YouTube embedding skift til HTML5, meld gerne tilbage!

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

YouTube embedding skift til HTML5, meld gerne tilbage!

Indlæg af MrBacon »

[EDIT af moderator]
Der er nu proppet ny kode ind på Lydmaskinen, meld meget gerne tilbage i den her tråd om hvordan det kører, hvilken browser I bruger, evt. på hvilken platform (smartphone/tablet, Windows PC, Mac....)
[EDIT slut]


Det ville være fedt, hvis det var HTML5 playeren fremfor flash, der blev embeddet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er stadig ikke understøttet i alle browsere, så det ville (vel?) ekskludere nogle brugere fra at se det..

Hvorfor vil du gerne ha' HTML5 udgaven?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Fordi jeg ikke gider have Adobe Flash installeret på mine mobile enheder (eller min st men det har jeg nu alligevel).

Hvis man ikke har en browser, der understøtter html5 her i slut 2015, så er internet vist ikke lige sagen :-D .... om ikke andet kan man vel hverken se videoer på yt, facebook eller de mange andre steder, der er gået væk fra flash pga sikkerheden, hvis man ikke er html5 kompatibel?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mig bekendt understøtter IE ikke HTML5, det er den browser jeg bruger. Mit gæt er at andre på Windows også bruger IE..

Nu nævner du selv de mobile enheder. Tilgår du Lydmaskinen via Tapatalk app'en eller bare via din almindelige browser på telefonen? Jeg tænker på om de nuværende youtube embeds kan ses i Tapatalk app'en, hvis ja, så også om Tapatalk understøtter HTML5.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Der kan ikke være mange IE brugere. De fleste bruger vel Edge efterhånden? Det er mig bekendt også en del versioner siden at IE ikke understøttede HTML5 (de mest gængse funktioner om ikke andet - http://html5readiness.com/).

Jeg bruger ikke tapatalk. Det kører af helvedes til for mig - staller konstant. Aner ikke om den embedder i html5, men det kan jeg da kun forestille mig, da det jo er udviklet til mobile enheder.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:Det ville være fedt, hvis det var HTML5 playeren fremfor flash, der blev embeddet.
Jeg er helt enig. Kan stadig ikke helt undvære Flash desværre.

Det er på listen over ting.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MrBacon skrev:Der kan ikke være mange IE brugere. De fleste bruger vel Edge efterhånden? Det er mig bekendt også en del versioner siden at IE ikke understøttede HTML5 (de mest gængse funktioner om ikke andet - http://html5readiness.com/).
Cool, jeg blander nok tingene lidt sammen. Jeg har ikke sat mig ind i hvad HTML5 indebærer, jeg ved bare at der er/var noget videoværk på blandt andet youtube som ikke er/var understøttet i IE.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Christoffer I. N. skrev:Mig bekendt understøtter IE ikke HTML5, det er den browser jeg bruger. Mit gæt er at andre på Windows også bruger IE..
Det er nemmere (og mere sikkert) at skifte til en anden browser (Chrome), end at skulle tvinges til at installere flash. Så ud fra det synspunkt er jeg enig med MrBacon i behovet for html5.
Jeg er dog ikke helt enig i, at der ikke er mange der bruger IE mere. Jeg tror der er voldsomt mange der bruger det, endnu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tror han mener at der ikke kan være mange IE brugere herinde. Og den formodning kan jeg godt følge.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

test .. ;)

Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

:clap:

Er der nogle med IE eller andre browsere, der ikke kan se embeded youtube nu?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmmm, jeg forstår ikke lige så... Ér det allerede fikset? Jeg kan ikke se noget speciel kode i din post, Rune.

Videoen virker fint her i IE. Og langt om længe kan man lave videoen i fuldskærm.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. det virker fint med den indbyggede IE under Windows 8.1 - og .. nu også på iPhones :). Med lidt held, så tager youtube højde for hvilken browser som tilgår videoen, og embedder noget passende ..

Christoffer, jeg rettede bbcode'en som "fortolker" youtube embeds til noget nyere. Så ja - det er fikset :)
Senest rettet af Hippo ons 28. okt 2015 14:09, rettet i alt 1 gang.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ville lige glo her også, bare som et godt eksempel:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... start=1475

Hvordan kan det være at der kommer youtu.be linket med under hver video?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. det var bare lige det kode jeg brugte; det kan snildt fjernes - men kan jo også som et backup-link, hvis der er folk som har problemer med at se video'erne. Anyway - det kan fjernes på 2 sekunder ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt virker det som om (igen i IE) at siderne nu tager en del tid at loade.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. hvilken IE snakker vi om? Det går tjept her ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

11.0.9600.18059

Der står at den er sat til at opdatere til nyeste version automatisk

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Christoffer - jeg har lige added dig på facebook - så kan vi måske tage den over chat, eller et lidt mere interaktivt "talerør" :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har lige prøvet en reboot, det er det samme stadig. Sider med en eller mange youtube embeds loader langsomt hos mig. Altså, langsomt som i at det tager 5 max 10 sek før browseren gider at reagere på eksempelvis at scrolle ned af siden e.l.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik lige skrevet lidt sammen med Rune, der har fikset den nye youtube embed kode..
Hos mig, i Internet Explorer, bliver loadtiden væsentligt ændret afhængig af hvor mange youtube embeds der er på pågældende side. Chrome loader siderne fint.
Det ville være fedt hvis andre kommer med tilbagemeldinger om hvordan det kører hos dem, gerne med info omkring hvilken browser og platform I bruger.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har testet på:
Win7, firefox - virker perfekt
Android, dolphin browser og habit browser - virker perfekt

Loadtiden er klart forbedret uden flash her.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Virker:

Windows 10 - Chrome 46
Windows 10 - Internet Explorer 11
Windows 10 - Edge 20

iOS 9.1 - Safari
iOS 9.1 - Chrome 46
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ser umiddelbart ud til at virker fint her:

Mac OS X Yosemite - Safari 9.0.1

Nyt svar