kunne vi ikke få en diy rubrik

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

kunne vi ikke få en diy rubrik

Indlæg af frede4500 »

det ville være fedt med en diy rubrik ,hvor man kan udvikle projekter ,med indspark fra forumets brugere
og poste projekter ,nyudviklinger og byggeprojekter goe ideer m
group diy er ret inaktivt ,og der er her trafikken er ,group diy er jo mest jakobs egne ting
intet ondt ord om jakob ,har har gjort mange goe ting for dansk lyd ,tak for det jakob

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for forslaget. Det er umiddelbart ikke stort nok til et separat DIY subforum, så indtil videre må DIY ting postes i det eksisterende forum.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er faktisk lidt enig med Frede, det kunne være fedt med et DIY subforum. Det ville med garanti blive det mindst besøgte og vippe Live Lyd og PA af dén pind.
Men der ligger jo også lidt en invitation i at have sådan en forum-kategori, det kunne være flere blev interesserede. Udover at der er folk herinde der er interesserede i Gyrafs ting o.l., så er der efterhånden også en del herinde der leger med Eurorack, og af den slags findes der også en del byg-selv.

Tilføjelse:
Jeg kunne jo sådan set næsten tillade mig at sige det samme om akustik-forummet. Det var ikke mange herinde med ekspertise indenfor det felt, da vi startede det subforum, men det er der kommet, og interessen er blomstret hos mange brugere. Om man så "bare" linker til en Gearslutz tråd, så er der stadig delt ud af viden herinde, som andre potentielt ikke ville komme til at læse, fordi de måske ikke er på det forum der linkes til e.l.

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Synes også det lyder spændende.

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

christoffer er inde på det samme jeg går og tænker

der foregår rigtigt meget diy ude i de små studier

vi er så småt begyndt at rode med gl api preamps

og vil når projektet kører ,lægge al info op her i lydmaskinen

da vi selv skal bruge omkring 20stk 500 moduler

kan det bedst betale sig at købe ind til feks 100stk

som igen giver basis for fælles indkøb ,der er sikkert en bruger der kan få cnc'et nogle forplader osv

jeg ser mange muligheder i en diy rubrik

Medlemsavatar
sjap
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aalestrup

Indlæg af sjap »

Hvorfor ikke bruge http://www.groupdiy.dk til DIY spørgsmål, syntes det er et glimrende forum.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Groupdiy.dk har to grundfunktioner:

1. Godt sted at starte for danske diy'ere fordi der på de internationale fora ofte tales et teknisk engelsk. Det kan være svært helt at følge sproget ordentligt. Og på det danske forum spørger man bare om hvad som helst. Også det man tror folk vil trække på smilebåndet af. For det gør folk ikke. De hjælper. Og når man bliver mere fortrolig med de engelske termer osv. kan man begynde at hænge mere ud på det international og endnu mere omfattende Groupdiy.com.

2. Nej, der er ikke vildt gang i trådene for tiden. Men det betyder ikke at der ikke er ret korte svartider derinde. Desuden er alle projekterne ret godt beskrevet, der har været behandlet de fleste typiske fejl, og stilheden derude tyder i virkeligheden bare på at man kan finde den info man har brug for derude. De fleste spørgsmål er allerede besvaret.

Jeg lavede forummet for at have en dansk port ind til hele den verden og når man så følte sig bedre rustet så ligger det internationale forum lige for, men jeg må tilstå at efterhånden er der så meget guf på vores danske site at jeg sjældent benytter det internationale.

At det bruges som opslagsværk kan man f.eks. se ved at kigge på antal views i de relevante tråde:
Her på Lydmaskinen, som er et meget aktivt forum med 25 gange så mange posts og med ca. 10 gange så mange brugere som på Groupdiy.dk, er der en meget besøgt tråd - "Gratis plug-ins/software/lyde til Mac+PC". Denne tråd har i skrivende stund haft 73.885 views.
På Groupdiy.dk er der en projekttråd - "G9 HJÆLPETRÅD!". Den tråd har lige nu 125.322 views.
(Jeg valgte disse to tråde for de begge har lidt over 500 replies.)

Jeg tror faktisk at groupdiy.dk har det højeste antal views for en enkelt tråd disse to fora imellem. Det tyder på at selvom groupdiy.dk ikke ser så aktivt ud umiddelbart så ER det faktisk meget brugt i praksis til at hente info, drage nytte af den hjælp som andre har fået og at hvis der laves et subforum her til diy så vil også dét udvise samme tendens på et tidspunkt.

Det er mit gæt i hvert fald. Modbevis det gerne. Jeg elsker diy. Jeg forudser som minimum en masse henvisninger til de to nævnte fora fordi næsten alt er besvaret dér allerede. :)

PS: Jeg er sikker på at der vil være interesse på groupdiy.dk for nye projekter og formater.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

groupdiy er jakobs forum som jeg læser det ,og ikke stedet jeg poster mere
gider ikke argumentere med bla jakob ,har nu bygget 4 stk g9 og 2 stk gssl
brugte det meste af tiden ,på at konstruere nye psu'er ,rette fejl i pcb ,specielt g9 er slem
med støj ,og mange uskærmede forbindelser ,pcb fra pcb grinder var dyrt og uden gennempletterede loddeøer
så jeg tror ikke at groupdiy er noget for mig ,da jeg har for meget kritik
et godt eksempel er en tråd jeg havde om opamps ,hvor fornægterene bla jakob konstaterer at der er ingen opgrades at hente på opamps
det er meget forstokket ,og man får kastet hifi intentioner i hovedet mm ,det gider jeg ikke høre på
det er ikke super opløftende at rode med opgrades i et apparat ,for at poste det i et forum ,hvor folk er hurtige på tasterne til at afvise det indlysende
jorden er ikke flad ,ingen er fuldkomne heller ikke mig selv ,derfor er det rart at kunne bruge forums ,og diskutere
men når diskusionen bliver envejs ,og man skal diskutere med en af elektronik stjernerne og deres loyale fanskare
ender elektronikken med at komme bagerst i køen ,diskussion skal fremme udvikling ,ikke stagnere den

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kender godt følelsen fra andre forums Frede, men det er svært, desværre komme stolthed nogle gange i vejen for samarbejde.

For flere af os andre hvor DIY er mest at lodde kabler og lign, kunne vi samle en sticky-post med PDF guides som man hurtigt kan finde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Frede, jeg ved ikke helt hvad formålet er med at skrive her på dette forum med brok over et andet forum - andet end at du måske kan få lukket noget damp ud. Det håber jeg så er overstået nu.

De mest kapable og aktive medlemmer med forstand på DIY her på Lydmaskinen er netop Jakob og Torben, så jeg tvivler på at din frustration vil blive mindre af at vi opretter et DIY subforum her på stedet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Frede, hvis du er en samlende, og kompetent person, og hvis problemet er reelt, så starter du da bare dit eget forum, der findes løsninger for den slags, og det kan sparkes igang med en parralel FB gruppe, det hjælper sgu intet at hakke på nogen, kender ikke detaljerne, men hvis det er deres ego, og ikke dit, der er problemet, så lad dem da kvæles i det ! Hvorfor lader du dig suge ned på den måde du gør ? hvem har så vundet ? ,... VIDERE !!!!!
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: De mest kapable og aktive medlemmer med forstand på DIY her på Lydmaskinen er netop Jakob og Torben, så jeg tvivler på at din frustration vil blive mindre af at vi opretter et DIY subforum her på stedet.
+1

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg er kommet i kontakt med kloge folk og fået megen hjælp på groupdiy.dk. Man bliver sku altid lidt glad når nogen gider hjælpe.
facebook : Jørn Pedersen

Default avatar
frede4500
Medlem
Indlæg: 295

Indlæg af frede4500 »

jeg har givet op ,ingen er specielt lydhøre overfor logiske argumenter alligevel ,når det handler om kredsløbs design ,i lægmands forumer som group diy ,pt arbejder jeg med hifi og har udviklet et forstærker sæt til at trække mine atc scm100sl ,og roder med r2r digital konvertering ,udvikler på en ren dc koblet rør mic preamp ,da rør er mest lineære ,de farver og forvrænger mindst hvis man bruger dem rigtigt ,alt dette holder jeg for mig selv ,og har opgivet at deltage i lægmand forummer ,folk er vist mest intereseret i at høre på sig selv ,og da flertalet ikke aner hvad de lytter efter ,gir det ikke just nogen brugbar bagrund at vurdere udstyr ud fra ,jeg er heldigvis førtids pensionist ,og har haft det her som hobby ,så behøver kun udvikle til mig selv og min makkers studie ,vi har så god lyd nu ,at vi kan rykke på udlandet ,hvor de rigtige kunder er ,dk er dgu noget af en diletant rodebunke ,ærgeligt man ikke kan argumentere logisk ,med folk ,men det hele tiden ender i diskusioner om sort vs hvis ,om hvilket hold du holder med osv ,det gider jeg ikke ,jeg kigger på kredsløbs design og især komponent kvalitet ,bæhringer har fået et mega marked på at lave det samme billige lort som de dyre mærker slap afsted med i mange år ,tror min mission om at redde folk fra dårligt overpriced udstyr ,var en dårlig ide ,har ikke været aktiv i flere år pmkring det her ,og kommer heller ikke på banen igen

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det var dog forfærdeligt, ønsker du at fade ud som en bitter mand ??? :(

Jeg kan kun gentage mig selv:
DUBTEMPLE skrev:Hvorfor lader du dig suge ned på den måde du gør ? hvem har så vundet ? ,... VIDERE !!!!!
/Dub

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hej Frede

Mon ikke du er en del mere avanceret end de fleste af os andre på groupdiy, så det er tid til at søge noget andet med folk som er på dit niveau eller over?

Jeg oprettede groupdiy.dk som en pendant til groupdiy.com. Vi var flere som syntes at det var lidt tricky at kommunikere på engelsk i det intenationale forum, og så tænkte jeg at det var en god ide med .dk forummet hvor vi kunne få nogle basics på plads, dele vores erfaringer på dansk, endda lave danske indkøbssedler, og hvad der ellers måtte opstå som er smart at have/lave lidt mere lokalt. Det er blevet til en del fantastiske byggearrangementer og andet, og store katalysatorer har bl.a. været Jacob og Gustav, som har givet rigtig meget af værdi til forummet, og som begge omfavner nye tiltag og udvikling. Derfor er det en kende fjernt for mig at synes jeg skal tage til efterretning når 1 ud af 767 medlemmer er rigtig mavesur over dét som forummet essentielt er og en håndfuld af de medlemmer som alle vi andre synes er en stor gevinst for forummet. Og når jeg skriver "mavesur" så mener jeg ikke "uberettiget", for det er jeg ikke i stand til at bedømme når jeg ikke er på dit niveau. Jeg mener blot "godt grundsur". Men hvis .dk forummet ikke kan tilbyde dig noget, så kan jeg absolut anbefale det internationale groupdiy.com. Jeg kender ikke selv til andre fora af sin art på dét niveau.

Mange hilsener

Torben, Groupdiy.dk
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Gælder DIY kun hardware?
Jeg lurede lidt på at lave en tråd hvor folk kan show-case plugins de selv har lavet, men ved ikke om det måske kommer til at ligne selvpromovering for meget. Man ku' måske sætte som krav at de skal være gratis...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil sige, at kan man lave et plug-in selv, så har man fortjent al den (selv)promovering man lave, så længe man ikke spammer og gør opmærksom på at man har en evt. kommerciel interesse i produktet.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Tak for forslaget. Det er umiddelbart ikke stort nok til et separat DIY subforum, så indtil videre må DIY ting postes i det eksisterende forum.
På hvilken baggrund laves en vurdering af, hvad der er stort nok til sit eget forum?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min krystalkugle aka. hvad jeg oplever der er af efterspørgsel + posts om emnet.

Det kan jo ændre sig.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev: Det kan jo ændre sig.
Hvilket det som oftest gør, både med nye og gamle emner (fora).

Kigger man på kategorien Markedspladsen og dets under-fora, så er der i hvert fald i "Gruppekøb" tale om en nærmest komplet stilstand med 7 nye emner inde for de seneste 2 år. Af hvad jeg lige husker, så har der været væsentlig flere forespørgelser og emner omhandlende DIY i samme tidrum. DIY er et emne, som næppe nogensinde dør ud, men blot har en forholdsvis lille, jævn og konstant interesse. Spørgsmålet er, om det i sig selv ikke dermed er langt mere berettiget til et selvstændigt fora, end fx "gruppekøb" nogensinde har været.
Omvendt kan man finde DIY emner alle mulige andre steder, så det er ikke fordi informationerne udebliver af den grund. Men personligt ville jeg nu nok foretrække at have dem samlet, så jeg ikke skal "google" rundt bla milliarder af ligegyldige foreslag, altså den dag jeg får den vilde ide at 'DIM' (Do It Myself).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvordan er holdningen vedr. at der allerede er et DIY forum i DK?

Når jeg ser på http://groupdiy.dk og den utrolige mængde indhold der, så har jeg svært ved at retfærdiggøre at oprette et subforum her der skulle overlappe.

Mon der overhovedet er samme fokus/ekspertise lige på DIY her og hvis der er, vil det så bliver omsat til egentlige indlæg?

DIY ville muligvis kræve sit eget "hovedforum" på Lydmaskinen, hvorimod Gruppekøb kan gemmes væk som et subforum, derfor er der en væsentlig clutter og designforskel.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Danmark er et lille land at lave fora i. Og de fleste danske fora kører også i sænk af forskellige årsager.

Jeg synes ikke man skal fragmentere den danske fora-verden mere end højst nødvendigt. Og det virker lidt til, at trådstarters ønske er næret af en negativ oplevelse af et andet dansk forum. Ikke det bedste udgangspunkt.

Det er ikke lige den slags dårlige vibes, der er behov for her. Og det er altså ikke fordi, jeg har noget imod DIY. Overhovedet ikke. Jeg var også imod at lave et dedikeret "guitarist"-forum, selvom det er mit eget hovedinstrument. Men guitarfora har også generelt en dårlig vibe. Både danske og udenlandske.

Både DIY og guitartråde kan jo fint passes ind i det eksisterende format her på Lydmaskinen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Hvordan er holdningen vedr. at der allerede er et DIY forum i DK?

Når jeg ser på http://groupdiy.dk og den utrolige mængde indhold der, så har jeg svært ved at retfærdiggøre at oprette et subforum her der skulle overlappe.
SustainerPlayer skrev:Danmark er et lille land at lave fora i. Og de fleste danske fora kører også i sænk af forskellige årsager.

Jeg synes ikke man skal fragmentere den danske fora-verden mere end højst nødvendigt. Og det virker lidt til, at trådstarters ønske er næret af en negativ oplevelse af et andet dansk forum. Ikke det bedste udgangspunkt.

Det er ikke lige den slags dårlige vibes, der er brug for
Præcis ,...

Vi skal værne om det der ER ,... ellers blir kun FB tilbage

Derudover står det jo enhver frit for SELV at starte sit eget forum ,... frem for at spænde andre for sin egen negative eller intrigante vogn

Frede: trist at du går rundt med så meget galla og skuffelse inde i dig selv, men det er selvskabt, og kun DU kan vælge at smide det på lossepladsen hvor det hører hjemme.

Livet er smukt, kom videre !!!

Eller stop i det mindste forsøget på at trække andre med ned i suppedasen
/Dub

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev: Derudover står det jo enhver frit for SELV at starte sit eget forum ,... frem for at spænde andre for sin egen negative eller intrigante vogn
Jeg købte domainet Grejguru.dk og startede med at sætte lidt forum op så instrumentsalg og snak havde en plads da jeg blev træt når jeg gik på flere af de andre danske sider, og netop facebook viden forsvinder. Men jeg kørte død i det efter et par dages leg da jeg ikke selv havde gnisten eller lysten til at drive det længere.

Når der nu er et GroupDIY forum giver det da super god mening at bruge det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar