner i søgningen - jeg bruger det utroligt sjældent, da jeg er rimelig langt fra det meste af den musik, der postes. Der har været tendens til, at der bliver smidt en enkelt takt op og en forklaring om, at man ikke er færdig med produktionen. Det er mit liv for kort til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Haha, nogle fede svar, især den med at livet er kort,....

Hvorfor tude over det SIDwave ? ,... jeg mener, så blir livet jo endu kortere end det allerede i forvejen er ;-)

Hvad så med mig, ved ikke engang om jeg gider poste noget, nogensinde, jeg er meget bevidst om at DUB er en niche,..

Intet reelt "marked" for det, næsten ikke interesse alment, ingen forståelse, ingen feed-back, sådan ligger landet, måske især som hvid, over 50 :-)

Snup evt en tude-kiks, og gør som mig, find nogle andre værdier ved siden af, altså hvis du gennemgående ikke er tilfreds med tingenes tilstand

Vi vil alle gerne have respons og anerkendelse, heldigvis er der så meget andet her i livet, end lige netop det der skuffer os
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev: Intet reelt "marked" for det, næsten ikke interesse alment, ingen forståelse, ingen feed-back, sådan ligger landet, måske især som hvid, over 50 :-)

Snup evt en tude-kiks, og gør som mig, find nogle andre værdier ved siden af, altså hvis du gennemgående ikke er tilfreds med tingenes tilstand

Vi vil alle gerne have respons og anerkendelse, heldigvis er der så meget andet her i livet, end lige netop det der skuffer os
Jeg vil gerne høre noget dub, tak.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har tit svært ved at beslutte mig for hvad jeg skal stille op i "Min musik". Nogen gange skriver folk hvorfor de poster noget derinde "f.eks. vil godt have kritik på mit mix" og den slags, og det hjælper at vide om der er grønt lys for at skrive den slags eller ej. For jeg tror ikke altid folk poster tracks af samme årsag.

Nogen føler måske bare det er fedt at spille tingene for andre, når de er blevet færdige med et nummer, hvilket jeg i så fald godt kan sætte mig ind i. Ja nogen poster ligefrem numre som de allerede har udgivet - og hvor det åbenlyst er for sent at sige "den der hihat burde slet ikke have været så høj" eller lign.

Jeg er også tit inde på den her side i en situation hvor jeg ikke lige har lyst til (eller mulighed for) at lytte til ting, f.eks. hvis jeg sidder på arbejdet eller i toget på vej hjem.

Og endelig er der dem som poster noget musik man virkeligt ikke synes er særligt spændende. Der er jeg nok tilbøjelig til at være ret stille.

Men måske jeg skulle poste noget dub... hmm... 8-)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg poster bare så andre kan høre hvad jeg leger med, så er der da andre end mig selv der hører det :-).
Så det er en blanding af idéer, skitser eller udgivne tracks der bliver postet, ifb med mit hip hop ku det jo være at rappere eller sangere melder sig.
Jeg søger egentligt ikke direkte kritik men det gør ikke noget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så længe folk holder en fornuftig tone kan de jo skrive præcis den kritik de har lyst til, uanset hvem kusntneren er. Vi kan jo ikke alle være enige om eksempelvis hvor højt en hihat skal mixes. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Og så er der dem som poster links til websider der kræver login.

(Nej, jeg kan ikke huske mit spotify login, jeg bruger det aldrig.) :-P
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

For mit vedkommende, så handler det om, at jeg kun svarer på musik der rent faktisk fanger mig... hvis det ikke gør, og personen der har lagt det op ikke skriver spørgsmål overhovedet, så går jeg ud fra at personen er tilfreds med sit værk, og bare ønsker at vise det frem... og så kører jeg efter devisen, at hvis du ikke har noget pænt at sige, så hold din kæft... vi kan ikke alle lide det samme, og det skal vi heller ikke.

Men stilles der et direkte spørgsmål er sagen en helt anden... så svarer jeg, hvis jeg mener jeg har nok forstand på genren til at turde komme med min konstruktive kritik.

Så det handler ikke altid om at folk er ligeglade... men hvis man bare ligger et link, og ikke sætter bolden i spil, skal man heller ikke regne med at bolden sparkes tilbage igen... det er som med så meget andet; du er nødt til at provokere eller motivere folk til at kommentere, og spørgsmål er da også helt fint til dette... giv folk lyst til at give feedback.... ikke bare et link, og en konklusion... henvend dig til læserne... du konkurrerer med mange andre om opmærksomhed på det forum, og folk har ikke tid/lyst til at lytte til det hele ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

I de fleste tilfælde vælger jeg at holde min mund, når jeg lytter til musik i "din musik". Ofte har jeg ikke så meget godt at sige tracks'ne, og så jeg syntes det er bedre at tie stille, end at skuffe folk i en negativ retning. Jeg prøver dog, at køre det konstruktivt, når jeg endelig smider en kommentar.

Tit er jeg dog i tvivl, om folk bare vil have en lytter uden kommentar, hvilke jeg har lidt svært ved... specielt hvis jeg syntes track'et halter en del.

Og ja, så tager det rimelig meget tid, hvis man skal komme med en god kontruktiv kommentar. Jeg er nemlig ikke selv vildt med pleaser kommentarerne... i stil med "... det lyder fedt", "godt gået", "nice track"... osv. som jeg ikke syntes kan bruges til super meget.

SLL

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Jeg ville ønske, at man kunne slippe for det underforum på Lydmaskinen, når man får nye emner i søgningen - jeg bruger det utroligt sjældent, da jeg er rimelig langt fra det meste af den musik, der postes. Der har været tendens til, at der bliver smidt en enkelt takt op og en forklaring om, at man ikke er færdig med produktionen. Det er mit liv for kort til.
Det kan måske ordnes. Så bliver der nok endnu mere stille i det underforum dog ;-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er da helt pjattet, hvis man ikke kan hoppe over de få tråde, der ikke lige falder i ens interesse.
Vi har lige konkluderet, at det subforum ikke er særligt aktivt, så så meget støj kan det ikke give i en daglig søgning.

Man skal passe på, at man ikke bliver helt google-agtig*.


* = kun får serveret, hvad man i forvejen kan lide eller mener, så man bliver et endnu mere tomt og ensporet menneske.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:Personligt kigger jeg tit Lydmaskinen i situationer hvor jeg ikke kan, eller ikke har lyst til at høre andet musik, end det jeg f.eks netop nu sidder og lytter til.

Jeg prøver da også en gang i mellem at tage en lytte-streak som Christoffer nævner. Jeg kommenterer knap så meget. Der er meget, hvor jeg ikke føler, at jeg kan bidrage noget teknisk med. Jeg plejer dog, at smide en positiv kommentar til ting, jeg synes er fede.
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg vil ikke gætte på hvorfor der sådan - men er enig i at der godt kan være lidt stille i "min musik", og at det er lidt ærgerligt.

Men vil så også tilføje, at det har været en tendens på de fleste af de musikrelaterede forums jeg har frekventeret.

På hifi-sites (ja, undskyld - der har jeg også været engang), handlede det også mere om teknik (og kabler) end om musik.
På trommeslageren var det lidt samme tendens. Tråde om keddeltykkelser, træ og bearing edges blev enormt langt, mens tråde om medlemmernes musik var færre og kortere.
Og herinde er det vel lidt samme tendens - altså mere teknik end musik (hvis man kan dele det sådan op)

Fælles for de 3 eksempler er vel så også at udgangspunktet for de sites netop var "teknik", og ikke musik.

(Måske der simpelthen mangler et dansksproget forum, der handler om musik?)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har også været aktiv på foto-sites, og der er tendensen den samme. At skrive god og brugbar kritik tager tid og flere gennemlytninger. Har man prøvet et par gange, at der så aldrig bliver svaret på ens input, så begrænser man sig til at skrive til folk, man kender, og som man ved værdsætter inputtet. Og selv der begrænser man sig selv på grund af det nødvendige tidsforbrug.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg forstår udemærket det er et teknisk site, og der er en del der bare smider musik afsted uden at deltage på siden...

Jeg tror det er meget naturligt man lytter til musik fra dem man nu engang debatter ofte med herinde... Og det samme med omvendt fortegn, der er jeg ligesådan...
gs-dk skrev:Jeg ville ønske, at man kunne slippe for det underforum på Lydmaskinen, når man får nye emner i søgningen - jeg bruger det utroligt sjældent, da jeg er rimelig langt fra det meste af den musik, der postes. Der har været tendens til, at der bliver smidt en enkelt takt op og en forklaring om, at man ikke er færdig med produktionen. Det er mit liv for kort til.
Jeg må indrømme det bedste feedback jeg har fået, har været herinde og præcist fra gs-dk, jeg lærte ekstremt meget på den feedback jeg fik, som gjorde jeg egentlig fik en ny tilgang til hvordan min egen musik skulle lyde... Håber ikke det var mit ene indlæg der gjorde udslaget, hehe.

Jeg vil da håbe jeg kan få ligeså god feedback når jeg nu får gang i hjemmestudiet igennem indenfor de næste par måneder...
Senest rettet af AnotherDan man 25. sep 2017 15:07, rettet i alt 1 gang.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Jeg forsøgte på et tidspunkt at lytte til noget af det, men det var elektronisk musik, og det er mit liv for kort til.

Jeg gider ikke kommentere på noget, der ikke fanger mig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er nok mange herinde som laver lyden for andre, og derfor ikke selv står til at kunne dele det. I mit tilfælde går der langt imellem at vi har noget der er klar til udgivelse da det er hobby niveau. Men man må finde sig i at dem der er kræsne ikke deler meget da de kun deler deres bedste, og andre igen mener at alt de laver er guld og deler det i vildskab. Derfor oplever vi også den ofte lavere kvalitet og måske er man ikke super motiveret på at lave feedback på noget der virker som udgivet og derfor skrevet i sten, eller på version 11 Work in progress, som aldrig klarer den til en offentlig soundcloud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Tør jeg nævne en grund mere måske? ... ja what the heck, det er jo sandheden. here goes:

Jeg læste engang en artikel fra en gut (han var ikke dansker), som beskrev hvad han var kommet frem til i hans forsøg på at lave musik og få feedback. sådan kogt ned var han blevet klar over, at andre, specielt andre musikere generelt er temmelig ligeglade med andres musik... i bund og grund er musikere imellem jo sådan set konkurrenter, og du er bare for det meste, endnu en i en mængde af så mange at det er uoverskueligt... det kræver agressivitet at gøre sig bemærket med sin musik... folk der er agressive kan få mere berømmelse, end andre der er knap så aggressive men laver generelt bedre musik...

Jeg TROR ganske enkelt at noget af grunden også handler om ego... vi interesserer os for at snakke om os selv, vores eget musik, og ting der har med produktionen at gøre... altså hvis det er noget der bidrager til vores EGEN interesse hvad det angår... derfor bliver tråde om produktion nok tit længere end dem hvor man poster sit "slut resultat", for hvad kan vi egentligt bruge andres slutresultat til, i vores egen produktions verden? ... jo vi kan da også lide at høre god musik, men tit er det meget få numre af andre man fanges af synes jeg... om det er fordi man selv er musiker ved jeg ikke, men det er bare hvad jeg selv oplever... måske er jeg bare underlig :D

Jeg ved godt jeg prikker til et ømtåleligt emne her... men for at sige det ligeud: de fleste er temmelig væmmeligt og aldeles ret ligeglad med hvad andre har lavet... for de får reelt ikke megen "dopamin udladning" ud af at tale om andres værker...

Det er nok ikke helt så sort hvidt som jeg udlægger det... men for at være ærlig... hvor mange musikere synes det er overvildt fedt, at ANDRE har lavet noget de selv synes lyder pisse fedt, uden at tænke lidt "øv, bare det var mig der havde lavet det!" ? ... man tør næsten ikke tænke tanken vel? ... men jeg er sikker på at LANGT de fleste rent faktisk har lidt af den tankemåde...

Jeg ved det ikke... men jeg tror faktisk man har langt mere held med response på sin musik hvis man poster den steder hvor almindelige mennesker der IKKE er konkurrenter lytter... for de kan kommentere, uden at føle sig som en "konkurrent"... og går du ind og læser på Youtube i kommentarerne, oplever du også langt mere flotte kommentarer, folk der spørger til udgivelse osv... du kan også opleve mere rå kritik derinde selvf. for de ligger ikke noget imellem... musikere VED hvordan det er at få kritik, så de behersker sig... man vil jo ikke udsætte andre for noget man ikke selv vil udsættes for vel? ...

Men lad nu være med at lade jer provokere af det jeg skriver, selv om det prikker til et område de færreste ville indrømme alligevel... der er ingen regler uden undtagelser, det ved jeg godt... men jeg skal da være ærlig... andres musik interesserer mig ikke specielt, med mindre det lige rammer min smag hard-on, og så kan jeg godt blive lidt "bare det var mig"... men jeg har da pli nok til alligevel at skrive en pæn kommentar alligevel :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er nok endnu en grund, ikke noget odiøst i dét.

For mit vedkommende handler det mest om, at der langt mellem snapsene og jeg i forvejen i mit job bruger tid på feedback. Der er mange virkeligt dygtige folk herinde, men de udgiver jo deres musik (kommercielt) og har sjældent brug for feedback i Din Musik.

Nyt svar